Täytyy pitkästä aikaa kirjoittaa kun tähän aiheeseen on ehkä jotain annetavaakin. Hienoa nähdä että kinnerit ovat lisääntymään päin
!
Evo R on tosiaan hieman kysymysmerkki tuon tuulilasin takia, siitä on varmasti etuja, mutta myös haittoja. Olen käsittänyt että Evo R:ää ei muutamaan vuoteen valmistettu, mutta nyt se on kai taas otettu valmistukseen.
Minkä kokoinen muuten aiheen aloittaja on, tietyt mallit asettaa rajoja kuskin dimensioille? Kun kerran Quest xs on listalla niin ei varmaan kovin pitkästä kuskista ole kyse. Mutta siis en kyllä Quest xs:sää sanoisi painavaksi, enkä kyllä missään nimessä hitaaksikaan. Mitäs se ajarmalan Milan SL painoikaan, oliko 30 kg? Hiilikuitu Quest xs näyttäisi valmistajan mukaan painavan 28 kg. Questissa on jousitus kaikissa pyörissä, toisin kuin Milanissa, Evo R:stä en tiedä. Jousitus voi olla etu, vaikka ei sekään pelkästään positiivinen asia ole, mutta tämäkin riippuu paljon pyörän käyttötarkoituksesta. Milanin maavara on kieltämättä varsin pieni ja kääntösäde todella iso (vaikka ei taida Quest xs kääntösäde paljon pienempi olla), tämä asettaa rajoituksia ajoympäristölle.
Terppaa mukaillen ottaisin ehdottamasti harkintaa myös uuden Strada DF:n. Se on kuitenkin uusin malli ja siinä on mielestäni paljon hyviä oivalluksia, esimerkisk tämä etuosan ilmanottoaukko. Siinä sisälle tuleva ilma otetaan aerodynaamisesti edullisimmasta paikasta. Terpan lainaama kuva oli saksassa tehdyistä rullauskokeista joissa oli mukana kaksi Strada df:ää, joista tuo kuvissa oleva harmaa oli madallettu versio. Tuotantoversion maavara tulee ilmeisesti olemaan hieman reilumpi.
No nämä kaikkia esitetyt mallit ovat tähän mennessä eräänlaisia sportti kinnereitä, (Quest ehkä vähinten) joissa nopeuden vuoksi on muissa ominaisuuksissa tehty kompromisseja. Se onko tämä hyvä juttu riippuu käyttötarkoituksesta, joka on muidenkin kommenteissa tullut jo esille. Siihen olisi kiva saada selvyyttä ennen kuin enemmän spekuloi.
peksi kirjoitti:Mango ja stradan vanhempi malli ovat varmasti käytännöllisiä mutta omaan ideologiaan ne eivät sovi. Itse olen sitä mieltä, että jos kerran velomobiilin hankkii, pitäisi sen erottua nopeutensa puolesta selkeästi pystypyöristä ja muista lihasvoimalla matkaajista...onhan kyseessä kohtuullisen arvokas hankinta.
Tähän on kyllä pakko kommentoida että Mango ja normi Stradakin on kyllä varsin nopeita pyöriä ja erottuvat pystypyöristä kyllä mennen tullen. Tietyissä olosuhteissa ne ovat myös näitä sporttikinnereitä nopeampia hyvän kääntyvyyden (ja jossain määrin maavaran) takia. Eli tämän seikan takia en niitäkään vieroksuisi. Riippu tietysti missä ajaa ja millä päämärällä. Kaupunkipyöräksi lyhyille matkoille en tietyistä eduista huolimatta ottaisi itse mitään kinneriä, kaikki ne ovat sen verran kömpelöitä normipyörään verrattuna.