Mango+ Kinneri

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja tm »

eemeli kirjoitti:

...Milanissa taitaa olla pois nostettava penkki? Aatellut josko tähänkin tekisi niin. Penkin saisi vielä aavistuksen taaksepäin. Kuvitellut, että painon siirtäminen taaksepäin auttaisi ohjaus tuntumaan ja etujousituksen toimintaan.

Milanin penkkiä Vaasassa katselin, simppeli oli. Penkin reunoihin oli kiinnitetty tapit, jotka menivät lattiassa oleviin hahloihin,ei mitään ruuveja tai muuta lukitusta. Penkin selkänoja nojaa rungossa/takapyörän kotelossa olevaan tukeen.

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja pikametri »

tm kirjoitti:

Milanin penkkiä Vaasassa katselin, simppeli oli. Penkin reunoihin oli kiinnitetty tapit, jotka menivät lattiassa oleviin hahloihin,ei mitään ruuveja tai muuta lukitusta. Penkin selkänoja nojaa rungossa/takapyörän kotelossa olevaan tukeen.

Eikös monessa Sakarin pyörissä ole hieman vastaava kiinnitys, eli penkissä on hahlot ylhäällä ja alhaalla, rungossa on poikkiputket ylhäällä ja alhaalla.

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 997
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

tm kirjoitti:

Toisaalta jos Oliverin (lowrides) kinneriprojekti poikii käyttökelpoisen konseptin, niin voi Mango joutua kiertoon.
Olisikohan jälleenmyyntiarvo parempi alkuperäisenä vai modattuna?

No koskas tästä kinneriprojektista ja sen vaiheista saadaan täällä kuulla lisää? Nokialla varmaan viimeistään, mutta olishan se kiva jotain suuntaviivoja kuulla jo ennemminkin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja tm »

TMS kirjoitti:

No koskas tästä kinneriprojektista ja sen vaiheista saadaan täällä kuulla lisää? Nokialla varmaan viimeistään, mutta olishan se kiva jotain suuntaviivoja kuulla jo ennemminkin.

Laitetaan nyt muutama rivi tähän, mutta jatkossa tämä aihe tarvii laittaa oma otsikon alle.
Oon aatellut, että lowrides kertoilisi itse, kun opinnäytetyönsä on. Kiireinen mies, eiköhän jossain vaiheessa selostusta ilmaannu. Täytyypä kysyä.

Projektin tilanne viimeisimmän (meikäläisellä olevan) tiedon mukaan on, että plugi koria varten olisi menossa jyrsintään piakkoin, ehkä jo tulevana viikonloppuna. Eli uros-plugi MDF-levystä. Sitten plugin pinnan viimeistely, ja lasikuitumuotin teko tuon päälle. Tämän jälkeen varsinaisen korin laminointi ko. muottiin. Tuusulan miehen eli Nojailijan kuituosaamista olisi aikomus hyödyntää näissä työvaiheissa.

Meikäläinen on luvannut avustaa/huolehtia korin sisälle tulevan tekniikan kanssa. Takaohjauksen testaamista varten rakentelin toisaalla mainostetun trike-proton, jolla konseptin toimivuutta testattiin siinä määrin kuin se ilman koria oli mahdollista. Tätä trikeä ei ole aikomus kattaa (ainakaan tämän projektin yhteydessä), vaan kun ensimmäinen kori saadaan laminoitua, niin sen sisälle tulee omat apurungot niin takaohjaukselle kuin etupään voimansiirrolle. Nykyiseen trike-protoon olisi aikomus vielä rakentaa takaohjauksesta versio 2, jonka geometrian voisi toivottavasti kopioida myöhemmin suoraan varsinaiseen kulkupeliin.

Korin muotoilu on lowridesin käsialaa, ja "tutorina" on toiminut tunnin ajon ME-mies Francesco Russo.
Pyydän muotoilijaa laittamaan kuvan/kuvia näkösälle tänne foorumille.

Toiveissa oli saada velomobiilista ajokelpoinen (=viimeistelemätön) proto1 valmiiksi vielä tämän vuoden puolella. Katsotaan kuinka käy.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Hassu tunne kun näillä "harjoittelu" kilometreillä pääsee +30km/h keskinopeuksiin :D . Nojoo lyhyitä lenkkejä ja aivan unelma säät, mutta kuitenkin täytyy ihmetellä. Penkki narisee. Muuten toiminut hyvin...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Tämä rupesi Helsingin reissulla "rahisemaan" ikävästi. Ensi tutkimalla luulin, että takalokasuoja hankaisi pinnoihin. Heikin opastuksella kun ajeltiin takaisin autolle niin ketju kuitenkin alkoi hyppimään rattaalta. Autolle kuitenkin päästiin... Siellä kun tutkittiin niin huomattiin, että ohjauspylpyröitten pultti on vääntynyt ja pylpyrät otti penkiin ja runkoon kiinni. Tänään sitten kun tuota tarkemmin tutkin niin huomasinkin, että rungossa oleva jatkomutteri oli antanut periksi. Väänsin tuon pitkällä pultilla takaisin suoraan ja lisäsin lattaraudan tukemaan pulttia. Nyt luulisi kestävän. Kyl mä alunperinkin tuota vähän epäilin, mutta laiskuuttani en viitsinyt tuohon panostaa...

Lisäksi siirsin penkiä taaksepäin. Yllättävän paljon tuo vielä siirtyi, kun katkaisi penkin yläpään tuen pois... Alunperin aattelin, että penkkiä saisi siirrettyä parisen senttiä. Kuitenkin se taisi siirtyä 6-7cm taaksepäin. Nyt se on aivan takalokosuojassa kiinni. Tuolla on jo jonkinmoinen vaikutus painojakautumaan. Penkin yläpää nojaa runkoon ja alapää on alkuperäisesti kiinni rungossa. Kiinnitykset pitäisi vielä muuttaa niin, että penkin saisi nostettua tarvittaessa pois ilman työkaluja. Penkinkulma hieman jyrkkeni, mutta vielä mahduin kyytiin. Oikeastaan parempi noin... Lähinnä nyt näkee paremmin eteensä eikä tarvi kurkkia "konepellin" yli. Muistin myös pumpata renkaat. Ekaakertaa sitten Vaasan reissun. 2,5 bar oli paineet alentuntunut...

Ekan lenkin perusteella pyörä meni taas hieman eteenpäin. Ohjaustuntuma herkempi ja routavauriot ei tuntunut eturenkaissa niin pahalta. Huomenna vois koittaa testata, että mahtuuko Pieterin lähettämät BigApplet eteen ilman joustoa...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja tm »

eemeli kirjoitti:

...Huomenna vois koittaa testata, että mahtuuko Pieterin lähettämät BigApplet eteen ilman joustoa...

Tuota etujouston poistoa harkitsen Nokian tapahtumaan, voi vaan jäädä ajanpuutteen takia suorittamatta. Jäisi ylimääräinen vaappuminen vähemmälle. Ilmajousen paineennosto toisella puolella ei paljoa auta, jos toisen puolen alkuperäinen väsähtänyt jousi lelluu ikävästi. Jos laittaisi alkuperäiset joustintuet molemmin puolin ja korvaisi sisuskalut (kierrejouset) vaikka muoviholkeilla. Ehkä joku pieni kumiholkki voisi lisänä olla. Ja samalla keulaa laskisi vähän alemmas, niin voisi olla rata-ajossa parempi. Ans kattoo ny...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Mulla oli viimevuonna Nokialla "jousien" tilalle metalliholkit. Varikkomutka oli paljon mukavampi ajaa noin... Mä pelkään vaan, että "iskarin" yläpään tuenta ei kestä. Mä haaveilen myös, että vaihtaisin hydrauliset levyjarrut ja napadynamon eteen. Ilman joustoa tuo olisi huomattavasti helpompi toteuttaa...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Tässä on nyt tämän kesän ajan ollut 130 mm "pultti" lyhennetyt kammet. Näillä kammilla ajettu ehkä 500 km. Tänään otin toisen irti tarkistaakseni onko jotenkin antanut periksi. Kiinni tuntuisi vielä olevan. Eikä ollut myöskään taipunut mihinkään suuntaan. Nämä on vain katkaistu ja kiinnitetty kahdella m6 pultilla vastakkain. Maastoklossien kanssa kengät ei tosin mahtunut pyörimään. Maantieklosseilla ei mitään ongelmaa...

Tänään kokeilin myös laittaa jalka-aukot umpeen pvc-kalvolla. Aika tarkalla on myös noilla lyhyillä kammilla, että mahtui pyörittämään. Tosin uuden rungon myötä poljinkeskiö on alkuperäistä hieman alempana. Pitempää testiajoa en vielä suorittanut...

Tilasin tähän BigApplet eteen ja taakse. Taakse ei mahdu. Eteen mahtuisi, mutta jää aika rumasti korin ulkopuolelle. Taidan kuitenkin tyytyä nyt marathon racereihin ja jättää nuo tuleviin projekteihin. Nokialle sitten duranot eteen ja joku 28mm continentalin rengas taakse...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Kokeillaas laittaa linkki Google+ kautta kuva Mangon rengaskatteesta...

https://plus.google.com/app/basic/photo ... bile%3Aios

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 855
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Hyvin näkyy, siistiä työtä!

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja terppa »

Tyylikäs! Onko toi pvc-kalvosta? Mietinkin ajellessa, että onko noi parempi tehdä noin, että peittää aukon myös renkaan takapuolelta (eli haukkaako ilmaa) vai niin kuin Harryn Mangossa? Miltä testit tuntuu?

Mä kyllä ajattelin tehdä ekat versiot sellaiset vähän rivomman näköiset :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Just tommosia renkaan peitteitä itekin suunnittelen. Harryllä oli tosiaan vain renkaan edestä ja päältä yltävät muttei takaa. Mites tuon jousituksen laita sitten? Harry oli jäykistänyt jousitusta edestä ilmeisesti jottei nuo uudet katteet osuisi
renkaisiin töyssyjen sattuessa kohdalle. Mutta hänellä nuo lisäkatteet olikin ihan parin millin päässä renkaasta (arvio) eli pelivaraa oli vähemmän kuin Eemelin versiossa.
Lisäksi pitäisi saada sinne peräosaan se jatkepala.

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja Wacky »

terppa kirjoitti:

Tyylikäs! Onko toi pvc-kalvosta? Mietinkin ajellessa, että onko noi parempi tehdä noin, että peittää aukon myös renkaan takapuolelta (eli haukkaako ilmaa) vai niin kuin Harryn Mangossa? Miltä testit tuntuu?

Mä kyllä ajattelin tehdä ekat versiot sellaiset vähän rivomman näköiset :)

Veikkaan että voi haukata ilmaa liikaa ja repiä koko peitteen pois jo yrität takareunaan laittaa. DFässäkin etureuna on terävä ja tulee lähelle rengasta ja takareuna on pyöreämpi.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Tämäkin tulee olemaan nokialla myös edestä jäykistetty. Kattoo nyt joutuuko tekemään duranoa varten vielä uudet. Täytyis ehtiä testaa. Vähän kuumakin ajella jalka aukot peitettynä ja sinnerhoodi päänpäällä...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Vastaa Viestiin