Onko tästä jossain täällä jo pitkä ja perusteellinen keskustelu..?
Meni rengas. Ei se mitään, laukussa on sisäkumi. Vaihdan sen ja ajattelin illalla paikata edellisen varakappaleeksi.
Kissan viikset sitä mitään paikata... Ei tule millään ilveellä tuohon Schwalbe-sisäkumiin sellaista pintaa, että itsevulkanoituva paikka tarttuisi.
Onko nyt niin, että näitä ei ole tarkoitettukaan paikattaviksi? Jos ei, mikä olisi käypä menetelmä?
Jos menetelmääkään ei löydy, mitä kannattaisi ostaa seuraavaksi ettei pian ole samassa tilanteessa?
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
Meni rengas.
Kissan viikset sitä mitään paikata... Ei tule millään ilveellä tuohon Schwalbe-sisäkumiin sellaista pintaa, että itsevulkanoituva paikka tarttuisi.
Hmm. Kyllä minullakin on käytännössä kaikki sisurit Schwalbelta. Niistä sinipunaisista pahvikoteloista. Mutta kyllä minä olen niitä onnistunut paikkaamaan ihan hyvin. Paikat taas ovat olleet joko lähipyöräliikkeestä, Intersportista tai Biltemasta. Kaikki pysyvät hyvin kiinni. Liima taas on sitä, mitä sen paikkarasian mukana pikkuisessa tuubissa tulee. Kun sen kerran avaa, niin seln jälkeen tuubi yleeensä ehtii haihtua kuiviin ennen seuraavaa tarvetta. Siksi pidän mukana sellaista paikkarasiaa, jossa on avaamaton tuubi.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Mulla on Hopean kans samanlaisia kokemuksia, kaikkien kumien paikkaaminen ei vain onnistu, tosin Schwalben kumeihin on tiptop paikat tähän asti tarttuneet.
Nyt on kyseessä Gekkon alla kaksi kesää pyörinyt ensiasennuskumi. En siis tiedä, millaisesta paketista se on otettu.
Kumi on kuitenkin niin kovaa, ettei siitä saa millään niitä valutörstöjä pois. Sellainen sattuu olemaan juuri reiän vieressä, joten paikkaamatta jäi. Materiaali on myös sellaista, ettei se tunnu karhentuvan millään. Pinta on rasvaisen tuntoinen vartin karhentamisen jälkeenkin...
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
Olen luovuttanut nykyisten sisäkumien paikkaamisen kanssa - yhteenkään sisäkumiin ei ole enää paikat tarttunut viimeiseen viiteen vuoteen, joita lasten fillareista olen yrittänyt huonolla menestyksellä paikata.
Nykyaikaisten sisäkumien materiaali on tosiaan jotenkin hyvin "liukasta/rasvaista/kovaa" mihin ei tosiaan saa raspilla/hiekkapaperilla karhennusta aikaiseksi eikä siis vulkanoiva liima tunnu tarttuvan - kestää hyvällä tuurilla päivän pari, jos ollenkaan ja taas on kumi tyhjä ja paikan jostain reunasta falskaa...
Onneksi ei sisäkummit montaa euroa maksa, niin on melkein +-0 kun faktoroi mukaan, että yhdellä paikkarasialla saa käytännössä yhden sisäkumin paikattua ennenkuin liima haihtuu omille teilleen.
Sainpa paikan kiini . Ei onnistunut helposti . Tip Top ei pysynyt millään . Hioin rengasta niinkuin pitää . Ei auttanut mikään. Sit muistin vanhan konstin . Kotona oli viellä tippa puhditettua bensiiniä . Silläkö pyyhin huolelliseti liimattavan alueen . Siihen liimat ja paikat normaalisti . Kyllä pysyy. Eli jotain rasvaa on seoksessa , kun liima ei siihen suoraan ota.
Sainpa paikan kiini . Ei onnistunut helposti . Tip Top ei pysynyt millään . Hioin rengasta niinkuin pitää . Ei auttanut mikään. Sit muistin vanhan konstin . Kotona oli viellä tippa puhditettua bensiiniä . Silläkö pyyhin huolelliseti liimattavan alueen . Siihen liimat ja paikat normaalisti . Kyllä pysyy. Eli jotain rasvaa on seoksessa , kun liima ei siihen suoraan ota.
Juu, käyttävät kumin seassa öljyjä. Kuparinen on ollut aikanaan töissä kumitehtaalla ja kertoi ammattilaisten käyttäneen liimaushommissa aina bensaa pintojen puhdistamiseen. Pitääköhän sitä ruveta tankkaamaan paikkarasiaan bensaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Sainpa paikan kiini . Ei onnistunut helposti . Tip Top ei pysynyt millään . Hioin rengasta niinkuin pitää . Ei auttanut mikään. Sit muistin vanhan konstin . Kotona oli viellä tippa puhditettua bensiiniä . Silläkö pyyhin huolelliseti liimattavan alueen . Siihen liimat ja paikat normaalisti . Kyllä pysyy. Eli jotain rasvaa on seoksessa , kun liima ei siihen suoraan ota.
Juu, käyttävät kumin seassa öljyjä. Kuparinen on ollut aikanaan töissä kumitehtaalla ja kertoi ammattilaisten käyttäneen liimaushommissa aina bensaa pintojen puhdistamiseen. Pitääköhän sitä ruveta tankkaamaan paikkarasiaan bensaa.
Ennen vanhaa (1950-luvulla) käytettiin aina bensaa paikkauspuuhissa, eikä se ollut mitään puhdistettua kamaa!
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason