tavasti kirjoitti:
Itse kyllä lähtisin tuosta alipainepumppu + muovisäkki ajatuksesta. Pumppu toki maksaa jotain.
Niin, melko kehnokin alipainepumppu, esim. vanhasta jääkaapista irroitettu kompressori, tuottaa alipaineen, joka vastaa kahdeksasta yhdeksään metriä vettä painona joka kohdassa laminoitavan kappaleen pintaa. Yhdeksän metriä vettä vastaa yli kolmea metrin tiilipinoa. 
Siksi suosittelenkin, että teet siitä samasta letkusta solmimalla tai teippaamalla säkin, johon palikan sujautat ilmanpaineen puristettavaksi.
Pelkkä säkkiin laittaminen ei silti riitä, sillä ilman pitää päästä pois säkin ja kappaleen välistä, joka kapenee olemattoman pieneksi, kun imu aloitetaan. Tätä varten täytyy kappaleen pintaan laittaa ilmakanaviksi jotain ilmaa johtavaa materiaalia, vaahtomuovia köyttä tms. Lisäksi pitää huomata, että imu ei tiivistä laminaattia, jos hartsia on liikaa, eikä säkissä ole tilaa = huokoista materiaalia, mihin liika hartsi voi virrata. Säkin läpi telaamalla voi liikaa hartsia vielä ajaa kappaleen ulkopuolelle.
Putkimaisen kappaleen voi mainiosti puristaa teipillä tai kuminauhalla kelaamalla varsin hyvällä paineella. Teipin kieputtamisessa on vielä se etu alipainesäkkiin verrattuna, että liika hartsi pääsee työntymään edellä pois samalla kun kelaus etenee eikä huokoista materiaalia tosiaan tarvita. Exelillä suksisauvat puristetaan kieputtamalla nauhaa muottien päälle.
Ilman poistumisen parantamiseksi on ruvettu käyttämään hartsin injektointia. Kudokset asetellaan muotin pinnalle kuivana, imetään säkki kappaleen pintaan. Nyt se onnistuu mainiosti, sillä kuitumateriaali itse toimii ilmaa kuljettavana huokoisena materiaalina. Kun säkkiä on imetty tyhjäksi riittävän kauan, päästetään säkin pintaan teipattujen letkujen kautta hartsia kuitujen väleihin. Tällä keinoin ei hartsia voi mennä säkkiin yhtään enempää, kuin kuitujen väleissä on tilaa, joten kappaleesta tulee niin luja kuin mahdollista. Minä ainakin kokeilisin tätä, sillä edut ovat kiistattomat, kun oikeat menetelmät löytyvät.
Jori