Tämä on mielenkiintoinen uudistus. Vaikuttaa olennaisesti sähköavusteisten velomobiilien menoon esim jyrkissä ylämäissä. Mitenkäs tämä vaikuttaa sähkön kulutukseen, jos moottorin ei tarvitse olla aina äärirajoilla?
"Yritämme edistää sähköavusteista pyöräilyä ja kampanjoida sen puolesta. Pyörien sallittu moottoriteho nousee 250 watista tuhanteen wattiin vuoden vaihteessa. Uudistus on osa lakimuutosta, joka koskee mopoja, mopoautoja, moottoripyöriä ja polkupyöriä", kertoo yli-insinööri Maria Rautavirta liikenne- ja viestintäministeriöstä.
Ps Ensimmäinen tehdastekoinen Arcus velomobiili valmistuu ajokuntoon kesäkuun aikana!
Artsi
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Tappovehkeitä pyöräteillä jos niillä siellä ajaminen sallitaan. Tuohan mahdollistaa monen sadan kilon ajoneuvoyhdistelmät jotka liikkuvat kuin nopeat polkupyörät.
Itse epäilen että tämä tarkoittaa täsmennyksiä jo nyt lain mahdollistamaan kevytmopoon, 1000w ja max 25km/h.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Laitan vähän helpotuksia ja suorempia linkkejä niille, jotka eivät muuten lukisi.
Tuolta löytyy pdf-tiedosto, jossa on mm. tällainen.
Liitteet
Kevytajoneuvojen luokittelu.png (299.8 KiB) Katsottu 27681 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Joo, en jaksanut lukee Toivottavasti ei oo tarkotus rajottaa polkupyörän nopeutta 25km/h - tuota kuviota oikeen ymmärrä.
Mikä on sähköpolkupyörä(45km/h) -uusi Suomessa ? Rekisteröitävä ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kannattaa lukea niin ei tule väärinymmärryksiä. Tuo 25km/h ei ole nopeusrajoitus vaan tuossa luokassa olevien ajoneuvojen pääasiallinen käyttö tapahtuu alle 25km/h nopeudessa.
Polkupyöräilyyn rinnastettavat kevytajoneuvot
– ryhmään kuuluvat kevytajoneuvot, joilla
pääasiallisesti kuljetaan itsenäisesti lyhyehköjä matkoja, mutta joita varten tulisi luoda erityisiä
järjestelyitä, jotta niitä voisi kuljettaa myös joukkoliikennevälineessä mukana pidemmänkin
matkaketjun osana. Näiden ajoneuvojen pääasiallinen käyttönopeus on enintään 25 km/h.
Seuraavasta luokasta sanotaan näin:
Nopeaan pyöräilyyn tai mopoiluun rinnastettavat kevytajoneuvot– ryhmään kuuluvat
tilankäytöltään pyöräilyä vastaavat, mutta käyttönopeudeltaan normaalia nopeammat
ajoneuvot. Tyypillinen käyttönopeus on 25-40 km/h. Ajoneuvot kuitenkin käyttävät osin
pyöräilyn kanssa yhteistä katu- ja kaupunkitilaa, mikä tunnistettiin erityisenä haasteena
näiden ajoneuvojen käytön yleistymiselle. Kuitenkin myös ajoneuvojen ohjaaminen suoraan
ajoradalle koettiin ongelmalliseksi. Näille ajoneuvoille ajoradan käyttö suuremmilla nopeuksilla
ja silloin kuin ajoradan yleinen nopeusrajoitus on alle 60 km/h, tulisi kuitenkin kuljettajan niin
halutessa olla aina mahdollista.
Eli jotta polkupyörällä saisi ajaa halutessaan ajoradalla pitää siihen asentaa 1000W moottori(ja luultavasti rekisteröidä). Muuten se menee tuohon hitaampaan luokkaan ja pitää pysyä KLV:llä. Näiltä osin siis määräykset kevenee, koska ajoradalla ajamista varten ei tarvi enään asentaa polttomoottoria.
Jossakin kohti tekstiä oli kaikille sähkömoorisoiduille uusia vaatimuksia mm. lähestymisen havaitsemiseksi, eli tarkoittanee jatkuvaa huutoa jostakin summerista.
Yleisesti vakuuttamisvelvollisia ovat liikennevakuutuslain (279/1959) mukaan kaikki
moottoriajoneuvot. Valmistelussa olevassa liikennevakuutuslain uudistuksessa on yleisesti
vakuutusvelvolliseksi katsottu kaikki ajoneuvot tai niihin rinnastettavat moottorikäyttöiset
laitteet, joiden nopeus on yli 15 km/h ja teho yli 1 kW (ml. mökkimopot, ruohonleikkurit jne.).
Työpajojen pohjalta 15 km/h rajaa pidetään perusteltuna myös näiden kevytajoneuvojen
käyttöluonteen kanssa, koska alle 15 km/h kulkevia laitteita voidaan pitää kävelyä avustavina
kevytajoneuvoina. Nykyisinkin kotivakuutus korvaa pääsääntöisesti alle 500 euron arvoisen
erillisvahingon esimerkiksi polkupyörälle, mutta kotivakuutus ei korvaa lainkaan kolmannen
osapuolen vahinkoja, eikä henkilövahinkoja, joten sen antamaa vakuutusturvaa voidaan
liikennekäytössä pitää puutteellisena.
Eli vakuutuspakko tulisi vasta yli 1000W laitteille.
Ja tämähän on vasta joku alustava suunnitelma, kunhan tuo menee muutaman kerran byrokratian rattaiden läpi niin soppa on taas valmis.
Toivoa siis on, että jonain päivänä saan rekisteröityä polkupyöräni ajoneuvoksi, jolla saan huristella suoraan Hervannan valtaväylän piennarta ja jättää mopon kotiin, tai myydä pois. Vähän kyllä hirvittää, mitä katsastusmies sanoo pyöräni detaleista.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma