RANS:lta delta trike

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

RANS:lta delta trike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Suosikki valmistajaltani tullut delta trike:

Kuva

http://www.ransbikes.com/Trizard.htm#

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: RANS:lta delta trike

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ei ehkä muotoilupalkintoa voita. Vai olenko ainoa jonka mielestä tuo näyttää, khrm aika persoonalliselta?

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: RANS:lta delta trike

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Jarcco kirjoitti:

Vai olenko ainoa jonka mielestä tuo näyttää, khrm aika persoonalliselta?

Kai sen noinkin voisi sanoa :-) Läheistä sukua tälle: http://atomiczombie.com/product-deltawolf.htm
Kuva

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: RANS:lta delta trike

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

mielenkiintoinen tuo ransin vekotin, taas sai mielenkiintoisia visioita tuota katsellessa...
tuossa on ikävä kyllä jätetty ratkaisematta ongelma joka omassa projektissa on työn alla...
eli takavaihtaja...
ransin kikottimessa se on jätetty niin alas että talvella ei puhettakaan että voisi ajaa...
no voi jos on höylätty tiet mutta harvemmin ne aamulla on... :roll:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: RANS:lta delta trike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Miten tuossa rans:ssa on takapyörien veto toteutettu, vetääkö molemmilla pyörillä? Omalla englannilla ei auennut: http://www.ransbikes.com/ITR51.htm

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: RANS:lta delta trike

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Miten tuossa rans:ssa on takapyörien veto toteutettu, vetääkö molemmilla pyörillä? Omalla englannilla ei auennut: http://www.ransbikes.com/ITR51.htm

Jukka

Vasen pyörä vetää kuvasta katsoen:
Kuva
Tuossakin kohdin olisi kehittämistä, ainakin minä vierastan tehoa hukkaavia välipyörästöjä. Kettwiesel ja Anura ovat paljon fiksumpia kaikin puolin.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: RANS:lta delta trike

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Miten tuossa rans:ssa on takapyörien veto toteutettu, vetääkö molemmilla pyörillä? Omalla englannilla ei auennut: http://www.ransbikes.com/ITR51.htm

'The prototype drives the left wheel, but if produced the right will be driven.'

Eli tekstin mukaan tuotantomalli vetää oikealla pyörällä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: RANS:lta delta trike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Oisko sitten peräti niin, että tuotantomallissa vapaaratas ja pakka tulee suoraan oikean akselin nokkaan kiinni? Tuo väliakseli on kyllä ihan turha...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: RANS:lta delta trike

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Oisko sitten peräti niin, että tuotantomallissa vapaaratas ja pakka tulee suoraan oikean akselin nokkaan kiinni? Tuo väliakseli on kyllä ihan turha...

Jukka

näin voisi olettaa...

sinällänsä havannoiva kuva että itsellä on tarkoitus rakentaa vastaavanlainen systeemi,
mutta sillä erotuksella että tuolla apuakselilla on kaksi hammaspyörää joista veto molemmille taka akseleille
molempien takakaseleiden päähän tulee vapaaratas..

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: RANS:lta delta trike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Periaate sama kuin lightfootilla, http://www.lightfootcycles.com/courier.htm , mutta toteutustapa hieman erilainen?
Taitaa olla ainoa tapa jolla edes jotenkin järkevästi saadaan jatkuva veto kahdelle pyörälle, tehohäviöitä vaan voimansiirrossa aika runsaasti kun on 3x ketjut ja yksi ylimääräinen akselikin pyöriteltävänä. Auto tyyppisessä tasauspyörässä ilman lukkoa sama ongelma kuin autossakin, alkaa sutimaan kiinni jäädessään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: RANS:lta delta trike

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Taitaa olla ainoa tapa jolla edes jotenkin järkevästi saadaan jatkuva veto kahdelle pyörälle,
Jukka

niin varmastikkin kun käytetään "normi" vanteita...

itse voisin halutessani tai sellaiseen ratkaisuun päätyessä valita vaihtoehdoksi myös vapaapyörät vanteisiin, tällöin yksi akseli jäisi pois ja 2 ketjua...
nuita vapaapyörä tyyppisiä laakereita kun löytyy tuohon koossa 42mm ulko ja 17mm sisä...
tällöin akseli vain pitäisi koneistaa 25mm ->17m tuon vapaapyörän kohdalta ja jos jättäis originellin laakerin kaveriksi niin sisempi koneistaa 20mm....
sitten herää kysymys miten laakerin ja vanteen välinen kitka riittää kun ainakaan noissa mitä käpistelin ei ollut kiila uraa...

toki lisäksi vaihepakalle pitäsi tehdä koneistukset akseliin....

menipäs taas offtopikiksi... :(

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: RANS:lta delta trike

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Tuo väliakseli on kyllä ihan turha...

Väliakseli ja vasemman pyörän veto ovat siksi, että tällä rakenteella pärjätään vakio osilla: rataspakan kiinnitys, vaihteen siirrin jne. Suoraa oikean pyörän vetoa varten tarvitaan rataspakalle kiinnitystapa, jossa pakka asennetaan akselille pieni ratas edellä.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: RANS:lta delta trike

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Mustasudenkorento kirjoitti:

itse voisin halutessani tai sellaiseen ratkaisuun päätyessä valita vaihtoehdoksi myös vapaapyörät vanteisiin, tällöin yksi akseli jäisi pois ja 2 ketjua...
nuita vapaapyörä tyyppisiä laakereita kun löytyy tuohon koossa 42mm ulko ja 17mm sisä...
tällöin akseli vain pitäisi koneistaa 25mm ->17m tuon vapaapyörän kohdalta ja jos jättäis originellin laakerin kaveriksi niin sisempi koneistaa 20mm....
sitten herää kysymys miten laakerin ja vanteen välinen kitka riittää kun ainakaan noissa mitä käpistelin ei ollut kiila uraa...

toki lisäksi vaihepakalle pitäsi tehdä koneistukset akseliin....

menipäs taas offtopikiksi... :(

Tarkoitatko laakerin ja pesän välistä kitkaa? Eiköhän vapaapyörälaakerin valmistaja ilmoita millainen puristussovite tarvitaan. Tietysti laakerin momentinsiirtokyky tulee olla riittävä, luokkaa 50 Nm vähintään sanoisin.

Vastaa Viestiin