Tässä sit pengoin varastot ja meidän suuntaa antava keittiövaaka antoi seuraavia tuloksia.
Shimano Nexave napa pikalinkuilla. Paino aika roima noin 1000g ja siihen tuo Rullajarru noin 700g.
Eli yhteensä roima 1700g .
Shimano Deoden levyjarrunapa noin 450g ja jarrusatula BR-R 317 200g ja 160mm levy ja ruuvit 150g .
Eli yhteensä noin 800g.
Erotus Ojalan laskuopilla 900g , se keveys ero menee levyjarrujen hyväksi. Tähän painoon kun lisätään kahvat ja vaijerit . Niin aika paljon näistäkin muorostuu tuota lisää.
Shimano Deoden levyjarrunapa noin 450g ja jarrusatula BR-R 317 200g ja 160mm levy ja ruuvit 150g .
Eli yhteensä noin 800g.
Erotus Ojalan laskuopilla 900g , se keveys ero menee levyjarrujen hyväksi. Tähän painoon kun lisätään kahvat ja vaijerit . Niin aika paljon näistäkin muorostuu tuota lisää.
Vielä jos käytettäis laadukasta napaa ja levyä, sekä vaikkapa Avid BB7 -satulaa niin lisää pärjäis. Mulla MetaPhysic:n muunnos maantiehirmusta vannejarruineen talvi/maastohirmuksi levyjarruineen lisäsi painoa ehkä 200g. Samat vanteet/navat, vaihto-operaatioon kuului etuhaarukan vaihto, takajarrusillan poisto ja vaijerin kuoriin jatkot sekä eteen pidempi vaijeri. Tuolla siitä lisää höpinää, navat ei sitten ole ne kevyet... tuolla on tämän hetken talvi/maasto kokoonpano eli 29er takakiekko ja 26" etunen, kun täpärille on kaksi laadukasta kiekkosettiä.
Ja mulla on vain painavia Avid:n ja Hayes:n jarrulevyjä... mutta rullajarru voi olla kestävämpi ja huolettomampi, huonolla kelillä kun levyjarrujen palat tuppaa ainakin mulla kulumaan nopsempaan (syksyn kurakelit) vaikka tehohävikkiä ei juurikaan ole märkänä vinkumisen lisäksi.
nytten olis koeajettu pikkasen haastava ajettava, eikä asiaa auttanut kun reidet osui ohjaustankoon sekä rullajarru on lähinnä vitsi ei toppaa vaikka kuinka puristaa
runkokin on pikkasen löysä mutta sen jo aavistelinkin olevan näin ohuella putkella 50/2MM siihen ajattelin laittaa jo alunperin vaijjerikiristyksen kuvaan sitä vähän piirtelin tomisko, tukitanko runkoon kiinni ja kolmion päähän pieni rulla notta saa vanttiruuvilla kiristää vajjerin korkeeseen C;hen
sarvet on kans vaan isketty nurkista löytyvistä osista kasaan ,oli pikkasen hinku kokeilla
PW kirjoitti:
Onko keulakolmiokin haarukoineen alumiinia ? Alumiini pyörissä yleensä nähny teräshaarukoita
Petri
kaikki on alua tohtorin etuhaarukka raakana väännetty leveälle
mutta ei pirä luulla notta mieli synkkä pohojanmaalla ongelmat oli jo etukäteen tieros ja se viimeinen 10m onnistuminen kruunas päivän
niin se penkkihän vaihtui kun rupesin ittekkin epäilemään notta saattaa olla pikkuusen kuuma tommonen lasikuitusukka ympärillä
nurkissa pyöri tuo puristus kokeilu penkki ollu jotenkin huono selälle mutta son vaan ollut VÄÄRINPÄIN pyöräytin ympäri ja vot toimii
painosta oon pikkasen pahoillani pirulainen painaa 16kg jo nyt ja lisää kamaa tulee niskaan pitää ihan oikeesti alkaa ettiä vannejarrulisia köykääsempiä kiekkoja
Liitteet
valmis.jpg (463.35 KiB) Katsottu 3775 kertaa
itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree
Mikä siinä sitten painaa, rullajarru joo - penkkikin varmaan yli 2kg. Mitähän runko painaa, saako alumiinillä mitään painon säästöä ? Huomaako sen löysyyden ajossa ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
ne kiekot on kyllä kokonaan melkoset ankkurit vanne ei taida olla ihan kevyimpiä
sitä notkumista ei ajossa huomannut, liekö ollut liian lyhyt lenkki se 10m mut oikeesti kun siinä päällä nytkytti niin kyllä sen huomaa ,laitellaan huomenna vaijeri paikalleen niin kattoo sitten tilannetta
pitää punnita vähän nuita osia erillään kun paloittelen tuon taas
itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree
rullajarru on lähinnä vitsi ei toppaa vaikka kuinka puristaa
Ompa outoa, mun kokemus rullajarruista on että ne ovat varsin tehokkaat. Onhan vaijeri hyvässä kunnossa/voideltu? tekee melkoisen kiepin tuossa kuvassa, mutta ei sentään kai mitään tiukkoja mutkia?
Kyllä mulla Nazcassa menee takapyörä latanaan rullajarrulla, eikä tarte kovinkaan puristaa jarrukahvasta. Ongelma on noissa "rotaatio prikoissa". Ne pakkaa antaa periksi. Siksi olen suunitellut ylimäärästä "jarru länkeä" . Niin akseli ei pääse pyörähtään jarrutettaesa kolostaan .
mut oikeesti kun siinä päällä nytkytti niin kyllä sen huomaa
Voi tulla vaneri penkistäkin tuo tunne, varsinkin jos nuo selkänojan tuet menevät keskelle penkkiä. Tukevampi olisi jos menisi lähelle penkin reunoja. Siitä saa äkkiä satoja grammoja pois kun teet riittävän kapean ja pyöristät nurkkia rohkeasti. Tämä penkki painoi 1400g:
jarruvaijeri on uusi eikä ole tiukkoja mutkia, noi jarrut on aikas vanhat notta pitäiskö niitä huoltaa jotenkin ja kyllähän ne osat aika kiireellä heitettiin kasaan jotta pääsee kokeileen,pitää säädelellä paremmin
penkki on raakile ja se sorvataan pienempään muotoon,muttta kyllä notkuminen tapahtuu rungosta niinkun alkuun epäilinkin,kokeillaan laittaa vaijeri niin luulis lakkaavan
kuvassa näyttääkin notta olis yx tuki penkille takana mutta kyllä niitä kax on 10cm penkin keskeltä puolelleen sivussa
itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree
Mitä minä olen viimeksi teräspintaisia vaijereita ostellut niin niissä ei ole ollut mitään rasvaa. Teflonipintaiset ja muoviputkiteut toimii paketista otettaessa, mutta nämä joissa on teräs terästä vasten pitää voidella ennen käyttöä. Jos vaijeri hommat on kunnossa niin sitten itse jarrun kimppuun, kyllähän nekin voi rikki mennä tai kulua loppuun, vaikka ovatkin vannejarruihin verrattuna huoltovapaat. Tai kääntää vaijeri takajarruun, aika epätodennäköistä että molemmat jarrut olisivat rikki?
Kaunis pyörä tuli. Onneksi olkoon ihmo!
Etujarrun saat toimimaan, kun käännät kahvan toisin päin ja lyhennät metrin vaijeria. Jää koko ympyrä vaijerimutkaa pois.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
nyt on paksukainen purettu ja punnittu henkilövaakalla kylläkin mutta suuntaa-antavat painot
3,0 kg penkki (ei vielä muotoiltu)
2,4 kg runko (vaijeri ja vantti mukana)
3,4 kg etukolmio keskiö kammet polkimet ketjut vaihtaja mukana
2,3 kg takarengas jarruineen kuimineen
3,0 kg eturengas rattaat jarrut kumit
14,1 kg ohjauspuoli siihen viä ym. muut hilut niin 20 kg lähestyy uhkaavasti
loppuu se rungon notkuminen
Liitteet
vaijeri.jpg (232.47 KiB) Katsottu 3607 kertaa
itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree
Notkuminen jossakin tilanteissa jopa toivottavaa kun korvaa jousitusta, mutta kiertojäykkyyden puute kyllä häiritsee. Siihen tuo vaijeri ei auta
Penkistä tosiaan pitäisi helposti lähteä kilo...
Eikä nuo kiekot mitkään poikkeuksellisen raskaat ole, siis normi peruspyörä kamaa. Esim. mun highracer:in 559 etukiekkoon joka ilman kumia 1100g+500g Kojak päälykumi+150g sisuskumi+400g jarrulevy ja satula=2150g Sulla kuitenkin isompi 622(?) kiekko ja painaa jarruineen 2300g. Ainahan ne tietenkin kevyemmät voi olla, mutta vaatii rahallista panostamista enempi.