Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Olen huomannut että kinneri hakee tosi helposti kaikkia epätasaisuuksia tiestä. Esim. maantiellä vähänkin reunemmassa ajettaessa kinneri puikkelehtii kohti reunaa kun vielä tie on kallistunut. Saa olla tarkkana.

Käväisin Paimiossa ja takaisin. Yhdessä alamäessä tuli lasketeltua 70,4kmh! Yhtään kovempaa en kyllä olis uskaltanut päästää sitä menemään ja sormet oli koko ajan jarrukahvalla varmuuden vuoksi, lisäksi yritin ottaa ohjauksen tueksi tukea kyynärpäillä/hartioilla sivuista. Lisäksi huomasin että tuossa nopeudessa ei turhaan kannata pihistellä ajamalla kaistan oikeaa reunaa vaan valloittaa suoraan koko kaista ittelleen. Tää onnistuu helpoiten kun ei ole takana ketään :) .

Loppumatka oli välillä hiljempaa mutta yksikin suora meni mukavasti 30-36kmh posottaen. Sen olen oikeasti tajunnut että tuohan alkaa olla parhaimmillaan kun päästään 30 yli. Ohitin pari maantiepyöräilijää, sellaista ei yleensä tapahdu :mrgreen: . Mittarissa 235km.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 855
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Hyvinhän tuo kulkee!
Ja näin se menee, kun vauhti kovenee,
meikäläinenkin aina valloitti kaistan itselleen.
Jotenkin turvallisempi ajaa, kun on vähän pelivaraa väistää
jompaan kumpaan suuntaan esim. noita tien epätasaisuuksia.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Premnas kirjoitti:

Lisäksi huomasin että tuossa nopeudessa ei turhaan kannata pihistellä ajamalla kaistan oikeaa reunaa vaan valloittaa suoraan koko kaista ittelleen.

Juu, kaistan joutuu valloittamaan itselleen silloin, kun vauhti alkaa kiihtyä yli kuudenkympin. Tai silloin, jos näkyvyys on hyvin huono, esim. vesisateessa. Jos on silmälasit, niin niihin satava vesi haittaa näkyvyyttä: päiväsaikaan jonkun verran, mutta pimeällä katuvalojen ja vastaan tulevien autojen valoissa jopa hyvin paljon. Ja jos kinnerissä on tuulilasi, niin vesisade haittaa jopa paiväsaikaan, joten keskelle kaistaa vaan, kyllä ne takaa tulevat autot pääsevät siitä vastaantulevien kaistan kautta ohitse. Liikenteessä turvallisuus tulee kuitenkin ennen kaikkea. Turvallisinta on ajaa keskellä kaistaa, jos ei näe ajaa pientareella.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja PW »

Vaasan reissulla kun kokeilin muutamaa kinneriä, älysin miekin miksi ne usein ajaa keskellä kaistaa - kovemmassa vauhdissa mielellään ajaa keskemmällä. Varsinkin Milanilla, jossa näkyvyys on muita heikompi.
Kuinka korkeelle "kinnerikuume" Premnasilla on noussut, tartteeko palauttaa laitetta ollenkaan?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ei nyt vielä mikään älytön kuume, vaikka aika ihastunut jo olenkin :D . Pakko se on palauttaa kun ei sattumoisin ole montaa tonnia säästössä. Jos olisi, houkutus voisi jo olla liian suuri...

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja PW »

Premnas kirjoitti:

Ei nyt vielä mikään älytön kuume, vaikka aika ihastunut jo olenkin :D . Pakko se on palauttaa kun ei sattumoisin ole montaa tonnia säästössä. Jos olisi, houkutus voisi jo olla liian suuri...

Onko teilläkin kotona "kinnerileski" :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No tavallaan kyllä on joo, mies yksin kotona kun vaimo kinneröi pisin poikin maanteitä :D . Minkäs sille mahtaa. Työt vähän estävät nyt pidempiä reissuja tuolla kun ei voi kovin myöhään olla liikenteessä. Melkein tuli jo sellainen olo että pitäisikö jopa kokeilla sitä 300km päivän aikana tuolla kinnerillä. Vaikka saattaa tosin tulla liian äkkiä kun en ole noita pitkiä matkoja treenannut kauheasti tänä vuonna.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Nonni...ei sitä kuumetta tarvinnut kovin kauaa odottaa! Mitä enempi tuolla ajan sitä enemmän vaan haluankin kinneriä. Apua :D ! Ihana vehje. Oli pakko laittaa Pieterille sähköpostikyselyä että onko joku muu varannut sitä vai voisinko pitää yhden ylimääräisen viikon. Kohta ollaan jo puolivälissä vuokrausta enkä haluis millään viedä sitä takaisin :mrgreen: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja PW »

Premnas kirjoitti:

Nonni...ei sitä kuumetta tarvinnut kovin kauaa odottaa! Mitä enempi tuolla ajan sitä enemmän vaan haluankin kinneriä. Apua :D ! Ihana vehje. Oli pakko laittaa Pieterille sähköpostikyselyä että onko joku muu varannut sitä vai voisinko pitää yhden ylimääräisen viikon. Kohta ollaan jo puolivälissä vuokrausta enkä haluis millään viedä sitä takaisin :mrgreen: .

Aja vaan, mie sitä kyselin mutt en raaskinnu ees vuokrata saati ostaa :wink: kuumettakin pelkäsin.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Premnas kirjoitti:

Nonni...ei sitä kuumetta tarvinnut kovin kauaa odottaa! Mitä enempi tuolla ajan sitä enemmän vaan haluankin kinneriä. Apua :D ! Ihana vehje. Oli pakko laittaa Pieterille sähköpostikyselyä että onko joku muu varannut sitä vai voisinko pitää yhden ylimääräisen viikon. Kohta ollaan jo puolivälissä vuokrausta enkä haluis millään viedä sitä takaisin :mrgreen: .

Pieterin on helppo myydä tuotetta joka koukuttaa noin tehokkaasti :mrgreen:

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joo onhan tuon vuokraaminenkin jo aika tyyristä hommaa mutta tähän mennessä se on ollut joka euron arvoista. Ja kun oli vähän epäilevä olo että mahtaako se kinneri sittenkään olla niin hyvä idea niin nyt on kuitenkin osoittautunut todella hyväksi. Ensimmäisenä päivänä koin että kinneri oli vähän kömpelö omalla reitillä mutta nyt kun olen tottunut siihen ja hahmotan kinnerin kulkemisen paremmin niin ei se niin kömpelö olekaan :D . Lisäksi on tähdentynyt että jos (tai toivottavasti kun) on jossain vaiheessa varaa ostaa tällanen vauhtisukkula niin se on varmasti Strada. Sen puikoissa tykkään olla ja ulkonäöllisesti miellyttää silmää oikein paljon.

Tässä vuokrakinnerissä tosin tuntuu olevan mulle aika raskaat välitykset. Suurinta rinkeliä edestä en ole vielä kertaakaan kokeillut enkä raskainta takaa mutta muuten aika tehokkaasti tullut käytettyä kaikkia. Voi olla myös kuntokysymys mutta alkuun kaipaisi vähän kevyempiä välityksiä. Kaikkiin mäkiin ei pysty ottamaan ennakkovauhtia vaan niitä noustaan etanatahtia.

Lisäys: Ei auta, joku toinen on jo sopinut kinnerin kokeilusta ja mahd. vuokraamisesta ja kun mie en voi viikolla sitä minnekään tuonne ajaa niin alkuperäinen palautuspäivä la 19.7 pitää. No, tästä etiäpäin ja säästämään rahaa jos saisi joskus oman kipon! On tässä sentään vielä viikko aikaa nauttia ajosta :) . Tänään pesin kinnerin kun se näytti niin pölyiseltä ja tahmealta ja johan oli mukavaa puuhaa, ja nopeaa! Taas kinneri kiiltää :D .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tänään heräsi epäilys et onkohan tuo penkki liian jyrkässä kulmassa kun nyt on perse kipeä :| .

Käväsin sitten Yläneellä. Kokonaiskilometrit 150. Seurasin myös mielenkiinnon vuoksi keskinopeutta. Matka tuntui joutuvan hyvin Mynämäelle saakka mutta sitten tyssähti ja tuntui varsinaiselta matelulta. Syytän kyllä osittain järkyttävän kovalta tuntunutta sivu- ja vastatuulta. Ne aiheuttivat välillä mielenkiintoisia liikkeitä kinnerillä. Yläneelle kun pääsin niin keskinopeus oli 23,3 ja villi veikkaus on, etten trikellä olisi päässyt lähimainkaan samaan. Yläneeltä kun lähdin Turkuun päin, ensin tuntui takeltelevan mutta jossain vaiheessa lähti sujumaan paremmin. Sitten kun käännyin Paattisille ja siirryin pyörätielle niin yhtäkkiä kaik hanat auki ja vauhti oli aina vähintään 30, yhessä kohtaa jopa 40. Tässä ihmetyttää se et miten voi olla että pyörätiellä tuntuu kinneri kulkevan kevyemmin ja miten se tuntuu niin kapealla kaistalla jopa vakaammalta kuin ajoradalla? Vai onko se niin että pyörätiellä ei yleensä ole kauheasti kallistusta mutta ajoradalla taas voi olla? Jotain kuitenkin tapahtui vauhdissa kun Paattisten vauhtisuorien jälkeen keskinopeus oli noussut 24,7:ään. Siitä se sitten laski lopulta 24,1:een kun pääs- eikun jouduin kaupunkialueelle.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pyörätiellä ei mahdu tuulemaan kuin edestä tai takaa, ovat monesti niin kasvillisuuden ympäröimiä. Maantiet ovat leveitä kuin kapeat pellot ja ympäröivää maastoa ylempänä.
Sivutuuli sotkee kaikki virtaukset ajoneuvon ympärillä, se mikä on aerodynaamista kohtisuoraan vastatuuleen ei välttämättä ole aerodynaamista sivuvastaiseen. Tavallinen nojapyöräkin kulkee hitaampaa sivutuulessa kuin täysin tyvenellä tai sivuvastaiseen huonommin kuin sama tuuli kohtisuoraan vasten.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Premnas kirjoitti:

Tässä ihmetyttää se et miten voi olla että pyörätiellä tuntuu kinneri kulkevan kevyemmin ja miten se tuntuu niin kapealla kaistalla jopa vakaammalta kuin ajoradalla?

Yksi mahdollisuus on se, että pyörätien asfaltti on sileämpää kuin autotiellä, jossa se kuluu talvisaikaan nastarenkaiden jauhaessa pinnoitetta.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Pastori »

ajarmala kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Tässä ihmetyttää se et miten voi olla että pyörätiellä tuntuu kinneri kulkevan kevyemmin ja miten se tuntuu niin kapealla kaistalla jopa vakaammalta kuin ajoradalla?

Yksi mahdollisuus on se, että pyörätien asfaltti on sileämpää kuin autotiellä, jossa se kuluu talvisaikaan nastarenkaiden jauhaessa pinnoitetta.

Idässä ja täällä keskellä on ajoradan puolella kyllä sileempää.

Vastaa Viestiin