20/28 clwb --> 20/24 MWB

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

20/28 clwb --> 20/24 MWB

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tämmöstä värkkäilin tossa alku illasta. Osat on kutakuinkin oikeilla paikoillaan.
Yläohjauksella tulee.
Kuva

valmiina:
Kuva

romutettu 2016

Viimeksi muokannut jooseha, 08 Tammi 2019, 22:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kun keskiön olet ajatellut sijoittaa noin . Niin oletko ajatellut että ohjainlaakerin ja keskiön kiinityspisteen kohdalle tulee aika mieletön kuorma poljettaessa. Itse ainakin pelkään aina tollasen rakenteen heikkoutta.
Miksei tuota keskiötä voisi sijoittaa runkoputken päälle , ohjainlaakerin takapuolelle. Tämä on tällänen mietintö , sanokoon enenmän rakentaneet sit enenmän. :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jori »

Miksi haluat emäputken noin kauas. Yläohjauksella noin kauas sijoittaminen vaatii erityisjärjestelyjä.
Venyke on tässä suhteessa hyvin mitoitettu. Jos on tarkoitus laittaa etäohjaus, asia on toinen, mutta heiluri tulee melkoinen, jos yläohjaus tehdään jäykkänä noin kaukaa.
Tässä Venyke
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Nojanalle kirjoitti:

Kun keskiön olet ajatellut sijoittaa noin . Niin oletko ajatellut että ohjainlaakerin ja keskiön kiinityspisteen kohdalle tulee aika mieletön kuorma poljettaessa. Itse ainakin pelkään aina tollasen rakenteen heikkoutta.
Miksei tuota keskiötä voisi sijoittaa runkoputken päälle , ohjainlaakerin takapuolelle. Tämä on tällänen mietintö , sanokoon enenmän rakentaneet sit enenmän. :roll:

Voimia en ole sen kummemin ajatellut, vaan kopioin valmiin ratkaisun.
Kyllähän sen keskiön voi sijoittaa melkein minne vaan, kun kerran itse tekee. Mä oon halunnut sen jo useamman vuoden juuri tuohon! Tehdään uusiksi jos ei kestä.

jori kirjoitti:

Miksi haluat emäputken noin kauas. Yläohjauksella noin kauas sijoittaminen vaatii erityisjärjestelyjä

En halua swb:tä. Tuosta tulee aika pystyssä ajettava, koska ketjulinjasta tulee suora. Heilurin pitäisi pysyä kyllä kohtuullisena. Raahelaisissa esikuvissa on muuten yläohjaus :wink:

Kun Nojanalle haluais lwb:n ja Jori swb:n, niin toihan on mainio kompromissi :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Raahelaisissa esikuvissa on muuten yläohjaus :wink:

Raahelainen varmaan kertoo heilurin ihanuudesta. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Raahelaisissa esikuvissa on muuten yläohjaus :wink:

Raahelainen varmaan kertoo heilurin ihanuudesta. :)

Oli munkin ensimmäisessä tekeleessä vuosia sitten aivan liikaa heiluria eli ihanuus tiedetään :(

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Minusta tuo näyttää varsin toimivalta, kunhan nojakulma jää pystyhköksi. Kun kammet ja keskiö on samassa kasassa niin etupyörä mahtuu kääntymään paljon ennen kuin ottaa kampiin. Kun kammet on emäputken etupuolella niin heiluri on 10cm pienempi kuin päinvastaisella järjestelyllä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kun kaikki on terästä niin etäohjauksen teko ei ole mahdottoman vaikeeta. Mulle kaikki muu oli helppoa paitsi haarukan olkavarteen täsmälleen 90 astetta sivulle (tai hyvin lähelle sitä) nivelen tapin kiinnitys.

Muuten laatunivelillä tehty etäohjaus on yhtä herkkä ja toimiva kuin suorakin. Mutta jos tulee klappia sen vaikutus ajettavuuteen on erittäin suuri. Mulla sitä klappia on ollu tuossa haarukan tapissa, haarukan ohjainlaakerissa ja etäohjauksen emäputkessa. Tällä hetkellä homma toimii, kesti 80 kilsaa kovaa maastoajoa, ainoastaan haarukan ohjainlaakerin kiristysruuvi kaipaa ruuvilukitetta kun se vähän löystyi höykytyksessä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tuli laitettua tähän keskiö alunperin väärinpäin niin innostus loppui siihen, kun huomasin asian. Nyt sain inspiraation takaisin, mutta sanotaanhan että hiljaa hyvä tulee :D Keskiön kääntö, takahaarukka vanhasta pyörästä ja penkin runko romuputkesta, niin näyttää tältä:

20-28.jpg
20-28.jpg (79.96 KiB) Katsottu 4849 kertaa

Keskiön korkeudeksi näytti asettuvan 65cm ja penkin suurinpiirtein 60cm. Jorille tiedoksi että suoran yläohjauksen saa alle 10cm heilurilla :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Tuli laitettua tähän keskiö alunperin väärinpäin niin innostus loppui siihen, kun huomasin asian.

Tuota ei olisi kukaan huomannut jos et olisi itse sanonut. Näitä on tehdasvalmisteisissakin ollut molemmin päin, ainakin niissä joita minä olen purkanut.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Nyt se on koeajettu ja todettu soivaksi peliksi. Jättö on luonnollisesti väärä, mutta korjaan sen haarukan lyhennyksen yhteydessä. Pitää vaan kokeilla ensin täysikokoista eturengasta. Seuraavaksi vaihdevaijeri paikalleen ja jarrukorvakon hitsaus, niin viitsii ajellakin.

159.jpg
159.jpg (74.54 KiB) Katsottu 4777 kertaa
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jokos tässä puhuttiin suoran etuvedon mahdollisuudesta.

Kuva

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pastori kirjoitti:

Jokos tässä puhuttiin suoran etuvedon mahdollisuudesta.

Pitänee kokeilla, mikäli olevissa olevilla osilla onnistuu. Saattaa meinaan ketju osua haarukkaan. Jos olisin aikaisemmin huomannut olisi keskiö sentin pari taaempana. Ei se kyllä etuvedoksi jää. Kääntyvä keskiösestä mulla on jo omat suunnitelmat ja osatkin siihen löytyy 8)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ei sopinut vetävärengas eteen - haarukka oli ketjun tiellä. Nyt sopisi vaan eipä ole 20-tuumaista takarengasta :?
Haarukan lyhentäminen riitti poistamaan haukkailun ohjauksesta. Ei siinä jättö vieläkään ole oppikirjamainen(11cm), mutta ohjaus on niin hyvä ettei ole ainakaan vielä motivaatiota jätön vähentämiseen.

clwb.jpg
clwb.jpg (160.01 KiB) Katsottu 4472 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 20/28 clwb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Maalasin ja samalla käytin rungon puntarilla. Tulos oli 7,9kg tässä kunnossa:

runko.jpg
runko.jpg (166.38 KiB) Katsottu 4375 kertaa

Samalla kallistin penkkiä 5 astetta taakse päin.

Vastaa Viestiin