Nyt on rakentelut olleet vähän jäissä mutta propellihattu sitäkin syvemmällä päässä... kun kerran yritetään tehdä parempaa niin yritetään sitten kunnolla ja työmäärässä säästämättä.
Tavoitteet korkealle, eli mahdollisimman hyvin toimiva jousitus, pieni jousitettu massa, vähän särkyvää lähellä maata, tilaa tarvittaessa jopa läskirenkaille.
mhelander kirjoitti:Heitetäänpäs lisää löylyä ideakiukaalle:

Tästä on tullut mieleen uutta ideaa, wirma nimeltään Brooklyn Machine Works on tehnyt taannoin pienehkön sarjan erittäin rajua alamäkiajoa sietävää runkokittiä, täälläPinkbike:n historiikkia aiheesta.
Oleellista tässä on että takakeinu on nivelöity runkoon siten että ketjuvedon väliakseli menee nivelestä läpi:

Tuohon kun yhdistetään vielä väliakselistolla tehty vaihteisto:

Tällainen on ihan kaupallisenakin ollut Zerode G2 alamäkipyörässä... mun ajatus on ottaa WTB:n napa:

Vaihdetaan sen vakio 135mm:n haarukalle tarkoitettu 15mm:n ontto akseli omatekoseen joka on reippaasti leveämpi. Päätykuppien tilalle vastaavat holkit, perään konelaakerit joilla napa laakeroidaan runkoon. Laakereiden jatkoksi tulee takahaarukan päät puristamalla kiinni jotta haarukalle saadaan lisää vääntöjäykkyyttä.
Levyjarrun tilalle laitetaan fixin hammasratas, oikeanpuoleisen laakeripukin alle takavaihtajalle korvakko.
Haarukkaan tulee fixin hahlolliset korvakot tai jopa säädettävät sellaiset tähän tyyliin:

Koska veto tulee vasemmalle niin levyjarru tulee oikealle puolelle mutta Brooklyn:n tyyliin satula alapuolelle levyä laakeroituna akseliputkeen ja vedossa olevalla alapuolisella välitystangolla, tähän tyyliin:

Ja takanapa tehdään WTB LaserDisc Lite -navasta, sorvataan etunavasta levyjarrun puoleinen puolisko irti, siihen sopiva pykälä, ja sama takanavalle, epoksiliiman kanssa puoliskot yhteen ja kuivuttuaan päälle muutama kierros hiilikuitua tiukkaan kompressioon. Sisälle tulee takanavan akseli ja takanavan levyjarrupuoli oikealle, päätykuppi pitää tehdä itse tuolle laakeroidulle jarrusatulakorvakolle, vasemmalle fixin hammasratas ja väliin fixin tukevampi ketju.
Tässä on puuhaa. Runko ja penkin kiinnitys menee kokolailla uusiksi penkin alta mutta niin se menisi muutenkin. Tuota en ole vielä paljoa miettinyt...
Painoa ei pitäisi tulla paljoa lisää kun nykyisenä takakeinun nivelenä on halpa nelikanttikeskiö. Perä ei paljoa sukella motocross-tyylisen takajarrun satulan tuennan ansiosta, tanko voi olla hontelompi kun siihen tulee suurimmat voimat vetosuuntaan.