Pari vuotta varastossa pyörinyt maasturin romu päätyi nyt työn alle, kun rakentelu intoa tuntui riittäävän. Lopputuloksen pitäisi olla kääntyvä keskiöinen etuveto. Kapea etuhaarukka on 24 tuumaisesta nuorisopyörästä.
26-26mbb.jpg (69.83 KiB) Katsottu 6347 kertaa
Ohjauskulma on ranskalaisen mallin mukaan 55 astetta.
Akseliväliksi asettunee tavoiteltu 120cm kaavaillulla 7cm:n offsetillä.
Valmiina:
Romutettu 2016
Viimeksi muokannut jooseha, 08 Tammi 2019, 22:11. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Tohon se olisi pirun helppo laittaa, mutta persjalkasen munat hipoo runkoa Muutenkin tulisi hieman ylemmäksi kuin esikuvassa. Pitää vissiinkin hommata kapeammat rengaat, niin pyörä putoaa pari senttiä ja keskiöön tulevien haarukkaputkien lyhentämiselle jää enemmän varaa.
Nyt keskiön korkeus on 67cm ja "penkki" 20cm alempana. Tavoite keskiölle on 63cm.
Lyhyemmet kammet taitaisi olla helpoin ratkaisu...
Ohjauskulma on 59 astetta, eli loivempi kuin mihin haarukka on tehty. Noin tulee 100 mm luokkaa jättöä. Ehkä kannattaisi pienentää, niin ei tule liian haukkaava. Nyt se on helppo tehdä, kun riittää, että siirtää dropoutteja hiukan eteen päin. Se käy kätevimmin katkaisemalla etuhaarukan dropparit pois ja käyttämällä niiden sijaan ketjuhaarukan takadroppareita ja asentamalla ne vähän edemmäs, kuin etuhaarukan droppari.
Ohjauskulma 59 astetta
Kiiltomato ohjaus.jpg (33.53 KiB) Katsottu 6214 kertaa
Ei muuten, mutta kun valittavat, että ohjaus pyrkii näissä kääntymään liian ärhäkkäästi linkkuun, jos jättö on suuri.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Oli aika järkytys kuulla tuo ohjauskulma, kun tähtäsin 55:een Piti sitten laittaa pyörä vaakasuoralle lattialle ja mitata ohjauskulma pystysuoraan lautaa vasten. Sain tulokseksi 57 astetta. Kahden asteen virhe kuulostaa paljon hyväksyttävämmältä kuin neljän asteen mutta tuskin siinä mitään oleellista eroa olisi verrattuna neljän asteen heittoon!
Tuo dropouttien siirto on ollut mielessä koko ajan. Runko on jopa tehty niin ettei rengas mahdu noilla kumeilla etuhaarukan droppouteihin. Mallailin keskiötä uudelleen ja löysin sille sopivan etäisyyden. Muutaman millin keulan pudotus tekee ihmeitä. Helpottaa tekemistä sen verran paljon tuo korkeammalla oleva keskiö että taidan tyytyä siihen. Tuosta kuvasta näkee hyvin tuon dropoutien siirron.
Dropit.jpg (89.87 KiB) Katsottu 6154 kertaa
Jätöksi sain lattialla mitaten 13cm, joka on ollut esikuvan mukainen tavoite ja kaiken lisäksi tosi helppo toteuttaa.
PW:n ketjussa on jätöstä jo juttua. Mä olen pelkuri ja pelaan varman päälle valitsemalla ranskalaisen jätön.
Näytti takahaarukka pirulainen osuneen hieman vinoon niin oikaisin sen ja samalla loivensin hieman ohjauskulmaa.
Pähkäilyn jälkeen pistin tilaukseen kapemmat kumit ja lyhensin reilulla kahdella sentillä noita keskiö ja navan välisiä putkia.
Vielä penkin rungon teko ja ja sitten mallailua:
penkki.jpg (75.26 KiB) Katsottu 5953 kertaa
Näyttää paljon paremmalta. Pitää seuraavaksi hakea keskiölle tarkka paikka.
Keskiö sai jäädä siihen missä oli. Matalammallehan se olisi saanut mennä, mutta halusin pelata varman päälle ja laittaa niin ettei varmasti ole liian edessä. Nyt se on 67 sentissä. Penkki olikin sitten helppo laittaa paikoilleen 47 sentin korkeuteen. Jätin siihen hienosäätö mahdollisuuden tekemällä vain takakiinnikkeistä kiinteät. Siittä tuli 4 senttiä aiottua korkeampi no laskee se vielä kunhan saan ohuemmat renkaat. Muuten siittä tuli tavoitellun kaltainen. Ohjauskulma osui korjauksen jälkeen tavoiteltuun 55 asteeseen ja jättö 13 senttiin Penkki tuosta vaihtuu toivottavasti joskus laminoituun vaneripenkkiin. Tuo painaa foorumin grammanviilaajien kauhuksi ilman kiinnikkeitäkin 2,4kg
penkki2.jpg (117.7 KiB) Katsottu 5876 kertaa
Seuraavaksi tangon ja kannattimen kimppuun. Ajattelin hitsata köyhän miehen pässinsarvet suorasta putkesta. Voi sitten käyttää normaaleja jarrukahvoja ja vaihdevipuja. Miten paljon miestä leveämpi tangosta kannattaisi tehdä?
Ajokelpoinen tuli, mutta mistäköhän siitä saa automaattiohjauksen pois päältä?
Tällä räpiköinnin jälkeen, kun ajoi clwb:llä niin huomasi yrittävänsä ohjata sitäkin jaloilla.
Tuli tuosta Pastorin ketjusta ajatuksena kokeilla ohjauskulman muutosta. Tästä jos nostaa perää parikymmentä senttiä, niin keulakulma jyrkkenee 65 asteeseen ja jättö pienenee 7 senttiin. Pyörän haluan säilyttää kuitenkin tuollaisena, niin piti miettiä vaihtoehtoja. Taakse isompi kiekko(jos mahtuu) nostaisi perää pari kolme senttiä. Sitten löytyisi vielä eteen 24 tuumainen rengas. Sillä saisi saman suuruisen keulan pudotuksen. Nämä yhteensä muuttaa keulakulmaa suurin piirtein 4 astetta. Eli jonkinlainen lisäpala pitäisi tehdä. Pitänee miettiä minkälainen
Kertakokeilua varten voisi kyllä hitsata toisen haarukan nykyisen alapuolelle, mutta...
Tuossa on ideaa. Ei vaan taida lattaraudat kestää tässä tapauksessa.
Itesellä tuli mieleen tehdä korotus etuhaarukalla. Siihen kun hitsaa korvakot että saa sopivasta kohdasta kiinni dropouteihin ja lisäksi vinotuet tuonne takahaarukan lokasuojan kiinnitys reikään. Tämmöisen rakenteen voisin kuvitella kestävän - ainakin kokeilua. Tommoisella voisi kokeilla heti ja myöhemminkin.
Hitsattavaa korotuspalaa en laita ainakaan ennenkuin olen täysin sinut pyörän kanssa. Muuten siittä saa kovin vähän irti.