Sainpas aikaiseksi vaihtaa nuo kapeammat renkaat alle.
No, miltäs ne ovat tuntuneet? Onko löytynyt niille sopivia teitä?
Minulla on edessä Continentalin Grand Prix 28-406 ja takana 28-559. Kun niihin pumppaa sallitut 8 bar paineet, niin meno olisi kyllä mukavan helppoa sileällä asfaltilla. Mutta sellaista ei tahdo löytyä oikein mistään. Normaalisti teillä oleva asfaltti on hirveää rynkytystä ja voisi melkein verrata perunapeltoon. Kauheaa! Autojen nastat syövät talvella asfaltin kivien välistä kaiken bitumin ja jattävät jäljelle suurinpiirtein nupukivien tapaisen järkyttävän karkean pinnan. Ei tykkää yhtään.
Minusta nastat on kiellettävä autoissa heti! Nastarenkaiden käyttö autoissa tulee kansantaloudelle liian kalliiksi. Tiet menevät pilalle jopa yhdessä talvessa. Ei meillä ole tähän varaa.
Kielletään autoista nastarenkaat. Jooko? Talvisaikaan ajetaan autoilla sitten sen verran varovaisemmin ilman nastoja, eikös vaan?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
[
Minusta nastat on kiellettävä autoissa heti! Nastarenkaiden käyttö autoissa tulee kansantaloudelle liian kalliiksi. Tiet menevät pilalle jopa yhdessä talvessa. Ei meillä ole tähän varaa.
Kielletään autoista nastarenkaat. Jooko? Talvisaikaan ajetaan autoilla sitten sen verran varovaisemmin ilman nastoja, eikös vaan?
Kannatan varauksetta lähinnä keväisen pölyn takia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Normaalisti teillä oleva asfaltti on hirveää rynkytystä ja voisi melkein verrata perunapeltoon. Kauheaa! Autojen nastat syövät talvella asfaltin kivien välistä kaiken bitumin ja jattävät jäljelle suurinpiirtein nupukivien tapaisen järkyttävän karkean pinnan. Ei tykkää yhtään.
Onneksi kaksipyöräisellä ajetaan siellä mistä autojen nastat eivät ole asfaltia syöneet, pyöräteillä ja pientareilla
Joo no nyt on jo vähän ajokokemusta noilla renkailla. Vaihdon jälkeen tuntui ylämäet ja kiihdytys menevän hieman paremmin. Ei nyt mitenkään äärettömän paljon paremmin mutta kuitenkin. Mutta sen hassun huomion noilla olen tehnyt että ohjaus tuntuu oudommalta. Renkaat ottavat helpommin epätasaisuuksia tiestä ja kun "rattia kääntää" niin se tuntuu jotenkin kovemmalta tai raskaammalta. Ihan kuin leveämmät renkaat olisivat tähän verrattuna leijuneet asvaltin päällä mutta kapeammat ottavat enempi siihen kiinni. Odotin paljon pahempaa räminää ja kolinaa noilla renkailla mutta oikeastaan niillä on tosi mukavaa ajaa ja nyt ihmetyttää miksen vaihtanut sellaisia jo aikaisemmin. Lisäksi noilla kapeilla renkailla on yllättävän hyvä pito myös kaarteissa. Odotin esim. märällä asvaltilla sivuliirtoon lähtöä mutta ei ole sitä pelkoa .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Olis mahdollisuus siirtyä taittotrikeen, jossa olisi 16" renkaat, eli vannekoko 349 mm. Esiasennettuina siinä on Schwalbe Marathonit 37-349. Mitä etua ja haittaa tuollaisesta rengaskoosta on? Ajatuksena tuossa taittopyörässä on tietysti ollut, että menee pieneen tilaan. Mutta millaista tuota olisi ajaa? Mitä ajatuksia?
Mitä renkaita sitten tuollaiseen 349-vanteeseen menee ja mistä niitä saa? Kaupassa kun katsoo 16-tuumaisia renkaita, niin siellä voi lukea 47-305. Ei kuulosta yhtään samalle vanteelle tarkoitetulta. ERTRO-wikipediataulukossa listataan 16-tuumaisena vaikka mitä välillä 305 - 369 mm. Kuvittelin, että ERTRO kertoo nimenomaan vanteen asennushalkaisijan, mutta ei kai käytössä voi olla noin jumalaton määrä erikokoisia vanteita: http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_5775
Olis mahdollisuus siirtyä taittotrikeen, jossa olisi 16" renkaat, eli vannekoko 349 mm. Esiasennettuina siinä on Schwalbe Marathonit 37-349. Mitä etua ja haittaa tuollaisesta rengaskoosta on? Ajatuksena tuossa taittopyörässä on tietysti ollut, että menee pieneen tilaan. Mutta millaista tuota olisi ajaa? Mitä ajatuksia?
Mitä renkaita sitten tuollaiseen 349-vanteeseen menee ja mistä niitä saa? Kaupassa kun katsoo 16-tuumaisia renkaita, niin siellä voi lukea 47-305. Ei kuulosta yhtään samalle vanteelle tarkoitetulta. ERTRO-wikipediataulukossa listataan 16-tuumaisena vaikka mitä välillä 305 - 369 mm. Kuvittelin, että ERTRO kertoo nimenomaan vanteen asennushalkaisijan, mutta ei kai käytössä voi olla noin jumalaton määrä erikokoisia vanteita: http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_5775
http://www.polkupyorakauppa.fi/renkaat/ ... at/16.html Tuolta saa ainakin Kojakeita ja Marathoneja. Kyllä niissä ilmeisesti on erilaisia vannekokoja jotka ei sovi keskenään, on 26" ja 28" myös paljon erilaisia mutta uudet taitaa olla aika pitkäti 559 ja 622 kokoisia?
Itsellä tulee lähnnä mieleen, että saisiko siihen trikeen vaihdettua 20" vanteet? Jos ajaa vaan hyvillä teillä ja ei ole paljoa kanttareita niin kai noikin toimii mutta pienet pyörät tuppaa kolot löytämään...
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Olis mahdollisuus siirtyä taittotrikeen, jossa olisi 16" renkaat, eli vannekoko 349 mm. Esiasennettuina siinä on Schwalbe Marathonit 37-349.
Mitä renkaita sitten tuollaiseen 349-vanteeseen menee ja mistä niitä saa?
Aika harvinainen on tuo 349. Esim. Schwalben 2014 tuoteluettelosta löytyy vain kolme rengasta tuossa koossa:
Kojak 32-349
Marathon 35-349
Marathon Plus 35-349
Toki kyllähän noillakin pärjää, jos pakko on.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
349 on ilmeisesti vanha 16" standardi, uusi on tuo 305. 305 paksulla kumilla, 349 ohuella ja molempien ulkohalkaisija on noin 16".
Mun Kickbiken takakumi on 18" 355mm, se on melkein satasen laaki ku ostaa uuden sisusrin, uuden päällyskumin ja maksaa postikulut. Silloin viimeksi kun kumia tarvin niin tuota ei saanut muualta kuin valmistajalta. Schwalbella on kyllä omissa luetteloissaan vaikka mitä, mutta jälleen myyjillä ei. Niitä elämän oppirahoja...
Ei paha, mutta fillarin valintatilanteessa kannattaa ottaa sellainen, jossa on renkaina joko
406
559 tai
622
Ne ovat yleisimpiä ja sitä myöten halvimpia. Ja nehän kannattaa ostaa varastoon syksyn alennusmyynnneistä naurettaviin hintoihin, ja joista ne saa joskus jopa ilman toimituskuluja.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Ei tuo 406:kaan kovin yleinen ole. Jos pyöräretkellä kehä kolmosen ulkopuolella sellainen hajoaa niin luultavasti lähimmästä pyöräliikkeestä löytyy vain joku 47millinen 2,8bar lasten nappulakumi siinä koossa
Yleisiä kokoja on myös pienten mummopyörien 584 ja Jopojen 484, se ei kuitenkaan tarkoita että näille olisi hyvä kumivalikoima.
Itse järjestäisin kokotaulukon näin. Parhaat ensin:
-622 ja 559
-507 ja 406
-Loput koot on sellaisia että kumeja varmasti jostakin saa, mutta hinta on kiveen hakattu ja/tai valikoimaa on yksi vaihtoehto.
Juu, kyllä täällä kehä 3 nurkilla aika hyvin kumeja saa, niin kuin
Jukka tuossa tuumas.
Mulla on nykyään Catrikessä 3 x 23-571 ja
niitäkin + sisäkumeja (samaa sisäkumia käyttänyt myös 559) helposti saatavina.
Tuo Catriken alkuperäinen takarengas 451 oli sitten jo vaikeampaa kokoa.....
Ja kannattaa tosiaan hyödyntää nuo Arin ehdottamat sysksyn alennusmyynnit.
Hyviä pakettitarjouksia sisäkumien kera yleensä tarjolla runsaasti varsinkin
yleisimmistä kokoluokista.
Mulla on nykyään Catrikessä 3 x 23-571 ja
niitäkin + sisäkumeja (samaa sisäkumia käyttänyt myös 559) helposti saatavina.
Tämä on se nuorisokilpapyöräkoko 650C. Kumit on sitten sen mukaiset. Ei taida valikoimassa olla pistosuojattuja tai leveämpia, nastarenkaista puhumattakaan?
559:n ja 622:n etu on nimenomaan siinä että niille saa kumeja kaikkiin käyttötarkoituksiin. Kapeasta slicksistä paksuun nappula/nastarenkaaseen asti. 406/507:aan saa myös "aika hyvin", mutta ei ihan 559/622:n valikoimaa eikä varsinkaan pienemmissä putiikeissa.
Mulla on nykyään Catrikessä 3 x 23-571 ja
niitäkin + sisäkumeja (samaa sisäkumia käyttänyt myös 559) helposti saatavina.
Tämä on se nuorisokilpapyöräkoko 650C. Kumit on sitten sen mukaiset. Ei taida valikoimassa olla pistosuojattuja tai leveämpia, nastarenkaista puhumattakaan?
559:n ja 622:n etu on nimenomaan siinä että niille saa kumeja kaikkiin käyttötarkoituksiin. Kapeasta slicksistä paksuun nappula/nastarenkaaseen asti. 406/507:aan saa myös "aika hyvin", mutta ei ihan 559/622:n valikoimaa eikä varsinkaan pienemmissä putiikeissa.
Jukka
Ajan pelkästään asfaltilla, joten mulle käy tuo 571 oikein hyvin.
28-571 taitaa olla levein, mitä löytyy markkinoilta.
Catriken taakse ei mahdu 622:sta, joten näillä mennään kesät.
Syksyä ja talvea varten löytyy sitten 3 x 559.
Ja hyvin pärjäsi ilman nastoja viime talven, Schwalbe CX Pro:t oli alla.
Itsellä tulee lähnnä mieleen, että saisiko siihen trikeen vaihdettua 20" vanteet? Jos ajaa vaan hyvillä teillä ja ei ole paljoa kanttareita niin kai noikin toimii mutta pienet pyörät tuppaa kolot löytämään...
Hyvä idea, mutta valitettavasti pyörässä on rumpujarrut, niin tulee aika kalliiksi uusia siihen kiekkoja. Levyjarrullisessa pyörässä tuo ajatus kyllä toimisi hyvin, minullakin on yhdessä pystyrungossa erikokoisia kiekkoja.
Pitänee kysyä valmistajalta, että onko tuohon nimenomaiseen vannekokoon jokin hyvä syy. Tuommoisessa 16-tuumaisessa kiekossa tahtoisin kyllä itse käyttää niin paksua kumia kuin suinkin. Laajempi valikoima on aina parempi.