Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Jos tulee tiukkoja/vaikeita paikkoja, kannattaa irrottaa toinen kenkä lukosta ja pyörittää vaikka yhellä jalalla. Irrotettu jalka voi ottaa maasta tukea jos meinaa nurin mennä tai jos joutuu ajamaan kovin hiljaa esim. ihmisten seassa.

Näin. Yhden talven kun opettelin ajoa M5 lowracerilla niin opin nopsaan laittamaan molemmat jalat lukkopolkimilta maahan etupyörän viereen jos värkki lähti lapasesta liukkailla. Kaatumiset jopa talviaikaan huonohkoilla (talvi-) renkailla väheni lähes nollaan...

Sen jälkeen olikin paljon pelottavampaa opetella ajamaan talvella MetaPhysic:llä jossa todellakin tippuu korkealta jos kaatuu. Renkaat oli tuolloin yhtä kehnot...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja kmb »

Mustasudenkorento kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Mietin et viittiinkö kirjoittaa mutta kirjoitetaan nyt sitten: mies sai triken eilen nurin :shock: ..

Tottumattomalle se voi olla yllättävän "helppoa".

Pitää tunnustaa, että minä saan omalla tadpolellani yrittämättä välillä melko mielenkiintoisia mahanpohjatuntemuksia aikaan (toinen eturengas ilmaan jne), nyt vuodenkin verran ajeltuani, eli toisin kuin esim. maavaran arvioinnin suhteen, en meinaa saada täyttä perstuntumaa vauhdikkaaseen kaarreajoon. Vielä en kuitenkaan ole kellahtanut kumoon vaikka tosiaan sivusta seuraajan silmin varmaan aika mielenkiintoiselta näyttäviä hetkiä olen tarjoillut.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Petri, oikeastaan aloitin tuon jalka-avun jo eilen kun ajoin cheetahilla :) . Sen lisäksi auttoi huomattavasti kun myönsin itselleni henkisellä tasolla että entäs sitten, antaa vähän kiemurtaa kunhan se ei aiheuta muille vaaratilanteita. Ensimmäisiä kertojahan tässä ollaan ajamassa niin tyyli saa olla vapaa. Sen jälkeen kun tämän myönsi, tuntui vapauttavalta ajaa kun ei tarvinnut välittää miltä se näyttää eikä väkisin yrittää käännöksiä, jotka tuntuvat epävarmoilta..ja ainahan tuota voi taluttaa jos joku pätkä tuntuu liian haastavalta. Sitä paitsi näyttää siltä että mitä vähemmän jännittää koko asiaa niin sitä paremmin sujuu. Tänään ajoin töihin ja takaisin, eikä ollut mitään ongelmaa.

Tänään kävin (tai yritin käydä) shoppailemassa uutta peiliä, niskatyynyä, pumppua ja ties mitä, en edes muista enää kaikkia. Peilejä en löytänyt, olivat kaikki loppu kahdesta eri kaupasta, tokmannin niskatyyny oli huono malliltaan mutta jotain sentään mukaan tarttui: ostin vähän sika säkissä ja Biltemasta sellasen käsipystypumpun (mikä tän virallinen nimi oikein on, mulle tulee jostain syystä mieleen siitä eräänlainen dynamiittilaukaisin :D ). Lähinnä kiinnitys venttiiliin vähän epäilytti että vuotaako pumpatessa mutta yllätyin miten hyvin se toimi (ei siis vuotanut missään vaiheessa). Venttiileistä tosin piti vähän päästää ilmaa ulos että ne löystyivät, jonka jälkeen saikin tuolla 20 euron vehkeellä hyvin laitettua. 8 bar teetti kyllä vähän töitä mutta ei liikaa. Asteikko on 11 bar saakka mutta vähän epäilen mahtaako jaksaa sinne saakka. Renkaat ovat nyt kuitenkin paljon kovemmat kuin ennen toimenpidettä, joten olen tosi tyytyväinen tuohon pumppuun. Olisi tarvinnut jo aikaisemmin ostaa niin ei aina tarvitse huoltoasemalla rampata.

Jotain huoltotelinettä tuolle kaksipyöräiselle kyllä kaipaisin, olisi kaikkien säätöjen ja muiden tekeminen huomattavasti helpompaa.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Jotain huoltotelinettä tuolle kaksipyöräiselle kyllä kaipaisin, olisi kaikkien säätöjen ja muiden tekeminen huomattavasti helpompaa.

Rikulla ja Sallalla oli tällainen kisoissa. Näytti hyvin toimivalta.
Kuva
Toisaalta, jos kaipaat sellaista, jossa voi pyörittää kiekkoa telineessä, lienee tämä parempi ja hiukan halvempikin.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Mulla on myös tuollaisen ylemmän kuvan mukainen teline. Siinä tarvii ottaa huomioon sitten renkaan koko, eli esim 26 tai 28 tuumaiselle pitää olla eri korkuiset telineet. Varsinainen huoltotelinehän tuo ei ole, kun siinä ei pysty pyörää pyörittämään, mitä tarvitsee esim vaihteiden säätämisessä. Minulla se korvaa puuttuvan seisontatuen kotivarastossa.

MetaPhrastic 2012

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mihin kohtaan tuo alempi tulee kiinni? Haen siis nimenomaan huoltotelinettä jolla pyörä saisi lattiasta kokonaan ylös jotta esim. vaihteiden säätö ja muut hommat helpottuvat. Kiekkojen tulisi siis pyöriä. Monissa huoltotelineissä se tarttumakoura tulee sivulta ja en tiedä miten hyvin se sopii tuohon runkoon. Onkohan mitään malleja joissa tukevampi osa kouraa olisi alapuolella ja sitten ohuempi kiristys yläpuolella (motonetin pyöränhuoltoteline näytti vähän jotain sinne päin olevalta)?

Kävin tänään ensimmäisellä virallisella lenkillä, melkein 30km tuli ajettua. Yksikään sana ei taitaisi olla tarpeeksi kuvaamaan sitä valtavaa riemun ja onnen tunnetta, joka möyrii tälläkin hetkellä sisällä :D . Rupes ihan jo naurattamaan ajaessa kun tuo kulkee niin kevyesti, että on vaikeaa uskoa nopeusmittarin lukemia todeksi. Jumankekka, oon ihan rakastunut!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Mihin kohtaan tuo alempi tulee kiinni? Haen siis nimenomaan huoltotelinettä jolla pyörä saisi lattiasta kokonaan ylös jotta esim. vaihteiden säätö ja muut hommat helpottuvat. Kiekkojen tulisi siis pyöriä.

Katosta koukut roikkuun joista toinen kiinni niskatukeen ja toinen etupuomiin?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

^ Tuo tietty olisi vaihtoehto jos olisi ensin se niskatukirauta penkissä kiinni, nyt ei ole mitään. Koukkujen poraaminen kattoon pyöräkellarissa vaatinee isännöitsijän luvan kun kerrostalossa asutaan? Ehkä kuitenkin tykkäisin enempi sellasesta taitettavasta huoltojakkarasta, sitä kun voi käyttää muuallakin kuin vain tietyssä tilassa :| .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja PW »

Pihapuuhun roikkumaan :wink: narulla.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Mihin kohtaan tuo alempi tulee kiinni? Haen siis nimenomaan huoltotelinettä jolla pyörä saisi lattiasta kokonaan ylös jotta esim. vaihteiden säätö ja muut hommat helpottuvat. Kiekkojen tulisi siis pyöriä.

Tuo tulee taka-akselin päihin kiinni niin, että takapyörä pyörii vapaasti esim. vaihteen säätöä varten. Jos haluat myös etupyörän pyörivän yhtaikaa, osta eteen toinen. Minä en kuitenkaan ostaisi kuin yhden. Siirtäisin vain tuen etuakselille, kun etujarruja säädän.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Pihapuuhun roikkumaan :wink: narulla.

Petri

Mun mielestä tää kuulostaa epätoivoiselta. En voinut välttyä väärältä mielikuvalta :cry:
Kuva
Mä olen käyttänyt "huoltotelineenä" yksinkertaisesti seinää.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja kmb »

Minulle tärkein ominaisuus huoltotelineessä on se, että sen tulee nostaa pyörä sopivalle työskentelykorkeudelle. Huoltoja ja säätöjä kun ei tee mielellään ilman tätä mahdollisuutta, tai ainakin minulle kyykkiminen ja kumarassa oleminen on varsin epämukavaa. Ja jos on epämukavaa niin ei tule tehtyä kunnolla (tai ollenkaan). Ajattelin tästä syystä hankia kaksipyöräisen huoltamiseen tämän: http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... p-prod5787
Sopii paksummillekin putkille.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

kmb, mulla vähän sama homma noiden kanssa. Triken kanssa saa muutenkin kieriä lattialla niin välillä olisi kiva voida tehdä huoltohommia vähän ergonomisemmassa asennossa. Täytyykin mittailla cheetahin runkoputken paksuutta. CRC:stä tarvisi muutenkin tilailla hiukan tavaraa niin tuollanen tulisi samalla kätevästi.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

176km yhteistä taivalta cheetahin kanssa. Hyvä ajotuntuma alkoi löytyä kyllä jo reippaasti alle sadan kilsan, mutta mitä enempi sen parempi :) .

Tänään mittariin paukahti 5010km, pari viikkoa olen edellä kilometreissä viime vuoteen verrattuna.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Salsa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 299
Liittynyt: 05 Loka 2013, 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Salsa »

Premnas kirjoitti:

176km yhteistä taivalta cheetahin kanssa. Hyvä ajotuntuma alkoi löytyä kyllä jo reippaasti alle sadan kilsan, mutta mitä enempi sen parempi :) .

Tänään mittariin paukahti 5010km, pari viikkoa olen edellä kilometreissä viime vuoteen verrattuna.

Noniin, kyllähän se siitä alkaa sujumaan! Mahtavaa :)

Sullahan on kivasti kilometrejä jo tälle vuodelle kertynyt. Itellä vasta alle 2 000 km :oops:

Kaaduin Baronilla ensimmäisen kerran toissapäivänä. Sai hävetä silmät päästänsä kun suojatiellä muksahdin kyljelleni :mrgreen: Mies sano, että kyllä se kääntyy hitaassakin vauhdissa niin kääntyhän se ihan asvalttiin asti :D

Olen pyörän käyttäjä, en sen huoltaja.
HPV Gekko Fx 2013-> Optima Baron XS 2014-> Performer Toscana 20/26 2015->

Vastaa Viestiin