jori kirjoitti:Ottakaa kuvat vauriopaikoista, jotta tätä tietoa voidaan käyttää hyväksi esimerkiksi nojakkivaatteiden suunnittelussa. Jos vaurio näyttää säännöllisesti tulevan samaan paikkaan, voidaan asiaa ennakoida ja laittaa vaatteeseen sille kohtaa lujempi rakenne tai jopa suoja. Onko kehossa vaatteen alla vastassa luu vai pehmytkudos, riittääkö vaatteen parannukseksi "nahkapaikka", pehmuste, vai pitääkö laittaa myös kovike.
Tässäpä könyämiseni tulokset, ei mitään kovin vaikuttavaa siis

Verkkareiden persauksissa paistaa uudet viillot vaaleina ja siitä vasemmalla erottuu heikohkosti vanha paikka. Repeytymiskohdissa on enemmän hajontaa, mikä voi osin johtua väljän vaatekappaleen liikkuvuudesta. Takapuolen uusi pieni nirhama sijaitsee kuitenkin vanhan paikan kohdalla ja olenkin hahmotellut tässä piirroksessa punaisella alueet, joihin itse laittaisin/laitan nahka- tms. paikat.

Kontaktipiste maahan on siis perskaaren ulko-alasektorissa, juuri ja juuri pakaran puolella, ei reiden puolella, piirroksessa punaisen alueen keskellä. Jos housut ovat piukat, halkaisijaltaan 15 cm paikka riitää, väljissä tarvitsee olla huomattavasti suurempi. Koska alla on pehmytkudosta, paksua pehmustetta tai koviketta ei tarvittane. Sen sijaan ohuehko kerros kovaa superlonia tai pehmeää vaahtomuovia voisi palkita vaivannäön tosipaikan tullen eikä haitanne lihastyötä.
Arvioisin, että kyynärvarren suojauskohta vaihtelee enemmän pyöräilijän kaatumistavan ja pyörän ohjaustangon mukaan - ZOXissani on (vielä toistaiseksi) leveä tanko ylhäällä edessä. Minun haavani tulivat siis kyynärvarren puolelle, ei itse kyynärpäähän, eikä keskilinjalle, vaan noin 45 asteen verran sisäsyrjän puolelle. Kohdassa ei ole enää pelkkää luuta, vaan jo hieman pehmytkudostakin. Kyynärpään läheisyyden vuoksi voisi kuitenkin olla eduksi laittaa sekä pehmustetta että kovike, mutta tämä riippuu suuresti puseron materiaalista ja väljyydestä. Kovike voi liikkua väljän hihan mukana väärään kohtaan ennen kriittistä hetkeä, kun taas tiukassa hihassa kovike voi tuntua liian epämukavalta.
Lopullinen totuus pehmusteiden ja kovikkeiden toimivuudesta selviää vasta tositilanteessa, joka lähestyy päivä päivältä
.