Alennusvaihteellisessa moottorissa pitää olla vapaakytkin. Jos on, niin kaikki napamoottorit pyörivät irti kytkettynä niin vapaasti, ettet sitä sokkotestissä huomaa rullaamisesta -myös hiiliharjalliset. Joskus noissa hiiliharjattomien moottorinohjauksissa on jotain jarruttavia kytkentöjä ollut -myös tahattomia, mutta nekin saa pois päältä. Ainoa asia, joka lisää merkittävästi vierintävastusta on moottorien ja akkujen lisäpaino.
Sähköavusteinen
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Sähköavusteinen
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Sähköavusteinen
jori kirjoitti:Alennusvaihteellisessa moottorissa pitää olla vapaakytkin. Jos on, niin kaikki napamoottorit pyörivät irti kytkettynä niin vapaasti, ettet sitä sokkotestissä huomaa rullaamisesta -myös hiiliharjalliset. Joskus noissa hiiliharjattomien moottorinohjauksissa on jotain jarruttavia kytkentöjä ollut -myös tahattomia, mutta nekin saa pois päältä. Ainoa asia, joka lisää merkittävästi vierintävastusta on moottorien ja akkujen lisäpaino.
Miulla on 1 kokemus tuosta vaimon työpaikan pyörästä, jarrutti ikävästi ja en semmosta kyllä haluu. Vapaakytkintä en oo huomannu mainittavan noissa myynti puheissa, vissiin eri ku vapaaratas?
Onko noissa suoravetosissa sitten muuta haittaa ku se koko ja paino, verrattuna näihin alennusvaihteellisiin? Jossain taidettiin kehuu ett suoravetoset olis kestävempiä ku niisdä on vähempi liikkuvia osia, kuullostas järkeen käyvältä.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Sähköavusteinen
Olen huomannut, että E-Spin-moottori jarruttaa jonkin verran alamäessä, jos moottorin virta on päällä. Jos virta ei ole päällä, ei moottori jarruta.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: Sähköavusteinen
irakas kirjoitti:Olen huomannut, että E-Spin-moottori jarruttaa jonkin verran alamäessä, jos moottorin virta on päällä. Jos virta ei ole päällä, ei moottori jarruta.
Sakari
Onko alamäessä jarruttavassa moottorissa kysymys siitä ett kun pyörä kulkee yli 25km/h niin moottori jarruttaa ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Sähköavusteinen
PW kirjoitti:Onko alamäessä jarruttavassa moottorissa kysymys siitä ett kun pyörä kulkee yli 25km/h niin moottori jarruttaa ?
Ei. Aina, kun moottorin johtimien välillä on galvaaninen yhteys = sähköä kulkee vähänkin, toimii moottori generaattorina ja ottaa sähköksi ja lämmöksi muokkaamansa energian pyörimisestä. Jarruttaa. Kuten Sakari sanoi, kun moottori on irti kytkettynä, se ei merkittävästi jarruta. 25 km/h nopeusrajan ei pitäisi vaikuttaa, vaan jarruttaminen vaikuttaa kaikilla nopeuksilla, jos virta kulkee käämissä. Jos käämin päät ovat irrallaan (kytkin auki), ei virtaa kulje, eikä moottori tuota jarrumomenttia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Sähköavusteinen
PW kirjoitti:Taas yrittäny ymmärtää näitä sähkömoottori asioita, (Greenbike-yrityksen) Korjataan nimi se on siis Greencycles ! sivuilla oli miusta asiallisen tuntusta tietoo. Yhden maininnan löysin foorumilta, onko kellään tuotteista tai firmasta kokemusta?
Sijaitsee Kajaanissa, eihän se synti oo mutta melkonen häp...![]()
Kun keskustelin sähköammattilaisen kanssa sain ymmärtää ett nää pienikokoiset napamoottorit sisältää sen alennusvaihteen ja isokoiset on suoravetosia. Moottori ei saisi jarruttaa menoa kun se ei ole päällä, miten valita moottori joka ei vastusta? Joku väittää ett harjaton moottori ei vastusta mutt epäilen tätä. Alennusvaihteellista moottoria on väitetty semmoseks ett jarruttaa mutt oon mielestäni ajanu semmosillakin pienikokosilla napamoottoreilla missä en oo huomannu jarrutusta.Petri
Laitoin kysymyksiä tuonne Greencyclesille eilen ja tänään tuli vastaus - firma on siis elossa ja vastailee nopeesti. Mahdollisesti ens kuussa saapuu 20" vanteilla olevaa napamoottoria. Jostain syystä tää yritys vakuuttaa, ei varmasti halvin mutt miulle muodostunu luulos ett näissä tuotteissa ei halpaa ja hyvää saa samassa paketissa.
Aikapaljon on sähköpyöräfirmoja siis kauppiaita kadonnut, vähän aikaa toimivat sitt lopettavat tai menevät nurin.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Sähköavusteinen
Onkohan sähköavustemarkkinoilla tapahtunut mitään merkittävää vuoden aikana. Uusia laitteita tai kauppiaita ?
Kevät vissiin tulossa ku vaimo taas hinkuais sähköpyörää.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Sähköavusteinen
PW kirjoitti:Onkohan sähköavustemarkkinoilla tapahtunut mitään merkittävää vuoden aikana. Uusia laitteita tai kauppiaita ?
Kevät vissiin tulossa ku vaimo taas hinkuais sähköpyörää.Petri
Käy vaimolle "Sähkö-Wesseli" Kuopiosta niin saa vaimoki ajaa oikeassa asennossa
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: Sähköavusteinen
terppa kirjoitti:PW kirjoitti:Onkohan sähköavustemarkkinoilla tapahtunut mitään merkittävää vuoden aikana. Uusia laitteita tai kauppiaita ?
Kevät vissiin tulossa ku vaimo taas hinkuais sähköpyörää.Petri
Käy vaimolle "Sähkö-Wesseli" Kuopiosta niin saa vaimoki ajaa oikeassa asennossa
Kyllähän tuota kateltiin mutt vaikka on varmaan jo hinta kohallaan, on se kuitenkin paljon rahaa, ei oo tullu kerättyä tuota rahhaa
Ajatus jos jatkas kauppakassi kolmellapyörällä projektia ni asento olis oikea. Kyllähän tuo kutkuttas vähän kuopijon pyöräkin
http://www.greencycle.fi/page/11/tietoa ... ssarjoista
Kovasti kehuvat tuolla uutta moottorisarjaa.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Sähköavusteinen
Minä myyn sulle Haismannin . Hyvä ja halvalla lähtee. Uusi moottori yli 1200€. Tän saa 300€ . En viitsi enään ostaa akkuja siihen . Moottori kunnossa .
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Sähköavusteinen
Nojanalle kirjoitti:En viitsi enään ostaa akkuja siihen .
Tässä ne taitaa ollakkin sähköavun suurimmat kustannukset? Onko kukaan pidempään sähköavulla ajellut laskenut akkukustannuksia kilometrille/vuodelle?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Sähköavusteinen
Nojanalle kirjoitti:Minä myyn sulle Haismannin . Hyvä ja halvalla lähtee. Uusi moottori yli 1200€. Tän saa 300€ . En viitsi enään ostaa akkuja siihen . Moottori kunnossa .
Onko tuo napamoottori ? Minkälaiset akut siihen käy ? Onko siihen johdot, säätimet ja muut härpäkkeet ?
Joo noita napamoottori sarjoja saa kyllä pari-kolmesataa johtoineen, säätimineen. Akuista sitt joutuu pulittamaan enempi, ainakin jos haluu vähänkään enempi amppeereita. Osa akuista on ilmotettu wattitunteina, mites se suhtautuu amppeeritunteihin ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Sähköavusteinen
PW kirjoitti:Osa akuista on ilmotettu wattitunteina, mites se suhtautuu amppeeritunteihin ?
Wattitunteihin vaikuttaa akun jännite. Jos akusta saa 10A virran tunnin ajan on se 10Ah akku, jännitteestä riippumatta. Jos em. akkun jännite on 24Voltin sen kapasiteetti on 240Wh ja jos 36Volttia niin 360Wh.
Yleensä saman jännitteisiä akkuja verrataan amppeerituntimäärillä, mutta jos halutaan tasapuolisesti verrata kahden eri jännitteisen akun kapasiteettia pitää verrata Wattitunteja. Tuossa em. tapauksessa siis 240Wh akku pyörittää 250W moottoria täydellä teholla 0,96tuntia ja 360Wh akku saman tehoista moottoria 1,5tuntia. Tietenkin sillä edellytyksellä että moottori on kummassakin tapauksessa mitotettu niin että se antaa em. jännitteillä 250W.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Sähköavusteinen
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Osa akuista on ilmotettu wattitunteina, mites se suhtautuu amppeeritunteihin ?
Wattitunteihin vaikuttaa akun jännite. Jos akusta saa 10A virran tunnin ajan on se 10Ah akku, jännitteestä riippumatta. Jos em. akkun jännite on 24Voltin sen kapasiteetti on 240Wh ja jos 36Volttia niin 360Wh.
Yleensä saman jännitteisiä akkuja verrataan amppeerituntimäärillä, mutta jos halutaan tasapuolisesti verrata kahden eri jännitteisen akun kapasiteettia pitää verrata Wattitunteja. Tuossa em. tapauksessa siis 240Wh akku pyörittää 250W moottoria täydellä teholla 0,96tuntia ja 360Wh akku saman tehoista moottoria 1,5tuntia. Tietenkin sillä edellytyksellä että moottori on kummassakin tapauksessa mitotettu niin että se antaa em. jännitteillä 250W.Jukka
Ok, kuullostaa vähältä tuo tuntmäärä, minkä akku jaksaa pyörittää täysillä mutta ilmeisesti avustaessa moottori ei käy läheskään täydellä teholla.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Sähköavusteinen
Jännite 24 Voltia. Härpäkkeet tulee mukaan . Olen käyttänyt Bilteman moottoripyörän Geeliakkuja. Akut ostin silloin kun oltiin Kokkolassa kokoontumis ajoissa. Siittä on useampi vuos.
Ei ole paljon vuotta kohden tehnyt. Itse olen käyttänyt vain apuvoimaa suuremmissa mäissä. Tällä tavalla ne kestää ajaa yli 120km . Kapasiteetin kesto riippuu käyttäjän hanakkuudesta apuun.