jupet kirjoitti:Muuten on fiilis kokolailla roskalavalle moinen hökötys.
Älä ainakaan kysymättä hävitä...
jupet kirjoitti:Se oli ihan arvokasta kokemusta.
Ihan varmasti...
jupet kirjoitti:Muuten on fiilis kokolailla roskalavalle moinen hökötys.
Älä ainakaan kysymättä hävitä...
jupet kirjoitti:Se oli ihan arvokasta kokemusta.
Ihan varmasti...
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
PW kirjoitti:irakas kirjoitti:Minä olin pitkään kaksipyöräisten kannalla. Melkein halveksin tadpoleja. Johtui ehkä siitäkin, että ne tuntuivat niin vaikeilta rakentaa. (Happamia sanoi...) Nykyään tykkään enemmän kolmipyöräisistä vaikka nopeudet ovat pudonneet. Tadpoleilla on niin hermoja rauhoittavaa ajella, kun ei ole juuri kaatumisvaaraa varsinkaan liukkailla ja muutenkin.
Miten Sakari vertailisit omia tadpolejasi tuohon deltakinneriisi ominaisuuksiltaan ?
Petri
Olen rakentanut kaksi tadpolea SH22 https://www.flickr.com/photos/saholm/8758896614/ ja SH23 https://www.flickr.com/photos/saholm/12993950543/ ja deltakinnerin SH18
Kyllä täytyy sanoa, että mieluimmin ajelen SH22:lla. SH18:n kulku ilman sähköavustusta on jotenkin tahmeaa. Johtunee kai kampiakselin polkimien liukulaakereista. Myös ohjauksen kanssa on kovemmissa vauhdeissa ongelmia. Etupyörä lähtee väpättämään, jos vaijerit eivät ole tarpeeksi tiukalla. Myös kotelossa ajaminen on jotenkin ahdistavaa, kun ei ole jousitusta. Melua on, ja olkapäät törmäilee sivuseiniin epätasaisilla teillä. Ilman jousitusta ei kannattaisi velomobiilia rakentaa.
Myymäni deltat SH9 https://www.flickr.com/photos/15504224@N07/5385418674/ ja 16 https://www.flickr.com/photos/15504224@N07/5481251725/ olivat mukavia ajettavia
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
jupet kirjoitti:Mun eka nojis oli tietysti tuommoinen tadpole rakentele, kolme kuukautta meni rakentaa. Tuli todettua että ei tule moisesta tekeleestä koskaan niin valmista että pidemmälti huvittaisi ajella. Johtuen tietysti varmaan siitä että ei ole romuosia parempia toistaiseksi saanut laitettua kiinni. Raskas on moinen ajella vs kakspyöräinen. Toisaalta kaupallisilla laitteilla monet ajelee niin menestyksekkäästi että varmasti sellaisen kelpuuttaisi.
Siihen tietysti piti kokeilla kaikenlaisia sähkömoottorivirityksiä ja jäisellä tiellä tietysti hupia ajoittain.
Nyt on harkinnassa jos käyttäisi runkoa vielä tandemin tekoon. Muuten on fiilis kokolailla roskalavalle moinen hökötys.
Parasta tietysti oli kun sai hokaistua ne ackermanit ja muut ihan toimivaksi lopulta. Se oli ihan arvokasta kokemusta.
älä nyt ainakaan roskalavalle, palstalta luulis löytyvän ottajia mieluummin kuin sinne
ki kirjoitti:jupet kirjoitti:Mun eka nojis oli tietysti tuommoinen tadpole rakentele, kolme kuukautta meni rakentaa. Tuli todettua että ei tule moisesta tekeleestä koskaan niin valmista että pidemmälti huvittaisi ajella. Johtuen tietysti varmaan siitä että ei ole romuosia parempia toistaiseksi saanut laitettua kiinni. Raskas on moinen ajella vs kakspyöräinen. Toisaalta kaupallisilla laitteilla monet ajelee niin menestyksekkäästi että varmasti sellaisen kelpuuttaisi.
Siihen tietysti piti kokeilla kaikenlaisia sähkömoottorivirityksiä ja jäisellä tiellä tietysti hupia ajoittain.
Nyt on harkinnassa jos käyttäisi runkoa vielä tandemin tekoon. Muuten on fiilis kokolailla roskalavalle moinen hökötys.
Parasta tietysti oli kun sai hokaistua ne ackermanit ja muut ihan toimivaksi lopulta. Se oli ihan arvokasta kokemusta.älä nyt ainakaan roskalavalle, palstalta luulis löytyvän ottajia mieluummin kuin sinne
Toimivan näkönen laite, eiku edullisesti kiertoon - joku pääsee tuolla nojaamisen alkuun ainakin.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:ki kirjoitti:jupet kirjoitti:Mun eka nojis oli tietysti tuommoinen tadpole rakentele, kolme kuukautta meni rakentaa. Tuli todettua että ei tule moisesta tekeleestä koskaan niin valmista että pidemmälti huvittaisi ajella. Johtuen tietysti varmaan siitä että ei ole romuosia parempia toistaiseksi saanut laitettua kiinni. Raskas on moinen ajella vs kakspyöräinen. Toisaalta kaupallisilla laitteilla monet ajelee niin menestyksekkäästi että varmasti sellaisen kelpuuttaisi.
Siihen tietysti piti kokeilla kaikenlaisia sähkömoottorivirityksiä ja jäisellä tiellä tietysti hupia ajoittain.
Nyt on harkinnassa jos käyttäisi runkoa vielä tandemin tekoon. Muuten on fiilis kokolailla roskalavalle moinen hökötys.
Parasta tietysti oli kun sai hokaistua ne ackermanit ja muut ihan toimivaksi lopulta. Se oli ihan arvokasta kokemusta.älä nyt ainakaan roskalavalle, palstalta luulis löytyvän ottajia mieluummin kuin sinne
Toimivan näkönen laite, eiku edullisesti kiertoon - joku pääsee tuolla nojaamisen alkuun ainakin.
Muutamalla helpolla keinolla tuo kulkee paljon paremmin: Poista etumainen taittopyörä ja laita ketju kulkemaan suoraan etuakselin yli taaemmalle taittopyörälle, jonka kyllä pitäisi olla suurempi, mutta aluksi riittää pelkkä ketjun kulun muutos. Toinen seikka koskee tuota Ackermanin kulman suurentajaa tuossa raidetangon välissä. Onko nuo kulmat laskettu / mitattu. Yhdestä kuvasta ei oikein näy, mutta väittäisin, että tuolla akselivälillä toimisi paremmin ehjä raidetanko suoraan rungon yli. Kolmanneksi. Kovin leveä on käsiote ohjaimista. Minä lyhentäisin ohjausvarsista viimeisen mutkan pois ja kääntäisin ensimmäisen mutkan vähän jyrkemmäksi, ikään kuin pistoolikahvaksi. Paino pienenisi käsien aiheuttama epästabiilisuus vähenisi ja ilmanvastuskin pienenisi. Tuo pyörä Hervantaan korjattavaksi, niin tehdään tuosta ajopeli.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Muutamalla helpolla keinolla tuo kulkee paljon paremmin. Poista etumainen taittopyörä ja laita ketju kulkemaan suoraan etuakselin yli taaemmalle taittopyörälle, jonka kyllä pitäisi olla suurempi, mutta aluksi riittää pelkkä ketjun kulun muutos. Toinen seikka koskee tuota Ackermanin kulman suurentajaa tuossa raidetangon välissä. Onko nuo kulmat laskettu / mitattu. Yhdestä kuvasta ei oikein näy, mutta väittäisin, että tuolla akselivälillä toimisi paremmin ehjä raidetanko suoraan rungon yli. Kolmanneksi. Kovin levää on käsiote ohjaimista. Minä lyhentäisin ohjausvarsista viimeisen mutkan pois ja kääntäisin ensimmäisen mutkan vähän jyrkemmäksi, ikään kuin pistoolikahvaksi. Paino pienenisi käsien aiheuttama epästabiilisuus vähenisi ja ilmanvastuskin pienenisi. Tuo pyörä Hervantaan korjattavaksi, niin tehdään tuosta ajopeli.
Joo oikeassa että varmasti suurin ahdistava seikka tuo ketjulinja. Ja kulkeehan se tietysti liukkaammin kun laittaa hyvät renkaat jne.
Mutta juu ei ole tähän asti oikein maksanut vaivaa viimeistellä. Se on hyvä testipenkki sähkövirityksille vaikkapa. Tandemin rakentaminen tuosta vielä olisi tosiaan semmoinen porkkana.
Tuo ackerman välipalan yksi hyvä tarkoitus on että siitä saa helposti stopparin ohjaukseen, siinä on ketju joka rajoittaa ääriasennon. Ohjauksesta senverran että se tuntuu ainakin käyttäytyvän ihan hyvin. Suunnitelmissa aikanaan jollain logiikalla jotain laskettiinkin ja ohjeita katottiin. Mutta kokeilemalla enimmäkseen se tuommoiseksi asettui, ohjauskulma on jokseenkin sattumaa koska tuo kulma oli putkessa valmiina. On kuntosalilaitteesta ryöstetty. Ensiksi oli pienemmät etupyörät, joiden kanssa tota ei saanut pelaamaan. mutta homma korjaantui kun laittoi 24"
Ohjausvarret on semmonen taiteellinen keksintö että siihen ei puututa! Se oli mun mielestä hyvä idea ottaa ne rollaattorista, tuli kätevästi kun teki vain yhden lisämutkan.
[quote="PW"][quote="ki"][quote="jupet"]Mun eka nojis oli tietysti tuommoinen tadpole rakentele, kolme kuukautta meni rakentaa. Tuli todettua että ei tule moisesta tekeleestä koskaan niin valmista että pidemmälti huvittaisi ajella. Johtuen tietysti varmaan siitä että ei ole romuosia parempia toistaiseksi saanut laitettua kiinni. Raskas on moinen ajella vs kakspyöräinen. Toisaalta kaupallisilla laitteilla monet ajelee niin menestyksekkäästi että varmasti sellaisen kelpuuttaisi.
näin on.kävin soliassa kokeilemassa sisällä trikeä, siis kaksi pyöräää takana mallia. solia on vammaisurheiluvälineitä myyvä liike. niin siellä pyörätuolissa istuva myyjä sanoi nimenomaan että sillä pääsee vähemmällä työllä eteenpäin kuin pystypyörällä (sen lisäksi toki ettei tarvi pitää tasapainoa).
Vammaisille myydään usein Kettwieseliä. Delta. Eli saattoi olla se.
(Etsiskelin pitkään vammaiselle ottotyttärelle kolmipyörää, mutta päädyimme perinteiseen pystydeltaan psykologisista syistä.)
Kyllä delta voi olla mukava kruisailla, jos vauhdit ovat pienet. Silloin ei mene energiaa tasapainoiluun, ja voi ajaa pienillä vaihteilla, ja tällöin istuma-asento myös tuntuu mukavalta.
...Toisin kuin meillä hikihatussa vääntävillä kaksipyöräisillä, joilla se vain näyttää mukavalta.
trikellä pysyy pystyssä hitaammallakin vauhdilla.pitääkö kaksipyöräisellä nojakilla olla enemmän vauhtia kuin pystypyörällä
ki kirjoitti:trikellä pysyy pystyssä hitaammallakin vauhdilla.pitääkö kaksipyöräisellä nojakilla olla enemmän vauhtia kuin pystypyörällä
Pitää. Pyörän mataluus vaatii aktiivisempaa ohjausotetta. Tasapaino-ohjausliikkeillä on tavallaan enemmän kiire. Tuo kompensoituu hitusen kovemmalla nopeudella, mutta totuus kuitenkin on, ettei aivan matalalla kaksipyöräisellä nojapyörällä ole ainakaan mukava ajella kävelyvauhtia.
Korkeampi kaksipyöräinen nojapyörä ns. High Racer voi kuitenkin olla yhtä helppo ajaa hiljaa, kuin pystypyöräkin. Tämä vaatii kuitenkin muutamia ominaisuuksia pyörältä. Ohjauksen pitää olla nopea, eikä siinä saa olla pitkää tilleriä (taakse kurottava ohjainkannatin), ajoasennon pitää olla kohtalaisen pysty ja pyörät suuret, mutta istuinkorkeus sellainen, että jalka ylettää helposti maahan, ettei kaatumisen pelko aiheuta ajovirheitä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
eli pystymmällä nojapyörällä esim savenmaaan matkaajalla on helpompi pitää tasapaino kuin makaavalla?
ki kirjoitti:eli pystymmällä nojapyörällä esim savenmaaan matkaajalla on helpompi pitää tasapaino kuin makaavalla?
Jep ja korkealla makaavalla helpompi kuin matalalla makaavalla. Nopeus, varsinkin vastatuuleen sitten päinvastoin. Savenmaan matkaaja on melkein kuin pystypyörä siinä suhteessa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Liityn joukkoon. Ajaan Redmount Roller-tadpole:lla.
Mårten
Köbenhavns Pedersen 1998 -, Redmount Roller 2005-, QuatreVelo+ 2022-
Minulla myös trike 2 edessä ja yks takana istuin 8 sm. normaalia korkeamalla.
sv kirjoitti:Minulla myös trike 2 edessä ja yks takana istuin 8 sm. normaalia korkeamalla.
Mikä se normaali korkeus on?
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26