Jännite 24 Voltia. Härpäkkeet tulee mukaan . Olen käyttänyt Bilteman moottoripyörän Geeliakkuja. Akut ostin silloin kun oltiin Kokkolassa kokoontumis ajoissa. Siittä on useampi vuos.
Ei ole paljon vuotta kohden tehnyt. Itse olen käyttänyt vain apuvoimaa suuremmissa mäissä. Tällä tavalla ne kestää ajaa yli 120km . Kapasiteetin kesto riippuu käyttäjän hanakkuudesta apuun.
Laitoin YV:tä
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ok, kuullostaa vähältä tuo tuntmäärä, minkä akku jaksaa pyörittää täysillä mutta ilmeisesti avustaessa moottori ei käy läheskään täydellä teholla.
No alamäkiin ei ota teho ollenkaan ja tasaisillakin menee lain sallimat 25km/h alle 250W tehoilla. Kiihdytyksissä ja ylämäessä taas menee helposti tuo 250W, varsinkin jos kuski ajaa kuin mopolla, eli ei käytä polkemiseen yhtään voimaa.
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kiinnostais rakentaa seuraavaksi sähköavustettu nojakki. Onko nuo poljinkeskiöstä/jostain väliltä vetävät moottorit ollenkaan järkeviä, vai onko moottori vanteessa se ainoa oikea vaihtoehto?
Niin menee, kun sen on ensin saanut kiihdytettyä siihen vauhtiin. Tuolla laskurilla( http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm ) voi laskeskella minkälaisia vauhteja eri tehoilla, erilaisissa mäissä ja eri tuulissa mikänkin pyörä vaatii.
"normaali" alikulkutunnelista 3m nousu 50m matkalla(6% ylämäki). 250W, 25kg pyörä(akku ja sähköapu painaa), 80kg kuski, sliksit ja nopeus onkin enää alle 13km/h.
Kiinnostais rakentaa seuraavaksi sähköavustettu nojakki. Onko nuo poljinkeskiöstä/jostain väliltä vetävät moottorit ollenkaan järkeviä, vai onko moottori vanteessa se ainoa oikea vaihtoehto?
Ihan sähköteorian ja netistä luetun perusteella molemmissa on puolensa.
Ketjusta vetävä on kevyempi eikä rajoita esim. levyjarrun/napadynamon käyttöä.
Sähkömoottorin teho ei ole lineaarinen, joten ketjusta vetävä yhdistettynä vaihteistoon antaa oikein käytettynä tehon laajemmalle nopeusalueelle.
Ketjusta vetävän haittapuoli on tietenkin se, että syö voimansiirtoa. 250W moottorista ja 300W kuskista niin siinä on 3e/paketti ketjulla ihmettelemistä...
Ketjuvetoisella meno myös tyssää jos vaihteistoon tulee vikaa tai ketju katkeaa, harvinaista, mutta mahdollista.
Minä laitoin Scorpion Fx triken 36v moottorin ja alkuperäisen 8-lehtisen rattaan, sekä E-spin3 asennussarjan peukalokaasulla.
Kuoetron Mikko Torvinen valmisti kaikki johdot liittimineen, ei jäänyt kuin sijoittaminen pyörään ja liittimet kiinni.
Kaikki toimii hyvin.
Seppo
Minä laitoin Scorpion Fx triken 36v moottorin ja alkuperäisen 8-lehtisen rattaan, sekä E-spin3 asennussarjan peukalokaasulla.
Kuoetron Mikko Torvinen valmisti kaikki johdot liittimineen, ei jäänyt kuin sijoittaminen pyörään ja liittimet kiinni.
Kaikki toimii hyvin.
Seppo
http://www.hs.fi/kotimaa/Tavallisen+pol ... -art-new-9
Äkkiseltään kuullostaa hyvältä uutiselta, sähköavusteisesta haaveileville - vai kuullostaako? Moottorin teho olisi nousemassa 1000w asti, voiko edes pitää paikkansa? Nopeus 25km/h pysyy varmaan samana mutta sehän ei ole ongelma.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
http://www.hs.fi/kotimaa/Tavallisen+pol ... -art-new-9
Äkkiseltään kuullostaa hyvältä uutiselta, sähköavusteisesta haaveileville - vai kuullostaako? Moottorin teho olisi nousemassa 1000w asti, voiko edes pitää paikkansa? Nopeus 25km/h pysyy varmaan samana mutta sehän ei ole ongelma.
Kuulostaa liian hyvältä toteutuakseen. Jos toteutuu niin sitten voisi rakentaa sen "täys"sähkötriken, jossa polkimia pyöritetään lähinnä muodon vuoksi (nimellinen generaattori pitää varmaan olla, että voi selittää polkemisen vievän kulkupeliä eteenpäin / lataavan akkua...). Eli ilman mekaanista voimansiirtoa polkimien ja vetävän pyörän/pyörien välillä.
1 kW/1,36hv tuolla voimamäärällä välityksistä riippuen menee 60-70 km/t ja ehkä enemmänkin Toisaalta vannejarrut ei välttämättä montaa kertaa kestä täydestä vauhdista pysäyttämistä, jos ollenkaan. Normi pyörän runko taitaa saumoistaan hajota kovemmassa rytkytyksessä noilla nopeuksilla.
En tiedä mitä ja mihin ovat lupaamassa tuollaisia tehoja. Hesarin toimittaja olisi voinut tarkemmin penkoa tuota asiaa.
1 kW/1,36hv tuolla voimamäärällä välityksistä riippuen menee 60-70 km/t ja ehkä enemmänkin Toisaalta vannejarrut ei välttämättä montaa kertaa kestä täydestä vauhdista pysäyttämistä, jos ollenkaan. Normi pyörän runko taitaa saumoistaan hajota kovemmassa rytkytyksessä noilla nopeuksilla.
En tiedä mitä ja mihin ovat lupaamassa tuollaisia tehoja. Hesarin toimittaja olisi voinut tarkemmin penkoa tuota asiaa.
Tuskin sitä nopeutta on tarkoitus nostaa 25km/h:sta.
Kuvittelisin ett esim. tavarapyörissä, tandemeissa ym. olis hyvä olla tehoja enempi vaikka vauhtia ei oliskaan. Miks ei myös talviajossa ja mäkisissä maastoissa - isoilla kuskeilla ym.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Miks ei myös talviajossa ja mäkisissä maastoissa - isoilla kuskeilla ym.
Meikäläinen (107 kg) pyörällä Lukonmäkeä (12%) ylös 25 km/h kuluttaa nettona noin kilowatin. Pelkkä mäen nouseminen ilman ilman- ja vierinnän vastuksia. Hyvä uudistus, niin pyörällä pärjää myös jyrkissä mäissä ja suomalaisella talvisella pyörätiellä. Tiedä sitten, mitä muuta kähmivät.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma