Fatbike-nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

jooseha kirjoitti:

Polkemisen voimat tulee ketjun kautta jousitukseen :wink: Ei tuolla väliakselilla ole mitään taikavoimaa. Samanlailla ne voimat kulkee vaikka olisi sama ketjulinja taittopyörällä.
Kuvittele polkimet lukkoon ja yritä joustaa pelkällä takapäällä ilman että pyörä liikkuu. Ei onnistu.
Toinen havainnollistava keino on lukita takarengas jarrulla ja polkea. Helposti huomaa että ketjun pitäisi kulkea nivelen läpi.
Jos voimaa viedään nivel pisteen ohi niin tulee aina vääntöä ellei voima kulje nivelpisteen läpi tai ole samansuuntainen nivelen akselin kanssa. Jälkimmäinen ei onnistu takajousituksen suhteen.
Käytännössä pyörässä ei tarvitse pyrkiä takenteeseen jossa polkeminen ei vaikuta lainkaan jousitukseen. Vaikutuksen pitää olla vain niin pieni ettei se haittaa tai sitä ei edes huomaa.

Hehee, noinhan se menee, olisi pitänyt huomata :) .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

mhelander kirjoitti:

Mun nojakki on suunniteltu niin että kantapäät hipoo rengasta vasta kun haarukan sisäänjoustoa on yli puolet joustomatkasta. Niissä paikoissa joilla tuolla rymyän ei hommasta tulisi mitään jos pitäisi kivien välissä pujotellessa vielä hillitä polkemista ja/tai varoa kantapäiden osumista renkaisiin. Muistaakseni tänä kesänä vasta on pari kertaa kantapää hipaissut rengasta... joten aika onnistunut värkki ainakin noilta osin.

Läskinojakissa ei ole joustokeulaa jolloin homman saisi toimimaan helpomminkin mutta jos moista tarvetta ei ole ja muutenkin ajo rauhallisempaa niin LWB ja että kammet & polkimet välttää renkaat niin riittänee.

Eihän tässä sun nojakin maastoajettavuuteen päästä, tiukassa paikassa LWB vaan on liian kankea, varsinkin kun jalat raapii rengasta.
Mutta jos tuolla meikäläisen vekottimella edes helpompaa metsäpolkua pystyisi ajamaan, niin riittäisi. Suurin osa ajosta kun tod.näk. on hiekkatieajoa ja helppokulkuisilla ulkoilureiteillä suhaamista. Näin ainakin tässä vaiheessa kuvittelen.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

tm kirjoitti:

Eihän tässä sun nojakin maastoajettavuuteen päästä, tiukassa paikassa LWB vaan on liian kankea, varsinkin kun jalat raapii rengasta.
Mutta jos tuolla meikäläisen vekottimella edes helpompaa metsäpolkua pystyisi ajamaan, niin riittäisi. Suurin osa ajosta kun tod.näk. on hiekkatieajoa ja helppokulkuisilla ulkoilureiteillä suhaamista. Näin ainakin tässä vaiheessa kuvittelen.

Mun "jäykkä" kilpurirunkoinenkin pystyy kaikkeen siihen mitä sä tolla meinaat tehdä. Ainoa merkittävä ero on akseliväli ja ehkä se määrä minkä kengät raapii eturengasta. Eiks kannattais suoraan tehdä jotain mikä voisi tehdä vähän enemmän tai yksinkertaistaa takapäätä ja jättää jousitus pois.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:
tm kirjoitti:

Eihän tässä sun nojakin maastoajettavuuteen päästä, tiukassa paikassa LWB vaan on liian kankea, varsinkin kun jalat raapii rengasta.
Mutta jos tuolla meikäläisen vekottimella edes helpompaa metsäpolkua pystyisi ajamaan, niin riittäisi. Suurin osa ajosta kun tod.näk. on hiekkatieajoa ja helppokulkuisilla ulkoilureiteillä suhaamista. Näin ainakin tässä vaiheessa kuvittelen.

Mun "jäykkä" kilpurirunkoinenkin pystyy kaikkeen siihen mitä sä tolla meinaat tehdä. Ainoa merkittävä ero on akseliväli ja ehkä se määrä minkä kengät raapii eturengasta. Eiks kannattais suoraan tehdä jotain mikä voisi tehdä vähän enemmän tai yksinkertaistaa takapäätä ja jättää jousitus pois.

Kummallakin on ongelmia etupyörän ja kenkien kohtaamisen suhteen. Kummallakaan ei ole kunnon jousitusta. Wackyllä on vähän kevyempi laite mutta sillä pitää ajaa sievästi oikeissa maasto-olosuhteissa, TM:n laitteella ehkä vähän kovempaa kyytiä voi pitää kevyemmän etupyörän ja takajousituksen ansiosta.

Todelliseen maastolaitteeseen, tai sellaiseen jolla voi ajaa tosi hiljaa vaikkapa syvässä lumessa, tarvitaan laite jossa kantapäät ei osu etupyörään. Jos halutaan vauhdikkaampaa menoa tarvitaan jousitus vähintään taakse, mielummin molempiin päihin. Jos on tarkoitus pujotella metsässä kivikoissa ja puiden välissä ei LWB ole siellä ihan omiaan. SWB on myös helposti liian kiikkerä tai ainakin korkea.

Arvatkaa miksi mun maasturi on sellainen kuin se on... mutta älkää antako mun kokemusten häiritä uudenlaisten laitteiden rakentamista. Omaanikin olen tuunaamassa vähän uuteen uskoon uuden runkoprojektin muodossa. Paljoa ei muutu, keulan teen itse, penkin kiinnitys paranee ja takajarrusta tullee kelluva kiinnitykseltään. Ja paino laskee.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Eipä tuo Tepon suunnitelma kauheasti geometrialtaan eroa sun laitteesta. Etujousitus puuttuu, mutta sen ymmärtää jos ei halua erittäin korkeaa pyörää tai vaihtaa rengastusta. Itse lähtisin lähestymään läskiä sillai että hidas ajo-ominaisuudet olis mahdollisimman hyvät ja pyörällä olisi helppo tasapainoilla koska vaihti ei läskeillä tule koskaan olemaan suunnaton kuitenkaan.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Eipä tuo Tepon suunnitelma kauheasti geometrialtaan eroa sun laitteesta.

On käytännössä kyllä ihan erilainen laite geometrialtaan. Lähes kaikilta osin.

Wacky kirjoitti:

Etujousitus puuttuu, mutta sen ymmärtää jos ei halua erittäin korkeaa pyörää tai vaihtaa rengastusta.

Sanoisin että läskipyörille on vähän heikosti tarjolla joustokeuloja... etenkin tuolla rakenteella voisi tehdä kyllä matalankin joustokeulaisen nojakin. Niitä linkkukeuloja on vaikka millaisia kunhan keskiöpalkkia ei tarvi vetää emäputken eteen, ainakaan kovin kauas...

Wacky kirjoitti:

Itse lähtisin lähestymään läskiä sillai että hidas ajo-ominaisuudet olis mahdollisimman hyvät ja pyörällä olisi helppo tasapainoilla koska vaihti ei läskeillä tule koskaan olemaan suunnaton kuitenkaan.

Jep. Ja joustaahan se läski kumi, miksi sitä muuten edes pyörään laittaisi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

Itse taas en jättäisi takajousitusta pois mistään hinnasta :-). En ainakaan ennen kuin olen yhden sellaisen tehnyt. Näin ne menee mieltymykset ristiin, tosin teillä kahdella on kokemusta nojakilla ajosta metsässä, meikäläisellä ei. Hyvä että tulee erilaisia konstruktioita, pääsee vertailemaan käytännössä (sitten kun projektit joskus konkretisoituu...).

Läskirenkaalla joustohaarukasta tulee niin leveä, ettei kammet+jalat mahdu lähistöllä liikkumaan -> pitää olla SWB tai sitten oikeasti LWB (keskiö kunnolla emäputken takana).

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

mhelander kirjoitti:

Arvatkaa miksi mun maasturi on sellainen kuin se on... mutta älkää antako mun kokemusten häiritä uudenlaisten laitteiden rakentamista. Omaanikin olen tuunaamassa vähän uuteen uskoon uuden runkoprojektin muodossa. Paljoa ei muutu, keulan teen itse, penkin kiinnitys paranee ja takajarrusta tullee kelluva kiinnitykseltään. Ja paino laskee.

Jos olisin rakentamassa mahdollisimman monipuolista maastonojakkia, niin varmasti muistuttaisi hyvinkin paljon mhelanderin maasturia. Ehkä sellaisen aika tulee myöhemmin, kuka tietää. Mutta nyt pitää ensin katsoa tämä läskinojakkijuttu. Jos ensimmäinen ei ole kelvollinen, niin sitten tehdään toinen. Hienoa itserakentelussa on, että pääsee kokeilemaan juuri sellaisia ratkaisuja kuin haluaa. Ja jos ei toimi, niin voi kokeilla jotain toista toteutustapaa.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Eikös takapään voisi tehdä normaali renkaalla. Siinähän on jousitus, niin renkaassa ei tarvii paljon joustoa. Läskit on tietysti tämän idea, joka katoaisi saman tien :mrgreen:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

jooseha kirjoitti:

Eikös takapään voisi tehdä normaali renkaalla. Siinähän on jousitus, niin renkaassa ei tarvii paljon joustoa. Läskit on tietysti tämän idea, joka katoaisi saman tien :mrgreen:

ja samalla saadaan pehmeään ajoalustaan hyvin uppoava takapää, varsinkin kun suurin osa kuormasta on takana -> ei kiitos. Jos jättäisin leveän kumin takaa pois, niin sitten jättäisin edestäkin, ja laittaisin joustokeulan. Eli tekisin mhelanderin konseptilla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja jori »

Läskin idea on mahdollistaa ajelu lumella ja mutaisilla poluilla ja pehmeällä hiekalla. Tuossa piirroksen konseptissa on akselipainot summitain 2:1, joten jos kapeampaa rengasta haluaa käyttää, niin sen voi laittaa eteen. Edessä puolta kapeampi rengas antaa saman pintapaineen, kuin takaläski. Edessä siis periaatteessa riittäisi leveähkö maastopyörän rengas, jolloin saisi jo etujousituksenkin. -Ehkä kehitysversio sitten myöhemmin. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jupet
Viestit: 106
Liittynyt: 30 Heinä 2012, 22:07
Paikkakunta: Turku, Hki

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja jupet »

Rungon hahmotelman muutin tällaiseksi (keskeneräinen...):

Fatbike_nojakki_update.jpg

Lainailin hieman mhelanderin off-road nojakin suunnitelmia ja siirsin napavaihteen takakiekosta keskiakselille. Takanavaksi tulisi tavallinen ketjuvaihteisen takanapa, levennettynä tosin (170 tai 190 mm). Samalla takahaarukasta saisi symmetrisen muotoisen, 135 millisellä takanavalla siitä olisi tullut melkoisen muotopuoli.

Takajousituksen nivelpiste on nyt väliakselin kohdalla, jolloin polkeminen (ketjun kireys) ei vaikuta jousituksen toimintaan.
Runkoputken takapäätä siirsin samalla alaspäin, jotta jalan nostokorkeuden sai pienemmäksi kuin aiemmissa versioissa.

Penkin tuennan ajattelin hoitaa kuvassa näkyvillä punaisilla putkilla, jotka tulisivat penkin molempiin laitoihin (kiinnitykset puuttuvat kuvasta).
Tarvii mittailla vielä Pastorilta hommattu Puolan penkki (XL) ja päivittää se kuvaan. Voi sitten arvioida paremmin kiinnityskohtia.

Meikäläisen lähestymistapa tähän(kin) projektiin on ollut "fundeeraa ensin, toteuta vasta sitten".
Kokenut rakentajahan olisi tässä ajassa tehnyt jo kymmenen nojakkia :D .

Tyylikäs ajokki tulee ainakin suunnitelman perusteella, tuommoinen nojapyörien monstertruck :)
Oli maininta LWB mallista. Muistin tämän linkin http://www.youtube.com/watch?v=x-JV1_xP6DI
Ehkäpä tämän mallinen ei meillä lumelle ja kapeille metsäpoluille ole tosiaan sopivin malli. Mutta metkan näköstä menoa kun tuommoinen hyppii rotkoa alas :>
Mullakin on jemmassa tommoset renkaat, houkutteleva projekti on kyllä myös. Sehän on jo puolet pyörää melkein valmiina kun pyörät :b

http://www.youtube.com/watch?v=CGgIixDk ... V7JRHHkM_g
Ainiin näyttää tyyppi pärjäävän rotjakkeellaan polullakin, ei ehkä Mhelander vauhtia mutta tossa on tyyliä kun pääsee kunnon sohvan kanssa metsään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Richard ajaa tuolla teettämällään LWB:llä seikkailukisoissa joissa ei tarvi ajaa niin kovaa, riittää että pysyy muiden mukana. Ja on kuulemma kätevää kun jalkaa saa helpommin maahan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Mistäs hankit nuo leveämmät kammet ja keskiön? Eilen koitin netistä etsiä, mutta ei meikäläisen kielitaidolla ja tietämyksellä oikein selvinnyt. Tuli Wackyltä ostettua läskikiekot ja kai niistä pitäisi jotain tehdäkin...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

eemeli kirjoitti:

Mistäs hankit nuo leveämmät kammet ja keskiön? Eilen koitin netistä etsiä, mutta ei meikäläisen kielitaidolla ja tietämyksellä oikein selvinnyt. Tuli Wackyltä ostettua läskikiekot ja kai niistä pitäisi jotain tehdäkin...

Bike-Components.de oli putiikki, tosin noiden hankkimisesta on vierähtänyt jo muutama vuosi...
Kammet on siis ISIS-keskiölle sopivat Truvativ Hussefeltit (175 mm), tukevaa DH-kamaa :) .

Samaista Truvativen keskiötä näkyy vieläkin olevan saatavilla 100 millin keskiöputkelle (34,50 €):
https://www.bike-components.de/en/Truva ... er-p12895/
ISIS-kampia ei taida enää olla tuolla valikoimissa. Ebaysta noita löytynee edukkaimmin.

Harmi kun kohtuuhintaisia nelikanttikeskiöitä ei ole näkynyt läskipyöräkoossa.

Vähän tuoreempaa kamaa olisi tarjolla esim. tuolla:
http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... c=61:10622
http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... c=69:14898
Noista (keskiö + kammet) kertyy hintaa jo reilut 120 euroa. Omani oli samaa luokkaa keskiölaakerin kiinnitystyökalun kanssa.

Jos et jaksa netistä etsiskellä, niin voin myydä omani pois vaikka satasella (+postikulut).

Vastaa Viestiin