Hauska tämä sianpääanalogia. 
Koska tämä heiluristabilointimyytti näkyy vieläkin jatkavan elossa, kerron vielä kerran oman näkemykseni.
Näissä alimpaan asentoon pyrkivissä keskitysmekanismeissa on vika. Ne toimivat täydellisesti, kun ajoneuvolla ei ole vauhtia. Kun ajokilla on nopeutta, ohjauksen poikkeuttaminen aiheuttaa välittömästi keskipakovoiman (Etupyöräohjatut). Keksipakovoima painovoiman kanssa yhdessä tuottavat käsitteelle "alas päin" uuden merkityksen. Alas päin onkin vinosti alaviistoon ulkokaarteen suuntaan. Aivan kuten kaksipyöräisellä kaarteessa, alas päin on siellä, missä renkaat ottavat vastaan paino- ja keskipakovoimien yhdistelmää.
Paikoillaan alas pyrkivä mekanismi pyrkiikin vauhdissa vinosti alaviistoon. Stabiili asento onkin vauhdissa vinossa. Vinossa ollessaan tuo sama voima pyrkii tuottamaan lisää ohjausliikettä, joka aiheuttaa vieläkin vinomman stabiilisuusasennon, johon mekanismi pyrkii. Paikoillaan stabiili vinon akselin ja painon sijoittaminen nivelen päälle tekeekin siitä vauhdissa epästabiilin.
Se, mikseivät tällaiset runko-ohjatut ajokit ole epästabiileja, johtuu siitä, että paino ei olekaan siinä keskellä, kuten kuvitellaan, vaan isolta osaltaan jalkojen takia etupyörän etupuolella ja toisaalta yläkroppa painaakin takapyöriä paljon lähempää, kuin nivelen kohdalta. Tuo massan jakautuminen akselivälillä ulommas tekee näistä ajokeista stabiileja, jollei tuolla keskiheilurimekanismilla sitä liikaa häiritä. Kaiken lisäksi ajettaessa pyritään luonnostaan keventämään takapuolta, jolloin kehon massa jakautuu enemmän selän ja jalkojen varaan, joka lisää niiden stabiloivaa massa. Kun nostetaan runko-ohjatussa takapuoli ylös istuimesta, ohjausnivelestä tulee paikoillaan epästabiili, joka on merkki ajossa stabiilista ajoneuvosta. Pythonilla ajo onnistuu helpommin, kun takapuolta kevennetään jalkojen ja selän varaan.
Tämä vinon ohjausnivelen oikaisuvaikutus on suurimmillaan silloin, kun mahdollisimman suuri osa massasta on sillä osalla pyörää, joka nousee ylemmäs, kun ohjausta käännetään. Siirretään siis massa kokonaisuudessaan tähän kohtaan. Ajetaan tällaisella runko-ohjattavalla kyykyssä istuimen päällä kyyhöttäen siten, etteivät jalat siirrä painoa etupyörän etupuolelle tai istutaan takaperin. Jos ajoneuvo on stabiili, pitää sen rullata suoraan ja kääntyä ohjauksen irrottamisen jälkeen takaisin suoraan ajoon kaikissa nopeuksissa.
Eskon mainitsema vinolla pinnalla ajo on turvallisempi tapa tämä kokeilla. Siinähän painovoima on käännetty ajopinnan suhteen vinoon. Jos runko-ohattu kulkee myös vinolla pinnalla suoraan, kun kuskin paino on kokonaan istuimella, eikä jalkoja pidetä polkimilla, eikä nojata selkää takapyörien väliin, silloin painovoima esiintyy vinona puuttuvan keksipakovoiman sijasta. Jos menee tässäkin suoraan, ilman ohjausvoimia on rakenne stabiili ja minä muutan käsitykseni tämän heiluriselityksen suhteen.