Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Premnas »

https://www.google.fi/maps/@60.408198,2 ... e0!6m1!1e1

Tuossa noin, sainkohan sen oikein. Olin siis tulossa kuvasta katsottuna oikealta. Ehkä nuo pusikot rajaavat näkyvyyttä mutta en uskalla edes ajatella miten olisi käynyt jos joku lapsi olisi onnistunut juoksemaan mopon alle. Tuossa risteyksessä kun ei tuota tilaakaan kovin kummoisesti ole. En tiedä olisinko joutunut tekemään niin tiukkaa jarrutusta jos olisi ollut leveämmät kaistat vai olisiko se paniikkireaktio silti tullut selkäytimestä. Tuossa risteyksessä on aiemminkin ollut välillä jänniä tilanteita kun tuntuu etteivät autoilijat kunnioita tuota kärkikolmiota. Alkaa pänniä kun tuntuu että tuolla kaksipyöräisellä on tullut kuukaudessa enempi läheltäpiti-kolareita ja muita jänniä tilanteita kuin koko scorpparin olemassaoloaikana. Vika ei toki ole pyörän vaan kuskin, joka ei oikein osaa äkkitilanteissa reagoida vaan tuloksena on aina kaatuminen. Näin jälkiviisaana voisin todeta että ehkä olisi vaan tuossa liikennesumpussa kannattanut jalkautua niin ei olis mitenkään käynyt.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

https://www.google.fi/maps/@60.408198,2 ... e0!6m1!1e1

Tuossa noin, sainkohan sen oikein. Olin siis tulossa kuvasta katsottuna oikealta. Ehkä nuo pusikot rajaavat näkyvyyttä mutta en uskalla edes ajatella miten olisi käynyt jos joku lapsi olisi onnistunut juoksemaan mopon alle. Tuossa risteyksessä kun ei tuota tilaakaan kovin kummoisesti ole. En tiedä olisinko joutunut tekemään niin tiukkaa jarrutusta jos olisi ollut leveämmät kaistat vai olisiko se paniikkireaktio silti tullut selkäytimestä. Tuossa risteyksessä on aiemminkin ollut välillä jänniä tilanteita kun tuntuu etteivät autoilijat kunnioita tuota kärkikolmiota. Alkaa pänniä kun tuntuu että tuolla kaksipyöräisellä on tullut kuukaudessa enempi läheltäpiti-kolareita ja muita jänniä tilanteita kuin koko scorpparin olemassaoloaikana. Vika ei toki ole pyörän vaan kuskin, joka ei oikein osaa äkkitilanteissa reagoida vaan tuloksena on aina kaatuminen. Näin jälkiviisaana voisin todeta että ehkä olisi vaan tuossa liikennesumpussa kannattanut jalkautua niin ei olis mitenkään käynyt.

Oikeastaan aika ymmärrettävä onnettomuus. Auto makaa suojatiellä ensin edessä odottamassa risteykseen pääsyä. Kun auto lähtee heti sen takaa ilmestyy puskien korkuinen nojapyörä. Oikeastaan onnettomuuden alkuperäinen aiheuttaja oli tuo kärkikolmion paikkaa väheksynyt autoilija, joka odotti pääsyä risteykseen suojatiellä. Moopoilijä ei voi nähdä sinua auton takana, ennen kuin auto on siirtyny pois tieltä. Sinä taas voit lähteä auton jälkeen liikkeelle jo ennen kuin mopoilija voi sinut nähdä, tai sinä mopoilijan. Olitte täydelliset yllätykset toisillenne.

Tottakai se juridisesti oli mopoilijan syy, mutta onnettomuuteen johtaneen ketjun aloitti virheellisesti ajanut autoilija. Mopoilijan kannalta on epätodennäköistä odottaa auton takaa tulevan joku niin matala, ettei näy auton yli. Kävelijät ja pyöräilijät näkyvät kyllä. Valitettavasti Lowracer nojapyörä ei kuitenkaan näy ja tämä kannattaa nojapyöräilijän tiedostaa.

Suosittelen, että käyt liikennevirastossa esittämässä muutosta tuon kärkikolmion siirtämiseksi tien viereen. Tuolla tavalla sijoitettuna se ei ainakaan korosta sitä, että se sijaitsee ENNEN kevyen liikenteen väylää. Nykyinenhän on aivan puskissa, ilman mitään perusteltua syytä. Liikennemerkin paikka on kadun varressa, ei metsässä. :evil:

Liitteet
Lautakunnankatu2.png
Lautakunnankatu2.png (540.68 KiB) Katsottu 3413 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No niinpä. Laitoin heti liikenneviraston sivuilta palautetta/ehdotusta tuosta ja pyysin myös että vastaavat viestiini.

Nyt mua kyllä hiukan harmittaa että ilmoitin poliisille tuosta. Ennemminkin olisi tarvinnut saada sen törkeän blokkaaja-onnettomuudenaiheuttaja -auton rekkari ylös. Olishan mun pitänyt nähdä että se auto esti liikaa näkyvyyttä, kaikkea ei aina ajattele :( . Näiden kaatumistapausten jälkeen alan pitää trikessä erittäin hyvänä puolena sitä ettei se kaadu, vaikka on sekin matala eikä kovin hyvin näy. Ensi kerralla nousen kyllä pois kyydistä. Joissain muissakin hankalissa risteyksissä tullut jalkauduttua koska silleen vaan pääsee helpommin yli.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

No niinpä. Laitoin heti liikenneviraston sivuilta palautetta/ehdotusta tuosta ja pyysin myös että vastaavat viestiini.

Kai laitoit linkin tähän ketjuun ja kuvaan, niin pääsevät suunnittelupuolella helpommalla, kun ei tarvitse käydä paikalla, vaan voi lähettää asennusporukan suoraan siirtämään merkkiä. Kuvallinen ohjahan on jo valmiina. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Jori, en valitettavasti tajunnut laittaa. No, ehkä ne tajuaa mun sanallisen viestin kuitenkin :wink: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Jori, en valitettavasti tajunnut laittaa. No, ehkä ne tajuaa mun sanallisen viestin kuitenkin :wink: .

Laita nyt kuitenkin vielä perään linkki tästä ketjusta sille mopoilijalle, niin ei jää hänelle (oikeastaan ilman omaa syytään) paha mieli. Ja voi vaikka näyttää poliisille kuulustelussa valmista analyysiä onnettomuuden kulusta.

Minä laittaisin saman linkkivinkin myös sinne liikennesuunnitteluun. Kun asia on selkeästi esitetty, sen perusteet ymmärtää ja helpommin motivoituu tekemään korjauksia.

Tässä valmis linkki läheteltäväksi:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 773#p62767
Foorumisofta näköjään lyhentää linkin edestä, joten käytä linkin kopiointiin hiiren valikkonäppäintä ja sieltä "kopioi linkki", tai nouki tästä.

Koodi: Valitse kaikki

http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=2&t=658&p=62773#p62767

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

Hyvä ettei käynyt pahemmin.
Ymmärsinkö oikein, ett pyöräilijä tuli kevaria myöten kuvan oikealta suojatien yli ja mopoilija pyöräilijään nähden oikealta? Tuliko suoraan risteyksen yli vai kääntyikö ?
Anteeksi epäilykseni mutt onko tuo mopoilijan syyllisyys aivan selvä? Vai olisko pitäny olla juristi mukana?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Hyvä ettei käynyt pahemmin.
Ymmärsinkö oikein, ett pyöräilijä tuli kevaria myöten kuvan oikealta suojatien yli ja mopoilija pyöräilijään nähden oikealta? Tuliko suoraan risteyksen yli vai kääntyikö ?
Anteeksi epäilykseni mutt onko tuo mopoilijan syyllisyys aivan selvä? Vai olisko pitäny olla juristi mukana?

Mopoilija tuli ajorataa kuvassa vasemmalta ja kääntyi oikealle kevytväylän yli (kohti kuvaajaa). Kääntyjänä hän oli vastuussa väistämisestä, muttei voinut nähdä riittävän ajoissa suojatiellä seisovan auton takana kärkikolmion uuden paikan kohdalla odottavaa matalaa nojapyörää.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Hyvä ettei käynyt pahemmin.
Ymmärsinkö oikein, ett pyöräilijä tuli kevaria myöten kuvan oikealta suojatien yli ja mopoilija pyöräilijään nähden oikealta? Tuliko suoraan risteyksen yli vai kääntyikö ?
Anteeksi epäilykseni mutt onko tuo mopoilijan syyllisyys aivan selvä? Vai olisko pitäny olla juristi mukana?

Mopoilija tuli ajorataa kuvassa vasemmalta ja kääntyi oikealle kevytväylän yli (kohti kuvaajaa). Kääntyjänä hän oli vastuussa väistämisestä, muttei voinut nähdä riittävän ajoissa suojatiellä seisovan auton takana kärkikolmion uuden paikan kohdalla odottavaa matalaa nojapyörää.

Muistelin Soininvaaran väitettä blogissaan ett ei olis ratkaistu sitä kuinka kaukana ajoradasta kevari pitää olla jotta kääntyvä kulkuneuvo katsotaan vielä kääntyväksi :roll:
Maalaisjärjen mukaan tuo on selvä tapaus.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Muistelin Soininvaaran väitettä blogissaan ett ei olis ratkaistu sitä kuinka kaukana ajoradasta kevari pitää olla jotta kääntyvä kulkuneuvo katsotaan vielä kääntyväksi :roll:
Maalaisjärjen mukaan tuo on selvä tapaus.

Muistelisin, että jokin oikeuspäätös oli tehty 16 m etäisyydestä, jota kauempana olevat eivät enää olisi samaa risteystä. (Samaa blogia muistelen. :roll:)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Muistelin Soininvaaran väitettä blogissaan ett ei olis ratkaistu sitä kuinka kaukana ajoradasta kevari pitää olla jotta kääntyvä kulkuneuvo katsotaan vielä kääntyväksi :roll:
Maalaisjärjen mukaan tuo on selvä tapaus.

Muistelisin, että jokin oikeuspäätös oli tehty 16 m etäisyydestä, jota kauempana olevat eivät enää olisi samaa risteystä. (Samaa blogia muistelen. :roll:)

Hyvä tietää, mittanauhan mukana pitäminen on halvempaa ku juristin :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Premnas »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Hyvä ettei käynyt pahemmin.
Ymmärsinkö oikein, ett pyöräilijä tuli kevaria myöten kuvan oikealta suojatien yli ja mopoilija pyöräilijään nähden oikealta? Tuliko suoraan risteyksen yli vai kääntyikö ?
Anteeksi epäilykseni mutt onko tuo mopoilijan syyllisyys aivan selvä? Vai olisko pitäny olla juristi mukana?

Mopoilija tuli ajorataa kuvassa vasemmalta ja kääntyi oikealle kevytväylän yli (kohti kuvaajaa). Kääntyjänä hän oli vastuussa väistämisestä, muttei voinut nähdä riittävän ajoissa suojatiellä seisovan auton takana kärkikolmion uuden paikan kohdalla odottavaa matalaa nojapyörää.

Nyt taisi mennä väärin. Minä siis tulin kuvan oikealta kevaria. Pysähdyin ennen suojatietä koska sen blokkasi auto. Se sitten lähti siitä mutta jäi silti risteyksen ja suojatien väliin. Lähdin liikkeelle mutta samasta suunnasta tullut (ajorataa pitkin siis) mopoilija kääntyi eteeni. Eli ajettiin molemmat samaan suuntaan. Suojatiehän on tuossa pyörätien jatke ainakin merkkien mukaan ja käsittääkseni kääntyvä ajoneuvo on väistämisvelvollinen. Tässä nyt vaan oli liian epäonnekkaat olosuhteet kaikin puolin. Ensinkään jos se auto ei olisi jäänyt siihen risteyksen ja suojatien väliin niin mitään ei olisi tapahtunut koska kaikki olisivat nähneet eteensä. Suojatien ja risteyksen väliin jäävä osuus on ehkä juuri ja juuri sen 4 metriä jotta yksi auto siihen väliin mahtuu. Ei siis todellakaan mitään 16 metriä lähelläkään.

Muoks. Päätin kuitenkin perua ilmoituksen koska mitäs se auttaisi mutta eipä sitä edes poliisi löytänyt koneelta :o ? Kai se jossain olisi pitänyt näkyä. Liikennevirastolle laitoin jo linkkiä. Saas nähdä vastaako ne ja jos niin mitä..

Viimeksi muokannut Premnas, 04 Syys 2014, 09:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Hyvä ettei käynyt pahemmin.
Ymmärsinkö oikein, ett pyöräilijä tuli kevaria myöten kuvan oikealta suojatien yli ja mopoilija pyöräilijään nähden oikealta? Tuliko suoraan risteyksen yli vai kääntyikö ?
Anteeksi epäilykseni mutt onko tuo mopoilijan syyllisyys aivan selvä? Vai olisko pitäny olla juristi mukana?

Mopoilija tuli ajorataa kuvassa vasemmalta ja kääntyi oikealle kevytväylän yli (kohti kuvaajaa). Kääntyjänä hän oli vastuussa väistämisestä, muttei voinut nähdä riittävän ajoissa suojatiellä seisovan auton takana kärkikolmion uuden paikan kohdalla odottavaa matalaa nojapyörää.

Nyt taisi mennä väärin. Minä siis tulin kuvan oikealta kevaria. Pysähdyin ennen suojatietä koska sen blokkasi auto. Se sitten lähti siitä mutta jäi silti risteyksen ja suojatien väliin. Lähdin liikkeelle mutta samasta suunnasta tullut (ajorataa pitkin siis) mopoilija kääntyi eteeni. Eli ajettiin molemmat samaan suuntaan. Suojatiehän on tuossa pyörätien jatke ainakin merkkien mukaan ja käsittääkseni kääntyvä ajoneuvo on väistämisvelvollinen. Tässä nyt vaan oli liian epäonnekkaat olosuhteet kaikin puolin. Ensinkään jos se auto ei olisi jäänyt siihen risteyksen ja suojatien väliin niin mitään ei olisi tapahtunut koska kaikki olisivat nähneet eteensä.

Ahaa, mopo tulikin oikealta. Anyway, samat päätelmät silti, paitsi mopoilija olisi voinut nähdä sinut odottamassa auton takana jo tullessaan risteykseen, vaikkei sitten enää kääntymisvaiheessa auton takia enää kyennytkään. Toisaalta nuo korokkeen puskat ovat saattaneet kasvaa kolmessa vuodessa korkeutta niin, ettei matalaa nojapyörää näy niiden takaa, vaikkei ole autokaan tielllä. Kuva on vuodelta 2011.

Liikennetilanteessa ei olla totuttu odottamaan henkilöauton takaa tulevaksi ketään yllättäen, vaan oletus on, että takana oleva ajoneuvo edes vilaukselta näkyy henkilöauton yli. Näkymättömistä ajoneuvon takaa tuleviin kulkijoihin on kyllä totuttu bussien ja kuorma-autojen ja muiden suurten autojen blokatessa näkymä, mutta henkilöauton taakse näkymättömiin jääviin kulkijoihin ei ole vielä moni tottunut. Pienikin lapsi (pyöräilevä tai kävelevä) on heti korkeampi, kuin lowracer nojapyörä, siksi matalalla nojapyörällä on ajettava, kuten kukaan ei sinua näkisi- kunnes muutkin tottuvat ajatukseen, että myös henkilöauton takaa voi tulla joku, joka ei edes pilkota auton yli.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Äh, hitto sentään. En tiedä pitäisikö se nyt kuitenkin kirjata kun tutkin tarkemmin pyörää ja ainakin etujarrulevy on ottanut kolhua ja vääntynyt sen verran ettei kiekko pyöri kunnolla. En ole varma onko vanteessakin heittoa :( .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Premnas kirjoitti:

Äh, hitto sentään. En tiedä pitäisikö se nyt kuitenkin kirjata kun tutkin tarkemmin pyörää ja ainakin etujarrulevy on ottanut kolhua ja vääntynyt sen verran ettei kiekko pyöri kunnolla. En ole varma onko vanteessakin heittoa :( .

Kirjauta vaan kaikki vahingot.

Jarrulevyn voinee kohtuudella oikaista ja todennäköisesti vanteen myös. Varsinaista kolariahan ei tullut joten tuskin on mitään peruttamatonta tapahtunut osille. Oman jarrulevyn oikasin SyöteMTB:ssä kesken kisan kun ei meinannu pyöriä takaratas ollenkaan, käyttäen mukana ollutta Motonet:n yleistyökalua. Kotona sitten ajan kanssa jakoavaimella oikaisin levyn ihan suoraksi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin