SH23 on tullut maalaamosta ja rakentelen siihen parhaillaan metallirunkoista istuinta.
Tuosta tuli mieleen että kuin kauan olet pulverimaalauttanut runkoja ja miten niissä on maali pysynyt? Tehtaissa ei näytä maalaus aina onnistuvan tai sitten tämän pintakäsittelyn ominaisuus on että jos maalipintaan tulee rikkein niin siitä pääsee kosteus maalin ja metallin väliin. Pinta pysyy pitkään hyvän näköisenä vaikka ruoste muhii maalin alla, sitten maalista lohkeaa kerralla iso pala ja paljastaa alla olevan ruosteen. Tai sitten osat on olleet öljyisiä maalaukseen mennessään ja maali ei ole tarttunut niihin kunnolla.
SH23 on tullut maalaamosta ja rakentelen siihen parhaillaan metallirunkoista istuinta.
Tuosta tuli mieleen että kuin kauan olet pulverimaalauttanut runkoja ja miten niissä on maali pysynyt? Tehtaissa ei näytä maalaus aina onnistuvan tai sitten tämän pintakäsittelyn ominaisuus on että jos maalipintaan tulee rikkein niin siitä pääsee kosteus maalin ja metallin väliin. Pinta pysyy pitkään hyvän näköisenä vaikka ruoste muhii maalin alla, sitten maalista lohkeaa kerralla iso pala ja paljastaa alla olevan ruosteen. Tai sitten osat on olleet öljyisiä maalaukseen mennessään ja maali ei ole tarttunut niihin kunnolla.
Jukka
En nyt tarkkaan muista kuinka kauan olen maalauttanut runkoja. Muutaman vuoden ainakin. Vanhimmat pulverimaalatut nojakit olen myynyt pois. Itse en ole ainakaan tähän mennessä huomannut, että maali ei olisi pysynyt. Kestävyys on aivan toista luokkaa kuin spraymaaleissa, joita aiemmin käytin.
Maalauttaminen pulverimaalaamossa on yllättävän edullista. SH21:n rungon maalauttaminen maksoi vain 40 € ja SH23:n 80 €.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Nää on nykyisellään niin ammattimaisen komeita ilmestyksiä. Onneksi olkoon.
Joko olet ajellut kokeita? Uudesta penkkimallista olisin halukas näkemään yksityiskohtakuvia. Lähinnä kiinnostaa, miten hihna kiinnittyy putkeen. Samoin kiinnostaa yksityiskohta takajousen alapään asennuksista. Tästä kuvasta näyttää epäsymmetriseltä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hienolta näyttää, en tosiaan hoksannutkaan heti että sakari vaihtanut puun metalliin penkin rungossa Eikö tuo paina reisiä polkiessa on kammet on noin alhaalla, vai joustaako etureunan remmit riittävästi?
Nää on nykyisellään niin ammattimaisen komeita ilmestyksiä. Onneksi olkoon.
Joko olet ajellut kokeita? Uudesta penkkimallista olisin halukas näkemään yksityiskohtakuvia. Lähinnä kiinnostaa, miten hihna kiinnittyy putkeen. Samoin kiinnostaa yksityiskohta takajousen alapään asennuksista. Tästä kuvasta näyttää epäsymmetriseltä.
Kiitos!
Olen ajellut sen verran kun kelit on antaneet myöten. Ohjaus on selvästi herkempi kuin alaohjatussa SH22:ssa. Kovemmassa vauhdissa saisi olla ohjausiskunvaimennin. Muuten pelittää hyvin.
Kuvia penkistä:
Istuin 2014.jpg (229.53 KiB) Katsottu 3713 kertaa
Istuindetalji 2014.jpg (204.35 KiB) Katsottu 3713 kertaa
Reunaputkissa on reijät 8 mm:n kumiköydelle. Olen käyttänyt tätä istuinta sekä SH23:ssä että SH24:ssä. Siksi kahdenlaiset yläkiinnitykset.
Takapään jousitus:
SH23 takajousitus.jpg (261.54 KiB) Katsottu 3713 kertaa
Ei ole epäsymmetrinen. Kuvassa näkyy myös rakenne, jolla etupyörien jarrutus tapahtuu yhdestä vivusta.
Sakari
Don´t die a copy!
John Mason
Reunaputkissa on reijät 8 mm:n kumiköydelle. Olen käyttänyt tätä istuinta sekä SH23:ssä että SH24:ssä. Siksi kahdenlaiset yläkiinnitykset.
Tämä on hieno keksintö! Itsekkin miettinyt putkikehikkoisen remmipenkin tekemistä, mutta ollut vähän hukassa miten remmit saa pysymään paikoillaan. Jos kumiköydet korvaa tavallisella köydellä niin penkkiin saa jämäkyyttä mikä "kuulemma" on joskus ongelma kovaa polkiessa.
Jukka
Viimeksi muokannut jviirret, 26 Helmi 2014, 08:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hienolta näyttää, en tosiaan hoksannutkaan heti että sakari vaihtanut puun metalliin penkin rungossa Eikö tuo paina reisiä polkiessa on kammet on noin alhaalla, vai joustaako etureunan remmit riittävästi?
Jukka
Juuri sen vuoksi, ettei istuimen etureuna painaisi reisiä, etureunassa ei ole poikkirunkoa vaan se on taaempana alhaalla. Pelkät joustavat remmit eivät paina reisiä.
Istuin 2014.jpg (229.53 KiB) Katsottu 3709 kertaa
Sakari
Don´t die a copy!
John Mason
Ei ole epäsymmetrinen. Kuvassa näkyy myös rakenne, jolla etupyörien jarrutus tapahtuu yhdestä vivusta.
Minua jäi kiinnostamaan miten olet rakentanut nivelen tuolle takakiikulle. Näyttää asialliselta... sama on itselläkin pohdinnassa, nelikanttikeskiötä ei ole tarkoitus enää käyttää.
Minua jäi kiinnostamaan miten olet rakentanut nivelen tuolle takakiikulle. Näyttää asialliselta... sama on itselläkin pohdinnassa, nelikanttikeskiötä ei ole tarkoitus enää käyttää.
Olen käyttänyt romutetun alamäkipyörän niveltä rälläköimällä sen irti rungosta ja takahaarukasta. On paljon keveämpi ja kapeampi kuin nelikanttikeskiö ja kuitenkin aivan tukeva.
Sakari
Don´t die a copy!
John Mason
Olen käyttänyt romutetun alamäkipyörän niveltä rälläköimällä sen irti rungosta ja takahaarukasta. On paljon keveämpi ja kapeampi kuin nelikanttikeskiö ja kuitenkin aivan tukeva.
Sitä vähän arvelinkin. Mistähän tommosen hajoituskuvan sais kaivettua... oma ajatus tehdä nivel on suurin piirtein tehdä samanlainen kuin WTB:n etunavoissa. Niissähän napa on pesä konelaakereille joiden sisään tulee 15mm:n putki ja putken päiksi täsmälleen sopivat 9mm:n "akselinpää" tulpat ja kiinnitys pikalinkulla. Tähän mun vehkeeseen vois jopa harkita pikalinkku-kiinnitystäkin.
2014-02-26_WTB_front_hub_exlosion.png (89.63 KiB) Katsottu 3653 kertaa
SH24:ssä on nivel tällainen, kun ei löytynyt sopivaa romualamäkipyörää:
SH24 nivel.jpg (280.81 KiB) Katsottu 3641 kertaa
Akselina on 10 mm:n kierretanko, laakereina 2 kpl 10 x 26 x 8 mm:n urakuulalaakereita, pulttikiinnitys. Laakeriputki on 29 x 1,5 mm. Laakereiden välissä holkki. Laakeriputkea joutuu (sauman vuoksi) hiukan sorvaamaan, että laakerit mahtuvat paikalleen.
Nivelen leveyden voi tehdä haluamakseen, ja voisi sen hyvin tehdä myös 12 x 32 x 10 mm:n vakiouralaakereista tai isommasta, jos vaan löytyy sopiva laakeriputki.
Sakari
Don´t die a copy!
John Mason
SH23 25.2.2014.1.jpg (142.09 KiB) Katsottu 3477 kertaa
SH23 joutui tänään tulikokeeseen, kun vein sen kutsusta aamulla Jyväskylän Luhtisenpuiston päiväkeskukseen, jossa aloitettiin pyöräilyviikko valtakunnallista teemaa ”Seniorit Satulaan” mukaillen. Sateisen sään vuoksi tilaisuus pidettiin sisällä ja koeajot kävivät kovin lyhyiksi. Media oli paikalla ja perästä kai jotain kuuluu.
SH23:n ohjauskäyttäytyminen tuntui muuttuvan kummasti, kun reilusti yli 100-kiloinen vanhus istui kyytiin. Täytyy vielä tarkistaa ohjauskulmia olisiko niissä jotain korjaamista. Yläohjaus suoraan haarukoista ei kaikilla oikein toiminut.
Yläohjaus suoraan haarukoista ei kaikilla oikein toiminut.
Luulen että oli vauhdin puutetta ja tottumattomuutta. Normaali pyörähän kääntyy niin että toista kahvaa viedään eteen ja toista taakse, tässä kahvoja käännetään ranteilla ilman että ne siirtyvät juurikaan.
On löytynyt parikin syytä, miksi SH23:n ohjaus oli kankea ja omituinen ja miksi eteneminen ei oikein sujunut. Olin kokeillut aiemmin erilaisia etupyörien aurauskulmia ja olin viimeksi jättänyt sellaisen aurauskulman, jossa pyörien etuosan etäisyys oli 15 mm pienempi kuin takaosan etäisyys. Kun nyt vaihdoin aurauskulman nollaan ja siirsin keskiötä ja penkkiä n. 8 cm taaksepäin, rupesi homma pelittään aivan toisella tavalla. Painoa etupyörille oli liikaa ja noin iso aurauskulma hidasti menoa. Ehkä vieläkin enemmän siirrän penkkiä taaksepäin. Ohjaus toimii senkin vuoksi paremmin, kun kädet voivat olla suoremmassa asennossa.
Sakari
Don´t die a copy!
John Mason