Minulla ei oikein ole tapaa saada kolmipyörää sopivalle työskentelykorkeudelle pesuja ja huoltoja varten. Netistä löytyi tällainen ratkaisu: http://www.williambenedict.com/bikes/trike-stand.html
Ongelmana on löytää noita putkiliitososia, ainakaan Suomesta. Olisiko vinkkejä mistä niitä voisi katsella tai ajatuksia toisenlaiseksi ratkaisuksi?
ebay:sta löytyy melko kalliilla postikuluilla ainakin noita metallisia.
Huoltoteline trikelle?
Huoltoteline trikelle?
ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
Re: Huoltoteline trikelle?
Tuossakin on jotakin, löyty ku googletin sanalla putkiliitin: http://www.hyllymix.fi/myymalakalusteet/putkikalusteet/
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- janx
- Viesti:
Tuli heti mieleen esitystekniikka ja 2"/50mm alumiiniputket... http://www.thomann.de/gb/global_truss_d ... _50_mm.htm
Koko kategoria: http://www.thomann.de/gb/pipeclamps_cla ... r_etc.html
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
- jviirret
Minusta tuon voisi tehdä puusta. Malli laittamastasi kuvasta, putkien tilalle 2x2 puuta ja pystytolppien päihin kuviosahalla U:t tai vaneriset suikaleet sivuille estämään runkoputken tipahtaminen pois päältä.
Jämäkemmän saa jos vaakaputkien tilalle laittaa 2x4puuta...
Jukka
Kiitokset vastauksista.
Puusta tekeminen voisikin olla hyvä vaihtoehto, kiitos ideasta!
- mhelander
Ovat tehneet myös pvc-putkesta mutkilla ja liitoskappaleilla, BROL:sta havaittua. Puisesta tulee vähän painava joka voi olla etu tai haitta...
Suksiboxin kattotaljat voisivat myös olla käteviä.
Itse olen aina ollut niin primitiivinen että vesivanerilla vahvistettu keittiötikas, automekaanikon rullapenkki ja käsillä olevat puukapulat ovat riittäneet autotallissa pyörien kimpussa puuhasteluun. Jottei mene sitten sormi suuhun jos joutuu reissun päällä tai kesken ajon remonttihommiin.
On mulla lisäksi rautakaupan säädettävä työpöytä ja puristimia, näillä ja hitsauslaitteilla sekä rälläkällä on tehty myös kaksi omavalmistetta. Tietysti oikeat telineet ja jigit nopeuttaisi hommia mutta kun talliin pitää vielä pakukin mahtua...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Teline tehty, hintaa tuli noin 10 euroa. Toimii hyvin, ja suosittelen. Tulee pestyä ja huollettua pyörä hyvin kun ei tarvitse kyykkiä. Pistän kuvaa tai videota kunhan saan kuvattua.
-
Tein tänään huoltotelineen jätepuusta tämän ketjun innoittamana. Tunnin verran meni aikaa. Koitin laittaa kuvan liitteenä ,mutta joko nettimme pätki kokoajan juuri sopivasti tai oletettavammin en vaan osaa. Huoltoteline oli jo suureksi avuksi. sain suunnattua etupään paremmin, niin että kun keskimmäinen eturatas on käytössä ketjut eivät hankaa isoimpaan rattaaseen. Isoin hyöty oli kuitenkin kun pääsin paremmin tarkastelemaan etupyöriä ja ennen kaikkea jarruja. oikean puoleinen rumpujarru ilmiselvästi otti pyörään kiinni ja siis jarrutti koko ajan hieman. jostain syystä tuota ei huomannut kun pyörä oli kellallaan ja pyöritteli pyörää. Säädin jarruja ja vihdoinkin pyörä alkoi tuntua sellaiselta kuin se kuuluukin. (tässä on muutama vuosi jäänyt välistä ja kun olen tauon jälkeen alkanut polkemaan olen syytellyt suurimmalti osalta kankeasta menosta omaa kuntoani.) Takapakkina todettakoon että etujarruilla ei nyt tee yhtään mtään.
- jviirret
Onko jarrujen vaijereille tehty koko tuona aikana mitään puhdistus/voitelutoimenpiteitä? Ajattelin vain että rumpujarrun jouset eivät ehkä jaksa vettä voitelematonta/jumittavaa vaijeria riittävästi ja jarru jää laahaamaan. Samasta syystä jarruissa ei välttämättä ole jarrutustehoakaan.
Jukka
-
Eipä ole huollettu. Ostin pyörän aikanaan käytettynä ja mukana tuli joku huoltosarja jarrunesteiden vaihtoa varten,valitettavasti tuo huoltosarja on vanhempieni autotallissa ja pitää odotella, että eläkeläiset palaavat mökiltä. Sitä ennen aion kyllä paneutua noiden jarrujen toimintaan kunhan töiltä saa viikolla jotain aikaan. Onneksi takajarru tuntuu aivan riittävältä (paitsi isoimmissa mäissä mutta sitten joutuu vaan uhraamaan hyvää vauhtia jo mäen aikana).
-
Onnistuiskohan nyt tuo kuvan laittaminen.
- Liitteet
-
- testi2.jpg (223.67 KiB) Katsottu 3918 kertaa
- jviirret
Strombringer kirjoitti:Eipä ole huollettu. Ostin pyörän aikanaan käytettynä ja mukana tuli joku huoltosarja jarrunesteiden vaihtoa varten,valitettavasti tuo huoltosarja on vanhempieni autotallissa ja pitää odotella, että eläkeläiset palaavat mökiltä.
Aa, nestejarrut, unohda tuo vaijerihöpötys
Jukka
- mhelander
jviirret kirjoitti:Strombringer kirjoitti:Eipä ole huollettu. Ostin pyörän aikanaan käytettynä ja mukana tuli joku huoltosarja jarrunesteiden vaihtoa varten,valitettavasti tuo huoltosarja on vanhempieni autotallissa ja pitää odotella, että eläkeläiset palaavat mökiltä.
Aa, nestejarrut, unohda tuo vaijerihöpötys
Veikkaan että nestejarruissa ongelmaa tuottaa jumittavat männät. Rumpujarrun tapauksessa tietysti riippuu miten suojassa satulat ja männät ovat ja pääseekö kosteutta kertymään. Ja todennäköisesti siellä on palautusjousi joka toivottavasti on iskussa. Suosittelen purkua, puhdistusta, voitelua ja jos on DOT-jarrunesteet joiden ikä epävarmaa niin vaihtoa & ilmausta.
Siis jos omistaa vanhemman ranskalaisen auton niin tuttua hommaa ainakin takajarrujen kanssa...
Omat Hayes HFX-9 levyjarrut eivät hirveesti tykänneet syksyn-talven-kevään tiesuolasta vaan piti keväämmällä purkaa satulat irti ja palat pois, huolellisesti puhdistaa mäntien ympäristö ja nitkutella ne taas molemmilta puolilta kunnolla liikkumaan.
Oli pakko kun laitoin tuoreet palat jotka ei meinannu mahtua levyn kanssa satulaan... sitten reipasta ilmausjumppaa ja koskaan ei heiskaset ole näin hyvin toimineet.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Minä huollan pyörää sen verran harvoin, että olen vielä jaksanut kumartua tekemään homman asvaltilla/betonilla. Jarrupalojen vaihtaminen Gekkoon on sen verran mutkikas juttu, että nyt alkoi kiinnostaaa. Tuo yksinkertainen puujuttu voisi toimia myös pyörä ylösalaisin, kun sen tekee noin lyhyeksi.
Jos huollot voisi tehdä mukavasti seisaaltaan, saisinko ketjutkin puhdistetuksi (otetuksi pois ja uitetuksi) useammin?
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
- mhelander
Hopea kirjoitti:Minä huollan pyörää sen verran harvoin, että olen vielä jaksanut kumartua tekemään homman asvaltilla/betonilla. Jarrupalojen vaihtaminen Gekkoon on sen verran mutkikas juttu, että nyt alkoi kiinnostaaa. Tuo yksinkertainen puujuttu voisi toimia myös pyörä ylösalaisin, kun sen tekee noin lyhyeksi.
Minullakaan ole ollut huoltotelinettä koskaan. Etuvetosta pari kertaa olen koonnut tuollasessa "Workmate"-työpöydässä, tai kuten tässä paja-kelpoisen keittiötikkaan päällä:
Maasturin keulaöljyjä olen valutellut tuota workmatea käyttäen kuitenkin haarukka irroitettuna.
Eikös triken vois nostaa seinää vasten siten että kalikalla kiilaa takapyörän paikalleen ja etupyörät seinälle ? Sitten vaihtamaan niitä ketjuja ja/tai jarrupaloja...
Sen sijaan hitsaushommia olen tehnyt sekä workmaten että tuon keittiötikkaan päällä. Siihen ensin mineriittilevy ja sitten hitsattavat kappaleet ja istun Bilteman autonkorjaajan rullatuolissa niin avot. Sitä tuleekin käytettyä myös nojakkeja huoltaessa niin ei tarvi kyykkiä.
-Mika