Työkaluja??

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Työkaluja??

Viesti Kirjoittaja JTH »

Löytyykö mistään/keltään kierretyökaluja keskiön kierteyttämiseen? Brittikierre kysymyksessä...
En ole vielä uskaltanut koittaa kärsikö keskiö hitsauksista, mutta tulevaisuuden varalta olis kiva hommata ko kalu. Voisi rauhassa hitsailla runkoja ja kierteyttää ne jälkeen.
Vaihtajan korvake otti itteensä ja taitaa olla jenka pilalla. Siihen käynee 10x1mm jenkatappi. Toivottavasti ei tarvi hepata reikää kokonaan umpeen ja tehdä uutta kierrettä...

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Työkaluja??

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Cyclus tools tekee suhteellisen halpoja työkaluja. Saksalaisesta nettipyöräkaupasta tilasin omani (en nyt tähän hätään muista nimeä, kun kaveri hoiti tilauksen), minulla on siis se keskiön kierteytys työkalu. Mitään havaintoa laadusta tai kestävyydestä ei vielä ole, kun ei ole tarvinut käyttää tähän mennessä vielä kertaakaan. Jotenkin on pieni pelko, että rosterille tuo ei ole paras mahdollinen vaihtoehto, joten pitäs kai jonkin näköiset esikierteet pyöräyttää sorvissa.

Vaihtajankorvakkeen kierre on juurikin tuo M10x1mm nousulla. Jos se korvake on kovin heikossa kunnossa, niin minä rälläköisin sen irti ja hitsaisin uuden, sen sijaan että alkaa vanhasta hitsaamaan reiän umpeen ja leipoo uutta jne. Tuo on senkin suhteen helppo, että ei tarvi etsiä netistä mittoja tuolle korvalle, senkun mittaa vanhan, rälläköi sen pois ja tekee uuden samoilla mitoilla :wink: niin ja isoa palaahan siitä ei siis ole pakko rälläköidä irti...

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Re: Työkaluja??

Viesti Kirjoittaja JTH »

Cyclusta olen kans kattellut, tuolta Ceewayltahan sen saisi. OT tuo pinnankierteytyslaite on muuten sairaan siisti!
Kunhan lotosta kolahtaa, niin Park Toolin kierteytystyökalun hommaan, siinähän on jyrsin muhvin reunoja varten mukana.

Korvakkeen irtileikkaamista suunnittelin myös, tai voishan siihen viilailla paikan irroitettavalle korvakkeelle. Niitä nyt saa melkein mistä vaan... Kerran olen kierteen korjannut Belzona-kemiallisella metallilla. Ei tarvi koko reikää ajaa umpeen, kierre vaan ja tapilla uusi.

:edit: Löytyi 10x1mm jenkatappi työkalukaupasta hintaan 15 euroa, ei paha...

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Re: Työkaluja??

Viesti Kirjoittaja JTH »

Woohoo! Kierre kunnossa! Selvisin pelkällä jenkatapin läpipyörittämisellä :D

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Työkaluja??

Viesti Kirjoittaja Mahe »

JTH kirjoitti:

Cyclusta olen kans kattellut, tuolta Ceewayltahan sen saisi. OT tuo pinnankierteytyslaite on muuten sairaan siisti!
Kunhan lotosta kolahtaa, niin Park Toolin kierteytystyökalun hommaan, siinähän on jyrsin muhvin reunoja varten mukana.

Korvakkeen irtileikkaamista suunnittelin myös, tai voishan siihen viilailla paikan irroitettavalle korvakkeelle. Niitä nyt saa melkein mistä vaan... Kerran olen kierteen korjannut Belzona-kemiallisella metallilla. Ei tarvi koko reikää ajaa umpeen, kierre vaan ja tapilla uusi.

:edit: Löytyi 10x1mm jenkatappi työkalukaupasta hintaan 15 euroa, ei paha...

Mistäs työkalukaupasta? ainoo minkä olen ite löytänyt ois makssanut 29 euroa, vähän suolanen hinta yhestä kierteestä...

Markus Heikkilä

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Re: Työkaluja??

Viesti Kirjoittaja JTH »

Liike on Porin Laakeri jonka yhteydessä on Työkalupori. Niillä on kaikenlaista mielenkiintoista kalua tarjolla. Tosin keskiökierre 1,375"x24 TPI oli tuntematon käsite :(

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Työkaluja??

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Osa noista kierretapeista on halvempia laakeri tms työkalukaupassa, siis jos niitä käytetään muuallakin kuin polkupyörissä. Varsinkin polkimien kierretapit ja etenkin se vääräkätinen tappi on pyöräliikkeen kautta halvempia, myös ne keskiölaakerien kierretapit on pyöräkauppojen kautta halvempia. Laakerikaupan kautta ne kampien polkimille tulevat kierretapit ois maksanu päälle 100e ja saksalaisissa nettipyöräkaupoissa ne on jotain 20e luokkaa. Noista oli juttua siinä kampien pituus keskustelun yhteydessä.

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Vastaa Viestiin