Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Premnas kirjoitti:

Hittoko pitää olla niin laiska ettei jaksa ladata Gimpiä koneelle jotta vois pienentää kuvat jotta ne vois laittaa tänne.

Shotwellin rajallisiin editointi ominaisuuksiin ainakin linuxin puolella kuuluu kuvien rajaaminen, kääntäminen ja kuvan koon määrittäminen jotka on ne mitä yleensä tarvii ja se on paljon kevyempi käyttää kuin gimp.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

^ Kiitos vinkistä, taidankin ladata tuon koneelle! Ei sille ohjelmalle kuitenkaan kovin usein ole käyttöä ja kuvan rajaaminen tai pienentäminen taitavat olla yleensä ne ainoat joita tartten.

Hups..paitsi että se ei vissiin toimi windowsissa...

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tässä muutama muuttokuva:

puutarhakalusteet.jpg
Sängyt.jpg
Patja yöllä.jpg

Mies keksi nerokkaasti ottaa kahdesta muovituolista nuo metallijalat irti, niistä sai todella kätevän kehikon ison runkopatjan ja sänkyjen kuljetukseen, ja olivat ne kätevät muutenkin.

Ai niin...latasin sitten paint.net:in koneelle eikä tarvinnu katua. Vaikuttaa tosi kätevältä ohjelmalta ja vaikka siinä varmasti ylimäärästäkin on niin nuo kuvat sai tosi nopeesti fiksattua oikeanlaisiksi.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Premnas kirjoitti:

Tässä muutama muuttokuva:
.

Siinä on nojakki ja kärry laitettu hyötykäyttöön... :D

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Totta hemmetissä! Tästä pyöräilystä on tainnut tulla oikea elämäntapa. Ensimmäinen ajatus tavaroiden kuljetuksesta meinaan on, miten sidon lastin kärryyn :D .

Täytyy kyllä myöntää että nuo eivät olleet hurjimpia virityksiä, niistä hurjimmista en edes ottanut kuvia. Mies veti keskimäärin painavempia lasteja kuin minä, koska sillä on pyörässä parempi kiinnitys kärryyn kuin itselläni. Suurimmat lastit vielä vedettiin ison tien yli valoristeyksestä, koska niitä olisi ollut ihan turha lähteä taittamaan alikulkutunneliin. Kaverin naapuri oli bongannut meidät kun vedettiin kauniina sunnuntaina noita sänkyjä perässä :D .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

Hienoja kuormia olette vieneet. :D
Yritin etsiä, oliko tuosta pitkäaisaisesta y-framesta mitään aiempaa viestiä. En löytänyt. Kiinnityksestä oli jotain keskustelua, mutta senkin kuvat olivat kuolleet.:(
Mikäs juttu tuo pitkä aisa on. Onko se y-framen vaihto-osia, vai itse tehty. Mahtuisiko tuohon viisimetrinen kanootti, vai jääkö painopiste kuitenkin vielä takapuolelle.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

jori kirjoitti:

Hienoja kuormia olette vieneet. :D
Yritin etsiä, oliko tuosta pitkäaisaisesta y-framesta mitään aiempaa viestiä. En löytänyt. Kiinnityksestä oli jotain keskustelua, mutta senkin kuvat olivat kuolleet.:(
Mikäs juttu tuo pitkä aisa on. Onko se y-framen vaihto-osia, vai itse tehty. Mahtuisiko tuohon viisimetrinen kanootti, vai jääkö painopiste kuitenkin vielä takapuolelle.

Oho tosiaan, onkohan multa jäänyt kokonaan kirjoittamatta tänne. No, ei kaikkea voi muistaa. Tilasin Y-Framen valmistajalta tuon pitkän aisan, en ole ihan varma onko niillä sen perusmittaisen lisäksi kolme eri pituutta, tai tilaamalla saa varmaan ihan senmittaisen kuin haluaa. Tää mun oli muistaakseni 90cm pitempi kuin normaali aisa.

En olekaan mitannut pitkän aisan kanssa millainen tila nojakin takarenkaasta on peräkärryn levyn reunaan. Koko yhdistelmän pituus ilman lastia oli 3,8m, sänkyjen kanssa taisi olla jotain 4,3-4,4m. Y-Framen valmistajalta saa tilattua ekstrapitkän vetoaisan, jolla kuulemma kuljettaa pitkiä kanootteja (en muista oliko joku 6m esimerkki).

Tuolla mun aisalla varmaan jäisi muuten takapainoiseksi, koska jos aisan mitta on jotain 1,4m, sitten lastauslevy muistaakseni korkeintaan 80cm, jää peräkärryn perään yli kolme metriä..se on melkoinen määrä metrejä..

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tyhmästä päästä kärsii koko pyörä. Olisi kannattanut vaan heti ommella ne vaihtajanvipusuojat. Nyt tuntuu vähän tyhmältä kun huollon jälkeen sinne onkin sitten päässyt vettä ja tänään aamulla veti tehokkaasti jäähän sekä etu- että takavaihtajan vaijerit. Jarrut sentään pelasivat, niissä kun on ne suojatulppasysteemit. Yritin opiskella netistä käteviä keinoja noiden kuivaamiseen mutta kun kaikki on tehty pystypyörälle, jossa vaijerinkuoret on palasina ja välissä vaijeri paljaana. Miten muistelen joskus aikaisemminkin pohtineeni tätä ongelmaa?

Miten mä en saa millään selkoa niistä videoista että mitkä ne toimenpiteet koko hommelissa on:

  1. Pitääkö se vaijeri ottaa kokonaan irti vai ei
  2. Jos pitää ottaa, miten se otetaan, mitkä palikat irti ja mihin ei kannata koskea
  3. Mistä pitää löysätä
  4. Miten saan koottua koko hökötyksen takaisin ajokuntoiseksi
  5. Jos otan vaijerin irti takavaihtajasta ja vedän kuoren läpi kokonaan pois ja sitten kuivaan, niin hajooko koko vaihdesysteemi siihen ja häviää kaikki säädöt, pitääkö esim. vaihtaja asettaa johonkin tiettyyn asentoon ennen irroitusta...sama esim. jos takakiekon ottaa irti niin asettaa uloimmalle rattaalle ennen irroitusta.

Miksi noissa on pakko olla miljoona eri palikkaa, vähemmästäkin sekoaa.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

5. Jos otan vaijerin irti takavaihtajasta ja vedän kuoren läpi kokonaan pois ja sitten kuivaan, niin hajooko koko vaihdesysteemi siihen ja häviää kaikki säädöt, pitääkö esim. vaihtaja asettaa johonkin tiettyyn asentoon ennen irroitusta...sama esim. jos takakiekon ottaa irti niin asettaa uloimmalle rattaalle ennen irroitusta.

Mikään ei hajoa, mutta säädöt menee uusiksi. Katso ennen pois vetoa ettei vaijerin pää ole yhtään hapsuilla, se ei mene millään takaisin jos hapsuuntuu. Itse olen tinannut pään ennen pois vetoa niin ei pääse missään vaiheessa hapsuuntumaan. Sama pistää ketju uloimmalle rattaalle, sille se menee kuitenkin kun vaijerin irroittaa.

Premnas kirjoitti:

Miksi noissa on pakko olla miljoona eri palikkaa, vähemmästäkin sekoaa.

No ei siinä oo ku kolme osaa, vipu, vaijeri ja vaihtaja. Jokainen osa maksaa niin taloudellinen itsemurha jos vaihteiden valmistaja tunkisi turhaa kamaa mukaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ei mutta lähinnä tarkoitin että niiden vaijerinkuorien päässäkin olevia jotain säätönappuloita ja erinäisiä tulppia. Täytyy varmaan käydä ensin ostamassa varmuuden vuoksi uusia vaijerinpäähän laitettavia suojia ja mitäs muuta saattaisi tarvita.

Tuo vaijerinpään tinaaminen olikin hyvä vinkki, ei tullut mieleen! Kolvi ja tinaa löytyy kotoa.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Laiskotti eikä tullut aikaisemmin korjattua vaijeriongelmaa kun sääkin lauhtui pitkäksi aikaa. No nyt ne vaijerit on sitten taas jäässä ja nyt se homma on vaan pakko hoitaa :oops: .

Viime vuonna tuli ajettua tosiaan 7002km ja se oli huomattavasti enempi kuin olin aluksi ajatellut. Melkonen nousu sitä edeltävään vuoteen! Tänä vuonna olen ehtinyt ajaa 365km.

Kun tuota peräkärryä tulee aika paljon käytettyä niin olen miettinyt sen kiinnitysasiaa uudelleen. Mulla se on omatekoisella sovittimella kiinni mutta ei se nyt kovin kätevä ole. Velotechnikillä ei ole erilaisia takatarakoita ja ne vaan ehdottaa sitä weber-sovitinta. Niiden oma takatarakka vaikeuttaa takarenkaan pikalinkun käyttöä kun se ei mahdu pyörimään/aukeemaan kunnolla tai ainakaan helposti. Olen alkanut miettiä että pitäisikö käydä jossain metallipajalla kysymässä voisko ne tehdä mulle vaikka kokonaan uuden tarakan (no kustannuksista mulla ei kyllä ole harmainta aavistustakaan). Tietty vahvuudet ja kiinnitykset pitäisi olla täsmälleen samat kuin vanhassa mutta uudessa tarakassa voisi muuten olla muoto erilainen, enempi sellanen neliö kuin tuollanen alaskoukkaava kulma. Silloin pikalinkun käyttö helpottuisi, tarakkaan saisi silti laukut kiinni ja peräkärryn kiinnikkeen saisi taka-akselin kohtaan, johon se oikeasti kuuluukin.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Eilen sitten otin vanhat vaijerit irti, tyhjäsin kuoret pienellä kompurantapaisella ja annoin kuivua. Jo siinä vaiheessa kun vaijereita otti kuorista, kävi ilmi ettei ihmekään jos vaihteet ovat jäätyneet. Vaijerit lähes valuttivat vettä ja kun puhalsi kuoria niin sieltä sitä vettä tuli kanssa kiitettävästi. Kuivumisen jälkeen truuttasin aseöljyä ensin kuoriin ja sitten uusiin vaijereihin samaa tavaraa ihan kunnolla, takaisinlaitto. Möhläsin takavaihtajan vaihtajavivun kanssa ja mies joutu korjaan sen asennon, onneksi mikään ei mennyt rikki. Tästä opin sen että katson aina mihkä asentoon sen laittaa. Mutta lopputulema: erittäin hyvä. Tänään aamulla ei jäätynyt, ei edes jähmettynyt. Ihana tunne kun vaihteet pelaa niin kuin pitääkin :D . Nyt sitten ompelemaan niitä uusia vipusuojia ettei tartte toista kertaa...

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Edelleen vaihteet toimivat moitteetta. Vaihdoin myös orgaanisten jarrupalojen tilalle sintratut. Olisi vaan aikaisemmin pitäny vaihtaa. Tuntuma on hyvä ja vaikka niistä ääntä toki lähteekin niin niillä on tosi hyvä jarruttaa!

Tammikuun ajoihin olen tosi tyytyväinen: 530km. Ei kauheasti ole päiväkirjaa mutta vuonna 2012 ajoin 485km maaliskuun loppuun mennessä, nyt on enemmän kilometrejä ja aikaisemmin kertynyt :D !. Viime vuonnakin kertyi n. 1300km huhtikuun loppuun mennessä, tätä menoa se lukema on kyseiseen ajankohtaan mennessä kaukana takana.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tuli nyt kuvattua pyörän valot, vaikkakin takavalosta otos on aika tärähtänyt eikä se nyt ihan tuolta näytä. Mutta käytössä olen ollut tosi tyytyväinen valoihin, näyttäs siltä että ihmiset huomaavat mut paremmin tuolla:

Liitteet
P3020081m.jpg
P3020081m.jpg (353.4 KiB) Katsottu 2979 kertaa
P3020080m.jpg
P3020080m.jpg (247.61 KiB) Katsottu 2979 kertaa

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tänään tuli heitettyä kevään ensimmäinen 100km lenkki. Tosi nätti ja lämmin päivä, olisi tarjennut shortseilla ja t-paidalla.

Nyt mittarissa 2150km, on tullu ajettua taas enempi kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Viime vuonna vielä osasin pyörittää paremmin 170mm kampia mutta nyt se taito on johonkin hävinnyt. Seuraus on se, että polvet eivät tykkää. Olen taas vakavissani miettinyt että pitäisikö sittenkin kokeilla 155mm kampia. Nykyiset välitykset varmaan sopisivat vielä siihen. Ei noissa 170mm kammissa muuten mitään vikaa ole varsinkaan suoralla mutta ylämäissä tulee jotenkin olo että voisi niitä kevyemminkin pyörittää.

Olin vähän kärsimätön sen tarakalla olevan takaboksin kanssa ja otin kokonaan irti kun se oli aika kärsinyt. Oli pakko punnita mitä moinen hökötys painaa kun siellä on vähänkään jotain roinaa: 3,1kg. Siihen vielä lisätään mahdollinen laukku ja joitakin työkaluja. Nyt ei ole kuvaa, mutta heti seuraavana päivänä irroituksesta sain idean jos tekisi kankaisen "boksin". Noita tarakkalaukkujahan myydään valmiinakin mutta mitä katsoin niitä niin liian pitkiä ja isoja ovat, ei sovi scorpionin tarakalle hyvin. Piirsin kaavat, leikkasin enstexit ja eikun ompelemaan. Vetoketjukohdasta pitää tehdä parempi, mutta muuten tarakkalaukusta tuli todella pätevä. Sinne mahtuu pumppu, joitakin työkaluja, valojen akut, jopa mukana kulkeva lukko. Ompelin laukkuun tavallaan kaksoisseinämät, jonne väliin ujutin solumuovit, joten laukku pitää ryhtinsä. Pääsin heti koeajolle ja eron kyllä huomasi. Ihan kuin tuuli olisi mennyt peräpäästä ohi eikä tarrannut mihinkään kiinni. Lisäksi vanhan boksin ainainen räminä oli totaalisen poissa. Ihana hiljaisuus!

Renkaat pistin tilaukseen, Marathon plussat mutta 1.35 leveänä tällä kertaa 1.75 sijaan. Oli ideana kokeilla Kojakeja mutta en sitten kuitenkaan (vielä) uskaltanut.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin