Pyydettiin tekemään kolmipyörää ikäihmiselle. Käyttö tulisi olemaan asiointiin muutaman km matkalle. Ajoasennon halutaan olevan pysty. Henkilöllä on uudehko pystypyörä, jonka haluaisi muuttaa trikeksi. Tyrmäsin ajatuksen koska siinä on alurunko jota ei mun vehkeillä hitsata. Sen sijaan pihalle tuotiin vanhoja pyöränromuja, joista pitäisi jokin 3-pyörä loihtia. Hommasta pitäisi vielä selvitä kohtuullisella työmäärällä eikä saa tietenkään paljoa maksaa. Laitan tähän olemassa olevia malleja. Uudet ideatkin kiinnostaa, kun tiedän että täällä on tosi kekseliästä porukkaa:)
Perus deltatrike. Taka-akselin teko on ikuisuusongelma.
Pystytadpole on paljon helpompi tehdä vakio-osista:
Jos saisi myytyä noja-asennon niin tämä olisi aika simppeli:
Ehkä onnistuisi pystärikin noin? Pito ei ehkä riitä talvikäyttöön.
Ai niin täällähän on tehty samanlainen: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... ilit=papan
mun mielestä olisi helpompi tehdä väliakseli Delta kuin tadpole. Saisi kuormatilan taakse alas joka parantaa myös vakautta. Ensiöketju kiristys ehkä suurin murheenkryyni jos/kun tulee jalkajarrulla.
mun mielestä olisi helpompi tehdä väliakseli Delta kuin tadpole. Saisi kuormatilan taakse alas joka parantaa myös vakautta. Ensiöketju kiristys ehkä suurin murheenkryyni jos/kun tulee jalkajarrulla.
Jukka
Miten sen väliakselin tekisit? 2 keskiölaakeria ja väliin hitsais putkea? Jotenkin enemmän kiinnostais tehdä etuveto...
Olen tehnyt deltatriken, ja aika homma tuossa väliakselissa oli. Pitää olla tarkka että saa kaikki suoraan.
Miten sen väliakselin tekisit? 2 keskiölaakeria ja väliin hitsais putkea? Olen tehnyt deltatriken, ja aika homma tuossa väliakselissa oli. Pitää olla tarkka että saa kaikki suoraan.
Kaksi kuulalaakeria, esim. 6204. Niille laakeripesät 50x1,5 putkesta. Akseliksi 20x2 putkea, päihin hitsataan isot prikat ja niihin hammasrattaat. Rakenteesta ei tule purettava, mutta kestää kymmeniä tuhansia kilometrejä huoltamatta.
Lakeripesät kiinnitetään "hepeillä" laakerien ja akselin ollessa paikoillaan. Sitten laakerit pois ja pesien kiinni hitsaus. Laakerit paikoilleen ja pienet nöölit pesien reunoihin että pysyvät paikoillaan.
Akseliin kiinnitetään ensin toinen hammasratas, sitten paikoilleen ja sitten toinen hammasratas. Sopivia prikkoja kasausvaiheessa ettei tule liikaa päittäisvälystä.
Jarcco kirjoitti:
Jotenkin enemmän kiinnostais tehdä etuveto...
Limingan kokoontumisessa kokeilin tuollaista saman tapaista etuvetoa http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3507 Toimiva systeemi toki tuokin, mutta vetopito ei taatusti riitä talvella. Jalkojen liikkuminen ohjaamisen mukana vaatii totuttelua. Ei tuntunut lyhyessä kokeilussa luontevalta vaikka Pythonautti olenkin Voi olla että pythonilla ajosta on vain haittaa. Pythonissa kammet liikkuu ja kääntyy kääntösuuntaan, tässä liikkuvat aavistuksen kääntösuuntaa vastaan, mutta kääntyvät ohjaamisen suuntaan.
Miten sen väliakselin tekisit? 2 keskiölaakeria ja väliin hitsais putkea? Jotenkin enemmän kiinnostais tehdä etuveto...
Olen tehnyt deltatriken, ja aika homma tuossa väliakselissa oli. Pitää olla tarkka että saa kaikki suoraan.
Kannattaa vilkuilla vielä muitakin vaihtoehtoja. Kolmipyörän varsinainen tarve jäi minulle epäselväksi, mutta kävisivätköhän nämä ehdokkaiksi.
Itselläni kangastelee mielessäni sivuketjuvetoinen kampiakselilla poljettava pyörätuoli, mutta se ei kai käy tähän toimeksiantoon.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kannattaa vilkuilla vielä muitakin vaihtoehtoja. Kolmipyörän varsinainen tarve jäi minulle epäselväksi, mutta kävisivätköhän nämä ehdokkaiksi.
....
Itselläni kangastelee mielessäni sivuketjuvetoinen kampiakselilla poljettava pyörätuoli, mutta se ei kai käy tähän toimeksiantoon.
Kallistuvarunkoiset on hyviä kun ajetaan kovaa, tässä tapauksessa olisi hiljaisen vauhdin ominaisuudet tärkeämpiä.
Riksaa ei myöskään ole tarkoitus tehdä. On tosin fiksun näköinen kaksipaikkainen tuo Twin bike: http://www.roam.nl/twinbike_met_kuipen.php#.U4cNhfl_vF8
Pyydettiin tekemään kolmipyörää ikäihmiselle. Käyttö tulisi olemaan asiointiin muutaman km matkalle. Ajoasennon halutaan olevan pysty.
Perus deltatrike. Taka-akselin teko on ikuisuusongelma.
Mulla on kuvankaltainen erkkolan deltatrike ja se on aivan kauhea.
Siihen kyytiin meneneminen on jo haaste sinänsä.
Ajaessa tuntuu että se kaatuu justiinsa..
Itse lähtisin varmaan deltaa tekemään "noja versiona".
Mutta "korkealla" istumakorkeudella jotta ikäihminen siitä pääsee ylös
Jos haluaisi hifistellä tekisi rungosta epäsymmetrisen siten että keskusta olisi auki vaikka vasemmalle puolelle.
Tällöin ei tarvitsisi runkoa ylittää kyytiin mennessä.
Se taas monimutkaistaisi tekemistä...
mutta jos kuitenkin keskellä olisi runko niin ottaisi sen niin alas kuin mahdollista.
...
Mulla on kuvankaltainen erkkolan deltatrike ja se on aivan kauhea.
Siihen kyytiin meneneminen on jo haaste sinänsä.
Ajaessa tuntuu että se kaatuu justiinsa..
Itse lähtisin varmaan deltaa tekemään "noja versiona".
Mutta "korkealla" istumakorkeudella jotta ikäihminen siitä pääsee ylös
Jos haluaisi hifistellä tekisi rungosta epäsymmetrisen siten että keskusta olisi auki vaikka vasemmalle puolelle.
Tällöin ei tarvitsisi runkoa ylittää kyytiin mennessä.
Se taas monimutkaistaisi tekemistä...
mutta jos kuitenkin keskellä olisi runko niin ottaisi sen niin alas kuin mahdollista.
Olipa se jotenkin sekavaa ajatuksen juoksua...
Olet varmaan oikeassa. Deltatrikeä saisi varmaan paranneltua siirtämällä satulaa taaksepäin ja alemmas, eli tekemällä siitä crank forwardin. Tällöin jalat yltäisi maahan istuessa ja painopiste siirtyisi paitsi alemmas myös enemmän takapyörien päälle. Mikä parasta, tämä onnistuu ilman runkomuutoksia, satulaputkea muokkaamalla ja kääntämällä stemmi taaksepäin.
No niin, ostin sitten Erkkolan valmistaman pystykolmipyörän. Heti ensi kokeilulla tuntui huterolta ja hankalammalta ajaa kuin osasin odottaakaan. Pahin ongelma on kaltevat pinnat: Vehje yrittää kääntyä kallistuksen suuntaan ja vastaohjaus ylämäkeen kaataa helposti pyörän. Luulin että pienellä harjoittelulla tuota oppisi ajamaan, mutta ei. Vedin sillä kunnon lipat sarvien yli ojaan kallistetussa kaarteessa. Pintanaarmuilla selvisin sentään. Miten tälläisellä muka voi kukaan ajaa? Enpä taida kehdata moista tarjota ainakaan tutulle Pitänee kokeilla takaosaa joutilaana olevaan LWB- runkoon.
No niin, ostin sitten Erkkolan valmistaman pystykolmipyörän. Heti ensi kokeilulla tuntui huterolta ja hankalammalta ajaa kuin osasin odottaakaan. Pahin ongelma on kaltevat pinnat: Vehje yrittää kääntyä kallistuksen suuntaan ja vastaohjaus ylämäkeen kaataa helposti pyörän. Luulin että pienellä harjoittelulla tuota oppisi ajamaan, mutta ei. Vedin sillä kunnon lipat sarvien yli ojaan kallistetussa kaarteessa. Pintanaarmuilla selvisin sentään. Miten tälläisellä muka voi kukaan ajaa? Enpä taida kehdata moista tarjota ainakaan tutulle Pitänee kokeilla takaosaa joutilaana olevaan LWB- runkoon.
Saisko siitä tehtyä CF:ää, taivuttamalla satulaputkea ja viemällä tankoa taaemmas?
No niin, ostin sitten Erkkolan valmistaman pystykolmipyörän. Heti ensi kokeilulla tuntui huterolta ja hankalammalta ajaa kuin osasin odottaakaan. Pahin ongelma on kaltevat pinnat: Vehje yrittää kääntyä kallistuksen suuntaan ja vastaohjaus ylämäkeen kaataa helposti pyörän. Luulin että pienellä harjoittelulla tuota oppisi ajamaan, mutta ei. Vedin sillä kunnon lipat sarvien yli ojaan kallistetussa kaarteessa. Pintanaarmuilla selvisin sentään. Miten tälläisellä muka voi kukaan ajaa? Enpä taida kehdata moista tarjota ainakaan tutulle Pitänee kokeilla takaosaa joutilaana olevaan LWB- runkoon.
Saisko siitä tehtyä CF:ää, taivuttamalla satulaputkea ja viemällä tankoa taaemmas?
Jukka
Joo, ja itse asiassa teinkin jo virityksen jolla sain satulaa 10 cm taaksepäin. Parani vähän mutta ei sillä vieläkään mitään tee. Kyllä kovasti tuntuu että pystykolmipyörä on tuhoon tuomittu idea.