jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Ei se välttämättä muottia tartte, kuiturunko - muistaakseni JEF-40 teki kinnerinsä valmiiksi epoksoiduista kuitulevyistä, taivuttamalla ne kaarien päälle tai jotenkin näin.
Yhteen suuntaan taivutetut muodot onnistuu näin, mutta pyöreä keula...
Minä käsitin, että se oli vain valmiiksi impregnoitua, mutta kovettumatonta laminaattilevyä, joka kyllä venyy myös taipumisen lisäksi. Keulaosan minä kuitenkin haluaisin PE-levystä puhaltamalla tai vaikka tyhjiömuovaamalla tehdyn. Ei niin haittaisi, jos tämäyttää päin seinää tai muuta.
Onko kukaan mittaillut ilmanvastuksia WAWilla ilman keulakartiota. Onkohan tuolla lopulta miten paljon merkitystä ilmanvastuksen kannalta, jos peräosa on kiinni, eikä ilma virtaa (nopeasti) korin sisäosien läpi. Wawistit voisitteko käydä laskemassa vauhdikkaan mäen ilman ja kanssa keulakappaleen. Tätä minä pähkäilen lähinnä siitä syystä, että voisin arvioida tuulipussikatteeni mahdollisuuksia. 
Ideana on siis tehdä eteen kampikeskiön kohdille lentokoneen suihkumoottorin imuaukkoa muistuttava rengas, jonka takareunaan kiinnitettäisiin kankainen tuulipussi, joka ajoviimasta pullistuisi muotoonsa. Joitain lattoja ja tukikaaria se tietenkin kai tarvitsisi, mutta melko vähän. Tarkoitus ei siis ole pyrkiäkään minimaaliseen ilmanvastukseen, vaan etsiä mahdollisuus lyhentää katetta edestä tinkimällä hiukan ilmanvastusominaisuuksista.Teoriassa aivan suorassa virtauksessa tuollaisen keulan ilmanvastus ei pitäisi olla muotokappaletta suurempi. Käytännön mittaukset sitten kertovat, mitä on todellisuus. Hirmusti kevyempi ja ketterämpi ainakin tulisi tuolla tavalla katetusta kinneristä. 
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma