Kun satuin löytämään Kuusakosken romuvarastolta täysjousitetun 26" 2-pyöräisen pystypyörän, tein siitä tällaisen nojakkisuunnitelman:
Sakari
Kun satuin löytämään Kuusakosken romuvarastolta täysjousitetun 26" 2-pyöräisen pystypyörän, tein siitä tällaisen nojakkisuunnitelman:
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Edellä olevassa kuvassa ovat pyörät 26". Ajattelin keskiön ja istuinkorkeuden madaltamiseksi muuttaa eteen 20" pyörän lyhentämällä myös haarukan varsia. Etupään nyökähtäessä alas jäisi positiivista jättöä vain 25 mm. (siis ohjausakselin linja on tienpinnassa 25 mm etupyörän akselin kautta kulkevan normaalin edessä)
Mitä arvelette? Riittääkö se, ja miten se vaikuttaa pystyssä pysymiseen? Vai pitäisikö runko katkaista ohjausakselin takaa tehdä siihen kulmaa ja jättöä siten suurentaa?
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Edellä olevassa kuvassa ovat pyörät 26". Ajattelin keskiön ja istuinkorkeuden madaltamiseksi muuttaa eteen 20" pyörän lyhentämällä myös haarukan varsia. Etupään nyökähtäessä alas jäisi positiivista jättöä vain 25 mm. (siis ohjausakselin linja on tienpinnassa 25 mm etupyörän akselin kautta kulkevan normaalin edessä)
Mitä arvelette? Riittääkö se, ja miten se vaikuttaa pystyssä pysymiseen? Vai pitäisikö runko katkaista ohjausakselin takaa tehdä siihen kulmaa ja jättöä siten suurentaa?
Sakari
Paljon helpompi tapa suurentaa jättöä on kääntää etuhaarukka takaperin. Saat 30 mm lisää jättöä, mikä riittää oikein hyvin tässä tapauksessa. Lisäksi kääntämällä haarukan toisin päin siirtyy etupyörä hiukan taaemmas, mikä lisää tilaa jaloille ja haarukan liukuholkit kuluvat nyt kulumattomalta puolelta.
Älä turhaa lyhennä haarukkaa -se voi sitäpaitsi olla aika työläs operaatio- siirrä sen sijaan istuinta taaksemmaksi, jollioin voit tuoda sitä myös alemmas. Paino siirtyy paremmin suuremman pyörän päälle, jolloin rullaus ja pito paranevat. Jättämällä haarukan varret pitkiksi, siirtyy pienen etupyörän yläosa kauemmas kantapäistä, eikä haittaa niin pahasti u-käännöksissä.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Olipa niin mielenkiintoisia ehdotuksia, että piti piirtää kuva:
Ja taitaapa tosiaan toimia. Ainakin on lyhyt , vain 175 cm
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
eikös tuossa viimeisessä kuvassa pärjäisi yhdellä ketjunohjain rullalla?
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
Mustasudenkorento kirjoitti:eikös tuossa viimeisessä kuvassa pärjäisi yhdellä ketjunohjain rullalla?
Aika huonosti, ketju menee joko haarukan ja eturenkaan sivussa raapien niitä tai liian kaukana joustonivelestä jolloin polkeminen aiheuttaa peräpään pomppimista.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Voisi kai se näin mennä, jos siirtäisi poljinkeskiötä ulospäin keskilinjasta:
Ylempää paluurissaa voisi pienentää ja siirtää sitä niin lähelle rungon keskilinjaa kuin mahdollista haarukan ja rungon kainaloon, että ketjujen risteäminen onnistuisi. Tämä on testattava kokeilemalla. Alempanahan on kaksi rissaa rinnakkain.
Korvakkeilla ja hitsauksilla voi tehdä ihmeitä!
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Voisi kai se näin mennä, jos siirtäisi poljinkeskiötä ulospäin keskilinjasta:
Joo, jos ei käännä samalla kun etuhaarukka tekee joustoliikettä
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Voisi kai se näin mennä, jos siirtäisi poljinkeskiötä ulospäin keskilinjasta:
Joo, jos ei käännä samalla kun etuhaarukka tekee joustoliikettä
Jukka
Nyt taisi mennä jo p:n viilaamiseksi
Jos hetkellisesti vetoketju hipaisee etupyörää kuopassa ei se taida maailmoita kaataa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
heh, noh viirret oli kyllä taas asian ytimessä, minä en taaskaan huomioinut tuota takapään joustoa...
en suunnittele kyllä minkäänlaista joustoa ilman että tarkistutan täällä ensin. lol
säästyy turhalta vaivalta...
hitsi kun ehtisi itsekkin tekemään jotain...
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
irakas kirjoitti:jviirret kirjoitti:Joo, jos ei käännä samalla kun etuhaarukka tekee joustoliikettä
Jos hetkellisesti vetoketju hipaisee etupyörää kuopassa ei se taida maailmoita kaataa
No tekeehän se etuhaarukka joustoliikkeen jo siinä vaiheessa kun kuljettaja istuu ajoneuvon päälle? Vai meinasitko säätää(onko säätöä?) niin jäykäksi, ettei painu ennen kuin osuu johonkin isompaan monttuun?
Nyt pisti tuosta kuvasta silmään tuo etusarvi. Kun se on noin pitkä ja tulee keskiöön ihan eri suunnasta kuin vetopuolen ketju, niin sen on syytä olla melko jämäkkää tavaraa. Varsinkin jos keskiö tulee sivuun keskilinjasta, joka lisää putken punoutumista entisestään. Tai sitten pettää keskiön kiinnitys, jos sarvi on pyöreää putkea, kuten mulla kävi keltaisessa pythonissa ennen kuin korvasin pakoputki klemmarit jämerämmällä kiinnityksellä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Voisi kai se näin mennä, jos siirtäisi poljinkeskiötä ulospäin keskilinjasta:
Joo, jos ei käännä samalla kun etuhaarukka tekee joustoliikettä
Jukka
Yllä olevassa kuvassa on sellainen virhe, että istuimen ja keskiön väli on 175 mm liian pitkä. Kun keskiötä siirtää tuon matkan lähemmäksi ohjausakselia, ei etupyörä ulotu kuopassakaan käännyttäessä vetävään ketjuun.
Jousitettu etuhaarukka on aika leveä. Jotta vetävä ketju ei ottaisi siihen kiinni, aion hitsata etupuomin vähän vinoon oikealle.
Kun tein tarkan 1:1 piirustuksen, ilmeni, että jättö onkin 90 mm.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:jviirret kirjoitti:Joo, jos ei käännä samalla kun etuhaarukka tekee joustoliikettä
Jos hetkellisesti vetoketju hipaisee etupyörää kuopassa ei se taida maailmoita kaataa
No tekeehän se etuhaarukka joustoliikkeen jo siinä vaiheessa kun kuljettaja istuu ajoneuvon päälle? Vai meinasitko säätää(onko säätöä?) niin jäykäksi, ettei painu ennen kuin osuu johonkin isompaan monttuun?
Nyt pisti tuosta kuvasta silmään tuo etusarvi. Kun se on noin pitkä ja tulee keskiöön ihan eri suunnasta kuin vetopuolen ketju, niin sen on syytä olla melko jämäkkää tavaraa. Varsinkin jos keskiö tulee sivuun keskilinjasta, joka lisää putken punoutumista entisestään. Tai sitten pettää keskiön kiinnitys, jos sarvi on pyöreää putkea, kuten mulla kävi keltaisessa pythonissa ennen kuin korvasin pakoputki klemmarit jämerämmällä kiinnityksellä.
Jukka
Taidettiin Jukan kanssa kirjoittaa kommenttia melkein yhtä aikaa.
Se tosiaan tuo sarvi on 175 mm liian pitkä ja, kun sen lyhentää oikeisiin mittoihin ja sen vapaata päätä nostaa ylöspäin alkaa homma näyttämään paremmalta. Olen sen tutkinut ja piirtänyt 1:1 mittakaavassa. Kun tein nyt myös vaakaleikkauksen, ilmeni, että yhdellä vetävän ketjun rissalla ei pärjää alkuunkaan, koska jousitetun etuhaarukan leveys on melkein 150 mm. Sen ohittaminen ilman kosketusta ei onnistu millään ilman lisärissaa, jolla ketju kuljetetaan haarukan olan yli.
Etusarvi on 50,8 x 1,5 mm putkea, ja sen ja rungon liittymän alapuolelle on tarkoitus hitsata tukilevy.
Pitänee laittaa korjattu kuva.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
No jokohan nyt alkaisi olla asiat kohdallaan:
Istuinta täytyy siirtää jonkin verran eteenpäin, että jäisi riittävästi joustovaraa takapyörälle. Istuimen tukirungon muodostaa kahdesta 15 mm vanerista leikatut profiilit, joiden väliin takapyörä mahtuu keikkumaan.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:No jokohan nyt alkaisi olla asiat kohdallaan:
Mitäs jos siirtäisit vielä etumaisen taittopyöräparin emäputken etupuolelle. Mahtuisi suurempi taittopyörä ja kireän ketjun taittokulmat pienenisivät. Samalla ketju siirtyisi kauemmas lahjelinjasta ja taittopyöräpari pois polven kohdalta.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma