Tämmöstä värkkäilin tossa alku illasta. Osat on kutakuinkin oikeilla paikoillaan.
Yläohjauksella tulee.
valmiina:
romutettu 2016
Tämmöstä värkkäilin tossa alku illasta. Osat on kutakuinkin oikeilla paikoillaan.
Yläohjauksella tulee.
valmiina:
romutettu 2016
Kun keskiön olet ajatellut sijoittaa noin . Niin oletko ajatellut että ohjainlaakerin ja keskiön kiinityspisteen kohdalle tulee aika mieletön kuorma poljettaessa. Itse ainakin pelkään aina tollasen rakenteen heikkoutta.
Miksei tuota keskiötä voisi sijoittaa runkoputken päälle , ohjainlaakerin takapuolelle. Tämä on tällänen mietintö , sanokoon enenmän rakentaneet sit enenmän.
Miksi haluat emäputken noin kauas. Yläohjauksella noin kauas sijoittaminen vaatii erityisjärjestelyjä.
Venyke on tässä suhteessa hyvin mitoitettu. Jos on tarkoitus laittaa etäohjaus, asia on toinen, mutta heiluri tulee melkoinen, jos yläohjaus tehdään jäykkänä noin kaukaa.
Tässä Venyke
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Nojanalle kirjoitti:Kun keskiön olet ajatellut sijoittaa noin . Niin oletko ajatellut että ohjainlaakerin ja keskiön kiinityspisteen kohdalle tulee aika mieletön kuorma poljettaessa. Itse ainakin pelkään aina tollasen rakenteen heikkoutta.
Miksei tuota keskiötä voisi sijoittaa runkoputken päälle , ohjainlaakerin takapuolelle. Tämä on tällänen mietintö , sanokoon enenmän rakentaneet sit enenmän.
Voimia en ole sen kummemin ajatellut, vaan kopioin valmiin ratkaisun.
Kyllähän sen keskiön voi sijoittaa melkein minne vaan, kun kerran itse tekee. Mä oon halunnut sen jo useamman vuoden juuri tuohon! Tehdään uusiksi jos ei kestä.
jori kirjoitti:Miksi haluat emäputken noin kauas. Yläohjauksella noin kauas sijoittaminen vaatii erityisjärjestelyjä
En halua swb:tä. Tuosta tulee aika pystyssä ajettava, koska ketjulinjasta tulee suora. Heilurin pitäisi pysyä kyllä kohtuullisena. Raahelaisissa esikuvissa on muuten yläohjaus
Kun Nojanalle haluais lwb:n ja Jori swb:n, niin toihan on mainio kompromissi
jooseha kirjoitti:Raahelaisissa esikuvissa on muuten yläohjaus
Raahelainen varmaan kertoo heilurin ihanuudesta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:jooseha kirjoitti:Raahelaisissa esikuvissa on muuten yläohjaus
Raahelainen varmaan kertoo heilurin ihanuudesta.
Oli munkin ensimmäisessä tekeleessä vuosia sitten aivan liikaa heiluria eli ihanuus tiedetään
Minusta tuo näyttää varsin toimivalta, kunhan nojakulma jää pystyhköksi. Kun kammet ja keskiö on samassa kasassa niin etupyörä mahtuu kääntymään paljon ennen kuin ottaa kampiin. Kun kammet on emäputken etupuolella niin heiluri on 10cm pienempi kuin päinvastaisella järjestelyllä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Kun kaikki on terästä niin etäohjauksen teko ei ole mahdottoman vaikeeta. Mulle kaikki muu oli helppoa paitsi haarukan olkavarteen täsmälleen 90 astetta sivulle (tai hyvin lähelle sitä) nivelen tapin kiinnitys.
Muuten laatunivelillä tehty etäohjaus on yhtä herkkä ja toimiva kuin suorakin. Mutta jos tulee klappia sen vaikutus ajettavuuteen on erittäin suuri. Mulla sitä klappia on ollu tuossa haarukan tapissa, haarukan ohjainlaakerissa ja etäohjauksen emäputkessa. Tällä hetkellä homma toimii, kesti 80 kilsaa kovaa maastoajoa, ainoastaan haarukan ohjainlaakerin kiristysruuvi kaipaa ruuvilukitetta kun se vähän löystyi höykytyksessä.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Tuli laitettua tähän keskiö alunperin väärinpäin niin innostus loppui siihen, kun huomasin asian. Nyt sain inspiraation takaisin, mutta sanotaanhan että hiljaa hyvä tulee Keskiön kääntö, takahaarukka vanhasta pyörästä ja penkin runko romuputkesta, niin näyttää tältä:
Keskiön korkeudeksi näytti asettuvan 65cm ja penkin suurinpiirtein 60cm. Jorille tiedoksi että suoran yläohjauksen saa alle 10cm heilurilla
jooseha kirjoitti:Tuli laitettua tähän keskiö alunperin väärinpäin niin innostus loppui siihen, kun huomasin asian.
Tuota ei olisi kukaan huomannut jos et olisi itse sanonut. Näitä on tehdasvalmisteisissakin ollut molemmin päin, ainakin niissä joita minä olen purkanut.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Nyt se on koeajettu ja todettu soivaksi peliksi. Jättö on luonnollisesti väärä, mutta korjaan sen haarukan lyhennyksen yhteydessä. Pitää vaan kokeilla ensin täysikokoista eturengasta. Seuraavaksi vaihdevaijeri paikalleen ja jarrukorvakon hitsaus, niin viitsii ajellakin.
Jokos tässä puhuttiin suoran etuvedon mahdollisuudesta.
Pastori kirjoitti:Jokos tässä puhuttiin suoran etuvedon mahdollisuudesta.
Pitänee kokeilla, mikäli olevissa olevilla osilla onnistuu. Saattaa meinaan ketju osua haarukkaan. Jos olisin aikaisemmin huomannut olisi keskiö sentin pari taaempana. Ei se kyllä etuvedoksi jää. Kääntyvä keskiösestä mulla on jo omat suunnitelmat ja osatkin siihen löytyy
Ei sopinut vetävärengas eteen - haarukka oli ketjun tiellä. Nyt sopisi vaan eipä ole 20-tuumaista takarengasta
Haarukan lyhentäminen riitti poistamaan haukkailun ohjauksesta. Ei siinä jättö vieläkään ole oppikirjamainen(11cm), mutta ohjaus on niin hyvä ettei ole ainakaan vielä motivaatiota jätön vähentämiseen.
Maalasin ja samalla käytin rungon puntarilla. Tulos oli 7,9kg tässä kunnossa:
Samalla kallistin penkkiä 5 astetta taakse päin.