Härski hyppää kehiin

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
teee
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Tammi 2009, 20:34
Paikkakunta: Turku

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja teee »

..Nyt on meinaan äijä niin rakastunu, et on iha pakko tulla ulos kaapista!

Kiitos postauksesta.
Tosi virkistävä ulostulo :D
Mitä kaikkea tästä vielä kehittyykään.

Terho

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1642
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja Härski »

PW kirjoitti:

Juu, ei taida pitkääsarjaa syntyä, joku tahtoo viel ovaalin :? mutt aina pitää yrittää :wink:

Petri

Venaillaan ny täs hetki et sana kulkee ja kaikki halukkaat kerkee mukaa..

mhelander kirjoitti:

Haluutko kokeilla tehdä ovaaleja rattaita ?

Tätätä mä eniten pelkäsit et sinä kiinnostut aiheesta(arvasin!). Se ovaali on aikalailla työläämpi mallintaa mun taidoilla.Ympyrä-viivatason oppimäärään ei kuulunu ovaalit hammaspyörät :wink:

Mut eiköhän kaikki käyne(paitsi pienet kengät), kuha pistetään poika hommiin ja annetaan sille ääretön määrä aikaa nyhjätä. Onhan ne Jenkit käyny kuussakin, ni eiköhä Suomipoika yhe rattaan pyöräyttäne..

Kattellaan.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tuolla on valmiita kuvia.

http://www.ihpva.org/Projects/Sprocket/index.html

Pitää ettiä vielä se sprocket.exe linkki jolla saa noita lennosta erisorttisia.

Edit.

Tuolla.

Tässä Sprocket.exe http://www.ozhpv.org.au/resources/shed/sprocket.html
Tässä Wine mäkkikäyttäjille - http://www.macupdate.com/app/mac/17376/wine

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja jviirret »

CNC koneelle ei riitä että on kuva. Pitää ohjelmoida se leikkurin liikerata. Jokainen kaarre ja siirtyminen, montako milliä, mihin suuntaan ja jos kyseessä ei ole suora niin kaaren/ympyrän keskipiste. Yksittäiskappaleet saa taatusti helpommalla kun liimaa printatun mallin peltiin, hakkaa siitä pistepuikolla reikien paikat, poraa ja leikkaa käsin. Sarjatuotantoon toki kannattaa jo ohjelmoida, mutta monellekko sitten kuitenkaan kelpaa se tismalleen yhdenlainen?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Härski kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Haluutko kokeilla tehdä ovaaleja rattaita ?

Tätätä mä eniten pelkäsit et sinä kiinnostut aiheesta(arvasin!). Se ovaali on aikalailla työläämpi mallintaa mun taidoilla.Ympyrä-viivatason oppimäärään ei kuulunu ovaalit hammaspyörät :wink:

Itse ajattelin kokeilla tehdä narrow-wide tyylistä ovaalia ratasta kun Rotor-kauppa ei ymmärrä kysymystä miten ko rattaan ajoitus saadaan nojakille sopivaksi. Ratas siis tällainen:

Kuva

Tommoselle vaan ei ole sopivaa kampisarjaa vielä, 10% ovaali 34-piikkinen menee pikku työstöllä 110 mm:n pulttihalkaisijan omaaviin kampiin mutta näissä on 12.5% ovaalisuus. Mutta joo, ehkä tulee ostettua tai sitten tehtyä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Piti oikein katsoa karttaa että missä on Harjavalta. Jessus että hienoa tavaraa tulee... kohta kaupallista veikkaan.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13813
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

CNC koneelle ei riitä että on kuva. Pitää ohjelmoida se leikkurin liikerata. Jokainen kaarre ja siirtyminen, montako milliä, mihin suuntaan ja jos kyseessä ei ole suora niin kaaren/ympyrän keskipiste. Yksittäiskappaleet saa taatusti helpommalla kun liimaa printatun mallin peltiin, hakkaa siitä pistepuikolla reikien paikat, poraa ja leikkaa käsin. Sarjatuotantoon toki kannattaa jo ohjelmoida, mutta monellekko sitten kuitenkaan kelpaa se tismalleen yhdenlainen?

Eikös nuo ymmärrä ainakin .DXF-muotoisia kuvia sellaisenaan.

Yhteensopivia tiedostopäätteitä ovat DXF,
DWG, DSTV, IGES, NUPAS, TRIBON, Intergraph ja NC-koodi. (Nestix 2013.)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

CNC koneelle ei riitä että on kuva. Pitää ohjelmoida se leikkurin liikerata. Jokainen kaarre ja siirtyminen, montako milliä, mihin suuntaan ja jos kyseessä ei ole suora niin kaaren/ympyrän keskipiste. Yksittäiskappaleet saa taatusti helpommalla kun liimaa printatun mallin peltiin, hakkaa siitä pistepuikolla reikien paikat, poraa ja leikkaa käsin. Sarjatuotantoon toki kannattaa jo ohjelmoida, mutta monellekko sitten kuitenkaan kelpaa se tismalleen yhdenlainen?

Eikös nuo ymmärrä ainakin .DXF-muotoisia kuvia sellaisenaan.

Ei ne koneet joita minä olen käyttänyt :( Asiakkaat toki tilasi kappaleet cad-kuvilla, mutta työnsuunnittelu lisäsi niihin railokompensaatiot, aloitus ja lopetus kohdat tms. ja jollakin työkaluohjelmalla kääntivät ne koneen ymmärtäväksi koodiksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4805
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Minun mielestä ne voisi tehdä niin, että niissä on ulko hammaskehä leikattuna . Sekä keskipiste, silloin voi tehdä keskireijän ja jaon itselle sopivksi tarpeen mukaan. Viimestelyn jättää kunkin omaksi huoleksi . Tavara olisi helpo jakaa Elokuussa SM kisoissa niitä haluaville , tai tilanneille. Näin säästys kustannuksia huomattavasti. :roll:

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1642
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mitä tarkotetaan 10% ovaalilla? Onks se 10% minimi- ja mximimitan ero, vai 10% max pokkeama ympyrästä. Jäkimmäisessä mini/maksimi ero varmaan jotai 19% luokkaa.

Kuinkas toi ovaalin kehämitan kaava menikään hmmm.. kun ympyrää likistetään ymmatääkseni 3.1415926....xD , rupee lähestyy 2.a halkasian (minä?) funktiona.
Ei tol oo käytännös mitää väliä mulle, hauska vaa välillä heitellä pähkinöitä ilmaan!

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1642
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mimmoset ajo-ominaisuudet tommosessa laitteessa ylensä tuppaa olee/ kuuluis olla?
Takana kolme keskimäärin 20 km lenkkiä ja pikkuhiljaa uskaltaa puristaa tangosta senverta hellemmin et huomaa ettei laite mene suoraan "ilman käsiä".

Varmaan rauhoittais käytöstä jos lisäis jättöö parikyt millii. Jättö tällähetkellä jossai 40- 45mm korvilla. Emäputki-, ohjaus-, caster- vaimikäsenyoli -kulma jossai 17-18 tietämil. Toisaalta eiks jätön lisäys pahenna haukkaamista jyrkissä kurveissa (Flop). Ohjaustuntuma hitaissa ja jyrkissä kurveissa on mun mielestä ollu kyl yllättävän tarkka ja rauhallinen.

Mut kuinka käytös muuttuu kovilla nopeuksilla(ei vielä kauheesti kokemusta), eiks suurilla nopeuksilla pikkujättö meinannu tarkempaa ohjaustuntumaa? Comsi Comsa..

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Härski kirjoitti:

Takana kolme keskimäärin 20 km lenkkiä ja pikkuhiljaa uskaltaa puristaa tangosta senverta hellemmin et huomaa ettei laite mene suoraan "ilman käsiä".

Ei nojakit yleensäkkään mene, paitsi jaloilla ohjattavat. Johtuu siitä että pitkän taaksepäin tulevan stemmin vuoksi ohjaustangon paino kääntää pyörää väärään suuntaan sen kallistuessa. Pystypyörät menee luonnostaan suoraan koska tanko on emäputken linjan etupuolella, pyörän kallistuessa oikealle tangon paino ohjaa eturenkaan kääntymään oikealle ja nousee pystyyn.
Voit kokeilla itse kallistamalla nojakkia, jotta se olisi vakaa ajaa ilman käsiä pitäisi eturenkaan kääntyä siihen suuntaan mihin pyörää kallistat.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17775
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja PW »

Oon ymmärtäny ett kovassa vauhdissa vois jättö olla suurempi.
Tuo 40mm jättö kuulostaa kyllä ihan hyvältä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13813
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

Mimmoset ajo-ominaisuudet tommosessa laitteessa ylensä tuppaa olee/ kuuluis olla?
Takana kolme keskimäärin 20 km lenkkiä ja pikkuhiljaa uskaltaa puristaa tangosta senverta hellemmin et huomaa ettei laite mene suoraan "ilman käsiä".

Varmaan rauhoittais käytöstä jos lisäis jättöö parikyt millii. Jättö tällähetkellä jossai 40- 45mm korvilla. Emäputki-, ohjaus-, caster- vaimikäsenyoli -kulma jossai 17-18 tietämil. Toisaalta eiks jätön lisäys pahenna haukkaamista jyrkissä kurveissa (Flop). Ohjaustuntuma hitaissa ja jyrkissä kurveissa on mun mielestä ollu kyl yllättävän tarkka ja rauhallinen.

Mut kuinka käytös muuttuu kovilla nopeuksilla(ei vielä kauheesti kokemusta), eiks suurilla nopeuksilla pikkujättö meinannu tarkempaa ohjaustuntumaa? Comsi Comsa..

Ei se jätön lisääminen mitään ihmeitä tuossa tee. Vetävän ketjun linjasi on nykyisin tuon kuvan punaisen viivan suunnassa. Kuvaan olen manipuloinut taittopyörälle uuden paikan, jossa ketjuvoimien ohjausta häiritsevä komponentti on poistettu.

Jukka on oikeassa tuon pitkän tillerin aiheuttaman ohjaushäiriön suhteen. Kaikki, mitä saat lyhennettyä tilleriä ja varsinkin sen painoa etäällä ohjausakselista, parantaa ohjauksen stabiilisuutta. Teräsmiesohjaus (aerobar) auttaa tässä, mikäli koet sen elämää haittaavaksi ongelmaksi.

Liitteet
Härski.jpg
Härski.jpg (24.3 KiB) Katsottu 3671 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1642
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Härski hyppää kehiin

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ok. Eli käytös ei oo vika, vaan ominaisuus. Toi tangon painon vaikutus ohjauksee mullaki oli mieles, mut en kerrenny sitä vilä sen kummemmin funsimaan.
Mut jos jatkais tilleriä(?) hiuka etteenpäi ja laittais siihe vaikkapa 20Kg painoo!

HIttoko tuo etuhaarukka tuli hätäpäisää tehtyy sille -kun se leveemmän navan vuoksi vaati levennystä, niin menin sit levittää sitä tosta rataspakan yläreunan paikkeilla olevasta saumasta. Eli haarukka mukailee aikalailla tarkaan rataspakan / pinnojen kartioprofiilia. Täs oli kunnigasideana antaa reisille mahd. paljo tilaa sivusuunnassa, mut ei vielä sillo osannu ajatella tota ketjun linjausta riitävän tarkasti.

Jos ton jorin ehdottaman muutoksen toteuttais, tartis haarukan levennys tehä loivemmin. Sit pääsis kyl hiuka eroo ketjuvoimien tuottamista häiriöistä, mut eturissa jäis silti vielä kiusaa käännöksiä.. Siihe vaivaan auttaa sit enää jarrun siirtäminen.

Pitkäsköhän asentaa semmonen "Kiviset ja Soraset" tyyppinen jarruratkasu. Se olis varmaan helpoiten mukailtavissa tilanteen mukaan!

(olisin linkannu tähä jonku hassun kuvan, mut loppu täskohtaa mun atk- ajokortista kirjaimet, Blääh!)

Kyl se tästä..

Vastaa Viestiin