Mikä paras velomobiili näistä?

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13839
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja jori »

ajs178np kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Saako tuota evo ärrää enään? Jossain vaiheessa oli ainakin tuotannosta pois.

En mä nyt tuota quest xs hitaaksi sanoisi... Eikös Pieterillä ollut myynnissäkin vähän käytetty xs?

EVO R oli poissa tuotannosta, mutta nettisivulla sanotaan, että vuoden 2014 puolivälissä/aikana alkaa tuotanto uudestaan, koska on tullut niin paljon yhteydenottoja. Mielestäni luin jostain, että he (Go-One) olivat myös sopimusvalmistajana tehneet Questeja, mutta niiden tuotanto siirtyisi Romaniaan, jolloin kapasiteettia vapautuu EVO R:n käynnistämiseen uudestaan.

Tietävät, että ulkonäkö myy, mutta pettymys on sitten suuri, kun käyttökelpoisuus ei olekaan niin hyvä huonon näkyvyyden takia. Siirtävät syyllisen Romaniaan. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajs178np
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 18:03

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja ajs178np »

terppa kirjoitti:

Millaiseen käyttöön olet kinneriä ajatellut? Kisa/pyöräilytapahtumiin tai muuten nopeisiin lenkkeihin vai esim. työmatkaan tai yleiskäyttöön? Se tieto voi vähän vaikuttaa suosituksiin :)

Go-one R:n tuulilasista onkin jo paljon mielipiteitä ja varmaan se on syy miksi tuote on poistumassa? valmistusohjelmasta, ihan kuin olisin joskus lukenut sen jo poistuneen mutta hinnat löytyy edelleen Go-onen sivuilta. Siitä merkistä Ks -mallin itse valkkaisin.

Käyttötarkoituksesta seuraavaa:

Muutan kesällä Kirkkonummen Masalaan ja sieltä olisi tarkoitus ajaa velomobiililla töihin Helsingin Ruoholahteen. Matkaa kertyy 25 km suuntaansa ja mielestäni (täytyy vielä tarkistaa) Länsiväylän viertä menee asvaltoitu pyörätie koko matkan ajan. Ilmeisesti loppumatkasta täytyy koukata Lauttasaaren kautta, kun moottoritien viertä ei ehkä ihan uskalla kinnerillä vetää. Mukaan täytyy siis sopia kannettava tietokone ja pieni reppu vaihtovaatteille. Tavaratila on siis pakollinen varuste. Mielestäni ainakin Questissa ja Milanissa tällainen on. En tiedä onko EVO-R :ssä.

Tämän lisäksi haluaisin silloin tällöin poiketa Helsingin velodromilla kokeilemassa miltä tuntuu vetää kallistettua kaarretta lujaa. Tähän ehkä Milan soveltuisi Questia paremmin?

Ja sitten vielä matkat kuntosalille Isoon Omenaan (n. 10 km suuntaansa) ja taas Länsiväylän viertä menee reitti.

Tarkoitus on pysäköidä laite julkisiin parkkihalleihin eli siinä mielessä laitteen lukittavuus on ehdoton vaatimus (siis rengas ketjulla tolppaan ja kuomu lukolla kiinni). Questissa tämä ominaisuus lienee puutteellinen?

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 964
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja TMS »

Täytyy pitkästä aikaa kirjoittaa kun tähän aiheeseen on ehkä jotain annetavaakin. Hienoa nähdä että kinnerit ovat lisääntymään päin :D !

Evo R on tosiaan hieman kysymysmerkki tuon tuulilasin takia, siitä on varmasti etuja, mutta myös haittoja. Olen käsittänyt että Evo R:ää ei muutamaan vuoteen valmistettu, mutta nyt se on kai taas otettu valmistukseen.

Minkä kokoinen muuten aiheen aloittaja on, tietyt mallit asettaa rajoja kuskin dimensioille? Kun kerran Quest xs on listalla niin ei varmaan kovin pitkästä kuskista ole kyse. Mutta siis en kyllä Quest xs:sää sanoisi painavaksi, enkä kyllä missään nimessä hitaaksikaan. Mitäs se ajarmalan Milan SL painoikaan, oliko 30 kg? Hiilikuitu Quest xs näyttäisi valmistajan mukaan painavan 28 kg. Questissa on jousitus kaikissa pyörissä, toisin kuin Milanissa, Evo R:stä en tiedä. Jousitus voi olla etu, vaikka ei sekään pelkästään positiivinen asia ole, mutta tämäkin riippuu paljon pyörän käyttötarkoituksesta. Milanin maavara on kieltämättä varsin pieni ja kääntösäde todella iso (vaikka ei taida Quest xs kääntösäde paljon pienempi olla), tämä asettaa rajoituksia ajoympäristölle.

Terppaa mukaillen ottaisin ehdottamasti harkintaa myös uuden Strada DF:n. Se on kuitenkin uusin malli ja siinä on mielestäni paljon hyviä oivalluksia, esimerkisk tämä etuosan ilmanottoaukko. Siinä sisälle tuleva ilma otetaan aerodynaamisesti edullisimmasta paikasta. Terpan lainaama kuva oli saksassa tehdyistä rullauskokeista joissa oli mukana kaksi Strada df:ää, joista tuo kuvissa oleva harmaa oli madallettu versio. Tuotantoversion maavara tulee ilmeisesti olemaan hieman reilumpi.

No nämä kaikkia esitetyt mallit ovat tähän mennessä eräänlaisia sportti kinnereitä, (Quest ehkä vähinten) joissa nopeuden vuoksi on muissa ominaisuuksissa tehty kompromisseja. Se onko tämä hyvä juttu riippuu käyttötarkoituksesta, joka on muidenkin kommenteissa tullut jo esille. Siihen olisi kiva saada selvyyttä ennen kuin enemmän spekuloi.

peksi kirjoitti:

Mango ja stradan vanhempi malli ovat varmasti käytännöllisiä mutta omaan ideologiaan ne eivät sovi. Itse olen sitä mieltä, että jos kerran velomobiilin hankkii, pitäisi sen erottua nopeutensa puolesta selkeästi pystypyöristä ja muista lihasvoimalla matkaajista...onhan kyseessä kohtuullisen arvokas hankinta.

Tähän on kyllä pakko kommentoida että Mango ja normi Stradakin on kyllä varsin nopeita pyöriä ja erottuvat pystypyöristä kyllä mennen tullen. Tietyissä olosuhteissa ne ovat myös näitä sporttikinnereitä nopeampia hyvän kääntyvyyden (ja jossain määrin maavaran) takia. Eli tämän seikan takia en niitäkään vieroksuisi. Riippu tietysti missä ajaa ja millä päämärällä. Kaupunkipyöräksi lyhyille matkoille en tietyistä eduista huolimatta ottaisi itse mitään kinneriä, kaikki ne ovat sen verran kömpelöitä normipyörään verrattuna.

ajs178np
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 18:03

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja ajs178np »

TMS kirjoitti:

Minkä kokoinen muuten aiheen aloittaja on, tietyt mallit asettaa rajoja kuskin dimensioille? Kun kerran Quest xs on listalla niin ei varmaan kovin pitkästä kuskista ole kyse. Mutta siis en kyllä Quest xs:sää sanoisi painavaksi, enkä kyllä missään nimessä hitaaksikaan. Mitäs se ajarmalan Milan SL painoikaan, oliko 30 kg? Hiilikuitu Quest xs näyttäisi valmistajan mukaan painavan 28 kg. Questissa on jousitus kaikissa pyörissä, toisin kuin Milanissa, Evo R:stä en tiedä. Jousitus voi olla etu, vaikka ei sekään pelkästään positiivinen asia ole, mutta tämäkin riippuu paljon pyörän käyttötarkoituksesta. Milanin maavara on kieltämättä varsin pieni ja kääntösäde todella iso (vaikka ei taida Quest xs kääntösäde paljon pienempi olla), tämä asettaa rajoituksia ajoympäristölle.

No nämä kaikkia esitetyt mallit ovat tähän mennessä eräänlaisia sportti kinnereitä, (Quest ehkä vähinten) joissa nopeuden vuoksi on muissa ominaisuuksissa tehty kompromisseja. Se onko tämä hyvä juttu riippuu käyttötarkoituksesta, joka on muidenkin kommenteissa tullut jo esille. Siihen olisi kiva saada selvyyttä ennen kuin enemmän spekuloi.

Olen 170cm, joten siitä syystä nimenomaan Quest XS ja Milan SL mallit kiinnostavat. tosin aika harteikas, joten en tiedä jääkö sivusuunnasta kiinni? Ei kai nämä laitteet niin kapeita ole?

Tarkoitus suht pitkiä matkoja ajaa, työmatka 25km suuntaansa, jolloin nopeus on tärkeä elementti. Keskusta-ajoa ja lyhyitä matkoja ei varmaankaan hirveästi ole tulossa.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 964
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja TMS »

No niin käyttötarkoitukseen tuli näköjään tarkennusta kun äskeistä kirjoitusta tein. Mutta sanoisin että tuohon tarkoitukseen unohtaisin Milan SL:n kättelyssä. Reittioppaasta katsoin että tuo reitti tarkoittaisi pitkää matkaa Martisillan/Kuitinmäen/Merituulentien varren pyörätietä, joka on kinnerillä ajettuna aivan hanurista omasta mielestä. Kyseisellä pätkällä on todella paljon korkeita kanttikivä, joihin Stradallakin pitää ajaa aivan kävelyvauhtia ettei pyörää riko. Milanin pohja ottaisi niissä paikoissa 100 % varmuudella kiinni (kun muistelen kokemuksia lyhyeltä testilenkiltä ajarmalan Milanilla). Myöskään Lauttasaaren läpi ajaminen ei oikein sovettu noille pienen maavaran ja ison kääntösäteen laitteille. Ajoradalle voi tietysti aina mennä, mutta liikenne on noilla teillä aika vilkasta ja kiihkeää = ei oikeen hyvä kun ei se kinnerikään jokapaikassa kulje sitä viittäkymppiä kuitenkaan. Olen molempia reittejä ajanut jonkun kymmenisen kertaa ehkä.

Velodromilla ajelusta ei ole kokemuksia, mutta miksi Quest olisi siinä Milania huonompi? En äkkiseltään keksi iso eroa tämän asian kannalta.

Evo R:stäkin löytyy varmasti tuon verran säilytystilaan, en usko että se siltä kannalta kalpenee noille muille malleille.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3872
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Käyttötarkoituksesi kuulostaa enemmän tai vähemmän suosivan ajokkia joka on käytännöllinen kaupungissa ultimaalisen nopeuden sijaan ja olen samoilla linjoilla TMS ja terpan kanssa siinä että Strada DF kuulostaa erittäin sopivalta kompromissiltä sun käyttöön.

ajs178np
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 18:03

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja ajs178np »

TMS kirjoitti:

No niin käyttötarkoitukseen tuli näköjään tarkennusta kun äskeistä kirjoitusta tein. Mutta sanoisin että tuohon tarkoitukseen unohtaisin Milan SL:n kättelyssä. Reittioppaasta katsoin että tuo reitti tarkoittaisi pitkää matkaa Martisillan/Kuitinmäen/Merituulentien varren pyörätietä, joka on kinnerillä ajettuna aivan hanurista omasta mielestä. Kyseisellä pätkällä on todella paljon korkeita kanttikivä, joihin Stradallakin pitää ajaa aivan kävelyvauhtia ettei pyörää riko. Milanin pohja ottaisi niissä paikoissa 100 % varmuudella kiinni (kun muistelen kokemuksia lyhyeltä testilenkiltä ajarmalan Milanilla). Myöskään Lauttasaaren läpi ajaminen ei oikein sovettu noille pienen maavaran ja ison kääntösäteen laitteille. Ajoradalle voi tietysti aina mennä, mutta liikenne on noilla teillä aika vilkasta ja kiihkeää = ei oikeen hyvä kun ei se kinnerikään jokapaikassa kulje sitä viittäkymppiä kuitenkaan. Olen molempia reittejä ajanut jonkun kymmenisen kertaa ehkä.

Velodromilla ajelusta ei ole kokemuksia, mutta miksi Quest olisi siinä Milania huonompi? En äkkiseltään keksi iso eroa tämän asian kannalta.

Evo R:stäkin löytyy varmasti tuon verran säilytystilaan, en usko että se siltä kannalta kalpenee noille muille malleille.

Tässä reitti:

http://pk.reittiopas.fi/fi/#from(poi*Ma ... mapzoom(7)

Olisikohan tuo EVO R sitten kuitenkin paras, kun siinä ovat nuo avoimet pyörät eli oletan, että kääntyy ketterämmin ja helpompi pujotella matalista kanttikivien kohdista? Länsiväylää ajorataa pitkin ei ehkä uskalla ajaa, kun porukka ajaa jopa 100 km/h ja sitten on ne liittymät, josta joku saattaa tulla päälle, jos ei näe.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 964
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja TMS »

ajs178np kirjoitti:

Tarkoitus on pysäköidä laite julkisiin parkkihalleihin eli siinä mielessä laitteen lukittavuus on ehdoton vaatimus (siis rengas ketjulla tolppaan ja kuomu lukolla kiinni). Questissa tämä ominaisuus lienee puutteellinen?

Ainakin Mangoon, Stradaan ja isoon Questiin saa lisävarusteena lukittavan aukkopeitteen jollainen terpalla ja velowagonillakin on, en tiedä onko Quest xs saatavilla kun siinä on erimuotoinen kulkuaukko.

Niin tuli vielä noista reiteistä mieleen että sen verran harvoin olen tuolla välillä kuitenkin ajanut että niin sanottua optimaalista reitiä kinnerille en ole tietenkään vielä löytynyt. Joskus se on aika pienestä kiinni mistä mukavasti pääsee. Luokittelisin tuon sinun työmatkareitin kuitenkin yleisemmin sellaiseksi että kinneristä ei sillä erityistä nopeushyötyä saa, ikävä kyllä. Nyrkkisääntönä sanoisin että mitä enemmän pääsee ajamaan ajoradalla, sitä nopeammin pääsee. Paitsi sitten joskus kun on tarpeeksi keskustamainen ympäristö niin sitten ei sielläkään pääse mihinkään, kun pitää joka välissä pysähtyä valoihin jne.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 964
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joo en kyllä lähtisi aamuruuhkassa Länsiväylälle ajamaan. Tuli mieleen että tule ihmeessä katsastamaan tuo minun Strada niin saat hieman käsitystä mistä puhutaan :wink: Minut löytää päivisin Otaniemestä. Laita vaikka yv, jos kiinostaa.

ajs178np
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 18:03

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja ajs178np »

peksi kirjoitti:

Tervehdys vain täältäkin, kyseessä ensimmäinen postaus tällä foorumilla.

Pitänee tähän loppuun vielä tunnustaa että tilaus on jo vetämässä omasta velomobiilista. Ja kirjoitusten perusteella lienee helppo arvata että valinta osui milanin sl- malliin. Pyörän pitäisi valmistua kesäkuussa, jolloin on tarkoitus käydä hakemassa se Siedenburgista periaatteella lentämällä sinne ja pyörään tutustuen takaisin :D odottavan aika on pitkä...

Pekka

Kiitoksia kommenteista ja nyt täytyy heti kysyä sata kysymystä, kun on expertti, jolla ensikäden tietoa käytettävissä!

1) Mitä muita malleja koeajoit Milanin lisäksi?
2) Minkä värinen tulee? Entä mitä varusteita?
3) Millainen tavaratila Milanissa on?
4) Miten ostoprosessi toimi käytännössä? Maksetaanko koko hinta tilausvaiheessa vai käsiraha ja loppu noudettaessa?
5) Kuinka pitkä toimitusaika on tilauksilla?
6) Millaiseen käyttöön ostit laitteen?
7) Missä aiot säilyttää sitä?

Kiitoksia etukäteen vastauksista!

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Ennen ostopäätöstä kannattaa ehdottomasti vuokrata kinneri koekäyttöön, mielellään vähintään viikoksi ja ajella niitä reittejä missä normaalisti ajaa, silloin muodostuu käsitys kulkineen ominaisuuksista ja miten se soveltuu omaan käyttöön. Pari kertaa olen ajanut tuon sinun työmatkareitin ja kyllä siinä on pitkiä pätkiä missä pääsee ajamaan tosi joutuisasti mutta ehkä enemmän yleiskäyttöön tarkoitettu voisi olla sopivampi?

Mulla oli Velocraftilta Wavi pari viikkoa vuokralla, olisin ostanut sellaisen ihan ulkonäkösyistä mutta se ei käytössä ollut sellainen kuin halusin, Mangossa olin taas kuin kotonani heti ensi tyypeistä lähtien, ne on monasti ihan mielipideasioita mistä tykkää... ja ei Mangokaan ruma ole :D

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Minun kinnereilistan kärjessä on pysynyt aika monta vuotta Leitra, johtuen sen monista käytännöllisistä ominaisuuksista minunlaiselle hyötyliikkujalle, jolle pyörä on enemmän työväline kuin harrastus.

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

ajs178np
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 18:03

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja ajs178np »

terppa kirjoitti:

Ennen ostopäätöstä kannattaa ehdottomasti vuokrata kinneri koekäyttöön, mielellään vähintään viikoksi ja ajella niitä reittejä missä normaalisti ajaa, silloin muodostuu käsitys kulkineen ominaisuuksista ja miten se soveltuu omaan käyttöön. Pari kertaa olen ajanut tuon sinun työmatkareitin ja kyllä siinä on pitkiä pätkiä missä pääsee ajamaan tosi joutuisasti mutta ehkä enemmän yleiskäyttöön tarkoitettu voisi olla sopivampi?

Mulla oli Velocraftilta Wavi pari viikkoa vuokralla, olisin ostanut sellaisen ihan ulkonäkösyistä mutta se ei käytössä ollut sellainen kuin halusin, Mangossa olin taas kuin kotonani heti ensi tyypeistä lähtien, ne on monasti ihan mielipideasioita mistä tykkää... ja ei Mangokaan ruma ole :D

Hyvä idea tuo vuokraaminen. Täytyy tosiaan kokeilla kesällä, kun nyt saan ensin muutettua. Tuosta reitistä vielä. Kuulostaa siltä, että itse asiassa pyöräteitä kannattaa välttää ja suosia ajoratoja lukuunottamatta moottoriteitä. Karttaa katsellen toimisikohan siis:

1) Lähtö Masalasta Sundsbergintie
2) Sarvvikin puistotie
3) Vanha jorvaksentie
4) Kivenlahdentie
5) Martinsillantie
6) Kuitinmäentie
7) Merituulentie

Nämä siis ajorataa pitkin. Sitten Kehä I:n risteyksen kohdalla siirtyisi vasta pyörätielle ja Lauttasaaren kohdalla voisi jo mennäkin taas ajorataa.

ajs178np
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 18:03

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja ajs178np »

Tässä muuten ajajan näkymä Go-One EVO: sta velodromilla. Lämpätila näyttäisi olevan nollan asteen tienoilla ja lasin huurtumista jonkin verran huomattavissa. Ei mielestäni häiritsevästi tosin.

http://www.youtube.com/watch?v=KNHaz4yexUE

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 964
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja TMS »

pikametri kirjoitti:

Minun kinnereilistan kärjessä on pysynyt aika monta vuotta Leitra, johtuen sen monista käytännöllisistä ominaisuuksista minunlaiselle hyötyliikkujalle, jolle pyörä on enemmän työväline kuin harrastus.

Varsin hyvä huomio pikametriltä, tuolla työmatkareitillä Leitra olisi varmasti yksi fiksuimmista laitteista, varsinkin jos ajaa niitä pyöräteitä pitkin.

ajs178np kirjoitti:

3) Vanha jorvaksentie
4) Kivenlahdentie
5) Martinsillantie
6) Kuitinmäentie
7) Merituulentie

Näillä teillä en kyllä ainakaan aamu/iltapäiväruuhkassa tuntisi oloani kinnerillä kovin mukavaksi. Niin kiihkeää on liikenne noilla teillä ja sitten kun siihen ylämäkeen hyytyy ajamaan sitä kahtakymppiä niin sitten ne takaa tulevat vasta riemastuu ja tekee jonkun kuningasohituksen sinun turvallisuudesta tinkien. Mutta sehän on tietysti kuskista kiinni missä on kanttia ajaa ja miten sen muun liikenteen kokee.

Niin ja terpan vuokrausehdotus on kyllä ehdottoman kannatettava, velocraftiltahan saisi sen Quest xs:n varmasti vuokralle jos sitä ei kesään mennessä myydä.

Vastaa Viestiin