mutta onko tuollaisella vedolla loppujen lopuksi suurta merkitystä, jos haarukka on tarpeeksi tukeva?
No kuvittele miltä se käsissä tuntuu jos joku vetelee ohjaustangosta joka polkaisulla kilojen voimalla Kolmpipyöräisessä tuo ei onneksi vaikuta tasapainoon, mutta joku kohtuus hyvä olla.
mutta onko tuollaisella vedolla loppujen lopuksi suurta merkitystä, jos haarukka on tarpeeksi tukeva?
No kuvittele miltä se käsissä tuntuu jos joku vetelee ohjaustangosta joka polkaisulla kilojen voimalla Kolmpipyöräisessä tuo ei onneksi vaikuta tasapainoon, mutta joku kohtuus hyvä olla.
Jukka
No,onko sinulla ratkaisua, miten homma pitäisi hoitaa, ettei noin olisi?
Mutta eikö aina ole sama tilanne millä pyörällä tahansa, jos keskiössä on isoin ratas ja ja vetävässä pyörässä pienin?
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
No,onko sinulla ratkaisua, miten homma pitäisi hoitaa, ettei noin olisi?
Ei, jos käytät ketjuvaihdetta, aina se jollakin vaihteella vetelee. Rumpuvaihteella ketju pysyy samassa linjassa ja sen linjan voi rakennus vaiheessa pistää ohjausakselin suuntaiseksi.
irakas kirjoitti:
Mutta eikö aina ole sama tilanne millä pyörällä tahansa, jos keskiössä on isoin ratas ja ja vetävässä pyörässä pienin?
Kuvassa mustalla ketjupyörät ja sinisellä ohjausakselin linja.
Jos ketju menisi harmajan viivan mukaisesti niin koko ketjuvoima on ohjausakselin linjan suuntainen ja ketjuvoima ei vedä haarukkaa vinoon.
Jos ketju menee purppuran viivan suuntaisesti niin haarukkaan tulee punaisen nuolen suuruinen sivuttaisveto. Tuossa kuvassa siis 100kg voima ketjussa pyrkisi kääntämään ohjausta 20kg voimalla.
Pitää huomata, että ketjulinja vaikuttaa vain 40-55 millin päässä ohjainakselista ja ohjaustanko on noin kymmenen kertaa pidempi. Tämä tarkoittaa molemmille käsille noin kymmenyksen tuosta vinon ketun tuottamasta poikittaisvoimasta. Kaksi kiloa per käsi. Ei se ole liian paljon kenenkään voimille, mutta ärsyttää varmasti ajaessa. Miksi antaisi sen nousta yhtään suuremmaksi, kuin on välttämätöntä. Hyvässä twistiketjurakenteessa ketjulinja on ohjausakselin suuntainen yleisimmin käytetyllä vaihteella.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Pitää huomata, että ketjulinja vaikuttaa vain 40-55 millin päässä ohjainakselista ja ohjaustanko on noin kymmenen kertaa pidempi. Tämä tarkoittaa molemmille käsille noin kymmenyksen tuosta vinon ketun tuottamasta poikittaisvoimasta. Kaksi kiloa per käsi. Ei se ole liian paljon kenenkään voimille, mutta ärsyttää varmasti ajaessa.
Näin juuri, ja tuo kuva on vähän paisuteltu, mutta esimerkki miten voimavektorit sijoittuu. Todellisuudessa 20" renkailla ketjulinjan pituus taitaa olla noin 400mm ja jos sille välille ketjun linja poikkeaa ohjausakselin linjasta 4cm niin 100kg ketjuvoimalla ohjausta kääntävä voima on 10kg ja tangon päässä "vain" kilo. Kevyemmin polkeminen ja suotuisampien vaihteiden käyttäminen pudottaa voiman suuruusluokkaan satoja grammoja.
Vaikea kuvitella tuntuisiko ajaminen hyvältä vai pahalta jos jokaisella polkaisulla(60kadenssilla 120kertaa minuutissa) pitäsi ohjata tuon verran ja polkaisujen välissä taas löysätä ohjausta. Kuinka suuri nykiminen tangossa vie ajamisesta nautinnon? Tähän jos osaa vastata niin pystyy laskemaan kuinka tarkkaan ketjulinjan sijoittelu on.
Hyvä se nyt on. Ainoa seikka, joka kannattanee huomioida, on vetävän pyörän pienuus. Tuo keskimmäinen ja keskimmäinen on piirretyssä koossaan aika pieni välitys. Mutta ei kai tästä mitään raaseria pitänyt tullakaan.
Kuvaan piirretty välityssuhde on 1,85. 50-406 kiekolla se vie 2,9 m poljinkierrosta kohti, joka 90 kadenssilla kerryttää vauhtia 4,36 m/s = 16 km/h
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hyvä se nyt on. Ainoa seikka, joka kannattanee huomioida, on vetävän pyörän pienuus. Tuo keskimmäinen ja keskimmäinen on piirretyssä koossaan aika pieni välitys. Mutta ei kai tästä mitään raaseria pitänyt tullakaan.
Kuvaan piirretty välityssuhde on 1,85. 50-406 kiekolla se vie 2,9 m poljinkierrosta kohti, joka 90 kadenssilla kerryttää vauhtia 4,36 m/s = 16 km/h
Joo, ei todellakaan mitään raaseria.
Sijoitan eteen 20" kiekon, jossa on 3-vaihteinen rumpuvaihde ja 7 ratasta. Parhaassa tapauksessa voisi saada toimimaan 63 vaihdetta.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Sijoitan eteen 20" kiekon, jossa on 3-vaihteinen rumpuvaihde ja 7 ratasta. Parhaassa tapauksessa voisi saada toimimaan 63 vaihdetta.
Tuolla kombolla ei ole mitään tarvetta olla kammissa kuin yksi isohko hammasratas. Jos jossakin on sellainen paikka että tarvisit Super kevyitä vaihteita niin luultavasti tuossa ei pito riitä
Sijoitan eteen 20" kiekon, jossa on 3-vaihteinen rumpuvaihde ja 7 ratasta. Parhaassa tapauksessa voisi saada toimimaan 63 vaihdetta.
Tuolla kombolla ei ole mitään tarvetta olla kammissa kuin yksi isohko hammasratas. Jos jossakin on sellainen paikka että tarvisit Super kevyitä vaihteita niin luultavasti tuossa ei pito riitä
Jukka
Joo, kyllä varmaan rupee jyrkimmissä mäissä sutimaan. Ajattelin kuitenkin säilyttää kammissa vakio kolme ratasta, joiden käyttöä voisi Jorin tyyliin jalalla hoitaa. Vakiovaihtajan asennus lienee mahdotonta. Ehkä voisi jotain yrittää keksiä jotain omatekoista paluuketjun taittopyörän liikuttelun avulla. Kammin (eli vääntiön) eri rattailla voi kokeilla vedon vaikutusta ohjaukseen.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Ensimmäiset koeajot on suoritettu. Aika mukavasti pelaa. Ei ainakaan vielä ole tuntunut minkäänlaista kaatumisvaaraa. Kaiken kaikkiaan tuntuu yllättävän kevyeltä. Täytyypä punnita.
Tuon takajousituksen takia pyörä kallistuu kaarteessa väärään suuntaan. Täytynee vaihtaa lyhyemmät ja jäykemmät jouset. Kummaa tuuria oli, kun löytyi jousilaatikosta nuo nyt paikallaan olevat kierrejouset, ja löytyy myös jäykemmät ja lyhyemmät jouset. Keräsin niitä aikoinaan vielä silloin, kun Kuusakosken romuvarastolla sai kuljeskella ja ottaa talteen tarvittavia rakenneosia. Nyt se on jyrkästi kielletty!
Peräosaan on tarkoitus tehdä piirustuksissa oleva tavarankuljetuskaukalo. Olen pähkäillyt, tekisinkö sen ohutviiluvanerista vai AL-levystä.
Liitteet
SH25 11.10.2014.2.jpg (332.21 KiB) Katsottu 3200 kertaa
SH25 11.10.2014.1.jpg (304.69 KiB) Katsottu 3200 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason