Talven sotkuja trikesta putsaillessa heräsi kysymys pyörien ja poljinkampien pyörimisvastuksen mittaamisesta.
Ennen ketjujen puhdistamista ja öljyämistä poljinkampien pyörittäminen (polkimesta kädellä takaperin) tuntui järkyttävän raskaalta. Ketjut huollettuna pyörittäminen keveni, mutta aika raskaalta se tuntui vieläkin. Vaihteistona on Rohloff, mikä ehkä selittää asiaa. Tadpolessa on aika pitkät ketjut ja aika pitkät putket niille. Pitäisiköhän putket vaihtaa vastuksen takia tai muusta syystä ennen kuin kuluvat halki? Nyt niillä on takana viisi vuotta ja 10 000 km. En puhdistanut putkia sisäpuolelta mitenkään. Ketjua katkaisematta se taitaa olla vähän hankalaakin.
Ketjuradan kitkan lisäksi vaihteiston sisältävän navan pyörimisvastus olisi kiinnostavaa voida mitata jotenkin. Etupyörien pyörimisvastuskin olisi mukava bonus, mutta niillä ei taida olla paljon merkitystä, elleivät navat ole aivan lopussa. Tosin pyörimisvastuksen mittaaminen talvipakkasilla olisi kiinnostavaa. Kun meno tuntuu hyytyvän, voisi ainakin tarkistaa, kuinka voimakkaasti pyörien navat ovat kylmässä kohmettuneet.
Olisikohan näiden mittaamiseen mitään käyttökelpoista välinettä tai menetelmää? Juuri triken tapauksessa tuli mieleen, että yksinkertaista olisi vetää koko trikea taaksepäin tasaisella lattialla ja mitata vedon tarve jollain jousivaa'an tapaisella, jolloin kaikkien em. vastusten summan ainakin näkisi. Tässä mukana olisivat kuitenkin myös renkaiden aiheuttama vastus, ja se olisi hyvä voida eliminoida. Normivarastossa ei myöskään ole niin paljon tilaa rullailla trikea, että mittaustapaa juuri voisi vakioida mitenkään. Sumeana ajatuksena olisi saada menetelmästä sen verran toistettava, että vastusta voisi verrata ainakin samalla pyörällä samassa paikassa aiemmin mitattuun. Mielellään se saisi tietysti olla toistettavissa yleisemminkin.