jori kirjoitti:Mopoautoilijat nukkuvat sunnuntaiaamuna.
Niin nukkuu, siksi otanta tehty tuolloin kun viesti kirjoitettukkin, eli lauantai-iltana 21.00 aikoihin
Jukka
jori kirjoitti:Mopoautoilijat nukkuvat sunnuntaiaamuna.
Niin nukkuu, siksi otanta tehty tuolloin kun viesti kirjoitettukkin, eli lauantai-iltana 21.00 aikoihin
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Mopoautoilijat nukkuvat sunnuntaiaamuna.
Niin nukkuu, siksi otanta tehty tuolloin kun viesti kirjoitettukkin, eli lauantai-iltana 21.00 aikoihin
Jukka
Silloin ne juo halpaa viina ja ei, toivottavasti, aja:-)
Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5
Mahtaako tää olla jo ollut täällä:
Saksalaista pyöräilyinfraa nojakin puikoista käsin, erityisesti loppupuolella näkyy mielenkiintoisia pyöräkaistaratkaisuja ja 14:59 paikkeilla "pyörätaskun" käyttöä. Toisaalta ahdasta on joka paikassa, kelvitkin ainakin näyttää kapeammilta kun täällä, voi tosin johtua kameran kuvakulmastakin.
Kaveri vetää aika röyhkeällä tilannenopeudella, mun järki ei antaisi ajaa tuolla tavalla ja Suomessa tulisi kuokkaan tuollaisella torven käytöllä. Toisaalta aika kivasti noita pyöräkaistoja näköjään kunnioitetaan, Suomessa ne olisi täynnä jakeluautoja, kännykkään puhuvia kävelijöitä ja flexin päässä juoksevia koiria
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Onse helppoa ja hienoa kun tiet ei roudi eikä tarvi lumitöistä huolehtia
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Onse helppoa ja hienoa kun tiet ei roudi eikä tarvi lumitöistä huolehtia
Oivalsin tuon videon aikana yhden mieltäni askarruttaneen asian. Olen ihmetellyt, miksi ulko-ovet aukeavat keskieuroopassa, ainakin Saksassa, sisään päin. Tuossahan se syy selvisi. Kun kadut, ja ennen kaikkea jalkakäytävät, ovat noin kapeita ja jalkakäytävälle (klv) ohjataan myös pyöräilijät, olisi ulos aukeava ovi todella fataali idea. Nyt kun ovet aukeavat sisälle, ulos tuleva joutuu ovea kiertäessään vähän pysähtymään ja ehtii katsoa, tuleeko jalkakäytävää pitkin nojapyöräilijöitä.
Suomessa uloimman oven pitää aueta ulos, sillä kylmän sään takia tarvitaan tuulikaappi, jonne ei ovi mahdu yhtaikaa ovesta kulkijan kanssa. Nerokasta siltä, joka on vastannut näiden asioiden suunnittelusta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Suomessa uloimman oven pitää aueta ulos, sillä kylmän sään takia tarvitaan tuulikaappi, jonne ei ovi mahdu yhtaikaa ovesta kulkijan kanssa. Nerokasta siltä, joka on vastannut näiden asioiden suunnittelusta.
Ei ole nerokkuuden kanssa mitään tekemistä vaan oven avautumista ulospäin suosittelee laki, ja jos ovesta poistuvien henkilöiden määrä on vähintään 60 laki määrää että ovan on avauduttava ulospäin.
http://www.finlex.fi/pdf/normit/10530-37-3762-4.pdf Kohta 10.6
Pohjat jossakin keskiajalla, väkeä kuollut kun kirkossa tullut paniikki/tulipalo ja ovet eivät aukeakkaan poistumissuuntaan.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Suomessa uloimman oven pitää aueta ulos, sillä kylmän sään takia tarvitaan tuulikaappi, jonne ei ovi mahdu yhtaikaa ovesta kulkijan kanssa. Nerokasta siltä, joka on vastannut näiden asioiden suunnittelusta.
Ei ole nerokkuuden kanssa mitään tekemistä vaan oven avautumista ulospäin suosittelee laki, ja jos ovesta poistuvien henkilöiden määrä on vähintään 60 laki määrää että ovan on avauduttava ulospäin.
http://www.finlex.fi/pdf/normit/10530-37-3762-4.pdf Kohta 10.6
Pohjat jossakin keskiajalla, väkeä kuollut kun kirkossa tullut paniikki/tulipalo ja ovet eivät aukeakkaan poistumissuuntaan.
Keskieuroopassa ei kai sitten kirkot palaneet. -Tekivät kivestä, kun kaikki puu oli tuhlattu laivojen rakentamiseen ja polttopuuksi.
Olen saunonut Koskenkorvalla isolla porukalla savusaunassa, jonka ovi aukeni vain sisään päin - pelotti.
Laki on tässä kohdin tehty järkevän kuuloisesti. Tuli outo olo, minäkö sanoin noin. Ei pakota tuohon muutoin, kuin tapauksissa, että ovi ei voikaan aueta suoraan jalkakäytävälle. Suuria väkimääriä vetävät tilat eivät muutenkaan avaa oviaan suoraan jalkakäytävältä, vaan ovien edessä on yleensä jonkinlainen syvennys.
Toisaalta jos laki suosittelee oven avautumista ulos myös pienempien, suoraan kulkuväylille aukeaville oville, eli huomioi yksilön edun yhteiskunnan edun yläpuolelle. -No joo, nyt on taas tutumpi tunnelma.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Saksalaista pyöräilyinfraa nojakin puikoista käsin
Kovin on kapeaa ja jalankukijat (joita tosin on harvanlaisesti) kulkevat helsinkiläiseen tapaan pyörätien jatkeella. Kaveri ohittelee helsinkiläiseen tapaan sieltä, mistä mahtuu, mutta paineilmatorvi hoitaa hyvin tehtävänsä -- olisipa sallittu Suomessakin. Soittaa kuitenkin ensin kelloa ja painaa vasta sitten torven nappia. Muutakin saksalaista: Kun käy hakemassa käsipaperia kahvilasta, poimii myös toisten jättämän roskapaperin maasta. Ei toimi Suomessa!
Mikä kumman portti on videon alussa? Portista pääsee läpi vain muovikortilla. Onko pyöräily Mannheimissa muuttunut luvanvaraiseksi? Kerätäänkö ehkä tietullia? Portista ei mahtuisi kolmipyöräisellä.
Leffa käy opetusvideosta Mannheimin liikenteestä ja pyöräteistä. Tulee eteen keväällä, jos lähden polkemalla Spezi-messuille Germersheimiin, sattuu todennäköiselle reitille Reinin varrella. -- Onko kukaan muu lähdössä Speziin? Itseni lisäksi tiedän kaksi, molemmat tekevät menomatkan omalla autolla traikki mukana.
Viimeksi kävin Saksassa Hipsulla lähes viisi vuotta sitten. Oletan, että pyöräilyn liikenneolosuhteet ovat vielä parantuneet sen jälkeen.
Esko
Esko M kirjoitti:Mikä kumman portti on videon alussa? Portista pääsee läpi vain muovikortilla. Onko pyöräily Mannheimissa muuttunut luvanvaraiseksi? Kerätäänkö ehkä tietullia? Portista ei mahtuisi kolmipyöräisellä.
Vaikuttaisi joltakin teollisuus-/konttorialueen portilta kun on puomit ja kaikki. Vastaava kötöstys tuli mun työmatkalle ja lopetti kinneri-innostuksen kun portin takana on liki kilometri matkaa taitettavana
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
irakas kirjoitti:Aika siisti coroplast-kinneri:
http://www.youtube.com/watch?v=1TBDKc_TuDQ
Aika paljon on kyselty kinnerien rakennuskittejä. Tämä on tulossa myyntiin kohtuu hintaan.
http://spearheadvelo.wordpress.com/
http://www.youtube.com/watch?v=vscUcqrw ... ata_player
Oma rautatie ois kiva.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kakkosnelosesta hieno.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:
Kakkosnelosesta hieno.
No jo on Ennakkoluulotonta kokeilua.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Arvoitus : Pyörä + kärry - yhdistelmän pituus sama ku pelkkäpyörä eikä leveyskään juuri kasva
Joo, ennakkoluuloton on hyvä sana tästä kaverista
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Arvoitus : Pyörä + kärry - yhdistelmän pituus sama ku pelkkäpyörä eikä leveyskään juuri kasva
![]()
Heh, kerran olen nähnyt että henkilöautolla kuljetettiin putkia niin että ne oli sidottu puskureista roikkumaan auton alle, mutta että kärrykin...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...