jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Vaihde palautta ku löysään akselimutteria
en ymmärrä kuinka se sitä kiristää ?
Dropoutti vinossa, mutterin kiristäminen taivuttaa akselia ja akselin sisällä olevaa vivustoa alkaa ahdistamaan?
Tämä Nexus inter 7 on kyllä itse paholaisen, tai monikansallisen öljyteollisuuden keksintö ja suurin yksittäinen syy miksi polkupyöriä heitellään sillan kaiteilta vesistöihin 
Veikkaisin että olet kasannut väärin tuon vetopuolen jossa vaijerille tuleva mekanismi voi kanittaa kun sen lukkomutterin kiristää.
jooseha kirjoitti:Nexus on vaan NYKYAIKAINEN. Ihan toista on ne ikivanhat 3-vaihteiset Torpedo-navat, joita ei kukaan ole varmasti avannut koskaa ja silti ovat täysin ehjiä!
Pirullinen se Nexus-7 on huoltaakin. Mä en ole mikään öljykylpyjen ystävä niin olen huoltaessa purkanut sen kokonaan ja käyttänyt etupäässä vaseliinia. Kootessa saa kyllä olla pirun tarkkana. Sen kun voi koota miljoonalla eritavalla väärin!
Tuo on kyllä totta, Sachs -navat on kyllä lähes pommin kestäviä. Mutta kyllä Nexus7 voi olla jopa lyijyäkin painavampi !
Nimittäin tyttären tunturin kylkeen tökkäs naisimmeinen perjantaina. Lyhyestä virsi kaunis, enimmäkseen henkisiä vammoja (tunaroijalle eli autoilijalle) mutta pyörää tarkasteltuani siitä löydettiin vääntynyt vetopuolen kampi ja kun kiepsautettiin ympäri niin takakiekko vippasi jonnin verran.
Onneksi maasturin raaka-aineista oli jäänyt yli vähän vanhempi Nexus7 28" kiekko johon vaihdoin tyttären navasta vaijerihilut ja gummit. Myös kammet oli vielä tallessa joten pulttasin ne tilalle. Vanhemmassa navassa oli hieman erilainen vaijerin kiinnitys, siksi piti se pää navoista purkaa irti. Yllätys oli suuri kun osat oli täysin yhteensopivia !
Olin kesärenkaiden vaihdon yhteydessä tarkistanut rihtauksen, yrittänyt saada suoraan mutta kun pinnojen jännitykset oli (tehtaan jäljiltä) mitä sattuu niin päädyin löysäämään kaikki pinnat samalle lähtöpituudelle ja rihtasin sen silloin uusiksi ja kunnon jännitykselle ja tietysti suoraksi. Nyt tämän kolaroinnin heiton oikaisu ei sitten ottanut onnistuakseen sitten millään. Lopulta purin kehän irti ja sehän oli toisiaan vääntynyt aika lailla ja kadottanut ominaisjännityksensä. Vanne on Rigida X-Star 19 622-19 kokoa, nyt on haussa vastaava ettei tarvi alkaa pinnojakin vaihtamaan.
Tämähän menee tunaroijan vakuutuksesta mutta itsehän joudun tämänkin pyörän kanssa elämään, siksi taidan kasata kiekon kuitenkin itse sen sijaan että jättäisin pyöräkorjaamon hommaksi. Kokonaan uusi takakiekko tarkoittaa uuden pyörän hankintaa (suositushinta 235 € kuulemma).
Mutta tuo Nexus7-napa, irrallaan painaa kuin lyijypuntti. Pitää punnita se ja verrata maasturiprojektin mallausta varten kasatun WTB napa + CrMo korvakot + pikalinkku + 11-34 pakka + X.9 Type2 vaihtaja paketin painoon. Jälkimmäistä veikkaan monta sataa grammaa kevyemmäksi.