ajs178np kirjoitti:peksi kirjoitti:Tervehdys vain täältäkin, kyseessä ensimmäinen postaus tällä foorumilla.
Pitänee tähän loppuun vielä tunnustaa että tilaus on jo vetämässä omasta velomobiilista. Ja kirjoitusten perusteella lienee helppo arvata että valinta osui milanin sl- malliin. Pyörän pitäisi valmistua kesäkuussa, jolloin on tarkoitus käydä hakemassa se Siedenburgista periaatteella lentämällä sinne ja pyörään tutustuen takaisin
odottavan aika on pitkä...
Pekka
Kiitoksia kommenteista ja nyt täytyy heti kysyä sata kysymystä, kun on expertti, jolla ensikäden tietoa käytettävissä!
1) Mitä muita malleja koeajoit Milanin lisäksi?
2) Minkä värinen tulee? Entä mitä varusteita?
3) Millainen tavaratila Milanissa on?
4) Miten ostoprosessi toimi käytännössä? Maksetaanko koko hinta tilausvaiheessa vai käsiraha ja loppu noudettaessa?
5) Kuinka pitkä toimitusaika on tilauksilla?
6) Millaiseen käyttöön ostit laitteen?
7) Missä aiot säilyttää sitä?
Kiitoksia etukäteen vastauksista!
Otetaan sen verran takaisin, että tuosta "expertistä" en itseäni tunnista, mutta mielellään jaan tietysti kokemuksia... 
- Olen ajanut milanin lisäksi mangoa, muiden osalta kokemus perustuu näiltä foorumeilta hankittuun "mututietoon"
- Valkoinen on tulossa, sisältä musta - eli hiilikuituversio on kyseessä. Varusteina ajovalot, vilkut, korkeimpaan kohtaan pään taakse valo sekä eteen että taakse. Em. sähkövarusteiden vaatimat akku (6Ah) ja laturi. Tavarasäiliö vasemmalle etupyörän kotelon eteen (ajattelin, että paino on hyödyllisempää vasemmalla jos keskimäärin ajaa oikealle kallistettua kaistaa), kuomu sekä mahdollisuus jakaa se kahtia siten, että se mahtuu sisään jos helle yllättää...kyynärnojat kuuluvat varustukseen, samoin kuin etuvaihtaja, teline sille ja 2 etukiekkoa (eivät ole vakiona hiilikuituversiossa). Vanteet, pinnat ja navat ovat pykälää paremmat ja keveämmät, se kun ei lisähintaa juuri tuonut. Runko on laminoitu hiukan eri tekniikalla kuin vakio, ilmeisesti siinä on käytetty ylimääräisen hartsin imevää kangasta tyhjiöpussissa sisäpuolella. Käytännössä sisäpinta on matta, kun siinä ei ole ylimääräistä hartsia - pitäisi vähentää painoa 1,5kg verrattuna normi hiilikuiturunkoon. Tämä ei tarkoita, että kyseessä olisi mikään race- versio. Tuo "tyhjiörunko" ei paljoa hintaa nostanut, toisin kuin race- version muutokset. Näillä optioilla painon pitäisi olla 23-24kg, ainakin tällaisen luvun löysin saksalaiselta foorumilta vastaavalle laitteelle.
- Tavaratilaa saa molemmille puolille eteen, arvio 10l/puoli, sekä selkänojan taakse/alle varmaankin tarpeeksi. Mainostavat että teltta ja makuupussi mahtuu mukaan. Eivät varmaan ole isoja versioita, mutta en näe syytä epäillä tuota mainosta. Eräs huomioitava seikka on se, että jos haluaa käyttää selkänojan taustapuolta oikealla puolella, pitänee ostaa ketjun ja takavaihtajan peittävät lisäsuojat, jotta niiden päälle voisi lastata tavaraa...
- Koeajo maksaa 50€ (vähennetään loppusummasta
), tilausta tehtäessä pitää maksaa 2000€ varausmaksua ja loput ennen noutoa.
- Toimitusaika on nykyään 6-7kk. Oma tilaus lähti hiukan ennen joulua ja lupaus on että kesäkuussa olisi nouto.
- Käyttö on kuntoiluun ja ekologiseen liikkumiseen (säännöllisiä kohteita 30km-230km etäisyyksillä). Ei niinkään työmatkaan, joka on vaivaiset 7km ja kaupungin keskustassa. Sen sijaan täällä lapissa on paljon maanteitä, jotka ovat siedettävässä kunnossa fillarointiin. Mikä parasta, kyseiset tiet ovat erittäin hiljaisia liikenteen puolesta...poroja väistellään ja hyttysiä pestään keulasta lenkin jälkeen...
Kotitalli sijaitsee Rovaniemellä.
- Säilytys omassa autotallissa.
Kokemuksia pyörästä on sen verran, että nopea se on. Samoin ajettavuus ja vakaus ovat erinomaisia vaikka ohjaus on herkkä. Ajoin lenkilläni tietä, jossa oli muutama tiukka mutka. En uskaltanut ajaa niihin jarruttamatta ja pudotinkin nopeuden n. 30km/h tienoille. Kysyin Jensiltä (koeajon järjestäjä, koeajopyörän omistaja) että kuinka nopeasti ko. mutkat voi ajaa läpi (sijaitsivat Jensin työmatkan varrella). Kuulemma 60km/h...kertoi että rengas luistaa ennen kuin pyörä kaatuu, ellei renkaan alle satu kuoppaa tms. Keulan jousitus oli mielestäni sopivan jämäkkä.
Ohessa sports-trackeristä löytyvä pätkä testistä-->http://www.sports-tracker.com/#/workout ... ugm30189kk
Tästä saa hiukan näkemystä laitteen nopeudesta...korkeus näytti mielestäni epäluotettavia arvoja (kännykkä kabiinin pohjalla, hiilirungon sisällä GPS:n kenttä vaikutti aika heikolta) ja sama reitti toiseen suuntaan oli yhtä nopea. Todettakoon, että moottori ei ole kovin häävin tehoinen ja testin aikoihin ei pyöräilykuntoa ollut juurikaan kun kesä oli kulunut melontahommissa...
Kuten moneen kertaan todettua, käytännöllisyys on milanin heikompia puolia:
- Suurehko kääntösäde ei mielestäni haittaa, pyörä kääntyy niissä paikoissa, missä sillä muutenkin on luonteva ajaa. Kapealla maantiellä ei pysty ympäri kääntämään, vaatii liittymän.
- Maavara on sellainen, että osasta reunakiveyksiä voinee ajaa yli, mutta semmoisesta normaalikorkuisesta ajettaessa osuu pohjan vahvikkeisiin. Ajarmala varmaan tietää paremmin, mitä kolahdukset aiheuttavat vai aiheuttavatko pelkkää kulutuspalan vaihtoa silloin tällöin. Milanistahan saa halutessaan leikattua "pullistumat" alapuolelta pois, jolloin maavara kasvaa selkeästi. Itse en aio sitä tehdä, eiköhän oikeilla reitinvalinnoilla pärjää...