Pysyykö hyvin suunnattuna? Mulla tahtoo talvisen tien tärinä muuttaa lamppuun suuntausta että vähintää kerran tai kaksi joutuu työmatkalla(8km) korjaamaan. Pystypyörässä ja CLWB:ssä helppoa kun lamppu on käden ulottuvilla.
Jukka
Pysyykö hyvin suunnattuna? Mulla tahtoo talvisen tien tärinä muuttaa lamppuun suuntausta että vähintää kerran tai kaksi joutuu työmatkalla(8km) korjaamaan. Pystypyörässä ja CLWB:ssä helppoa kun lamppu on käden ulottuvilla.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Pysyykö hyvin suunnattuna? Mulla tahtoo talvisen tien tärinä muuttaa lamppuun suuntausta että vähintää kerran tai kaksi joutuu työmatkalla(8km) korjaamaan. Pystypyörässä ja CLWB:ssä helppoa kun lamppu on käden ulottuvilla.
Jukka
Kiinnitysputken ja runkoputken välissä on kahteen suuntaan koverrettu muovin pala, joka estää valaisimen kääntymisen.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Jukka taisi tarkoittaa noiden kumilenkkien pitoa. Lamppu on jonkin verran etupainoinen, joten kumilenkit joutuvat pitämään kitkaa yllä.
Korjaantuu laittamalla jämymmät kumilenkit, kitkaisemman pinnan tangolle, esim. lätkäerkkaa tai lamppuun vastapainon.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:
Jukka taisi tarkoittaa noiden kumilenkkien pitoa. Lamppu on jonkin verran etupainoinen, joten kumilenkit joutuvat pitämään kitkaa yllä.Korjaantuu laittamalla jämymmät kumilenkit, kitkaisemman pinnan tangolle, esim. lätkäerkkaa tai lamppuun vastapainon.
Tässä tapauksessa pultin pää estää lampun luupahtamasta alaspäin.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Moi
Olen lukenut nojapyöräfoorumia mielenkiinnolla ja ajattelin vastata tähän. Rakensin tuollaisen "papa" triken tuossa vuodenvaihteessa valmiiksi, ja kilsoja on jo noin 400 kertynyt. Minullakin tuota ikää on jo kertynyt sen verran ettei valokuvien liittäminen onnistu (en siis vaan osaa tai tiedä miten se tehdään). Mutta kuvia voi käydä katsomassa tuolla ( plus.google.com/photos/107168884574054794701/albums?banner=pwa ) toivottavasti tuo aukeaa, jos ei kanattaa kokeilla tuota liidokkirangeri nimeä. Pyöriä olen rakennellut "pienestä" asti, joskin vasta nykyään ihan kokonaan "tyhjästä", kävinpä joskus nuorena miehenä c valmentaja ja mekaanikon kurssinkin . että silleen.
Pyörä on rakennettu "kierrätysosista", ainakin viiden eri pyörän osia siinä taitaa olla. Runko on tehty 30x30x1,5 putkesta, pikkasen notkuu kun oikein rajusti polkee, mutta muutoin menee hyvin. Jarrulevyt laitoin vanhoihin 3vaihteisiin napoihin. Sorvasin ne ensin puhtaaksi sisältä ja sitten prässillä puristin holkit sinne sisälle, joihin sitten koneistin nuo kierrereiät jarrulevyyn sopivaksi, laakereiksi laitoin ihan perus urakuulalaakerit. Joo no myönnetään että käytössä oli cnc sorvi jossa pyörivät työkalut, mutta varmasti ammattikoulussa ne tekevät tuollaisen pikku maksua vastaan. Penkki on tehty vanhoista auton turvavöistä ja kuormaliinojen pätkistä, ajatuksena oli että pystyn säätelemään vähän joka puoleleta. Pyörän suunnitelussa on hyödynnetty thunderbolt fillarin ohjeita ja aika näköinen siitä tulikin...vai?
uusi pyörä on suunnitteilla kun löysin tuon atomic zombi sivut ja siellä se jousitettu pyörä kiinnosti..Tämä nykyinen kun painaa 30kg ja on mielestäni aika painava, koko pyörä kun on sitä rautaa vaikka ei sitä ajossa pahemmin huomaa.
terv: Liidokkirangeri
Laitoin tuohon, hienolta näyttää
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Joo, hyvän näköinen tosiaan. Isoilla kiekoilla tahtoo väkisin tulla painoa. Pelkistä kiekoista jopa 1kg/kpl, niiden laadusta riippuen. Lisäksi isoille kiekoille pitää tehdä pidemmät ja tukevammat haarukat ja tadpolesta vähän leveämpi jotta renkaat mahtuu kääntymään.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Onpa mielenkiintoinen tuttavuus, värikin melkein sama kuin SH22:ssa.
Olen käyttänyt tekemässäni peräkärryssä:
samaa rakennustapaa kuin sinä trikesi etupyörissä. Kun olisi hoksannut, olisi voinut käyttää sitä myös SH22:ssa ja SH23:ssa.
Miten olet pärjännyt jarruttaessasi kovemmista vauhdeista, kun sinulla näyttää olevan erillisillä vivuilla toimivat jarrut etupyörissä?
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Onko Liidokkirangerilla levyjarrujen rakentamisesta yksityiskohtakuvia?
Edit.
Tuossa jotain, noista navoistako rakkensit etunavat ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Moi
Joo, näistäpä hyvinkin. Tosin ovat tuossa jo koneistettuina ja valmiina. Akseli ja jarrulevy tosin puuttuu. Tuossa on muitakin osia mukana ja jotain ylimääräisiäkin. Ketjujen rullia, vaihtajat jäivät vielä odottamaan jotain projektia . Leveyttä pyörässä on 91cm ja kääntyvyys on riittävä. No jarruttelu on "jännittävää" mutta siihen tottui aika nopeasti, ja oikeastaan auttaa kääntyvyyteen jos nopeasti pitää kääntyä. Minulla on suunnitteluvaiheen cad kuvia koneella, niissä ei oikeastaan ole kovin tarkkaa kuvaa navasta, mutta voin tarvittaessa niitä kuvata lisää..
terv: liidokkirangeri
Laita Liidokkirangeri nojakillesi oma ketju!
Ostin Biltemasta mustan työkalupakin ja siirsin velomobiili SH18:sta sähkölaitteet yhtenä klönttinä 20"napamoottorikiekkoa lukuunottamatta ja kytkentöjä muuttamatta tähän Pappatrike 18:aan.
Asennus onnistui muilta osin hyvin, mutta vetävä pyörä pyöri onneton väärinpäin vaikka moottoriin merkitty pyörimissuunta oli oikein. Aiemminkin on tapahtunut vastaavaa, ja olen silloin vaihtanut moottorille tulevat johdot toisinpäin. Nyt olisi pitänyt tehdä samoin, tai siirtää pyörä toiselle puolelle, mutta laiskana miehenä minä onneton vaihdoin akusta lähtevät johdot keskenään. Se kun oli niin helppo ja nopea homma, kun johdossa on sokeripalaliitos. Kun laitoin virrat päälle, rupesi ilmaan tulemaan käryä. Tietenkin otin virrat päältä pois, mutta sen jälkeen ei moottori enää lähtenyt käyntiin. Kun avasin asennuskotelon, jossa rele on, tunsin selvästi hajun lähteneen sieltä. Arvelen, että rele oli palannut, ja aion huomenna ostaa uuden. Toivottavasti lähtee silloin toimimaan.
Pakin kannessa olevat muovikotelot on helppo ottaa pois.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Sain viimeinkin SH22:een tältä foorumilta saadun vinkin avulla kunnon valaisimen: http://dx.com/p/singfire-sf-90-cree-xm- ... xsoXPl_vTo
Tilaus kesti monta viikkoa, kun tuote oli loppunut, ja joutuivat hankkimaan Kiinasta lisää.Valaisin on kiinnitetty vanhan pyörän pumpusta leikatulla muovipuken pätkällä, 6 mm:n pultilla ja mukana tulleilla kumilenkeillä. Laadukkaan tuntuinen tuote.
Valaisin on käytössä osoittautunut muuten hyväksi, mutta akkua joutuu lataamaan yllättävän tiuhaan.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Laita Liidokkirangeri nojakillesi oma ketju!
Ostin Biltemasta mustan työkalupakin ja siirsin velomobiili SH18:sta sähkölaitteet yhtenä klönttinä 20"napamoottorikiekkoa lukuunottamatta ja kytkentöjä muuttamatta tähän Pappatrike 18:aan.
Asennus onnistui muilta osin hyvin, mutta vetävä pyörä pyöri onneton väärinpäin vaikka moottoriin merkitty pyörimissuunta oli oikein. Aiemminkin on tapahtunut vastaavaa, ja olen silloin vaihtanut moottorille tulevat johdot toisinpäin. Nyt olisi pitänyt tehdä samoin, tai siirtää pyörä toiselle puolelle, mutta laiskana miehenä minä onneton vaihdoin akusta lähtevät johdot keskenään. Se kun oli niin helppo ja nopea homma, kun johdossa on sokeripalaliitos. Kun laitoin virrat päälle, rupesi ilmaan tulemaan käryä. Tietenkin otin virrat päältä pois, mutta sen jälkeen ei moottori enää lähtenyt käyntiin. Kun avasin asennuskotelon, jossa rele on, tunsin selvästi hajun lähteneen sieltä. Arvelen, että rele oli palannut, ja aion huomenna ostaa uuden. Toivottavasti lähtee silloin toimimaan.
Ei auttanut releen vaihto. Jotain muutakin oli tuhoutunut. Lähetin johtopaketin rele- ja control-koteloineen Kuetronille. Korjaus olisi maksanut n. 200 €. Päätin kokeilla akun ja moottorin kytkemistä yhteen sulakkeen ja vahvan katkaisijan välityksellä, ja hommahan lähti ihan hyvin pelittään.
Katkaisija on asennettu etuhaarukan yläpäähän. Sen kookkaista muttereista voi päätellä, ettei se ole ainakaan liian pieni. Virtamääräthän ovat suuret
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Jykevä pääkatkaisin osoittautui vähän hankalaksi, kun sitä ei voinut asentaa ohjaustankoon. Etsin monista autosähköliikkeistä sopivaa katkaisijaa, mutta ainoa paikka mistä löysin sopivan oli Biltema. Siellä oli yksinkertainen on/off max 24V 50A vipukatkaisin http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... kin-43060/
Katkaisimelle tein 3 mm:n AL-levystä adapterin.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Ilmeisesti mallia joka "jää päälle", eli ei tarvi koko ajan peukalolla painaa?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...