Kun nyt tuo eturenkaan (ja harvemmin takarenkaan) burppailu eli sivuttaisvoimista johtuva vanteen hyllyltä tippuminen ja ilman karkailu alkaa häiritsemään jo kisatapahtumia niin hurahin ja tilasin sitten kiinasta pari uutta vannetta:
Etuvanne 26": hookless AM, 27mm sisä- ja 33mm ulkoleveys, ei reunakoukkua, paino 360g (+- 15g).
Takavanne 29er: hookless AM, 30mm sisä- ja 35mm ulkoleveys, ei reunakoukkua, paino 420g (+- 15g).
Hintaa tuli mokomille 145$ kipale + toimituskulut, arvatenkin vielä tulli+alv odottelee aikanaan.
Olen ollut erittäin tyytyväinen sikahalvalla (11.51+28.81 = 40.32 €) hommattuihin WTB LaserDisc XC (26") ja Trail 29er vanteisiin joista tuli todella hyvät tubeless-renkaille.
Kuitenkin nojakin ollessa pitkä ja kun kuski ei pysty mitenkään keventämään kun rynkytetään alamäkiä tahtoo käytetyillä paineilla olla renkailla vaikeaa pysyä kunnolla vanteilla. Ja nuo laskennalliset paineet (15% painuma + pikkasen painetta lisää) ovat käyttämilleni maastoslikseille muuten hyvät, enempi alkaa pompottamaan liikaa ja pito katoaa, vähempi ja ajamisesta ei tule yhtään mitään. Tässä rymistellessä on tullut samalla seurattua sillä silmällä tuleeko vanteisiin jälkiä että kehtaako kuituisia hommata vai jatketaanko vaikkapa WTB KOM alumiinisilla jotka on tilkan leveemmät 23-milliset ja samalla kevyemmät...
Nyt uudet vanteet on aika reippaasti leveämmät, WTB:n etuvanne on 19mm ja uusi 27mm (+8mm) ja takavanne 21mm ja uusi 30mm (+9mm). Painot tippuu myös yhteensä kokonaiset 230g jäykkyyden lisääntyessä.
Vanteet läjään hiljattain hankittujen WTB LaserDisc Lite -napojen ympärille käyttäen mustia DT-Swiss Revolution 2.0/1.5 pinnoja ja messinkinippoja, kuulemma tiesuolat ja alumiininipat ei oikein tahdo kestää hiilarivanteissa. DT-Swiss laskuri kertoo että kiekkoparille tulee painoa 1554g. Tähän painoon saa heittää sataeurosia tiskiin jo aika pinkan että valmiista saa parempaa.
Puljulla on 10 päivän "lead time" joten näillä näppäimillä pitäisi alkaa tulla toimituksesta vahvistusta. ERD-luku oli muuttunut sivuilla tilaushetkestä, onneksi päätin odotella että vanteet ovat matkalla ennen kuin tilaan pinnat.