Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 994
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

No nyt olisi Strada jälleen pyörillään. Tänään aamulla ajoin ensimmäisen pidemmän ajon ja hyvältä tuntui, kaikki tuntui pelaavan. Olihan taas mahtava fiilis päästellä kinnerillä :D On se vaan aivan eri asia kuin Furailla ajo.

Ohjaus tuntui nivelien vaihtamisen jälkeen paremmalta, jotenkin se ei ollut enää niin hätäinen ja jokatapauksessa tarkempi. Eli jos kinneristit meinaan niveliä vaihdella niin nuo IKH:n nivelet voi olla ihan varteenotettavat vaihtoehdot. Täytyy vaan katsoa kuinka ne pidemmän päälle toimivat. Ihan heittämällä ne ei kyllä mene paikalleen sillä alkuperäiset nivelet on noin 5 mm lyhyemmät joten alkuperäiset vivustot ovat IKH nivelille vähän pitkät (kuva liitteenä). IKH nivelissä on myös vajaan 5 mm lyhyempi kierteen pituus jote niissä on vähemmän säätövaraa. Lisäksi IKH nivelet pitää sopivilla välikkeillä irrottaa kiinnityspisteistä että niiden liikevara tulee käyttöön ja sitten pitää hommata sopivan pituiset ruuvit kiinnitykseen. Detaljitietona vipujen pituudet nivelien keskeltä keskelle pyörän etupäästä taakse lueteltuna: n. 170 mm, 301 mm ja 308 mm.

Kasaaminen sujui ihan mukavasti. Yläosan ja alaosan liittämisessä oli kyllä aivan älytön painiminen, hankalissa paikoissa olevat ruuvit kiusasivat ja varsinkin eturungon kiinnityspisteiden ruuvit eivät tahtoneet millään osua yläosan reikiin. Asiaa ei helpottanut se että kansien väliin tuli laitettua tuollaista tököttiä joka rupesi jo vähän jämähtämään kun koitin viimeisiä ruuveja saada paikoilleen https://www.rakennuskemia.fi/Default.as ... ductId=123 Jos joku samaan hommaan ryhtyyn niin kannattaa ehkä valita joku toinen massa tuonne väliin. Ja jos on apua saatavilla niin toinenkin asentaja voisi olla kannen kiinnittämisessä paikallaan yläosaa paikalleen pakottamassa. Saa myös nähdä kuinka kannen irroitus sitten joskus tulevaisuudessa onnistuu tuon massan kanssa. No ihan heti ei ole tarkoitus asiaa kokeilla :wink:

Jarruvaijerien kuoret vaihdoin ja lisäksi muutin kuorien kiinnitystä. Kuoret olivat hanganneet koppaan muutamastakin eri paikasta ja olivat jo kärsineen näköiset. Pidensin kuoria hieman ja lisäksi porasin reiät kiinnityspisteille niin kuin ainakin eemelin Mangossa oli. Näin kuoret tuntui saavan asennettua niin etteivät ne ajaessa hankaa pahasti koppaan tai muuallekkaan.

Strada maalattiin ihan vaan paikkamaalauksella. Maaliksi hommattiin paikallisesta värisilmästä spray tölkki Velomobiel.nl:n sivuilla kertomalla RAL 5015 värillä ja se kyllä oli aikalailla oikean väristä. Lisäksi laitettiin pohjamaalia alle. Vaikka väri olikin kohdallaan niin pintatekstuuri ei vastannut alkuperäistä vaan pinnasta tuli hieman röpelöinen appelsiinipinta kun alkuperäinenhän on aivan sileä. Eli maalauspaikan kyllä läheltä erottaa, mutta ihan tyytyväinen olen lopputulokseen kuitenkin, sillä muutaman metrin päästä katsottaessa pitää jo tietää mihin katsoo. Epoksi-fenolimikropallokitti osoittautui hieman hankalaksi maalausalustaksi sillä siihen tuntui aika helposti jäävän pieniä kuplia joita pohjamaalikaan ei meinannut oikein täytää. Paksulla pohjamaalikerroksella ja välihionnoilla kuplat sai kuitenkin katoamaan. Latoin valkoista heijastinteippiä maalirajoihin. Ei kyllä tullut niin tyylikkäitä teippauksia kuin omat vanhan oli mutta mennään nyt näillä. Pääasia että pyörä on taas ajossa. Ohessa vielä kuva oikeasta kyljestä ennen teippejä.

Liitteet
Korjaus sisältä päin.
Korjaus sisältä päin.
IKH (yllä) ja alkuperäinen nivel.
IKH (yllä) ja alkuperäinen nivel.
IMG_2742_p.jpg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5173
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja tm »

Varmasti on tunnelma korkealla, kun on joutunut kuukauden päivät kärsimään vieroitusoireista :D .
Onnittelut onnistuneesta korjausoperaatiosta. Nyt tietää keneltä kannattaa kysellä neuvoja, jos velomobiilin korikorjaus osuu joskus kohdalle.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja terppa »

TMS kirjoitti:

Yläosan poistamisen jälkeen paljastui muuten alumiinisessa eturungossa hiusmurtuma, tiedä häntä kuinka kauan runko olisi vielä kasassa kestänyt. Täytyy viedä runko hitsattavaksi.

Ei vissiin ainutlaatuinen tapahtuma, että Stradassa tulee ratkein runkoon kun tuolla blogissa http://beaubleu.blogspot.fi/2013/08/scheuren.html kerrotaan vastaavasta, tuossa vaan murtuma oli kait eri kohdassa? Tarttee oma Mango tutkia suurennuslasilla kun talvella ottaa kopan auki, lieko vastaavia siinä merkissä? Rungon saa kyllä notkumaan aika hyvin kun isompaa mäkeä runttaa voimalla...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 994
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Juu sellainen kuva on vähän jäänyt kun on netistä noita blogeja seurannut että alumiiniosat on aika monella ratkennut vaihtelevista paikoista. Hieman alimitoitusta tuntuisi siis olevan. Velot tietysti kerää kilometrejäkin aika mukavasti, mutta kyllähän noiden nyt pitäisi useampia kymmeniä tuhansia kilometrejä mielestäni kestää.

Minäkin jo pelästyin että hetikö se runko uudestaan ratkesi kun rupesi kuulumaan ylimääräistä naksumista. Onneksi kyse oli vain kampikeskiön kiinnityksestä kuuluvasta nakseesta jonka sai säätämällä pois.

Ihan hyvin on Strada taas kulkenut kun olen töihin ajellut muutaman viikon. Tuli muutettua ja nyt on työmatka reilut 27 km yhteen suuntaa joten ihan mukavasti kilometrejäkin kertyy. Saa nähdä kuinka pitkään vielä saa sulilla teillä ajaa. Sitten täytyy vissiin vaihtaa ajopeliä johonkin muuhun.

Kaitsulta ostin TS:n vanhan da hoodin. Vielä ei ole sen kanssa tullut töihin mentyä, mutta täytyy se varmaan jossain vaiheessa kokeilla onko sillä vauhteihin vaikutusta.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 994
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Vielä on tullut töihin ajeltua. Muutama päivä tuossa viime viikolla jäi väliin kun oli tuon Turun/Nupurintien piennar jää/loskan peitossa vaihtelevasti. Rengasurassa olisi voinut varmaan turvallisesti ajaa, mutta siitä olisi ollut huono siirtyä sivummas. Marathon Plussat on tällä hetkellä alla jotta sepeli ei kiusaisi. Vanhemmille kun ajoin pienempiä teitä viime keskiviikkona niin sai hyvin tuntumaa liukkailla ajosta. Yllättäin ei kuitenkaan tarvinut pyörästä ylös nousta vaan kaikki ylämäetkin pääsi ajamalla. Alamäissä ei loskaisella ja jäisellä pinnalla oikein uskaltanut päästellä kun perä lähti välillä villisti kääntymään, aina sai kuitenkin vastaohjauksella suoristettua.

IKH nivelistä voisin hieman avautua tässä vaiheessa. Armoton klappi on syntynyt etumaisiin niveliin, ne täytyy jossain vaiheessa vaihtaa. Nämä siis pääasiassa siirtävät jarrutuksesta aiheutuvat voimat korille ja ovat tietysti aika kovin rasitetut. Ajamista klappi ei kuitenkaan erityisemmin haittaa, meteliä se vaan lisää varsinkin rupisella tai sepelöidyllä asfaltilla ajaessa. Tiedä sitten raaskinko ostaa SKF tilalle vai laitanko vain uudet IKH:t. Tietääköö joku mistä SKF:ä saisi järkevimmällä hinnalla? Etran apteekin hylly hinnat ovat aika kovat.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Hienolta näytti luonnossa, olit Turvesuontietä taittamassa Kehä I kohti Mankkaata torstai-iltana(?) hyvät valot oli. Perä varsinkin näkyy hienosti.

t.Ville

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 994
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

No hyvä jos näkyi, olen koittanut tehdä itseni näkyväksi. Mulla on nyt kypärässä valoa sekä eteen että taakse ja sitten tietysti pyörän omat valot päällä ja pyörässä heijastimia reilusti.

No pakko avautua kun hiukan kyrsi perjantaiaamuna loskasateessa ruveta rengasta vaihtamaan, mutta siis tällä viikolla oli ensin keskiviikkoaamuna oikea eturengas tyhjänä kun piti töihin lähteä ja sitten tosiaan takarengas tyhjeni kesken ajon perjantaiaamuna. Ja renkaina siis ydinsodankin kestäviksi kehut Schwalben Marathon Plussat. No sepeli oli molemmissa syypää, tämähän ei tietysti ketää yllätä. Mutta renkaat joita mainostetaan sillä ettei edes taulunasta niitä puhko antautuvat näköjään kyllä suomalaisen sepelin edessä. Pitäisi varmaan kerätä talteen niitä jyviä ja lähettää saksaa tuotekehittelyn aineistoksi :wink: .

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tai sitten schwalbella on laatuongelmia tai renkaan koostumusta on muutettu vuosien saatossa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 994
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

jviirret kirjoitti:

Tai sitten schwalbella on laatuongelmia tai renkaan koostumusta on muutettu vuosien saatossa.

Voihan se näinkin olla. Nämä ovat minun ensimmäisen (ja viimeiset) Marathon Plussat, joten en osaa sano ovatko ne jotenkin muuttuneet. No mutta eihän ne puhkeamiset tietenkään siihen loppuneet, vaan maanantaiaamuna oli jälleen takarengas puhki ja sitten tiistaina oikea eturengas oli työpaivän aikana lähes tyhjentynyt. Onneksi kuitenkin ilman lisäys riitti että pääsi kotiin renkaan paikkaamaan. Mutta siis kahden viikon ja muutaman sadan kilomerin sisällä Marathon Plussat meni neljä kertaa puhki, joka kerta syyllisenä oli sepeli. Aika pieniä oli syylliset jotka renkaasta kaivoin, noin 3-4 mm pitkiä keihäänkärkeä muistuttavia jyviä. Mutta siis jotenkin tuollainen jyvä vaan jatkaa matkaansa kohti sisärengasta kun se kerran ulkorenkaaseen lähtee uppoamaan. Jyvä pituus ei siis riittäisi suoraan pistosuojakerroksen läpi, mutta ajan kanssa se siitä kuitenkin läpi menee. Renkailla on nyt ajettu maksimissaan varmaan hieman alta 3 tonnia ja kuvio ei ole kulunut juurikaan, mutta jostain syystä nämä nyt rupesivat puhkeilemaan, ensimmäisen noin 2,5 tkm menivät kuitekin ilman paikkailuja. Ehkä pintakumin ominaisuudet on ajan kanssa muuttuneet niin että se nyt helpommin kiviä läpäisee, tiedä häntä.

Seuraavaksi kokeilen pistosuojanauhaa kunhan tarpeeksi paikkailuun hermostun. Vaikka en tosin näiden Marathon Plussien kanssa vaan varmaan Marathon Racerien kanssa ettei mene ihan överiksi.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5173
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja tm »

Laita kokeeksi esim. toiseen etupyörään normaali (ei plussa) ulkorengas ja sisärenkaaseen tubeless-litkua (esim. Stanin litkua). Sisärenkaassa pitää olla irrotettava sielu, että litkun saa sisään. Ainakin Schwalbelta löytyy tällaisia prestaventtiilisiä sisärenkaita. Autonventtiilisistä saa kaikista sielun irti.

Itsellä on kertynyt sen verran vähän Mango-kilometrejä, etten voi väittää tuon olevan mikään pomminvarma systeemi. Rengasrikkoja ei vaan ole vielä osunut kohdalle litkujen aikana, sitä ennen kylläkin (tappajasepeliä tietysti). Plussana on myös se, ettei litkutettu sisärengas vajuunnu yhtä nopeasti kuin litkuton. Näin ainakin itsellä.

Itsellä toinen eturengas on ghetto-tubeless -viritelmä, joka on myöskin toiminut viime aikoina kelvollisesti (aluksi tahtoi tyhjentyä nopeasti). Toki joutuu pumppaamaan nykyäänkin useammin kuin noita sisärenkaalla varustettuja renkaita.

Ja onhan noita "puhkeamattomia" eli paikka-aineella varustettuja sisureita olemassa valmiinakin, niistä vaan ei ole itsellä kokemusta.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 994
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Olen minä tuotakin miettinyt, mutta kun se litku kuivuu puolessa vuodessa. Sisäkumi on sen jälkeen kaiketi entinen. Tai nyt kun asiaa miettiin niin miksi toisaalta olisi, sisärenkaan painohan siinä vaan kasvaa, kun litkua sinne kuivuu, mutta eihän se tietysti sen käyttöä estä. Välillä jos lisää litkua niin sitten siellä olisi myös nestemäistä tavaraa reikiä tukkimaan. Mutta mitenköhän se oikeastaan edes toimii tuollaisen sepelireiän kanssa tuo litku. Sepelin jyvähän ei sieltä ulkorenkaasta mihinkään katoa, vaan puhkoo reikää jatkuvasti auki? No ehkä tämä asia täytyy vaan kokeilla, jospa tosiaan vaihdankin seuraavaksi Maratho Racerit alle ja litkutan sisärenkaat enkä laitakaan mitään pistosuojanauhaa. Kiitos tm ajatuksesta :wink:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5173
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja tm »

Renkaat kannattaa säännöllisesti (=usein) tarkistaa, ja nyppiä näkyvät sepelit irti. Rengas voi suhistaa tämän jälkeen hetken, litkun pitäisi paikata pienet reiät. Jos vajuuntuu, niin lisää ilmaa ja renkaan pyörittelyä.

En tosiaan takaa, että tämä toimii, mutta kannattaa kokeilla.

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

tm kirjoitti:

Renkaat kannattaa säännöllisesti (=usein) tarkistaa, ja nyppiä näkyvät sepelit irti. Rengas voi suhistaa tämän jälkeen hetken, litkun pitäisi paikata pienet reiät. Jos vajuuntuu, niin lisää ilmaa ja renkaan pyörittelyä.

En tosiaan takaa, että tämä toimii, mutta kannattaa kokeilla.

Itse olen ottanut tavaksi tarkastaa renkaat kahden viikon välein ja nyppiä kiven sirut pois. Ei kovin usein ole renkaat puhjenneet tämän jälkeen.

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 994
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

GodTdd kirjoitti:
tm kirjoitti:

Renkaat kannattaa säännöllisesti (=usein) tarkistaa, ja nyppiä näkyvät sepelit irti. Rengas voi suhistaa tämän jälkeen hetken, litkun pitäisi paikata pienet reiät. Jos vajuuntuu, niin lisää ilmaa ja renkaan pyörittelyä.

En tosiaan takaa, että tämä toimii, mutta kannattaa kokeilla.

Itse olen ottanut tavaksi tarkastaa renkaat kahden viikon välein ja nyppiä kiven sirut pois. Ei kovin usein ole renkaat puhjenneet tämän jälkeen.

Mutta jos renkaat puhkeaa muutaman päivän välein niin siinä ei parin viikon tarkastuväli riitä :wink: No ei vaan, voisi ja pitäisi niitä aina silloin tällöin käydä läpi.

Mutta nyt on ilmat pysyneen renkaissa, vaikka eipä tässä ole tullut kovin paljoa ajettuakaan kun olen ollut lomalla. Ehkä se ohut lumikerros asiaan vaikuttaa kun se hieman joustaa. En siis ole vielä litkutettuja sisärenkaita kokeillut.

Mutta asiasta toiseen, vilkun kytkin oli jo jonkun aikaa (ehkä puoli vuotta) temppuillut eikä vilkku vasemmalle aina toiminut ensimmäisellä yrityksellä vaan välillä kytkintä
piti renkuttaa useamman kerran jotta vilkun sai päälle. Oikean puolen vilkku on kuitenkin koko ajan toiminut hyvin. Maanantaina en saanut vilkkua vasemmalle enää ollenkaan päälle, joten vaihdoin eilen kytkimen uuteen ja homma rupesi onneksi taas pelaamaan. Tällaista siis ylläpitorintamalla.

karseehirvee
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 20:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja karseehirvee »

Minä leikkasin käytetystä sisusrenkaasta noin 2cm leveän soiron ja sisustenkaan vaihdon yhteydessä sököstelin päälysrenkaan ja sisuskumin väliin, nyt tuhat kilometriä päässyt jo ilman renkaan paikkausta. Toimii ainakin minun painoksella hyvin pisto suojana . Sisuskumisoiron asennus hiukan mutkille jäi mutta hyvin rengas vanteelle asettui, halpa ja ekologinen,eikä paljoa rengas massa lisäänny.
T Jouni

Oliko tästä Sakari menneinä vuosina kirjoittanut .

PS tätä viestiä muokattu 16.02. Korjattu kirjoitusvirheitä.

Vastaa Viestiin