Heh, yhden tekstin patkan pystyn aivan hyvin ymmartamaan noin irrallaan mutt ku yrittaa koko twkstia lukee menee hermo eika tajuu ku sanan sielta toisenkin...
Oliko siina joku irrotus kalvo etta laks irti muotista ?
Pitaa joskus ajan kanssa tavata koko juttu.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Oliko siina joku irrotus kalvo etta laks irti muotista ?
Jotakin "elmukelmua" näyttää olevan ja vain yksi kerros LASIkuitumattoa:
"First lay some shrink wrap Mylar over the mold foam to act as a mold release, then apply one layer of Crowfoot weave fiberglass, which is enough."
Kalvo näkyy kuvassakin teipillä kiinnitettynä muottiin:
Miksei tuota elmukelmua voisi käyttää laajemmastikkin muotin ja kuidun välissä? Vaikka kokonaisen sukkulan rakentamisessa? Sehän ei haitaa vaikka jäisi valmiiseen kötöstykseen kiinni kun se jää sisäpuolelle.
No niinhän mä olen kaikki kuituhommat tähän mennessä tehnyt. Pitäis vissiin joskus hommata sitä oikeeta muottivahaa ja opetella tekemään gel coat menetelmällä jotta saa siistimmän pinnan kerralla...
Tuo zoten lämpömuovattavuus ja hitsattavuus ovat sellaisia ominaisuuksia, joita ei tavalliselta telttapatjalta löydy.
Löytyykö vastaavaa materiaalia useamman värisenä kohtuulliseen hintaan jostakin? Tuo Zotefoam on tuotemerkki, eli 'aivan samaa' olisi luultavasti jollakin muulla tuotemerkillä, jos vain osaisi etsiä.
Jollain (muistaakseni saksalaisella) sivustolla joku oli tehnyt kinnerin kopan perus-telttapatjasta, sen päälle jersey-kangas, jonka kyllästi jollain lakalla.
Edit: ja mitä höpöjä sitä sairaana kirjoitteleekaan, ei liimattavuus vaan hitsattavuus. Korjattu.
Viimeksi muokannut tavasti, 12 Helmi 2014, 12:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Lasikuitukangasepoksikuppi kannattanee ensin irrottaa vaahtomuotista, panna takaisin päälle ja vasta sitten liimata vaahtomuovikate sen ulkopintaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuossa saman materiaalin hitsausta, alussa sanotaan ett liimaus ei onnistu. Kumpi pyora tehty aikasemmin ? Onko myohemmin loytyny oikee liima vai onko nuo liimatut hajonneet ? http://www.recumbents.com/mars/pages/p ... ing.html
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Silmämääräisesti katsottuna tuo on tuhdimpaa tavaraa kun routamatto selvästi kin ja pysyneet paremmin muodossa kohtalaisen ajo viiman aikana, eikä rupeaa painumaan kasaan tai pussille suojan puolelta.
No ei muuta kun kolvi tarvitaan ja useita erikois työkaluja jotka näyttäisi olevan helppo valmistaa.
PW luulen että liimaa bostik ehkä vain keula lasikuitu vahvikkeen liimaamiseen, on riittävän iso pinta joten tarttuvuus hyvä.
Muut saumat hitsattu kuvien mukaisesti.
Juu en kuitenkaan alkanut tekemään valmisteluja niinkuin kieliopillisesti jo voi sanoa, tuo koppa ollut pari vuotta kohtalaisessa käytössä kunnes vaihdettu uuteen joten nämäkin materiaalit pehmenee ajastaan, vaikkei mitenkään kuvassa kärsineen näköinen ollut. Eli pelkässä kesä käytössä hyvin pitkäikäinen materiaali.
Mikä hyvä puoli kuitukoppaan myös jos kaatuu niin ei liuu niin pitkälle kuin kuitukoppa, ja vauriotkin aika vähäisiä kaaduttaessa!
Ihme joka tapauksessa miksi tämä teollisuuden haara jäänyt lähes unholaan ja ainoastaan ihmettely ja puhe asteelle, vaikka noin viikossa tuollaisen kopan tekemiseen arvioitu aika ja laatu paranee kun muutaman tehnyt sanottiin arvioissa.
Ihme joka tapauksessa miksi tämä teollisuuden haara jäänyt lähes unholaan ja ainoastaan ihmettely ja puhe asteelle, vaikka noin viikossa tuollaisen kopan tekemiseen arvioitu aika ja laatu paranee kun muutaman tehnyt sanottiin arvioissa.
Itse tekeminen on kärsinyt inflaation, se ei ole muotia. Pitää olla kallista ja kaupallista ettei leimaudu köyhäksi
Vakavasti ottaen ei tuollaisia(kaan) kerrostalolähiössä voi rakentaa. Vaatii kuitenkin muotit ja muut systeemit kuten kuituhommatkin.
Itseä tässä kiinostaisi rakentaminen onnistuisiko projekti ja kuin pitkään tuollaisen kopan saisi käytössä kestämään, pitää noita lasikuitu koppiakin välillä
Korjailla, mikään ei ole ikuista.
Minulla vain on 26tuuman renkaat Performer pyörässä joten etukoppa täytyisi tehdä läpinäkyvästä materiaalista ja ainakin paino myös nousisi ja kun en ole yhtään noita lämmöllä
Muokannut niin työläs alkaa opettelemaan , onko jossakin päin suomessa koulu esim joka vois auttaa asiassa? Tämä pyörä tosin kaksirenkainen ja kuuluisi
nojapyörän rakentaminen ketjuun. Ja miksi läpinäkyvä? Siksi että näkisi eteensä, kate tulee silmien tason yläpuolelle.
Samoin myös olisi arempi materiaali kaaduttaessa jos keula osa pleksiä tai vastaavaa.
Viimeksi muokannut karseehirvee, 18 Helmi 2014, 11:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luulen että monella on enemmänkin tuo tekemisen ilo saada itse suunnitella sellaisen kun omat taidot riittää, ja taas toiset haluaa käyttää aikansa johonkin muuhun kuin rakenteluun,
toki valmis kaupallinen valmiste on varma valinta. Ja molempia vaihtoehtoja pohdin myöskin.