Mutta ei kovin energiatehokasta, lisäksi vaatii leveän tangon joka lisää ilmanvastusta
Vau, sä olet kunnossa, kun ajat energiatehokkaasti yli 45km/h tasaisella
Ikävä kyllä en ole. Yescomin ongelma on nyt se, että pääsen pidemmällä lenkillä(18km) sillä 10% nopeampaa kuin higracerilla, mutta lyhyellä matkalla en. Osasyyllisenä pidä sitä että näin suurella lonkkakulmalla joutuu täysiä runtatessa jännittämään hartioita. MBB:ssä voi tosiaan roikkua tangosta, mutta vähintään saman verran siinä tulee hukkatehoa. Highracerissa riitti että käytti kaiken voiman polkemiseen, ei tarvinnut jännittää hartioita eikä roikkua tangosta.
Eli pääsisikö kovempaa jos lonkkakulma olisi pienempi kuin 145astetta? Onko se 130asteen suositus kuitenkin jollakin tavoin perusteltu?
Sellainen virhe vielä tuossa meidän tavassa mitata lonkkakulmaa, että mittaamme sen keskiöön. Käytännössä kammen pituus kuitenkin vaikuttaa tähän, pidemmällä kammella poljetaan ylemmäs. Joten 130astetta 175kammilla tuntuu eriltä kuin 130astetta 155kammilla.
Juu, istuimen selkänoja on vähän oudon muotoinen, joten ei voi aivan samoin mitata, kuin muita, mutta antaisi noilla viivoilla tuloksen 152,4°. Selkänoja 17,3. Summittain sama sylikulma, kuin Pastorin Kuudee Sportissa. Pastori kun vielä laskee perää neljä astetta alemmas, niin hänellä on ainakin ajoasennoltaan oikea raaseri.
Joo. Neljän asten muutos voi tulla vaikka Kuudee Raceriin Pitää nyt vaan miettiä että tekeekö nyt ensin sen, Sprint vai SL mallin. Onneks tää nimien keksiminen ei vie paljon aikaa.
On. Sen takia toinkin esille tuon mbb:n edun. Vai olikos tuo retorinen kysymys
jviirret kirjoitti:
Ikävä kyllä en ole. Yescomin ongelma on nyt se, että pääsen pidemmällä lenkillä(18km) sillä 10% nopeampaa kuin higracerilla, mutta lyhyellä matkalla en. Osasyyllisenä pidä sitä että näin suurella lonkkakulmalla joutuu täysiä runtatessa jännittämään hartioita. MBB:ssä voi tosiaan roikkua tangosta, mutta vähintään saman verran siinä tulee hukkatehoa. Highracerissa riitti että käytti kaiken voiman polkemiseen, ei tarvinnut jännittää hartioita eikä roikkua tangosta.
Eli pääsisikö kovempaa jos lonkkakulma olisi pienempi kuin 145astetta? Onko se 130asteen suositus kuitenkin jollakin tavoin perusteltu?
Yescomissa on vissiin lyhyet kammet, mutta onkos highracerissä pitkät? Ainakin pystäri puolella on tutkittu juttu että pidemmillä kammilla saa enemmän voimaa ja voimaeroa ei voi täysin kompensoida pyörittämällä nopeampaa. Lisäksi Yescomin loivempi nojakulma vaikuttaa penkillä pysymiseen.
Hukkateho ei lyhyellä matkalla ole ongelma vaan mahdollisimman hyvä voimantuotto vastuksiin nähden. Taas pystäripuolen tutkimuuksiin vedoten on todettu että aika-ajopyöräilijän ei kannata ajaa vastuksien kannalta ideallisella ajoasennolla, koska "väärän" asennon vaikutuksen voi kompensoida suuremmalla voimantuotolla.
jviirret kirjoitti:
Sellainen virhe vielä tuossa meidän tavassa mitata lonkkakulmaa, että mittaamme sen keskiöön. Käytännössä kammen pituus kuitenkin vaikuttaa tähän, pidemmällä kammella poljetaan ylemmäs. Joten 130astetta 175kammilla tuntuu eriltä kuin 130astetta 155kammilla.
Jukka
Mittailin astekulmalla ja mittanauhalla. Tuo on jossain asteen tietämillä +/- jotain Keskiö on hyvä mittari, koska se on jalan liikkeen keskellä. Kammen pituus huomioon ottaen jää helpolla mahdollinen vetoliike huomiomatta.
Yescomissa on vissiin lyhyet kammet, mutta onkos highracerissä pitkät? Ainakin pystäri puolella on tutkittu juttu että pidemmillä kammilla saa enemmän voimaa ja voimaeroa ei voi täysin kompensoida pyörittämällä nopeampaa.
Yescom 155 ja higracer 175. Tuo pitää varmasti paikkaansa että pidemmillä saisi enemmän voimaa, mutta pitäisikö sitten painaa hartioilla/vetää käsillä entistä voimakkaammin?
jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Sellainen virhe vielä tuossa meidän tavassa mitata lonkkakulmaa, että mittaamme sen keskiöön. Käytännössä kammen pituus kuitenkin vaikuttaa tähän, pidemmällä kammella poljetaan ylemmäs. Joten 130astetta 175kammilla tuntuu eriltä kuin 130astetta 155kammilla.
Mittailin astekulmalla ja mittanauhalla. Tuo on jossain asteen tietämillä +/- jotain
Joo, ei se astelukuna ole suuri, mutta lyhyillä kammilla polvi menee kammen ollessa lähimmässä asennossa paljon vähemmän koukkuun kuin pitkällä kammella ja se vaikuttaa fiilikseen milloin asento tuntuu liian kippuralta. Ääriesimerkkinä voisi olla vaikka 400mm kammet niillä polkiessa 145asteen lonkkakulmakin olisi liian kippura
Yescom 155 ja higracer 175. Tuo pitää varmasti paikkaansa että pidemmillä saisi enemmän voimaa, mutta pitäisikö sitten painaa hartioilla/vetää käsillä entistä voimakkaammin?
Mahtuisiko Yescomissa kokeilemaan pitkiä? Saattaisit saada sprinttiin nopeutta.
Yescom 155 ja higracer 175. Tuo pitää varmasti paikkaansa että pidemmillä saisi enemmän voimaa, mutta pitäisikö sitten painaa hartioilla/vetää käsillä entistä voimakkaammin?
Mahtuisiko Yescomissa kokeilemaan pitkiä? Saattaisit saada sprinttiin nopeutta.
Käynyt kyllä mielessä, stemmi menisi uusiksi ettei reidet ota tankoon ja ketjua pitäisi luultavasti lyhentää kun keskiö tulisi lähemmäs. En taida viitsiä, vaan keskityn nyt vain treenaamaan kun lähes kaikki kesän nojakki kilometrit on ajettu 155:lla. Luulen että pidemmillä matkoilla nämä lyhemmät toimii kisaolosuhteissa paremmin.
Tämä 200m ajo on kyllä ehdottomasti vaikein laji näistä Nokian matkoista. Viime vuonna ajoin 3 vetoa ja tulosten hajonta muistaakseni 5%. Ennen kisaa ajoin monta kertaa "virtuaali vedon" takasuoralla jotta löysi optimi kohdan kiihdytyksen aloittamiselle ja keliolosuhteet pysyivät samana koko tunnin ajan.
Ysecomissa näyttää olevan 145, menee ihan ok jos kruisailee, mutta kun yrittää tasaisella päästä yli 45km/h niin joutuu jo hartioita treenaamaan että saa pidettyä itsenä polkimien ulottuvilla.
Jukka
MBB:ssä tulee vedettyä tangosta käsillä apua, niin tuo ei ole ongelma
Jaa, miulla on jääny tuo tangosta vetäminen pois MBB:n myötä
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Jaa, miulla on jääny tuo tangosta vetäminen pois MBB:n myötä
Petri
Ei mullakaan tullut vedettyä, kun kädet koukussa ajoi. Ei auttanut.
Kokeile muuttaa ohjaustankoa niin että saat kädet liki suoraan. Kiihtyy ja nousee mäet paremmin
Jaa, miulla on jääny tuo tangosta vetäminen pois MBB:n myötä
Petri
Ei mullakaan tullut vedettyä, kun kädet koukussa ajoi. Ei auttanut.
Kokeile muuttaa ohjaustankoa niin että saat kädet liki suoraan. Kiihtyy ja nousee mäet paremmin
Miusta tuo MBB:n tanko on nyt hyvä kun premmasta en tiedä. Kädet jää reisien taakse, eikä tanko juurikaan mahdu edemmäks. Joskus kokeillu kädet suorana ajoo, tuntu aika vaikeelta - eriasia tietyst leveellä tangolla.
Tuntuu vaan ett se tangossa roikkuminen vie vaan turhaa voimia, lapa penkkiin kiinni ja perse vähän penkistä irti. Sen voima jolla mäet nousee, pitäs löytyä siitä välistä - miulla ei nyt just taho löytyä
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kun oot tyytyväinen, niin turhahan sitä on muuttaa. Menee vielä hyvä pilalle
Juuri näin.
Otsikkoon jos palais - aika iso lonkkakulma omassa MBB:ssäkin taitaa olla. Ei nyt oo mitään millä mitata mutt silmällä kattelin, isompi kuitenkin ku PW1:ssä
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kun oot tyytyväinen, niin turhahan sitä on muuttaa. Menee vielä hyvä pilalle
Juuri näin.
Otsikkoon jos palais - aika iso lonkkakulma omassa MBB:ssäkin taitaa olla. Ei nyt oo mitään millä mitata mutt silmällä kattelin, isompi kuitenkin ku PW1:ssä
No on todella. Nojakulma 17° istuin kampikeskiö 3-4° riippuen istuimen pehmusteesta. Kuvan paakulla kenties alle 2° Sylikulmaksi tulee siis 180° -17°-3³ = 160° tai asteen yli. Hartiatuki on aika loiva, joten polkkutekniikkasi täytyy olla todella hienostunut ja pyöreä, että pääset tuolla kovaa. Tuohan todellakin on raaserimitoissa. Vaihtamalla takapyörä pienemmäksi se on high end raaseri.
Liitteet
PWMPP.jpg (45.85 KiB) Katsottu 2391 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ihmekkös tuo sitten kun ajaminen oli vähän "kulmikasta", ei luultavasti paljon auttanut että on oppinut ajamaan pythoneilla joissa ohjaaminen tapahtuu lantiota kiertämällä hartioiden toimiessa tukipisteinä. Näin loivalla nojakulmalla kääntäminen tosiaan on kääntämistä, eikä mikään kehon osa kierry tiukassakaan mutkassa.
Ihmekkös tuo sitten kun ajaminen oli vähän "kulmikasta", ei luultavasti paljon auttanut että on oppinut ajamaan pythoneilla joissa ohjaaminen tapahtuu lantiota kiertämällä hartioiden toimiessa tukipisteinä. Näin loivalla nojakulmalla kääntäminen tosiaan on kääntämistä, eikä mikään kehon osa kierry tiukassakaan mutkassa.
Jukka
Kääntäminen on kallistamista eli painopisteen siirtoa erityisesti tällä pyörällä.
Petri
Viimeksi muokannut PW, 06 Elo 2014, 09:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.