Nebulus kirjoitti:Mites sulla SyöteMTB meni? Itte ajoin ekaa kertaa täyden kierroksen ja täytyy myöntää, että paukut loppui ihan täysin. Viimeiset 20 km on semmoista juurakkohelevettiä, että 32/42-välitykset oli vähän väliä sisällä. Läskillä loppuajaksi 5:45, vahva revanssin maku jäi.
joo jäi se mullakin kesken mutta vasta toisen kierroksen lopulla. Jäljelle jäi vain viimeinen 12 kilsaa eli viimeisestä huoltopisteestä maaliin. Tässä Strava -jälki touhusta.
Otin ekan kierroksen strategiaksi kiivetä 10-20 joukkoon jottei joudu sitten jonottelemaan kun poluille mennään ja pikkusyötteen pitkospuille. Strategia toimi hyvin, köröttelyä ei tarvinnu käytännössä koko kisassa tehdä yhtään ja nopeammat/paremmat kuskit ohitteli sitten (harvakseen).
Perjantaina/yöllähän oli satanut pikkasen joka ei tuottanut ongelmia vasta kuin 40-50 kilsan välillä sillä uudella osuudella joka ei ollutkaan neulaspolkua vaan jotenkin sammaleista, kun metsäkin oli enemmän peitteistä niin päivän aurinkokaan ei ollut kuivannut pohjaa joka nosti kosteuden Thunder Burt -renkaisiin, ne ei pitäneet juuri mitään kivikko- ja juurakkohelvetissä. Todella raskas kymppi ajaa, nousu Syötteelle olikin sitten sen perään niin hyydyttävä että vannoin jättäväni homman yhteen kierrokseen.
Loppunousu sujui kuitenkin yllättävän hyvin ja päädyin täyttämään UnBottle -rakon ja urheilujuomapullon ja laskettelin rinteen alas toiselle kierrokselle. Ekalla meni aikaa Stravan mukaan 4h 49min ja kisan heitin kesken viimeisellä huoltopisteellä 108.5 kilsan ajon ja 9h 48min jälkeen josta poljeskelin teitä pitkin autolle. Tuo märkä pätkä joka jäi viimeiseksi reitillä ajoksi olikin sitten kuivunut ja oli yllättävän helppo mutta nestehukan merkit oli selvät ja vaikka voimia oli kyllä jäljellä Syötteelle kiipeämiseen tavalla tai toisella niin katsoin järkevämmäksi heittää homman kesken kun vielä tolkku oli päätöksenteossa mukana. Mitkään tiputukset ja sairaslomat heti loman lopun perään ei kuulu suunnitelmiin...
Tällä kertaa ei ollut juurikaan ongelmia. Eturengas burppasi pari kolme kertaa, ekan jälkeen sain sen helposti nousemaan kunnolla vanteelle käyttäen uutta Topeak Turbo Morph jalkapumppua:

jonka telineen pulttasin penkin vasemmalle puolelle. Pumppu olikin tarpeeseen koska ekan burppauksen jälkeen kivikosta oli renkaaseen painunut kiven muruja jotka liikkuessaan alkoivat vuotaa, muruja sai poistella Syötteelle noustessa ja toisellakin kiekalla mutta Stans:n litkut hoitivat hommat ja luotto renkaaseen riitti reippaaseen alamäkirymistelyyn jolla sain pidettyä jälkipään valvojan helposti takana.
Pari kertaa tipahdin pitkospuilta, ekalla kiekalla lähinnä märkien renkaiden takia ja jälkimmäisellä ihan väsymisestä, yhdeltä siltalankulta tipahdin niin että Mobius-kamera telineineen taisi jäädä sinne mutta se on onneksi löytynyt joten mahdollisesti videota ekalta parilta tunnilta voi tulla ihmeteltäväksi. Kohta kameran tippumisen hoksaamisen jälkeen ylämäkeä työntäessä huomasin takajarrulevyn vääntyneen niin ettei rengas pyörähtänyt edes kierrosta, Motonet-yleistyökalulla sain sen väännettyä ihan suoraksi. Takajarrua piti kahvasta vähän säätää toisen kiekan alussa kun laskettelurinteen laskussa alkoi kahva mennä melkein pohjaan, muuten ikuvanhat Hayes HFX-9 jarrut pelas vähintäänkin hyvin.
Vauhdin jaon päätin jo lähtiessä tehdä niin että saa ajaa omassa rauhassa, eka kiekka enemmän kisatehoilla ja jälkimmäiselle passaa "retkivauhti", se olikin hilkulla kun ekalle huollolle tulin 2.5 minuuttia ennen reitiltä poiston aikarajaa. Homma ketutti jo tuossa vaiheessa niin paljon että ajelin melkein mummovauhtia seuraavalle jossa aikaa olikin yllättäen 20 minsaa ja viimeisen kympin jälkeen taisi olla yli puoli tuntia, lenkuralle lähdin yhdessä ainoan naiskilpailijan kanssa ja ilman lieviä rengashuolia olisin pitänyt hänet takana tarvittaessa maaliin asti.
Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen reissuun. Tuskin vaativampaa maastotapahtumaa saa Suomessa aikaiseksi ja yhden kierroksen olisin pystynyt ajamaan jo ihan kelpo vauhtia, ensi vuonnahan menen sääntöjen puitteissa M50 -sarjaan jossa jo tämän vuotisella suorituksella olisin sijoittunut sijalle 11/20 , M40 sijalle 25/51 ja yleisessäkin sarjassa sadan joukkoon 210:n startanneista. Sanoisin että puoli tuntia olis tänä vuonnakin mennyt yksi kierros kovempaa tarvittaessa.