Yksi vaihtoehto on Hipparion protohippus 3.
-millaiset ajo-ominaisuudet ?(ohjaus)
-mistä saa sen runkolaakerisydeemin (ohjaus taitekohtaan)
Pari talvea ajelin tuollaisella työmatkaa(http://www.saunalahti.fi/jukkviir/hipparion.htm). Erittäin hyvä talvitrike, paljon painoa/pitoa vetävällä pyörällä ja mahdollisuus tehdä isorenkainen. Jaloilla ohjaaminen vaatii vähän totuttelua, mutta kun ei tarvi ylläpitää tasapainoa niin ei mene montaa kilometriä kun jo onnistuu. Saa kaatumaan helpommin kuin tadpole tyyppiset triket, eli tällaisella ei kurvailla mutkia suurilla nopeuksilla.
Niveliä on toteutettu monella eri keinolla, yleensä itse tehty laakeripesä ja kaksu urakuulalaakeria. Kaksipyöräisenä näitä on totuttu kutsumaan Pythoneiksi, intternetistä löytyy googlen avustuksella vaikka minkälaisia nivel toteutuksia.
Mielessä on ollut myös sellaisen triken ,että 2 ratasta edessä 1 takana rakentaminen.
On ehkä vakaampi ajettava.
Mutta pitääkö tuo pitkä ketju kovaa ääntä,kun kulkee putkessa.
Sitten miten nuo olkatapit tehdään,että tulee toimivat ja kestävät?
Ehkäxchassuja kysymyksiä,mut kun ei oo kokemusta näistä vielä ?
Sen verran pitää vielä kehua tuota Hipparion/python triken rakennetta, että sen rakentaminen paljon helpompaa. Riittää että nivel on suunnilleen suorassa, noin 60-70asteen kulamssa maatasoon nähden ja niin lähellä eturengasta kuin sen osaa laittaa.
Tadpolessa pitää ymmärtää mitä tarkoittaa olkapoikkeama, jättö, ackerman, auraus/haritus yms. yms. Ne pitää saada oikeaksi ja kummallakin puolella samanlaiseksi jotta pyörä olisi hyvä ajaa.
Sen verran pitää vielä kehua tuota Hipparion/python triken rakennetta, että sen rakentaminen paljon helpompaa. Riittää että nivel on suunnilleen suorassa, noin 60-70asteen kulamssa maatasoon nähden ja niin lähellä eturengasta kuin sen osaa laittaa.
Tadpolessa pitää ymmärtää mitä tarkoittaa olkapoikkeama, jättö, ackerman, auraus/haritus yms. yms. Ne pitää saada oikeaksi ja kummallakin puolella samanlaiseksi jotta pyörä olisi hyvä ajaa.
jukka
Sen verran pitää moittia Hipparion/python rakennetta, että se vaatii vähintään 500 km:n totutteluajon ennen kuin vartalon lihakset ovat harjaantuneet jalkaohjaukseen. Pitemmillä matkoilla ensimmäiset pitemmät matkat ovat rasittavia ja epämukavia. Ehkä tämän vuoksi pythoneita on tehdasvalmisteisina paljon vähemmän vai onko ollenkaan?
Tein niin muuten mukavan Komsan eli SH6:n, jolla pihassa hauskasti pyöriskeli, mutta pitemmillä matkoilla ei ollutkaan enää niin mukavaa.
Liitteet
21012008 Komsa.jpg (148.1 KiB) Katsottu 3432 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Itse aattelin tuota jalkaohjausta toisaalta helpotuksena,koska ei tarvii koko aika ohjata käsillä.
Mutta toisaalta epäilin kyllä tuota toimivuutta..(.ei ole käyttökokemusta)
Siksipä nää vastaukset/käyttökokemukset ovatkin arvokasta tietoa
Pitäisikö ohjauksessa olla joku vakautus/vaimennin myös kun on 2-pyöräohjaus (siis 2 pyörää edessä) ???
Itse aattelin tuota jalkaohjausta toisaalta helpotuksena,koska ei tarvii koko aika ohjata käsillä.
Mutta toisaalta epäilin kyllä tuota toimivuutta..(.ei ole käyttökokemusta)
Siksipä nää vastaukset/käyttökokemukset ovatkin arvokasta tietoa
Pitäisikö ohjauksessa olla joku vakautus/vaimennin myös kun on 2-pyöräohjaus (siis 2 pyörää edessä) ???
Tulet huomaamaan monta muutakin seikkaa jotka ovat maku-asioita, yksi tykkä toisesta ja toinen toisesta.
En ole missään tadpolessa(käytä vain tätä termiä, on helpompi ja nopeampi kirjoittaa ) nähnyt ohjausiskun vaimenninta, eli tuskin on tarpeellinen jos ohjausgeometria on muuten oikea. Olen kyllä kokeillut trikeä jonka ohjaus saattoi alkaa vauhdissa väpättämään jos kädet päästi irti tangosta, mutta kädet tangossa ei huomannut mitään.
Sen verran pitää moittia Hipparion/python rakennetta, että se vaatii vähintään 500 km:n totutteluajon ennen kuin vartalon lihakset ovat harjaantuneet jalkaohjaukseen. Pitemmillä matkoilla ensimmäiset pitemmät matkat ovat rasittavia ja epämukavia. Ehkä tämän vuoksi pythoneita on tehdasvalmisteisina paljon vähemmän vai onko ollenkaan?
Tein niin muuten mukavan Komsan eli SH6:n, jolla pihassa hauskasti pyöriskeli, mutta pitemmillä matkoilla ei ollutkaan enää niin mukavaa.
Tästä onkin pitänyt joskus kysyä tarkemmin, eli onko tuossa Komsassa jotain muuta kuin se ettei jalat ole tottuneet jalkaohjaukseen, minkä vuoksi se ei mielestäsi sovellu pidemmille matkoille? Eli onko rakenteessa joku ongelma joka olisi ehkä korjattavissa?
Olen aina ihaillut Komsaa, mielestäni se on esineenä kaunein näistä puupyöristäsi ja rakenteellisestikin hieno tekele. Harmi jos käyttöonimaisuudet ei ole samaa tasoa.
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
MInä arvelisin, että kyse on puun liian vähäisestä jäykkyydestä, joka tekee ohjauksesta koko ajan vähän hakevan. Jaloilla "koko ajan ohjausta vaativa pyörä" on varmasti työläs ajettava pitkällä matkalla. Uskoisin, että samalla geometrialla jäykemmästä materiaalista / -rakenteena toteutettuna olisi rauhallisempi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
MInä arvelisin, että kyse on puun liian vähäisestä jäykkyydestä, joka tekee ohjauksesta koko ajan vähän hakevan. Jaloilla "koko ajan ohjausta vaativa pyörä" on varmasti työläs ajettava pitkällä matkalla. Uskoisin, että samalla geometrialla jäykemmästä materiaalista / -rakenteena toteutettuna olisi rauhallisempi.
Onko Jori ajanut Komsaa, tai kukaan muu? Onko se yleisesti todettu huonoksi? Sakari vois tuoda sen Nokialle, kun me "nuorempi nojasukupolvi" ei ainakaan olla sitä nähty saati kokeiltu.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Saisko KOMSAN tai PROTOHIPPUS 3:sen käyttäjäkokemuksia ?
Nuo mallit ovat kauniita ja hienoja...mutta mietityttää se että millaiset käyttökokemukset on niillä ajaneilla ???
Saisko KOMSAN tai PROTOHIPPUS 3:sen käyttäjäkokemuksia ?
Nuo mallit ovat kauniita ja hienoja...mutta mietityttää se että millaiset käyttökokemukset on niillä ajaneilla ???