Dropoutin oikaisu - kuvallinen ohje

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Dropoutin oikaisu - kuvallinen ohje

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mika vinkkasi jossain (liittänee itse tähän sen ohjeensa) miten vääntynyt dropoutti kätsysti linjataan.

  1. Kierretään dropouttiin jokin kiekko. 10/1 kierteeseen menee kätsysti kiekko jossa on kierteellinen akseli - ei siis pikalinkku.

Kuva

  1. Linjataan päältä ja sivulta silmällä katsellen ja joku neurootikko voinee käyttää viivaimia ja laseria tms.

Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Dropoutin oikaisu - kuvallinen ohje

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos sopivaa kiekkoa/akselia ei ole niin tyhjää parempi konsti on kiristää kahdella mutterilla pitkä 8mm pultti vaihtajan korvakkoon:

IMG_20140610_091958.jpg
IMG_20140610_091958.jpg (173.62 KiB) Katsottu 1036 kertaa

Tämän pultin avulla korvakkoa taivutellaan niin että pultti on sekä ylhäältä että takaa katsottuna taka-akselin suuntainen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Dropoutin oikaisu - kuvallinen ohje

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:

Mika vinkkasi jossain (liittänee itse tähän sen ohjeensa) miten vääntynyt dropoutti kätsysti linjataan.

Joo... eihän sitä linkkiä tietenkään heti löydy mutta korvakossa on M10x1 kierre, sama kuin 80-90 -luvun takakiekoissa.

Eli jotta korvakko saadaan suoraan niin irroitetaan takavaihtaja ja tilalle ruuvataan kyseisellä kierreakselilla varustettu takakiekko (jonka myös tulisi olla suora) kiinni niin ettei klappia ole (jottei kierteet lähde korvakosta koska akseli on yleensä erittäin kovaa materiaalia). Oma takakiekko, mieluusti suora, tulee olla tukevasti korvakoissa kiinni ja suorassa.

Sitten joko silmämääräisesti tai käyttäen työntömittaa tai muuta tarkoitukseen sopivaa ja todetaan poikkeaman suunta vanteiden väliä mittaamalla. Korvakossa kiinni olevalla kiekolla saadaan tukeva ote ja oikaisu voidaan tehdä sekä tarkasti että välttäen liikaa taivuttelua.

jviirret kirjoitti:

Jos sopivaa kiekkoa/akselia ei ole niin tyhjää parempi konsti on kiristää kahdella mutterilla pitkä 8mm pultti vaihtajan korvakkoon:
Tämän pultin avulla korvakkoa taivutellaan niin että pultti on sekä ylhäältä että takaa katsottuna taka-akselin suuntainen.

Tämän menetelmän tarkkuus paranee jos vastaavan pultin laittaa paikallaan pysyvästi kiinni pyörän korvakkoiden pohjaan. Voi sitä vasten todeta sitten suuntauksen.

Itse en ole itse asiassa kumpaakaan menetelmää käyttänyt. Tähän asti on riittänyt että vähän joka suunnasta kattelee ehjän takavaihtajan rullien, ketjun ja pakan suhteen että ovat linjassa korkeus- ja sivusuunnassa. Onnistuu paremmin päivänvalolla, huonommin maastossa tai tallin hämärässä...

Maantievehkeissä ei ole ollut ongelma mutta maasturissa on vähän väliä takavaihtaja jos johonkin suuntaan kallellaan. Pitäis vissiin opetella ajamaan... tai käsittelemään nätimmin värkkiä. Osaltaan sen suurempi (tupla-) paino aiheuttaa korvakon vääntymisiä herkemmin kuin maantievehkeiden.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin