2-pyöräisen framekit-projekti

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

2-pyöräisen framekit-projekti

Viesti Kirjoittaja kmb »

Haaveilen myös 2-pyöräisestä nojapyörästä, triken kaveriksi. Tuli tässä mietittyä että pystypyörää en enää käytä, mutta sellainen on autotallissa tyhjän panttina kohtuullisen hyvillä osilla varustettuna (mm. hydrauliset levyjarrut). Joten alustava suunnitelma on sen suuntainen, että syksyllä hankkisin jonkun framekitin ja talven aikana hiljalleen sitä kasaisin, siten, että tavoite on saada ajettava vempele lumien sulamiseen mennessä valmiiksi. Eli talven aikana asennan pyörään ne kamat mitä pystäristä saan kannibalisoitua sekä metsästän hyviä diilejä verkkokaupoista muille osille.

Projektin suunnitelmat ovat kovin alkutekijöissään, mutta ajattelin tämän ketjun kuitenkin avata tänne.

Ajatuksia siitä, millainen framen pitää olla:

  • Vähintää 26-tuumaiset renkaat (pystärissä taitaa olla 700c, mutta en antaisi sen rajoittaa).
  • Ensisijaisesti pitkän matkan pyörä, toissijaisesti vauhdikas lenkkipyörä
  • Pitää sopia hyvin pitkälle miehelle (istuimen oltava säädettävä tai löydyttävä riittävän hyviä istuinmalleja).

Tällä hetkellä Azub Max näyttää muuten hyvälle, mutta erityisen "vauhdikas lenkkipyörä" se ei taida olla. Mutta se ei ollutkaan ensisijainen juttu.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: 2-pyöräisen framekit-projekti

Viesti Kirjoittaja irakas »

Onko sinulla olemassa jo hitsausmahdollisuus kotona tai jossain muualla. Jos ei, tule ensi syksynä Kansalaisopiston Tekniseen työhön Vaajakummun koululle! Siellä olemme Nojanallen kanssa hitsailleet useita nojapyöriä. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2-pyöräisen framekit-projekti

Viesti Kirjoittaja kmb »

Hitsausjutut ei ole oikein mun hommia, mutta pitää miettiä. Kiitos joka tapauksessa kutsusta :)

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2-pyöräisen framekit-projekti

Viesti Kirjoittaja kmb »

On vähän epävarmaa miten ja millä aikataululla tämä etenee, mutta silti suunnittelen ja kirjoittelen muistiinpanoja tähän, voihan olla, että näistä on jollekin foorumilaiselle jotakin hyötyä.

Erinnäisistä osista lueskelin viikonloppuna, ja jos kyseeseen tulee 26 tuuman pyörät, näyttää merlincycles.com:n tilauksesta rakentamat pyörät. Keskiöksi näillä näkymin siis "Hope Pro 2 Evo", josta kerrotaan, että on "suunniteltu brittiläiseen ilmastoon" (eli hyvin tiivistetty), ja on helposti huollettavissa. Huonoina puolina ovat kuulemma vapaarattaan äänekkyys (tosin joku tykkäsi että ääni oli kiva), ja se, että mahdollisesti yksilöstä riippumatta tiivisteet aiheuttavat ylimääräistä kitkaa.

Vanteeksi näillä näkymin valikoitumassa ZTR Arch EX, josta kertovat, että pitäisi kestää hyvin painavammankin kuskin, on hyvä keveys/kestävyyssuhde ja hinta/laatu-suhde. Lisäksi tuohon saa sisäkumittoman virityksen jos sellaista halajaa (en ole itse tutustunut tähän sen tarkemmin.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 2-pyöräisen framekit-projekti

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Miten sä aiot liittää metallia hitsaamatta - vai onko tää jotain muuta matskua?

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2-pyöräisen framekit-projekti

Viesti Kirjoittaja kmb »

Pastori kirjoitti:

Miten sä aiot liittää metallia hitsaamatta - vai onko tää jotain muuta matskua?

Hmm? Siis framekit = kaupasta ostettu, valmiiksi hitsattu pyörän runko, johon ostelen muista kaupoista muut osat.
Voi olla että tämä ketju on väärällä alueella. Ennemminkin kyse on siis pyörän kokoamisesta.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2-pyöräisen framekit-projekti

Viesti Kirjoittaja kmb »

Tässä tämän hetken harkinnassa olevat osat (Azub Max):

Kammet ja eturattaat
Shimano Deore FC-M591, 170 mm, 48-36-26, sis. BB

Etuvaihtaja
Shimano XT FD-M770

Takavaihtaja
Shimao XT RD-M771

Takapakka
Shimano Deore CS-HG61-9, 11-32T

Vaihtajavivut
Shimano XT SL-M770

Vaihtajakaapelit
Jagwire Shifter Universal Sport XL

Ketjut
(3 kpl) KMC X9.93, sis ketjulukko

Etujarru
Avid BB7 180mm

Takajarru
Avid BB7 160mm

Jarruvivut
Avid Speed Dial 7

Jarrukaapelit
Jagwire Brake Unviersal Sport XL

Keskiöt (etu & taka)
Hope Pro 2 Evo Disc QR, 32 reikää

Vanteet (etu & taka)
Sun Ringle Inferno 25, 26", 32 reikää

Pinnat
DT Swiss Competition

Vannenauhat
Nukeproof

Akselit
Hope QR steel skewers

Takaiskunvaimennin
Rock Shox Monarch RT3

Etuhaarukka
Rock Shox Recon Silver

Ohjaustangon pehmusteet
Crank Brothers Cobalt lock-on

Lokasuojat
SKS 26"

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2-pyöräisen framekit-projekti

Viesti Kirjoittaja kmb »

Kun olen tässä ensimmäistä kertaa valitsemassa osia pyörään alusta asti, niin olen yrittänyt opetella mitä kaikkea on huomioitava osia valittaessa:

  • Takavaihtajan, ketjujen, takavaihtajan vipujen, takapakan ja eturattaiden tulee olla suunniteltu samalle takapakan ratasmäärälle (esim 9 tai 10 vaihteinen). En ole ihan varma etuvaihtajasta, miten tarkkoja ovat.
  • Takavaihtajissa on joskus eroja jotka vaativat "saman sarjan vivut" ja vaihtajan, koska jotkut vaihtajat vaativat enemmän/vähemmän kaapelin liikettä vaihteelta toiselle vaihdettaessa.
  • Etuvaihtajan pitää sopia kiinnitettävään putkeen (niissä useimmiten on mukana eripaksuisiin putkiin)
  • Etuvaihtajan pitää toimia suurimman rattaan kanssa (eli 48-hampainen eturatas vaatii etuvaihtajan joka toimii niin "suuren" suurimman rattaan kanssa)
  • Etuvaihtajan vipujen (ja etuvaihtajan?) pitää olla suunniteltu oikealle määrälle rattaita (2 tai 3)
  • Etuvaihtajan vetosuunnan (mistä suunnasta vaijeria vedetään) pitää olla oikea. MTB-etuvaihtajat yleensä ovat "dual-pull"-tyyppisiä, eli onnistuu kummasta suunnasta tahansa.
  • Takavaihtajan tulisi (mielellään) pystyä hoitamaan suurimmat ääripäät (pienin ratas edessä, pienin ratas takana sekä suurin&suurin). Tämä riippuu vaihtajan varren pituudesta.
  • Takavaihtajan tulee toimia takapakan suurimman rattaan kanssa (esim monet MTB-takavaihtajat ovat suunniteltu maks 32 hampaiselle rattaille, vaikka pakkoja isommalla isoimmalla rattaalla löytyy myös).
  • Vaihtaja- ja jarruvaijereiden, sekä niiden kuorien, tulee olla riittävän pitkät ottaen huomioon nojapyörien pidemmät etäisyydet
  • Pyörien napojen pitää olla oikean kokoiset (ymmärtääkseni valtaosa nojapyöristä käyttää standardeja QR-napoja)
  • Jos pyörään tulee vannejarrut, pitää vanteissa olla jarrutuspinta.
  • Jos pyörään tulee levyjarrut, ptää keskiöissä olla jarrulevyille kiinnityspaikka (yleensä kuudelle ruuville reijät)
  • Vanteen sisäleveyden tulee olla sopiva ajatellen haluttua rengastyyppiä (ei liian kapea jos halutaan leveät renkaat ja toisin päin)
  • Vanteiden ja keskiöiden reikäluvun (=pinnankiinnityspaikat) tulee olla samat.
  • Kampiakselin laakerikotelon (suom? Bottom Bracet) pitää olla oikeaa tyyppiä.
  • Takaiskarin pituus pitää olla oikea

Muoks: ja tähän sekä edelliseen viestiin liittyvät kommentit ja korjaukset otan ilolla vastaan.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 2-pyöräisen framekit-projekti

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Metodi on ihan toinen kuin mulla. Mä kerään kaiken tarjouskoreista ja luovuttajista, etukäteen en ole joutanut tai kyenneyt mitään listaamaan tai edes ajattelemaan. Jotenkin vaan vissiin tuurilla olen saanut noi toimimaan keskenään :) No joo. Pitää myöntää että muutamia haaveita on ollut.

Ja ainahan se uuden teko jostain lähtee. Nyt sain lahjaksi ekan 9 lehtisen kiekon. Siihen pitänee sitten ettiä muut palikat. Olen kyllä jo iloinen tästä uudistuksesta, vaikka noilla 7 vaihteisilla onkin pärjännyt ihan hyvin.

Ai niin. Se kommentti. Hyvät on palikat. Navat eritoten.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2-pyöräisen framekit-projekti

Viesti Kirjoittaja kmb »

Pastori kirjoitti:

Ai niin. Se kommentti. Hyvät on palikat. Navat eritoten.

Epäilys jäytää. Hopen takanapa on muuten ilmeisesti lähes täydellinen, mutta ilmeisesti kohtuuttoman äänekäs. Tähän on hiljennyskeinoksi mainittu se, että pistää vaan sinne missä ne "nipsut", vapaarattaan hampaat ja jouset on riittävästi öljyä.
Eli vähän tuntuu arveluttavalta. Toivottavasti hiljenee sitten niin ettei tartte heti ostaa uutta napaa/takarengasta.

Toinen mikä mietityttää on takaiskari. Olisin halunnut RockShoxin iskarin sinne useammasta syystä, ehkä tärkein on se, että sen saisi itse huollettua kokonaan (mukana taitaa tulla jopa täydellinen "uudelleenrakennussarja", eli tiivisteet). Azubilta kuitenkin kertoivat, että pyörään sopii aika harva iskari. Eivät kertoneet tarkalleen että miksi, mutta olisiko siitä syystä, että se iskari uppoaa osittain rungossa olevaan putkeen (kuva). Eli pitäisikö ehkä olla sopivan kapea. Tästä syystä kuulemma lähtökohtaisesti myyvät framekitin osana iskarin (jota ehdinkin jo vähän ihmetellä).

Tahdon pyörään ilmaiskarin, ilmeisesti ne ovat tuntumaltaan parempia ja erityisesti säädettävissä sen mukaan kuinka paljon painoa on pyörällä. Näitä on tarjolla Azubin listoilla kaksi: Suntour Epicon ja Fox Float RL. Jälkimmäinen maksaa noin kaksi kertaa enemmän kuin edellinen. Luulen, että tuohon Foxin suuntaan kääntyy, koska Suntourissa ei ole mahdollisuutta saada sitä etäohjattuna lukkoon, eli ylämäkiin tulisi ilmeisesti lisähaastetta. Foxiin ilmeisesti saa ostettua kauko-ohjaimen, joskin on epävarmaa mahtuuko se olemaan pyörärungon puolesta, mutta Foxissa on "Propedal"-systeemi jonka pitäisi vähentää poljinpomputtelua (internetistä sain käsityksen että se myös näin tekee, eli ei olisi pelkkää markkinointia).

Fox pitäisi lähettää kerran vuodessa (Foxin mukaan) valtuutetulle Fox-mekaanikolle huoltoon. Suomessa tämä näyttää maksavan noin satasen. Onko kellään kokemusta siitä, että millainen tarve mahtaa olla kun pyröää on tarkoitus käyttää retkeilyyn ja sen sellaiseen (eli ei siis maasto-, kura- tms ajeluun mihin iskarit on yleensä suunniteltu)?
Lisäksi 30 ajotunnin välein (Foxin sivuilta katsoen) pitäisi tehdä sellainen perushuolto.

Voiko iskari mennä jotenkin rikki jos laiminlyö pitkään noita huoltoja, vai voiko tehdä siten, että huoltaa sitten kun alkaa oireilemaan?

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1250
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: 2-pyöräisen framekit-projekti

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Mulla on nyt muutama sata kilometriä takana Azub Ibexillä, jossa on toi Suntourin Epicon. En ole kaivannut lukitusta kertaakaan, pyörä ei niiaile kovaakaan polkiessa niin paljon että olisin siitä häiriintynyt tai juuri edes huomannut. Kuvittelisin että maxissa ja muissa samalla takahaarukalla tehdyissäkin on se ketjulinja mietitty niin ettei takajousitus pompota pahemmin polkiessa.

Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: 2-pyöräisen framekit-projekti

Viesti Kirjoittaja Wacky »

kmb kirjoitti:

- Takavaihtajan tulee toimia takapakan suurimman rattaan kanssa (esim monet MTB-takavaihtajat ovat suunniteltu maks 32 hampaiselle rattaille, vaikka pakkoja isommalla isoimmalla rattaalla löytyy myös).

En tiedä mitä vaihtajia olet katsonut, mutta 10-vaihteiset MTB-takavaihtajat järjestäen tukee 36 hampaista isointa takaratasta ja niihin myydään palikoita joilla saa 42 hampaisen suurimman takarattaan. Kaikissa vaihtajissa on myös säätöruuvi jolla voit säätää miten kaukana vaihtaja on rattaista.
Vai onko täällä jollain ollut ongelmaa, huom. maastovaihtaja ja maastokasetti yhdistelmällä? Tiedän että ongelmia voi oikeasti tulla jos yrität naittaa maantie takavaihtajan ja laajan maastokasetin.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2-pyöräisen framekit-projekti

Viesti Kirjoittaja kmb »

Wacky kirjoitti:

En tiedä mitä vaihtajia olet katsonut, mutta 10-vaihteiset MTB-takavaihtajat järjestäen tukee 36 hampaista isointa takaratasta

Olen katsonut 9-vaihteisia :) . Ja hiukan korjaan itseäni, niissä on yleensä mainittu 34 hammasta isoimmaksi sallituksi. Mulla on vastoin tuota suositusta jo tuossa trikessä 36 isoin ratas (vaihdoin pakan kun oli turhan paljon runttaamista joissakin työmatkan ylämäissä).

9-vaihteisen haluan edelleen oletetun/väitetyn paremman kestävyyden vuoksi.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2-pyöräisen framekit-projekti

Viesti Kirjoittaja kmb »

Mahe kirjoitti:

Mulla on nyt muutama sata kilometriä takana Azub Ibexillä, jossa on toi Suntourin Epicon. En ole kaivannut lukitusta kertaakaan, pyörä ei niiaile kovaakaan polkiessa niin paljon että olisin siitä häiriintynyt tai juuri edes huomannut. Kuvittelisin että maxissa ja muissa samalla takahaarukalla tehdyissäkin on se ketjulinja mietitty niin ettei takajousitus pompota pahemmin polkiessa.

Kiitos, hyvä tietää. Oletko ollut Ibexiin tyytyväinen? Pärjääkö ilman niskatukea (vähän ongelmia budjetin kanssa, pitäisi säästökohteita löytää...)?

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 2-pyöräisen framekit-projekti

Viesti Kirjoittaja tm »

kmb kirjoitti:

...Voiko iskari mennä jotenkin rikki jos laiminlyö pitkään noita huoltoja, vai voiko tehdä siten, että huoltaa sitten kun alkaa oireilemaan?

Ei ole niin tarkkaa. Jos ei ole kuraisessa paikassa (ja pitää liukuputken muutenkin puhtaana), niin pitäisi toimia nojakkikäytössä vuosia ilman sen kummempia huoltoja. Maastoajo on sitten eri asia. Huoltoliikkeessä varmasti suosittelevat öljynvaihtoa vuosittain.

Vastaa Viestiin