Raptobike

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja jori »

vuoltu kirjoitti:

Kävin eilen siellä Botniahallissa polkaisemassa. Kerran hyppäsi ketju taittopyöltä isommalle rattaalle vaihtaessa ja muutaman kerran pyörän siirtelyn jälkeen on sama tapahtunut. Se on harmillista kun en saa ketjua takaisin paikalleen ilman että irrotan taittopyörän suojineen.

Muuten pyörä ja vaihteet pelasivat hienosti. 30kmh menee ihan älyttömän kevyesti - muodostuukohan tuonne halliin "vortex" joka auttaa?

93.6km meni 2h42min liikkuvalla ajalla, jolle keskariksi tuli 34.7 km/h. Keskisykettä kun katsoo niin pitäisi olla vielä varaa kiristää vauhtia. Mielenkiinnolla odotan kesää että näkee miten pyörä kulkee asvaltilla.

Kyllä sinne noin monta kierrosta samaan suuntaan ajaen pyörre muodostuu. Ei tuon pyörteen vaikutus tietenkään suuri ole, mutta vastannee ehkä metrin sekunnissa myötätuulta tai jotain sellaista. Kokeille seuraavalla kerralla ajaa muutama kierros "vastavirtaan", niin saat kuvan siitä, onko pyörteestä apua. Mitä enemmän pyöräilijöitä siellä on yhtaikaa, sitä kovempi pyörre sinne muodostuu. Ihan pelkkä tyyni ilmakin vaikuttaa huomattavasti ilmanvastukseen. Tuulen vaikutus ilmanvastukseen on keskimäärin negatiivinen -sitä enemmän, mitä kovemmin tuulee. Samaan pisteeseen palaavan lenkin ilmanvastus kuluttaa energiaa sitä enemmän, mitä kovemmassa tuulessa lenkki on ajettu. -Ellei tuuli sitten selvästi käänny matkalla. Pohjoisella pallonpuoliskolla tuulet kääntyvät yleensä vastapäivään, joten lenkitkin kannattaa suunnitella ajettavaksi vastapäivään. ;)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:
vuoltu kirjoitti:

Kävin eilen siellä Botniahallissa polkaisemassa...

Muuten pyörä ja vaihteet pelasivat hienosti. 30kmh menee ihan älyttömän kevyesti - muodostuukohan tuonne halliin "vortex" joka auttaa?

Kyllä sinne noin monta kierrosta samaan suuntaan ajaen pyörre muodostuu. Ei tuon pyörteen vaikutus tietenkään suuri ole, mutta vastannee ehkä metrin sekunnissa myötätuulta tai jotain sellaista.

Oulussa tuli Ouluhallissa joskus 90-luvulla ajettua triathlonfillarilla ja 5-10 minuutin jälkeen kun siellä polki 20-30 pyörää oli kohtuu helppo nostaa keskinopeus päälle 40:n. Ajaminen tuntui yhtä helpolta kuin maantiellä täysin tasaisella ja tyynellä tai jos oli aavistuksen takatuulta.

Muuten homma oli vähän haasteellista kun meidän hallissa kierros on jotain 333 metriä ja kurvit on 400m:n kaarteet mutta suoralle tultaessa typistetty. Yli 40:n ajo vaati jo että sai rytmitettyä ohitettavat muualle kuin kurvien alkuun/loppuun, ja täällä ainakin silloin harvempi pystyi yli 30:n vauhtia hallissakaan pitämään.

Mun mielestä oli liian tylsää ja tavallaan turhan jännittämisen touhua... joten talvisinkin ajelin silloin samalla fillarilla venäläiset sliksi-tuubit alla ulkona. Nostaa sitten sitä vauhtia kun saa sulaa tietä alle.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

jori kirjoitti:

Kokeille seuraavalla kerralla ajaa muutama kierros "vastavirtaan",

Mielenkiintoinen ajatus, mutta siitä varmaankin seuraisi porttikielto... taikka vähintäänkin "pyhä viha" allekirjoittanutta kohtaan...

mhelander kirjoitti:

Muuten homma oli vähän haasteellista kun meidän hallissa kierros on jotain 333 metriä ja kurvit on 400m:n kaarteet mutta suoralle tultaessa typistetty. Yli 40:n ajo vaati jo että sai rytmitettyä ohitettavat muualle kuin kurvien alkuun/loppuun, ja täällä ainakin silloin harvempi pystyi yli 30:n vauhtia hallissakaan pitämään.

Ne päätykarteet eivät tosiaankaan tunnu oikein rennoilta 40+ nopeuksissa. Täällä "hitaammat" ajavat ulkokaistaa ja nopeammat sisempää. Kaistoja on yhteensä 4 ja usein ryhmät varaavat 2 kaistaa - riippuen ryhmän koosta. Vääjäämättä niissä kaarteissa on välillä aika ahdasta.

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Sisähalleisssa on tavallisesti sileä maalattu lattia, jonka vaikutus renkaan kulkuvastukseen on merkittävä. Itse huomasin viime Ecotripillä kuinka kevyesti pyörä kulki laivan sileällä teräskannella.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

kuparinen kirjoitti:

Sisähalleisssa on tavallisesti sileä maalattu lattia, jonka vaikutus renkaan kulkuvastukseen on merkittävä. Itse huomasin viime Ecotripillä kuinka kevyesti pyörä kulki laivan sileällä teräskannella.

Hyvä huomio! Tämän taulukon mukaan betonilla(concrete) vierintävastus on puolet pienempi kuin asfaltilla:
http://www.engineeringtoolbox.com/rolli ... _1303.html
Nopeusalueella 40km/h ilman katetta ei tuon osuus enää hirmu suuri ole, mutta jos tasaista myötätuulta on 3,6km/h(1m/s) ja vierintä vastuksesta muutama km/h lisää niin...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

kuparinen kirjoitti:

Sisähalleisssa on tavallisesti sileä maalattu lattia,

Botniahallissa on Mondo pinnoite. En nopealla etsinnällä löytänyt sille vierintävastusta mutta kokemuksesta sanon että kevyesti rullaa.

Käteen se tuntuu hieman pehmeältä, paitsi jos kokeilee liu'uttaa kättä sitä pitkin se muuttuu hiekkapaperiksi. Siitä tulee komeita palovamman kaltaisia vaurioita ihoon... :roll:

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

Lauantain 63km lenkin jälkeen jäin pohtimaan että olisi varmaan aikaa ottaa niskatuki käyttöön. Katselin tuota Mikan postaamaa kuvaa ja päänasentoa:

mhelander kirjoitti:

Ja kuski päällä näyttää lowracer tältä:
Kuva

Sitten etsin viime kesän kisoista Petrin kuvan lowracerin päällä:
http://www.flickr.com/photos/81430123@N ... 920138093/

Jos lepuutan päätä niskatukeen niin pään asento on melko tarkkaan sama kuin Petrillä tuossa linkin kuvassa. Kun ajan 'pää pystyssä' niin silloin pää on samankaltaisesti kuin Mikalla. Vaatii varmaankin totuttelua, mutta eka fiilis on että ajolinjojen haku häiriintyy ajaessa pää niskatuella kun (tuntuu siltä että??) ei näe kunnolla eteen - siis näkökenttään tulee pyörän etupään rakenteet ja kuskin nenä sekä silmäpussit :shock: . Pää niskatuella olisi varmasti parempi ilmanvastusta ajatellen. Pitäisi varmaan laittaa jotain pehmustetta siihen että voisi aloittaa kokeilut jostain välimaastosta...

Oli lauantaina melkoinen tuuli. Paras 2km myötätuulen meni noin 45km/h keskarilla - muutama metri tuolla matkalla saattoi olla korkeuseroa joka auttoi myös.

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja PW »

Ei tuosta miun asennosta kannata esimerkkiä ottaa ;)

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vuoltu kirjoitti:

Vaatii varmaankin totuttelua, mutta eka fiilis on että ajolinjojen haku häiriintyy ajaessa pää niskatuella.

Mun päässä on sama vika. Kun kuva heiluu pyörän mukana häiritsee se tasapainon pitoa. Kun vauhti on kovempi ja pyörä menee suoraan voi päätä pitää tuella, mutta saattaa siitä huomaamatta taas nousta :(
Pitäisi kokeilla jotakin tosi pehmeää tukea, sallisi pään liikuttelun mutta kannattelisi kuitenkin osan pään painosta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Voipi olla vaikeeta ajaa rennosti tien päällä jos niskatuki on yhtä aero-asennossa kuin PW:llä... nuo mun kuvat on "treeniasennossa" jolloin pää on vähän pystymmässä. Samoin se on maastovehkeessä...

Viime vuoden Nokian tapahtumassa oli niskatuki ehkä vähän enemmän mullakin aero-asennossa:

Kuva

Kuva

Tuostakin voi vielä vähän mennä pää takaviistossa mutta sitten ei enää juuri eteensä näe. Itse olen ajatellut pitää pään kulman suurin piirtein tuossa mutta pudottaa penkkiä vielä vähän enemmän selälleen...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

Pitkään kestää opetella ajamaan pää niskatuella. Onnistuisi helposti jos tien pinta olisi tasainen. Mun tuntuma on että nopeudet nousee 2-4kmh kun pitää päätä tuella versus pystyssä.

Alkaa Raptobike hiljalleen liikkua. Tämän päivän 64km lenkki meni 31.8kmh keskarilla. Käsitys on että nopeudet nousee vielä tuosta kun lämpötilat kohoaa 16 asteen yläpuolelle.

Meinasin tehdä satasen lenkin mutta kun ekan kerran kun imaisin urheilujuomaa huomasin että olin taas unohtanut pesun jäljiltä laittaa sen pillin takaisin paikalleen.. :evil: Ilman pilliä pullosta ei tule kuin 15% enkä uskalla haparoida sitä sieltä ristiselän takaa ajon aikana.

Tuossa se lenkki jos jotakuta kiinnostaa vilkaista:
http://www.strava.com/activities/140340504

Tuomo

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

vuoltu kirjoitti:

No nyt alkaa stage 1

Raptobike Lowracer 1.jpg

Mistä hankit etukiekkon/vannekehän?

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

Ostin tuon fillarin käytettynä ja nuo renkaat & vanteet oli siinä valmiiksi.

Edit: Kysyin pyörän myyjältä ja palaan asiaan kun saan takaisinkytkennän

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Ok, kiitos vaivasta!

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3849
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Raptobike

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tunnistin valmistajan logon vanteen kyljestä. Kyseessä on H+Son.
Toisin kuin heidän sivuilla jossa ei mainita mitään 451 tai 406 kokoisista vanteista, mutta SL42 vannetta näkyy myytävän sen kokoisina ainakin japanilaisesta verkkokaupasta:
http://www.alexscycle.com/rims/bmx-1-2- ... d-406.html

Vastaa Viestiin