Kolmipyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Pyörä oli poissa käytössä pitkään, kasailin kiekot alle ja kun tämä oli helpoin ottaa mukaan, heittämällä auton katolle ja hihnoilla vaan kattotelineeseen kiinni.
Vaihteet rutisee ja tippuu välillä kevyemmälle, vaijeri ilmeisesti jumittaa - lisää öljyä, toivon ett auttaa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Kun en oo saanu aikaseks kehittää tätä mallia eteenpäin, kinneri on vielä rakentamatta - taas alkanu itää ajatus jos kattas tän rakkineen, vaikka tuolla 1,5mm vanerilla. Eihän siitä seksikäs tule mutta maine kasvais :D Tulisko sillä sitt ajettua, olisko siitä mitään iloa tai jopa hyötyä - lisä vauhtia ?
No ei tiedä jos ei kokeile, katotaan saanko tätäkään aikaseks.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:

Kun en oo saanu aikaseks kehittää tätä mallia eteenpäin, kinneri on vielä rakentamatta - taas alkanu itää ajatus jos kattas tän rakkineen, vaikka tuolla 1,5mm vanerilla. Eihän siitä seksikäs tule mutta maine kasvais :D Tulisko sillä sitt ajettua, olisko siitä mitään iloa tai jopa hyötyä - lisä vauhtia ?
No ei tiedä jos ei kokeile, katotaan saanko tätäkään aikaseks.

Petri

No ei oo saanu aikaseks, pari rautaa tuohon hitsasin muka selkänojaks tai jotain - ajatus kuivui kasaan.
Kinnerin suunnittelu Suomessa on vähän ku tietokoneen/kännykän osto just ku oot päättäny ett tämän hommaan ni tulee uus parempi malli ja edellinen on aivan antiikinaikainen :wink:
Hienoja kinnereitä suunnitteilla mm. Ollin porukalla etuvetosta, takaohjauksella ja korkeekoulu tasosta tutkielmaa Tampereelta kuulemma tulossa myös etuvetosesta nuijapää tyyppisestä. Välissä vilahti jo kaksraiteinen, josta kyllä tykkäsin mutt sen kattaminen ja muutenkin liekö liian monimutkanen yksinkertaselle rakentajalle.
Toisen ketjun aloitin kolmipyörän kehitysversiosta joka senkin rakentaminen tyssäsi, yritin liian vaikeaa ehkä. Lisäksi jostain syystä pakkasin samaan laitteeseen ominaisuuksia talvikäyttöön, käytännölliseen pyörään ja kilpuriin.
Jos kiteyttäs oman kinnerisuunnitelman deltasivuvetokolmipyörän muotoon, vaikka siinä omat ongelmansa onkin. On kuitenkin yksinkertanen ja toimiva kulkupeli suurimman osan vuotta.
Sitten pitäs päättää materiaali, jos siinäkin jatkaa samalla simppeli linjalla, runko olis terästä ja kate jotain kenno- tai solumuovia. Jos taas pystys panostaan ni hiilarirunko, esikuvansa mukaan ja jos rungon tekee hilikuidusta miks ei katettakin. Vaarana ett homma jää kese ku taidot puuttuu.
Riku tais lohkasta tähän tapaan: "Pitäskö tehdä karvalakkikinneri?" PITÄSKÖ!

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nyt olet asian ytimessä :) Kun suunnittelee riittävästi niin ei tarvi tehdä mitään, saa vaan pötkötellä sohvalla ;) Kun tekee niin tekee taatusti virheitä, mutta riittävästi tekemällä saattaa jotakin onnistua ja syntyä ihan käyttökelpoista.

Tuosta hiilikuitukorista sen verran, että se tarvii muotin. Siksi teräsputkirunko keveillä kaari- ja pintarakenteilla on yksittäiskappaleen kohdalla järkevämpi. Keulakappaleen voisi toki tehdä kuidusta niin saisi pyöreämmän.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Ei se välttämättä muottia tartte, kuiturunko - muistaakseni JEF-40 teki kinnerinsä valmiiksi epoksoiduista kuitulevyistä, taivuttamalla ne kaarien päälle tai jotenkin näin.
Wawissa on keula sekä perä irrotettavat, se vois olla järkevä, pyörä vois eri käyttötarkotuksissa olla erilainen. Kaupungissa keulaa ei välttämättä tartte ku nopeudet on pienet ja perääkään ei jos tavaraa ei oo mukana.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Ei se välttämättä muottia tartte, kuiturunko - muistaakseni JEF-40 teki kinnerinsä valmiiksi epoksoiduista kuitulevyistä, taivuttamalla ne kaarien päälle tai jotenkin näin.

Yhteen suuntaan taivutetut muodot onnistuu näin, mutta pyöreä keula...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14157
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Ei se välttämättä muottia tartte, kuiturunko - muistaakseni JEF-40 teki kinnerinsä valmiiksi epoksoiduista kuitulevyistä, taivuttamalla ne kaarien päälle tai jotenkin näin.

Yhteen suuntaan taivutetut muodot onnistuu näin, mutta pyöreä keula...

Minä käsitin, että se oli vain valmiiksi impregnoitua, mutta kovettumatonta laminaattilevyä, joka kyllä venyy myös taipumisen lisäksi. Keulaosan minä kuitenkin haluaisin PE-levystä puhaltamalla tai vaikka tyhjiömuovaamalla tehdyn. Ei niin haittaisi, jos tämäyttää päin seinää tai muuta.

Onko kukaan mittaillut ilmanvastuksia WAWilla ilman keulakartiota. Onkohan tuolla lopulta miten paljon merkitystä ilmanvastuksen kannalta, jos peräosa on kiinni, eikä ilma virtaa (nopeasti) korin sisäosien läpi. Wawistit voisitteko käydä laskemassa vauhdikkaan mäen ilman ja kanssa keulakappaleen. Tätä minä pähkäilen lähinnä siitä syystä, että voisin arvioida tuulipussikatteeni mahdollisuuksia. :roll:

Ideana on siis tehdä eteen kampikeskiön kohdille lentokoneen suihkumoottorin imuaukkoa muistuttava rengas, jonka takareunaan kiinnitettäisiin kankainen tuulipussi, joka ajoviimasta pullistuisi muotoonsa. Joitain lattoja ja tukikaaria se tietenkin kai tarvitsisi, mutta melko vähän. Tarkoitus ei siis ole pyrkiäkään minimaaliseen ilmanvastukseen, vaan etsiä mahdollisuus lyhentää katetta edestä tinkimällä hiukan ilmanvastusominaisuuksista.Teoriassa aivan suorassa virtauksessa tuollaisen keulan ilmanvastus ei pitäisi olla muotokappaletta suurempi. Käytännön mittaukset sitten kertovat, mitä on todellisuus. Hirmusti kevyempi ja ketterämpi ainakin tulisi tuolla tavalla katetusta kinneristä. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Teoriassa aivan suorassa virtauksessa...

Minkä mallinen tuollainen tuulipussi olisi kohtuu tavallisessa 5m/s sivutuulessa? Menee milloin kettingin ja milloin pinnojen väliin, hinkkaa koipiin ja ärsyttää muutenkin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14157
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Teoriassa aivan suorassa virtauksessa...

Minkä mallinen tuollainen tuulipussi olisi kohtuu tavallisessa 5m/s sivutuulessa? Menee milloin kettingin ja milloin pinnojen väliin, hinkkaa koipiin ja ärsyttää muutenkin.

Jukka

Näinhän se varmaankin tekee, mutta eihän tuota voi olla kokeilemattakaan. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Lueskelin JEF-40 kinneriketjua, "Lastulevyn päälle laminoitu peltimäisiä levyjä jotka taivutettiin kaarien päälle. Märkä hiilikuitukangas tämän päälle."

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Hiilikuitu olis kevyt materiaali tehdä esim. penkki. kinnerin penkki vois olla samalla kantava ja osa runkoa kuten esikuvassa. Siinähän hiilikuitu laiminoitiin uretaanisydämen päälle. Eli jos tekee kuidusta penkin miks ei koko runkoa? Jos rungon miks ei katetta. Keulaa vartenhan voi tehdä muotin ja laminoida siihen - jos ei sitten halua sellasta seinään ajettavaa muovikeulaa :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Jos kiteyttäs oman kinnerisuunnitelman deltasivuvetokolmipyörän muotoon, vaikka siinä omat ongelmansa onkin. On kuitenkin yksinkertanen ja toimiva kulkupeli suurimman osan vuotta.

Mä olen pähkäillyt että, jos tekisin kinnerin, niin se olisi kiertyväkettinkinen etuveto koteloimattomilla takarenkailla. Olisi helppo kattaa ja rungosta saisi tämmöinen kaitaisempi kaveri alta 50cm leveän. En vaan ole sisäpyöräilyn ystävä, niin jää varmasti tekemättä :mrgreen:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jos kiteyttäs oman kinnerisuunnitelman deltasivuvetokolmipyörän muotoon, vaikka siinä omat ongelmansa onkin. On kuitenkin yksinkertanen ja toimiva kulkupeli suurimman osan vuotta.

Mä olen pähkäillyt että, jos tekisin kinnerin, niin se olisi kiertyväkettinkinen etuveto koteloimattomilla takarenkailla. Olisi helppo kattaa ja rungosta saisi tämmöinen kaitaisempi kaveri alta 50cm leveän. En vaan ole sisäpyöräilyn ystävä, niin jää varmasti tekemättä :mrgreen:

Tuommosen joskus rakensin, ei ollu mukava ajettava - kokoajan semmonen tunne ett millon kaatuu. Ehkä siinä oli joku vika :? jäi vaan semmonen olo ett takaveto delta on parempi painopisteen kannalta.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

PW kirjoitti:

Lueskelin JEF-40 kinneriketjua, "Lastulevyn päälle laminoitu peltimäisiä levyjä jotka taivutettiin kaarien päälle. Märkä hiilikuitukangas tämän päälle."

Petri

Tosi on. Lastulevyn päällä aramidi (kevlar)-kuitua 1 kerros alipaineella laminoituna. Rungossa on 3 kaarta joitten ympärille sitten levyt epoksilla kiinni. Pyöreä keula synty uretaanilevyistä tehdyn muotin päällä. Sitten päälle 200g. hiilikuitukudos märkänä. Kyllä pinta on tietysti vähän epätasainen, mutta jos maalaa niin vähän pakkelia tasoitteeksi. Paino samalla nousee. Oma kinnerini painaa n. 32 kg. Punnittu akselipainoilla.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Vaimo huomautti: "Ett oo miulle tehny nojapyörää." Puolustauduin: "Onhan se kolmipyörä." Vaimo: "Onko se vielä kunnossa? Mutta ku pitäs olla korkeempi istuin ja polkimet lähempänä." Minä siihen: "Enkös mie sen kerran säätäny sopivaks?"
Kaivoin sitten tämän kuvan esiin ja vaimo sattui näkemään. Hän tuumasi: "Siinähän on hyvä pyörä, kenenkäs se on? Kuka siinä ajaa?" :mrgreen: Sanoin: Sie oot ite siinä :wink:
Kannoin Kolmipyörän rungon pihalle jos vaikka laittas taas pyörät alle - näinköhän tällä kertaa kelpaa, muuta ku yhen päivän polkasun :mrgreen:

Liitteet
P1011382.JPG
P1011382.JPG (262.66 KiB) Katsottu 4457 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin