Joo, ihan normaalia tuollaiset "mitä sulle on sattunut kun tuollaisella pitää ajaa?". Sitten sävy muuttuu kun vastaa "Tulin järkiini ja alkoi siellä ylhäällä vastatuulessa seisoskelu ärsyttämään"
Jukka
Joo, ihan normaalia tuollaiset "mitä sulle on sattunut kun tuollaisella pitää ajaa?". Sitten sävy muuttuu kun vastaa "Tulin järkiini ja alkoi siellä ylhäällä vastatuulessa seisoskelu ärsyttämään"
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jori kirjoitti:rutunen kirjoitti:päivämäärä: 01.05.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2568Tänään kaverin kanssa Rantakylään päin ajaessa rinnalle ajoi mies joka kysyi olenko invalidi. Selvensin etten ole vaan ihan työmatka-ajossakin on tullut käytettyä pyörää ja sillä on mukavampi ajaa. Ihan kuin kaikilla pitäisi olla ainoana oikeana sosiaalisesti hyväksyttävänä vaihtoehtona DF (diamond frame) jos meinaa jollain polkea. Jos ajaa millään muulla niin pitää olla joku hyvä perusteltu syy. Hassua
Pyydän anteeksi vierekkäin ajoa jos nyt joku tunnisti. Yleensä menen peräkkäin.
Ei se kysymys ollut pahantahtoinen -vain utelias. Kun tutustutaan uuteen ja outoon, ei kysymysfraasit voi tietenkään olla aina valmiiksi kohdallaan.
Jeh, toivottelin siis tällekin hyvät vaput ja niin pois päin, jälkikäteen kaveri siinä vierellä pohti että oli aika töykeä kysymys mutta on noihin totuttu jo.
Quest Carbon -2015
päivämäärä: 02.05.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2596
Takana oli nyt pari päivää kuulunut jotain ihme tärähdyksiä jos ajoi epätasaisella. Syypää oli löystynyt lokarin sisäpuolen kiristyspultti joka sijaitsi alhaalla. Sen kun kiristi niin loppui melu. Lisäksi joku tällainen hieno isohko sorsamaista ääntä pitänyt lintu lensi melkein naamaan.
Nolo puolikaatuminen käden varaan kun olin siirtymässä pyörätielle autotieltä, 90 asteen käännös. 20" eturengas ei kääntyessä tykkää pienistäkään korokkeista. Se luiskahtaa niiltä pois ja tasapaino menee. Muistan jatkossa.
Enää pitäisi selvittää mistä johtuu isoimmalla eturattaalla ajaessa kuuluva hiljainen kilk-ääni joka kuuluu kerran kampikierroksen aikana. Kuului myös joskus KMC-ketjuilla. Veikkaan marginaalisen pientä asteheittoa kulmassa, jossa etuputki on kiinni.
Quest Carbon -2015
rutunen kirjoitti:Enää pitäisi selvittää mistä johtuu isoimmalla eturattaalla ajaessa kuuluva hiljainen kilk-ääni joka kuuluu kerran kampikierroksen aikana. Kuului myös joskus KMC-ketjuilla. Veikkaan marginaalisen pientä asteheittoa kulmassa, jossa etuputki on kiinni.
Toinen mahdollisuus on kammen ja keskiön välinen kiinnitys. Puupalikka väliin, vasaralla napakka kopautus kampeen, pieni kiinnitys mutterin löysäys ja sitten kiristys 90astetta tiukemmalle kuin mitä oli. Aluksi voi kokeilla pelkästään tuota löysäys kiristys juttua, niin ei ainakaan laakeri kärsi.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:rutunen kirjoitti:Enää pitäisi selvittää mistä johtuu isoimmalla eturattaalla ajaessa kuuluva hiljainen kilk-ääni joka kuuluu kerran kampikierroksen aikana. Kuului myös joskus KMC-ketjuilla. Veikkaan marginaalisen pientä asteheittoa kulmassa, jossa etuputki on kiinni.
Toinen mahdollisuus on kammen ja keskiön välinen kiinnitys. Puupalikka väliin, vasaralla napakka kopautus kampeen, pieni kiinnitys mutterin löysäys ja sitten kiristys 90astetta tiukemmalle kuin mitä oli. Aluksi voi kokeilla pelkästään tuota löysäys kiristys juttua, niin ei ainakaan laakeri kärsi.
Jukka
Toki, mutta eikös silloin tämän äänen pitäisi kuulua myös muillakin rattailla ajaessa kuin sillä isoimmalla?
Quest Carbon -2015
rutunen kirjoitti:jviirret kirjoitti:rutunen kirjoitti:Enää pitäisi selvittää mistä johtuu isoimmalla eturattaalla ajaessa kuuluva hiljainen kilk-ääni joka kuuluu kerran kampikierroksen aikana. Kuului myös joskus KMC-ketjuilla. Veikkaan marginaalisen pientä asteheittoa kulmassa, jossa etuputki on kiinni.
Toinen mahdollisuus on kammen ja keskiön välinen kiinnitys. Puupalikka väliin, vasaralla napakka kopautus kampeen, pieni kiinnitys mutterin löysäys ja sitten kiristys 90astetta tiukemmalle kuin mitä oli. Aluksi voi kokeilla pelkästään tuota löysäys kiristys juttua, niin ei ainakaan laakeri kärsi.
Jukka
Toki, mutta eikös silloin tämän äänen pitäisi kuulua myös muillakin rattailla ajaessa kuin sillä isoimmalla?
Eii välttämättä, ketju vetää sivusuunnassa eri kohdasta eri rattailla. Tuo kiristys on ainakin helppo tehdä, jos ei vaikuta niin sitten hakemaan monimutkaisempia syitä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
päivämäärä: 03.05.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2606
jviirret kirjoitti:rutunen kirjoitti:jviirret kirjoitti:rutunen kirjoitti:Enää pitäisi selvittää mistä johtuu isoimmalla eturattaalla ajaessa kuuluva hiljainen kilk-ääni joka kuuluu kerran kampikierroksen aikana. Kuului myös joskus KMC-ketjuilla. Veikkaan marginaalisen pientä asteheittoa kulmassa, jossa etuputki on kiinni.
Toinen mahdollisuus on kammen ja keskiön välinen kiinnitys. Puupalikka väliin, vasaralla napakka kopautus kampeen, pieni kiinnitys mutterin löysäys ja sitten kiristys 90astetta tiukemmalle kuin mitä oli. Aluksi voi kokeilla pelkästään tuota löysäys kiristys juttua, niin ei ainakaan laakeri kärsi.
Jukka
Toki, mutta eikös silloin tämän äänen pitäisi kuulua myös muillakin rattailla ajaessa kuin sillä isoimmalla?
Eii välttämättä, ketju vetää sivusuunnassa eri kohdasta eri rattailla. Tuo kiristys on ainakin helppo tehdä, jos ei vaikuta niin sitten hakemaan monimutkaisempia syitä.
Jukka
Syyksi osoittautui heitto barrel adjusterissa, sen sai pyörittelemällä kuntoon. Häkki siis osui aavistuksen verran ketjuun. Pidän mielessä tuon siun neuvomankin jutun jos se tulee toisessa pyörässä joskus vastaan.
Quest Carbon -2015
rutunen kirjoitti:Syyksi osoittautui heitto barrel adjusterissa, sen sai pyörittelemällä kuntoon. Häkki siis osui aavistuksen verran ketjuun.
Suomeksi:
Etuvaihtajan vaijeri oli hiukan venynyt. Vika korjattiin vaijerin kuoren säätönippaa pyörittämällä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
päivämäärä: 04.05.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2615
Tasan 500km ajettu tänä keväänä.
Quest Carbon -2015
päivämäärä: 05.05.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2645
Kokeilin lukkopolkimia lenkillä, ne oli säädetty niin että jalat saa mahdollisimman etäälle toisistaan. Alkumatkasta tuntui että jalat ovat vieläkin liian lähellä toisiaan. Joskus yläasteella terkkari muistaakseni sanoi että jaloissa on lievää länkisäärisyyttä, liekö vaikutusta asiaan. Lenkin loppuvaiheessa oikea polvi alkoi arastelemaan. Johtopäätös: pitää ostaa uudet kengät tai sit polkea lenkkareilla.
Tänään oli kahdesti lähellä ettei käynyt mitään. Ekalla kerralla lyhyeen alikulkulkutunneliin kaistoitettua pyörätietä pitkin ajaessa vastaan tuli kaksi rinnakkain tien leveydeltä ajanutta pyöräilijää. Alikulku oli siis sellainen että molemmilta suunnilta sitä lähestytään alamäkeen ja molemmilla puolilla on mutka tunneliin jolloin näkyvyys on todella huono. Toisella kerralla tulin alikulkutunnelista pois ylämäkeen ja minusta katsottuna tien oikeaa laitaa ajoi mutkan takaa alamäkeen vastaan pyöräilijä joka myös onneksi väisti.
Quest Carbon -2015
päivämäärä: 06.05.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2662
Quest Carbon -2015
rutunen kirjoitti:Alkumatkasta tuntui että jalat ovat vieläkin liian lähellä toisiaan. Joskus yläasteella terkkari muistaakseni sanoi että jaloissa on lievää länkisäärisyyttä, liekö vaikutusta asiaan. Lenkin loppuvaiheessa oikea polvi alkoi arastelemaan. Johtopäätös: pitää ostaa uudet kengät tai sit polkea lenkkareilla.
ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )
kmb kirjoitti:rutunen kirjoitti:Alkumatkasta tuntui että jalat ovat vieläkin liian lähellä toisiaan. Joskus yläasteella terkkari muistaakseni sanoi että jaloissa on lievää länkisäärisyyttä, liekö vaikutusta asiaan. Lenkin loppuvaiheessa oikea polvi alkoi arastelemaan. Johtopäätös: pitää ostaa uudet kengät tai sit polkea lenkkareilla.
Kokeilepa ihan ensimmäiseksi löysäämällä klossikenkien nauhat aivan löysälle, jotta jalkaterän asento saa hakeutua parhaaseen asentoon kengän sisällä. Muistan joskus tällaisen helpottaneen omaa vaivaani, joka tosin silloin johtui vinoksi korjatusta pyörän rungosta ja liian kaukana olleista polkimista. Jalkaterän kääntäminen vähän ulkosyrjän varaan helpotti polvivaivaa, kunnes sain rungon suoremmaksi ja kammet lähemmäs.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
päivämäärä: 08.05.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2678
jori kirjoitti:kmb kirjoitti:rutunen kirjoitti:Alkumatkasta tuntui että jalat ovat vieläkin liian lähellä toisiaan. Joskus yläasteella terkkari muistaakseni sanoi että jaloissa on lievää länkisäärisyyttä, liekö vaikutusta asiaan. Lenkin loppuvaiheessa oikea polvi alkoi arastelemaan. Johtopäätös: pitää ostaa uudet kengät tai sit polkea lenkkareilla.
Kokeilepa ihan ensimmäiseksi löysäämällä klossikenkien nauhat aivan löysälle, jotta jalkaterän asento saa hakeutua parhaaseen asentoon kengän sisällä. Muistan joskus tällaisen helpottaneen omaa vaivaani, joka tosin silloin johtui vinoksi korjatusta pyörän rungosta ja liian kaukana olleista polkimista.
Jalkaterän kääntäminen vähän ulkosyrjän varaan helpotti polvivaivaa, kunnes sain rungon suoremmaksi ja kammet lähemmäs.
Se on kokeiltu jo, mulla on ihan löysällä ne kengät. Polkiessa tuntuu että jalat pyrkivät leveämmälle. Tietysti onhan siinä sekin mahdollisuus että jalat ovat niin painavat että ne pyrkivät sivuille (vrt. jos istut tuolilla) ja rasitus kohdistuu polveen koska kengät ovat lukittuna.
Quest Carbon -2015
päivämäärä: 10.05.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2698
Quest Carbon -2015