Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

No nyt alkaa pikkuhiljaa kerääntyä sen verran kinnerinsisäistä puuhastelua että Mangon kannen voisi avata;
sähköt kuntoon, kammet uusiksi, äänieristyshuovittaminen, rungon tarkistus, etuvalojen ripustusten kiristys, pesu ja tuuletus! :lol:

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Tänään sain Mikkeliläisestä laakerikaupasta loput nivelet ohjaukseen ja huomenna pitäisi käydä askartelemassa ne paikalleen, hinta tipahti edelleen, saksalaista kamaa ja 11€ kpl verollisena, tokihan tuonne 132€ saa uppoamaan kun niveliä on 12 kpl.

Nyt vaan mietityttää miten kenollaan ne eturenkaat oli eli camber-kulma, kun osat oli edellisen kerran irti ja ulommat oli irti niin ei tullut mitattua... Jos kulma on liian pieni niin rasittaako se niveliä (tai jotain muuta) enemmän? Sisemmät nivelet keskellä mitkä on vielä vaihtamatta tuntui menevän tosi väljäksi ihan muutaman sadan kilometrin matkalla... tai sitten vaan kun muut on hiljaisia/ehjiä/klapittomia niin noihin kiinnittää erityistä huomiota :) Sen verran väljältä ne tuntui, että jo ajatusta ahdisti.

Ohjauspylvään läpivientiholkki (missä ohjauspylväs menee korin läpi) tuntuu kans väljältä mutta pitää ottaa auki ja tutkia miltä se näyttää, isot reiät on jo pohjaan porattu niin pääsee käsiksi.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

mangon pohjan reiät.jpg
mangon pohjan reiät.jpg (160.43 KiB) Katsottu 4025 kertaa

Nyt on kaikki (loputkin) ohjauksen nivelet uusia, pitää vielä Pieterin kautta tilata kaksi muoviholkkia niin saa toivon mukaan kaikki ohjauksen välykset pois, muoviholkit on ohjaustangon runkoläpiviennissä (näkyy kuvassa) ja ohjaustangon ristikkonivelessä kabiinin puolella mikä on tosi väljä.

Aika uskomatonta miten noin pieneen hommaa saa tuhrattua aikaa ja sitä meni haaskiolle siinäkin kun kahteen kertaan joutui tekemään säätöhommelit eli olisi kannattanut odotella ja laittaa kaikki nivelet kerralla ja kun uudet nivelet on vähän eri mittaisia niin joutui tekemään uusia tankoja tai lyhentämään vanhoja.

ohjauksen osa.jpg
ohjauksen osa.jpg (212.28 KiB) Katsottu 4025 kertaa

Tuossa osassa mihin ohjaustanko tulee kiinni on nivelille kierteet minkä hokasin vasta kun olin ottanut koko paskan pois, ei ihme ettei irronnut... Kuusiokolo pultin vaihdoin normaaliksi 10 milliseksi niin se irrotus onnistuu ilman megalomaanista jatkovarsihässäkkää.

Tein hommat pihalla, että näen jotain kun tallissa mustaa sisusta vasten saa lähinnä sormikopelolla tehdä työt, ei se sade mitään mutta jos vartin välein joku kysyy selän takana milloin se on valmis niin alkaa pikkuhiljaa keittää :twisted:

Pyöräkulmat pitäisi olla kohillaan mutta koko hommeli on sentin liian edessä ja keskimmäiset tangot ottaa koriin kiinni jyrkässä käännöksessä, nyt mietin, että alanko säätämään uudestaan vai avarranko reikiä.

Kyllä näilläkin nivelillä millin klapin saa, tai sitten se on se muoviholkki...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Tänään kokeiltu 30 km, vauhdin perusteella kulmat kohillaan vaikka eilen epäilin kotiin ajaessa muuta... Duranot ja märkä asfaltti yhdistelmänä toi sen kummallisen vastuksen. Pientä helinää noi nivelet tuntuu pitävän, äänimaailma on vähän erilainen mutta kai siihen tottuu. Ohjaus tuntuu hyvälle. Ehkä toi nyt on sellaisessa kuosissa, että uskaltaa kauemmas lähteä.

Tällä hetkellä ainoa miinus taitaa olla Duranot jotka ei asetu vanteelle tasaisesti tai sitten runko antaa periksi eli etunakit täristää.

Nälkä kasvaa syödessä ja joskus huomaa miettivänsä kun ajelee tasamaalla 40 km/h, että jollain toisella pääsisi 10% kovempaa :mrgreen: Ei oikeesti tartteisi päästä mutta vauhtiin näemmä tottuu :D

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Rouhin keskiviikkona kotomäessä ketjun poikki, kyllä se varoitteli ensin eli polkiessa tuntui pieni pykälä säännölleen, ajattelin "paremmalla" ajalla tutkivani ja epäilin enemmän takaketjua. Ketjun liittämiseen "parempi" aika löytyi torstaina klo 23 :) ajoin vielä kilometrin koeajon, että saa ajopäivän kilometrikisaan... Ja aamulla töihin.

7 kilometrin jälkeen rupesi rouskuttamaan ja pykältämään uudestaan... Katselin lenkkejä yhdestä oli tappi lähdössä karkuun, sen verran väljä lenkki, että sitä ei ketjunkatkojalla saanut korjattua ja niinpä se sitten meni poikki isoimmassa mäessä. Oisko saanut kipeetä ekassa katkeemisessa, ei tullut katsottua sen kummemmin... Nyt katsoin ja naapurilenkki tuntui kans löysältä ja lyhensin ketjua. Yhtään pikaliitintä ei enää ollut niin liittäminen tapahtui perinteisin konstein.

Kun kippo oli nurin niin siitä lähti takaketju rattailta ja ylimääräiset 5 min meni sitä ihmetellessä kun on niin löysä, en ymmärtänyt kun siinä on kiristäjä... Vaan olisiko ihme tapahtunut ja kun pyörällä on reilu 19 tkm ajettu niin se olisi venähtänyt? eikä kilometreistä edes puolta ole ajettu n. 120 kg:n kokonaispainolla :mrgreen:

Onni onnettomuudessa oli se, että myöhästyin 30 min kun asiakkaan tavarat oli 45 min myöhässä :) ei tarvinnut kauaa odotella. Vähän epäilen, että uusi ketju ei noille rattaille asetu mutta pitää koklata, ehkä vaihtoehto on sitten lyhentää vanhaa lenkin verran. Kun jousitus painuu niin silloin ketju on jo melkein kireä.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Tuore kuningasidea oli mennä asentelemaan iltaviileillä ilman paitaa... ei sotkeennu vahingossa. ei sotkeentunutkaan mutta teki muuten vaan läimiä itseä rasvaisilla kämmenillä kun jotain pikkuinisiöitä pyöri ympärillä :mrgreen: tokihan jos olisi puunaaja tyyppiä niin ei ketjuistakaan itseään sotkisi mutta taidan olla enemmän ajaja.

Ennätys lajissaan eli sain ketjut poikki vissiin neljä kertaa reilun viikon sisään. katkeilu loppui kun laitoin pätkän uutta ketjua katkenneeseen kohtaan eli varmaan viereinen lenkki oli rasittunut myös ennen kuin ketju meni poikki.

Samaan riemuun yksi rengasrikko joka tuli todennäköisesti siitä kun rengas sukelsi hiekkatiellä sepelikköön ja sen sivussa oli pieni vekki josta sepeli pääsi läpi, kaksi kaunista reikää. Meni myös päällykumi vaihtoon.

Takaketjun vaihdoin kun se oli lievästi sanottuna venynyt. ostin yksivaihteisen ketjun mutta se on leveämpi eli olisiko takaketju kuitenkin joku kasivaihteisen ketju? nippanappa toi mahtuu pyörimään mutta tämän illan jopi oli ottaa pikaliitin pois ja liittää ketju tapista kun se pikaliitin paksumpana rahnutti ja tuntui vastuksena. ehkä tällä uskaltaa aamulla Turkuun ja säätää sitten kotona taas... Tuli puun takaa 6 päivän vapaa vielä heinäkuulle eli luulenpa, että hirmuinen lumiamies ajelee vielä jossain kotimaakunnan ulkopuolella pikaisen reissun.

Jotain yli 19 tkm taitaa pyörän kaikki kilometrit olla.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Jee jee! Kävin tuossa entraamassa etujarrua kun tykkäsi kässäri jäädä välillä jumiin eli tippa rasvaa akselille ja samalla varmistui se, että pyöränlaakeri on menossa entiseksi. Pitää sellaista vienoa ääntä kun paikallaan pyörittää ja laakeria käsin pyörittämällä voi jo aistia pienen kulmikkuuden. Turun reissulla kun ajoi sateella niin visersi jännästi mitä ei sitten kuivalla enää kuulunut. Vähän muutakin olisi Pieteriltä tilattavana niin jos nämä saisi samalla. Joo, saksassa toi maksaa 1,2€/kpl :shock: http://gingko-spezialradteile.de/gingko ... emsen.html Samalla kun kuukkeloi niin olisi siellä saatavana myös valmiita kiekkosettejä... ois vähä helppo syksyllä ja keväällä tehdä rengasvalinnat sään mukaan kun vaihto kävisi alta minuutin... Ehkä tilaan, ehkä en mutta huomenna kuiteskin repoveden suuntaan, visersi pyörä tai ei :mrgreen:

Silmällä katsoen on yksi tosi pitkä laakeri mutta kun googlella haki Sturmey-archer 6001ZZ mitä laakerin kyljessä oli niin löysi kuvan missä oli kaksi laakeria ja metalliholkki välissä.

Ehkä korjaaminen jää kisan jälkeen tai en uskalla ottaa sitä riskiä että koko napa menee rikki prässin kanssa kikkaillessa :)

6001zz.jpg
6001zz.jpg (59.04 KiB) Katsottu 3630 kertaa

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja jori »

Samoja (erona vain pölysuojan materiaali) urakuulalaakereita saa myös Biltemasta hintaan 2,99 kpl tuote 41413.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/K ... rit-41400/

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja jooseha »

terppa kirjoitti:

Joo, saksassa toi maksaa 1,2€/kpl :shock:

Biltsusta saa samaa 6001 laakeria kumisuojattuna (6001 2RS) törkeään 2,99€ hintaan. Sä tarvit tietysti peltisuojatun, koska siinä on pienempi vastus :roll:

edit. Jori on nopeampi.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

jooseha kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Joo, saksassa toi maksaa 1,2€/kpl :shock:

Biltsusta saa samaa 6001 laakeria kumisuojattuna (6001 2RS) törkeään 2,99€ hintaan. Sä tarvit tietysti peltisuojatun, koska siinä on pienempi vastus :roll:

edit. Jori on nopeampi.

Kyl ne meittiä nyt piltemassa ryöstää :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja jori »

Niin, minä kyllä laittaisin tiivistetyn 6001 2RS, enkä pelkästään peltisuojalla suojatun 6001 ZZ. Peltisuojilla laakeri pyörii kyllä vapaana hitusen paremmin, mutta jarrurummussa pölisee pirusti, joten väkisinkin pölyä kulkeutuu laakeriin ja alkaa siellä jarruttaa menoa ja särkeä laakeria. Tehoa nuo tiivistetyt 2RS-laakerit vievät uutena vajaan sadasosawatin per laakeri enemmän, eli uutena kaikki neljä laakeria jarruttavat menoa 0,03 Wattia ZZ-laakereita enemmän nopeudessa 10 m/s.

Tämä siis uutena, milloin kumitiiviste on tiukimmillaan ja peltisuojattu ZZ-laakeri aivan puhdas. Myöhemmin kumisuojattu herkistyy kumitiivisteen kulumisen myötä ja peltisuojattu jäykistyy pölyn kertymisen takia. Jossain kohdassa käyttöikää siis tiivistimellinen laakeri alkaa pyöriä herkemmin. Todennäköisesti jo ensimmäisen kunnon jarrutuksen jälkeen. :roll: Joka tapauksessa pölysuojattu pyörii pidempään ja kuluttaa elämänsä aikana vähemmän tehoa, kuin ZZ-laakeri. Riippuu tietenkin laakerinvaihtovälistä ja pölyn määrästä, mutta näin arvelisin. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kiitos vinkistä Jori! Mun käytössä se kestoikä taitaa kuiteskin olla tärkeämpi... eli pölysuojattu taitaa tarttua ostoskoriin. Minkälainen kesto/herkkyys/laatuero lienee skf:n ja biltsun kaman kesken? Entä mitä pitää sisällään jos koodina on 6001- RSH tai 6001 RSL? Firman nimellä jos ostaa niin varmaan johonkin 6€ pintaan jäisi skf laakerin hinta.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja jori »

terppa kirjoitti:

Kiitos vinkistä Jori! Mun käytössä se kestoikä taitaa kuiteskin olla tärkeämpi... eli pölysuojattu taitaa tarttua ostoskoriin. Minkälainen kesto/herkkyys/laatuero lienee skf:n ja biltsun kaman kesken? Entä mitä pitää sisällään jos koodina on 6001- RSH tai 6001 RSL? Firman nimellä jos ostaa niin varmaan johonkin 6€ pintaan jäisi skf laakerin hinta.

Nuo yleisimmät laakerit esim 6001 XX voivat olla jopa samoja SKF ja Biltema brandillä. Sitä ei kuulemma pysty edes laakerikauppias välttämättä näkemään päältä. :roll: Kyllä kuulalaakerien kestoikä riippuu pyöräkäytössä lähinnä laakerin puhtaudesta. Kierroksia tulee fillarin laakereille niin pirun vähän verrattuna esim 24/7 tuhansia kierroksia minuutissa pyörivään teollisuuslaitteeseen, vaikkapa tuuletuspuhaltimeen, verrattuna. Sinun 15 000 km vuosittainen ajomääräsi = 10 Milj. kierrosta :roll: menee teollisuuskäytössä 2880 r/min reilussa parissa vuorokaudessa. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Jos koittaisi biltsua sitten... 20 tkm on pyörällä suurinpiirtein kilometrejä jos oikein muistan niin siihen nähden en vielä olisi laakerihommia odottanut tulevaksi.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Nuo yleisimmät laakerit esim 6001 XX voivat olla jopa samoja SKF ja Biltema brandillä. Sitä ei kuulemma pysty edes laakerikauppias välttämättä näkemään päältä. :roll:

Ei ehkä näe päältä, mutta käsissä eroja huomaa. SKF pyörii kankeammin eikä siinä ole pienintäkään välystä kuten Bilteman laakereissa. Laakereissa tosin on eri "välys luokkia". Ero voi johtua siis siitäkin että hypistelemäni SKF:t ovat olleet eri nimellisvälyksellä kuin Biltemat. Kaikesta huolimatta, jos minä tarvisin uudet pyöränlaakerit, niin hyvin kelpaisi Biltemat.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin