MeanteriTaala kirjoitti:Säikäyttävä läheltä piti-tilanne tänään: Olin nojapyörällä matkalla työpaikalta kotiin, n. klo 16:30. Ilta oli hämärtymässä mutta vielä ei ollut pimeää. Pyöräilin Ratakadun pyörätietä pitkin etelän suuntaan ja saavuin Korsholmanpuistikon risteykseen. Google Maps-linkki: http://goo.gl/maps/s39Oj. Mikäli linkki näkyy oikein, pyörätie näkyy kuvan oikeassa reunassa. Liikennettä oli tietysti paljon tähän aikaan päivästä. Omat turvavarusteet: Kypärä, paristolla toimiva etuvalaisin.
Ratakatua pitkin vastaan oli tulossa farkkuvolvo joka oli kääntymässä Korsholmanpuistikolle, eli hänen kulkusuunnastaan katsottuna vasemmalle. Vasemmalle kääntyvään kaistaan tultuaan, Volvon kuski selvästi hiljensi vauhtiaan. Tästä päättelin, että hän oli nähnyt minut, tai, että jäi odottamaan vastaantulevia autoja, joita oli myös lähestymässä. Niinpä nostin vauhtia ja lähdin ajamaan risteykseen. Samalla hetkellä autoilija teki kuitenkin samoin. Ilmeisesti oli päätellyt, että ehtii juuri ennen vastaantulevaa liikennettä, ja katse oli varmaan tähän tiukasti kiinnitettynä. Ajattelin että prkle nyt tulee päälle, ja huusin täyttä kurkkua "HEEEEI!!!". En tiedä kuuliko vai näkikö se lopulta minut, mutta ainakin pysähtyi, hätäjarrutuksella. Reippaat pari metriä jäi kyllä lopulta pelivaraa, mutta pelottava tunne se kyllä oli, kun kuuli kiihdytyksen eikä se millään meinannut huomata minua vaikka olin suoraan valokeilassa.
Asioita joita voisin itse tehdä seuraavalla kerralla paremmin:
- Heijastusliivi pitäisi hankkia - edellisen kadotin uudenvuodenaattona viime talvena.
- Etuvalo voisi selvästi olla voimakkaampi. Tämä nykyinen vastaa valovoimassa ehkä 3-4 lämpökynttilää.
- Kypärään joku pienempi ledi-valo voisi olla ihan järkevä.
- Takavaloakaan minulla ei tällä hetkellä ole nojakissa. Se tuskin vaikutti tähän tilanteeseen, mutta muuten hankaloittaa ajamista nyt kun päivät lyhenee.
Toki, en normaalisti aja nojapyörällä talvisin. Nyt olen sitä käyttänyt kun säät ovat olleet suosiollisia ja pystypyörässä on tyhjä takarengas.
Yhdistetyt kävely ja pyörätiet ovat perkeleestä. 
Googlen kuvausauto ei ole ajanut tuota Ratakatua, kuin sinun kulkemaasi suuntaan, mutta kun kuvittelet itsesi tästä näkymästä viisi metriä oikealle, voit helposti huomata, että pyörätien reunan pyöristys antaa vaikutelman, että pyörätie kääntyy, eikä sieltä kukaan tietenkään suoraan voi tulla. Autoilijan erehdyksen syyn voi helposti ymmärtää. Tuohan näyttää siltä, että suoraan ajaessa pitäisi tavallaan ensin kaartaa ja sitten kääntyä vasemmalle ylittämään tietä. -Siis myös kääntyä vasemmalle ja väistää.
https://maps.google.fi/maps?q=korsholma ... 2,135,,0,0 ++Eihän tuo street view tietenkään tallenna katselusuuntaa, joten ei toimi tuo linkki. Tarkoitan kuitenkin näkymää sen kääntyneen autoilijan suunnasta. Laitan liitekuvaksi++
Tottakai olit oikeassa liikennesääntöjen mukaan ja väistämisvelvollinen oli autoilija, mutta autoilijan erehdys oli ymmärrettävä. Tuossa ei välttämättä olisi auttanut huomioliivi tai kirkkaampi valokaan. Kv-väylän muotoilu on huono ja omiaan erehdyttämään muita luulemaan, että kulkijat kääntyvät oikealle, eivätkä tule vasemmalle kääntyvän tielle. Oikeastaan ainoa asia, jolla olisit voinut välttää tuon kääntyjän väärinkäsityksen ja väistämisvirheen, olisi ollut suuntamerkin näyttäminen vasemmalle. Eihän se oikein ole, mutta se olisi kuitenkin herättänyt huomiota niin, että autoilija olisi voinut arvata aikeesi ajaa suoraan. 
Olen tuolla aiemminkin puhunut pyöräilijän tarvitsemista etuviistoon sivulle suunnatuista kirkkaista vilkkuvista valkoisista varoitusvaloista, joita käyttämällä voisi tarpeen vaatiessa varoittaa puskan takaa pihalta tulevaa tai vaikkapa tällaisessa tapauksessa eteen kääntyvää liikennekumppania. Ne eivät saa vilkkua koko ajan, jotta eivät ärsytä ja muutu kielletyiksi. Nopeasti n. 3-5 Hz vilkkuva valo kyllä näkyy. Jos sitä käytetään harkiten, se myös toimii varoituksena. Näitä tällaisia valoja ei tietenkään ole vielä missään myynnissä, mutta niitä tarvitaan niin kauan, kun pyöräily on ohjattu kv-väylille, jotka eivät ole ajokaistan välittömässä läheisyydessä eli niinsanottuina pyöräkaistoina.
Pyöräilyn ohjaaminen pääsääntöisesti kv-väylille on huono idea. Tässä aiheesta lisää.
http://www.soininvaara.fi/2013/11/04/mi ... inkadulle/