Nyt on uusi penkki asennettu. Tämä minun carrier-malli on samankokoinen kuin CCK- eli puola #1.
Jopa kaarivahvikkeet on presiis samanlaiset. On varmaan vanhat muotit ollet uusiokäytössä...
Vielä kerran iso käsi Pastorille tilauksen masinoimisesta!
Sain penkin Nokialla, kiitos Pastorille hitosti
Omani painaa n. 1250g noin kilon vähempi ku tuo nykynen vaneri-kuitu versio
Sovittelin sitä MBB:hen, etu osa nousee jyrkemmin - liekkö reisiä painamassa? Helsinki nojakkiin tää vois käydä paremmin.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Sain penkin Nokialla, kiitos Pastorille hitosti
Omani painaa n. 1250g noin kilon vähempi ku tuo nykynen vaneri-kuitu versio
Sovittelin sitä MBB:hen, etu osa nousee jyrkemmin - liekkö reisiä painamassa? Helsinki nojakkiin tää vois käydä paremmin.
Petri
Oma penkki on n. 145 asteen kulmassa polkimiin nähden. 12 tunnin ajossa häntäluu kipeytyi, mutta se korjaantui sentin lisäpehmikkeellä (ventisit pitää laittaa). Penkin reuna ei painanut reisiä. Oikeestaan penkkiä tarttis kallistaa lisää niin ei valuisi alaspäin.
Omani painaa n. 1250g noin kilon vähempi ku tuo nykynen vaneri-kuitu versio
Minkäslainen rakenne tuossa itetehdyssä on? Punnitsin eilen puuvalmiin koivuvaneripenkin (3x4mm) 1200 grammaa ja tuossakin on parisenttiä liikaa pituutta, kun en laiskuuttani viitsinyt toista kertaa lyhentää
Omani painaa n. 1250g noin kilon vähempi ku tuo nykynen vaneri-kuitu versio
Minkäslainen rakenne tuossa itetehdyssä on? Punnitsin eilen puuvalmiin koivuvaneripenkin (3x4mm) 1200 grammaa ja tuossakin on parisenttiä liikaa pituutta, kun en laiskuuttani viitsinyt toista kertaa lyhentää
En oikeen ymmärrä, enkä muista - 1,5mm vaneria muutama kerros, ja lasikuitukangas molemminpuolin, jäykisteenä finfoami 2 suikaletta alapuolella.
Kevyempiäkin vaneripenkkejä oon tehny.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Täältä kanssa pastorille kiitokset penkeistä... Eka penkki paikoillaan. Tuntuu lyhyen koeajon perusteella oikein sopivalta. Mukava tuo levennys yläpäässä. Ei paina lapaluut reunoihin. Toimii...
Olisi vain pitänyt tilata useampi. Pikkuhiljaa alkaa "Käännöstyö" perhepiirissä purra. Eihän siitä ole kohta kuin 10 vuotta kun ekan nojapyörän rakensin... Kaksi pyörää tällä hetkellä "tilauksessa".
Laitan tähän kopion näiden uusien penkkien rakennetta tarkastelevasta tekstistä, jonka kirjoitin JariS velomobiiliketjuun:
Näkyvät uudet Puolan penkit olevan laminoitu muottiin istuinosa ja jäykkäripuoli erikseen ja liimattu sitten yhteen. Arvaan, että menetelmä on laminoida puolet erikseen muoteissa ja puristaa märkänä puoliskot muotteineen alipainesäkissä yhteen. Liimautuu nätisti yhteen ja tulee sileä pinta molemmin puolin. Toisin, kuin aiemmissa Puolan penkeissä, gelcoatin läpi näkyy osin kuitujen suuntia, jotka näyttäisivät olevan ns. katkokuitua, eli ei kudottua kangasta, kuten aiemmissa penkeissä. Läpi näkyvyys viittaa hyvin ohueen pintakerrokseen (gelcoat) ja ilmeiseen laminointiin ennen pintakerroksen kovettumista. Tällainen rakenne on tehtävissä ruiskuttamalla suoraan muottiin, mikä on erittäin nopeaa ja edullista. Nähdäkseni myös hartsi, pintakerroksen gelcoatin lisäksi, on läpivärjättyä, joten värivirheet ja ruiskutusmokat eivät heti paista silmään ja leikkuureunastakin tulee penkin pinnan värinen. Hyvä ja halpa menetelmä tehdä penkkejä, joilla on muuten oikeat ominaisuudet, mutta painoa tulee väkisinkin käsin hiilikuidusta laminoitua enemmän.
Hallussani olevat kolme XL-kokoista normaalimallista penkkiä painavat 1170, 1296 ja 1301 grammaa. Aika isoja eroja, joten valmistusprosessi ei liene koneellistettu, vaan perustuu käsityöhön.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hallussani olevat kolme XL-kokoista normaalimallista penkkiä painavat 1170, 1296 ja 1301 grammaa. Aika isoja eroja, joten valmistusprosessi ei liene koneellistettu, vaan perustuu käsityöhön.
Lasikuitutyöt on ilmeisesti kohtuullisen hankala automatisoida. Sarjatuotanto veneetkin laminoidaan käsin.
Kyllä käsinkin saa tehtyä pienemmällä painohajonnalla helposti penkkejä. Vaatii tosin nopean ja halvan ruiskuttamisen korvaamista matoilla tai mieluummin kankailla, jolloin painostakin saa vähän pois.