Pohtinut jos tekisi vielä yhden pyörän Semmoisen retkipyörän SWB suoralla rungolla esikuvana Volae Club, mutta 24 tuumaisilla kiekoilla.
Tuossa on taittopyörä vaikka muutaman sentin mitoitus muutoksella sitä ei tarvittaisi. Mulla haluttaisi viedä ketjut takahaarukan alitse. Tämmöistä ratkaisua ei vastaavissa pyörissä näy. Yleensä niissä on taittopyörä ja ne joissa ei ole niin ketjun vetopuoli kulkee haarukan yläpuolitse. Tuleeko tuollaisesta alapuolitse viennistä mitä ongelmia? Tuleekohan siitä tuollaisilla etuhaarukan vahvuisilla putkilla liian notkuva rakenne?
Toinen mietityttävä kohta on tuo eturenkaan ja kampien välinen etäisyys. Kun pyörällä pitäisi pystyä ajamaan sujuvasti kaupungissakin, niin paljonkohan sitä pitäisi olla vähintään? Kantapäiden osuminen renkaaseen ei sinänsä haittaa kunhan vaan sillä voi sujuvasti ajaa tiukatkin käännökset.
Valmiina
edit purettu osiksi muihin pyöriin 2015
Viimeksi muokannut jooseha, 08 Tammi 2019, 22:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
On niitä näköjään kaupallisiakin haarukan alittavalla ketjulla. Tässä Vision R64:
Pitänee piirtää luonnos jahka saan keksittyä keskiölle sopivan paikan.
Tosi on että pienellä takahaarukan kulman muutoksella ei Volaessa taittopyörää tarvittaisi. Sen sijaan ketjuputki olisi ehkä tarpeen laittaa estämään heilumista. Jenkkilän nojakeissa ei putkia jostain syystä juuri käytetä. Tällöin pitkiin väleihin täytyy ne rissat laittaa.
Onhan noita maastopyörän etuhaarukoita takanakin käytetty, en nyt muista kenenkään raportoineen hajoamisesta? Ketjuvoima pyrkii kiertämään haarukkaa enemmän mitä kauempana rungon ja haarukan liitos on ketjulinjasta. Punoutuminen taitaa olla kuvaavin sana tälle ilmiölle.
Sanoisin että riittää että kammet ei osu renkaaseen missään tilanteessa. Kantapäiden osuminen ei kovasti haittaa, kuten totesitkin.
Kuvittelin saavani penkin alle 60cm ja penkki-keskiö eron 15 senttiin. Kumpikaan ei onnistunut No yltää ne kantapäät tuossakin maahan.
Missä kohtaa kuskia mahtanee olla suurinpiirtein olla painopiste?
edit
Kiitos Jarccolle! Tuo kampien etäisyys on oli tärkeä tieto, niin voi edetä suunnittelussa.
Missä kohtaa kuskia mahtanee olla suurinpiirtein olla painopiste?
Nojapyöräilevän (130 asteen sylikulma) kuskin painopiste on napakuopassa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kiitos tiedosta. Ei siis tarvitse huolehtia painopisteestä sen enempää.
Luonnoksia piirrellessä on tullut selväksi miksi näissä on yleensä taittopyörä. Ilman sitä liikkumavarat ovat pieniä.
Muutin tuota aiempaa luonnosta lisäämällä akseliväliä 5cm. Nyt se alkaa miellyttämään silmää.
Tuossa pitää huomioida se, että takahaarukka ei voi olla eteenpäin kapeneva jos ketju tulee noin lähelle runkoputkeen liittymää. Ei ongelma kun tehdessä muistaa...
Tuli kokeiltua miten ovaaliputken tekeminen onnistuu ilman prässiä, kun ei ollut sopivaa materiaalia varastossa. Otin tuumaista putkea metrin pätkän ja paukuttelin sen moskalla lyttyyn. Onnistui yllättävän hyvin. Säilyi suorana, mutta siihen jäi reilu "käsityön jälki". Tuskin tulee enää noin tehtyä vaan menen käymään prässin luona, jos tarvii litistää putkea.
Sitten hitsasin siihen dropoutit päihin ja laitoin keskeltä poikki. Nyt pääsi mallaamaan haaroja takarenkaaseen.
ketjulinja.jpg (213.59 KiB) Katsottu 7364 kertaa
Kovin ahtaalta tuo ketjulinja vaikuttaa pikkurattaalla. Pitänee tehdä haarukka tuohon ensimmäisen luonnoksen tapaan laittamalla dropoutit reilusti haarukan alle eikä taakse. Hitsatessa en tuota huomannut eikä tietenkään tullut mallailtua ennen ympärihitsausta. Pitäisi aina jättää heftiin mahdollisimman pitkäksi aikaa, mutta...
Kävin romulavalla. Sieltä tarttui mukaan 24-tuumainen täysjousto. Nyt pitää miettiä tekeekö siittä perän tyyliin Jarccon Keihänen vai tekeekö sittenkin jousitetun
Mieli olisi jousitusta vastaan, mutta surku särkeä haarukka. Toisaalta saahan sen nivelen silti talteen.
Kävin romulavalla. Sieltä tarttui mukaan 24-tuumainen täysjousto. Nyt pitää miettiä tekeekö siittä perän tyyliin Jarccon Keihänen vai tekeekö sittenkin jousitetun
Mieli olisi jousitusta vastaan, mutta surku särkeä haarukka. Toisaalta saahan sen nivelen silti talteen.
Voihan haarukan kiinnittää pulteilla runkoon niin ei tarvitse rikkoa mitään. Iskarin sovittaminen lienee hankalaa tikkurunkoiseen. Jos haluaa jousituksen niin Z-mallinen runko olisi parempi lähtökohta.
Helander on saanut kivasti istutettua iskarin maastonojakkiinsa
Todennäiköisesti en säästele tuota haarukkaa vaan käytän sen tähän. Kun piirteli ehjällä haarukalla, niin helpolla tulee pirun korkea tai sitten pitää tehdä runkoon kaikenmaailman mutkia sinne ja tänne Tuli mieleen että jos haarukan nivelpisteen nostaa ylös ja laittaa sen alapuolelle vetojousen, niin silloin runko voisi olla suora. Jos käyttäisi vielä jousen sijaan kumia niin sivulle ei näkyisi kuin ohut vetotanko.
Tein kuitenkin 26 tuumaisilla. Ne saa helpolla vaihdettua pienempään. Isontaminen on helposti työläämpää
Laitan sittenkin taittopyörän niin ei tartte suunnitella. Sen kun tekee vaan
Onko tämänlaisella dropoutilla joku tietty akselin paikka? Vertaamalla pystyyn näyttää että akselin tulisi olla keskellä. Ei sillä muuten ole väliä, mutta vaikuttaa mihin kohtaan siirrän jarrutapit.